Gå til innhold

Katten har fått en venn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt flere katter som har fått seg venner i nabolaget, og det er veldig trivelig å se de leke/utforske sammen. Har også observert de når de jakter sammen, det var interessant.. Det så ut som om det var planlagt godt. 

 

Katter kan også få venner av andre arter. Hadde ei utrolig sær hunnkatt, som plutselig kom hjem med en hareunge i kjeften (slik de bærer kattungene). De hang sammen i flere mnd før haren ble borte, og da gikk katten rundt å lette etter haren i flere uker etterpå. De lekte sammen hver dag, og favoritten var å bytte på å hoppe/løpe etter hverandre. Hun drev også å vasket hareungen, samt prøvde å få den til å spise ting hun hadde fanget.. 😊

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gamlepus misliker nesten alle katter som kommer i hagen vår, og spesielt den nye nabokatta har han lagt for hat. Men så han har en venninne eller kanskje kjæreste som han har tilbrakt mye tid med. Vi kaller henne for vakkerpusi for hun er så fin! :)

Anonymkode: b2ca4...e6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min gamlepus misliker nesten alle katter som kommer i hagen vår, og spesielt den nye nabokatta har han lagt for hat. Men så han har en venninne eller kanskje kjæreste som han har tilbrakt mye tid med. Vi kaller henne for vakkerpusi for hun er så fin! :)

Anonymkode: b2ca4...e6c

:ninuskapus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokse opp på gård og opplevde ofte at yngre katter er kontaktsøkende mot litt eldre katter. Om det blir vennen avhengt ofte på personligheten til den eldre, enkelt elske oppmerksomhet andre ikke. Uansett bra at pusen blir sosialisert 😍

Anonymkode: be9c9...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vår kastrert hannkatt fikk ei lita hukatte som venn der vi bodde tidligere. Vet ikke om det var så ''frivillig'' fra hans side, men... 😅Hun fulgte alltid etter han ute, og de lekte mye sammen.
Han pleide også å fange mus, og gi til kattungene til naboen ( de bodde ute 😏 ).

Anonymkode: 804ff...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hunnkatt hadde en god venninne der vi bodde før. Hver dag kom venninnen på besøk for å "hente" katten vår. Vi hadde et utebord rett under stuevinduet, og kattevenninnen hoppet opp på bordet og mjauet helt til vi slapp vår katt ut. Så lekte de sammen i hagen eller fant seg en plass ute der de lå og slappet av sammen. 

 

Anonymkode: 29ac3...d7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei venninne opplevde det med sin pus ☺️ Hu hadde ei bittelita pusefrøken (liten av vekst) som hang sammen med en ganske stor kastrert hannkatt helt til han desverre måtte avlives. Det var tydelig at hun sørget, gikk og mjauet etter han i nabolaget og ved huset til eierne i et par uker etter at han ble borte. 

Anonymkode: 08c2d...c95

Åååh stakkars 😕 håper hun har funnet en ny venn?

Pusen min har ingen venner her vi bor nå (hun hadde der vi bodde før. Fikk se henne gå mye med en annen hankatt) og er ikke så mange katter i nabolaget. Kun observert 2 andre hokatter. Men tror hun har det bra selv om  😊 Hun får mye kos av meg

Anonymkode: 9e3e9...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne opplevde dette 😍 To ca jevngamle katter som ble bestevenner. De var ute hele dagen og surret rundt sammen. Skikkelig søte! Det endte faktisk med at hennes katt til slutt måtte flytte til naboen for de nektet til slutt å være adskilte på natten 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst! Her er kattene venner med en katt som bor ett par hus bortenfor oss. De henger litt sammen den ene min og nabokatta. Men noen ganger så blir min litt lei, og da gjemmer den seg i stativet til søplekassene. Da skjønner ikke nabokatten hvor en er.:fnise:

En av de andre kattene mine er venn med en rev. Nå er det riktignok lenge siden jeg så reven, men katten kom iallefall hjem med en revunge for ett par år siden. Det var avkommet til den voksne reven. Den voksne reven var ikke redd oss, og jeg satte ut mat til den en vinter da det var mye snø. Den fikk rester av maten til kattene som de ikke hadde spist opp.

Den av kattene mine som har/eller hadde rev til venn, har også fler kattevenner ett lite stykke unna oss. Den er også å besøker noen hester. 

Anonymkode: 6f988...ff1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange pattedyr har nok mye til felles med ungre menneskebarn. De kan ikke kommunisere veldig kompleks eller snakke sammen, men de har empati med hverandre, kan slåss og bli venner akkurat som menneskebarn. Noen er født litt mer aggressive og slemme enn andre, noen blir sånn fordi de gjerne vokser opp i nabolag med kjipe katter som plager eller er sinte på de og de lærer da at andre katter er fiender. 

Det er fint, men også litt trist mtp alle dyrene som fungerer på samme måte som hører hverandre bli slaktet og drept, at griser blir senket ned i gassgammer og må føle må smerten og se sine venner lide også. Ganske horribelt. Kanskje en dag vil mennesker forstå hvordan dyr egentlig er og de vil innse hvor grusomt de behandler dem. 

Anonymkode: 4f35d...d16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange pattedyr har nok mye til felles med ungre menneskebarn. De kan ikke kommunisere veldig kompleks eller snakke sammen, men de har empati med hverandre, kan slåss og bli venner akkurat som menneskebarn. Noen er født litt mer aggressive og slemme enn andre, noen blir sånn fordi de gjerne vokser opp i nabolag med kjipe katter som plager eller er sinte på de og de lærer da at andre katter er fiender. 

Det er fint, men også litt trist mtp alle dyrene som fungerer på samme måte som hører hverandre bli slaktet og drept, at griser blir senket ned i gassgammer og må føle må smerten og se sine venner lide også. Ganske horribelt. Kanskje en dag vil mennesker forstå hvordan dyr egentlig er og de vil innse hvor grusomt de behandler dem. 

Anonymkode: 4f35d...d16

Snakk om å snu en koselig tråd til noe makabert da du. Kan du ikke lage din egen tråd om sånne ting fremfor å lage kvalme i andres tråder? Eller er du også en av de som ikke klarer å dy deg bare fordi du har funnet svaret på livet ved å bli veganer og nå skal stappe det ned i halsen på andre folk? 

Anonymkode: 08c2d...c95

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa passer monsene våre når vi er bortreist.. Eldste bruker å dra rett ned på gården nedenfor å henger sammen med gårdsmonsen. Minsten er mer bare at han soser rundt i området å undersøker.. Vi bodde der før, så de kjenner hverandre godt. Moro å vite at de har noen å være med når de er på ferie

Anonymkode: 811d9...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde før var huseier sin katt og nabokatta perlevenner. Heldigvis fikk min pus bli med i gjengen dems øyeblikkelig da han var gammel nok til å begynne være ute! 
Disse tre regjerte nabolaget, forsvarte hverandre om det kom andre katter for å sloss, og gikk inn og ut som dem ville i hverandres hus :fnise: 
Var en del ganger hvor jeg fikk melding fra huseier om at pusen min hadde vært hos kompisen sin å fått middag :fnise:
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Snakk om å snu en koselig tråd til noe makabert da du. Kan du ikke lage din egen tråd om sånne ting fremfor å lage kvalme i andres tråder? Eller er du også en av de som ikke klarer å dy deg bare fordi du har funnet svaret på livet ved å bli veganer og nå skal stappe det ned i halsen på andre folk? 

Anonymkode: 08c2d...c95

Beklager at empati gjør deg kvalm, og at du syntes medfølelse med dyr blir stappet ned i halsen på deg. Jeg tenker at du hadde stappet empati ned i halsen på andre mennesker om det var utbredt å drepe hunder i samfunnet, at du så nesten alle andre mennesker syntes det var helt ok å drepe hunder foran og med hverandre, der hundene ristet i frykt og pep i sorg. Hadde du ikke reagert på det? Hvordan kan du da forvente at man ikke skal reagere på griser som opplever det samme, som er like intelligente som hunder? 

Du skriver dette som om det er negativt at jeg har empati med dyr, negativt at jeg har mefølelse med dyr. Men hadde jeg sagt dette om hunder som ble drept, hadde du heiet og klappet meg frem, og syntes beskjeden min var viktig. Hva sier det om hvem du er? Hva dine verdier er? Hva du er villig til å lukke øynene for?

Anonymkode: 4f35d...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at empati gjør deg kvalm, og at du syntes medfølelse med dyr blir stappet ned i halsen på deg. Jeg tenker at du hadde stappet empati ned i halsen på andre mennesker om det var utbredt å drepe hunder i samfunnet, at du så nesten alle andre mennesker syntes det var helt ok å drepe hunder foran og med hverandre, der hundene ristet i frykt og pep i sorg. Hadde du ikke reagert på det? Hvordan kan du da forvente at man ikke skal reagere på griser som opplever det samme, som er like intelligente som hunder? 

Du skriver dette som om det er negativt at jeg har empati med dyr, negativt at jeg har mefølelse med dyr. Men hadde jeg sagt dette om hunder som ble drept, hadde du heiet og klappet meg frem, og syntes beskjeden min var viktig. Hva sier det om hvem du er? Hva dine verdier er? Hva du er villig til å lukke øynene for?

Anonymkode: 4f35d...d16

Skjønner veldig godt at du er frustrert, men dette her er litt utenfor trådens tema. Jeg spurte om folk hadde opplevd at kattene deres har fått venner ute.

Jeg er ikke moderator, men jeg tenker at vi setter strek ved den diskusjonen her, så får du heller lage din egen tråd.

 

Anonymkode: e9c15...3c4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Beklager at empati gjør deg kvalm, og at du syntes medfølelse med dyr blir stappet ned i halsen på deg. Jeg tenker at du hadde stappet empati ned i halsen på andre mennesker om det var utbredt å drepe hunder i samfunnet, at du så nesten alle andre mennesker syntes det var helt ok å drepe hunder foran og med hverandre, der hundene ristet i frykt og pep i sorg. Hadde du ikke reagert på det? Hvordan kan du da forvente at man ikke skal reagere på griser som opplever det samme, som er like intelligente som hunder? 

Du skriver dette som om det er negativt at jeg har empati med dyr, negativt at jeg har mefølelse med dyr. Men hadde jeg sagt dette om hunder som ble drept, hadde du heiet og klappet meg frem, og syntes beskjeden min var viktig. Hva sier det om hvem du er? Hva dine verdier er? Hva du er villig til å lukke øynene for?

Anonymkode: 4f35d...d16

Det er en tid og et sted for alt. Det her er ikke tråden for makabre historier.

Skal jeg gå inn i en hyggelig tråd i barn og familie forumet og øke empatien til folk ved å shame de for å bruke masse penger på sine egne barn, det er tross alt så mange barn her i verden som ikke får det de trenger av hverken omsorg eller mat?

Skal jeg gå inn i en random tråd i seksualforumet og bare minne folk litt på at folk faktisk blir offer for voldtekt og trafficking hver dag? Føl litt empti da folkens!

Gå inn i karriereforumet og påpeke at det faktisk er folk som lever i slavelignende tilstander rundt om kring i hele verden, sånn bare for å sette ting i perspektiv?

For ordens skyld har jeg mye empati og jeg har kuttet mye kjøtt og animalske produkter fra min livsstil. Jeg har mange venner som er både veggiser og veganere, og har ingenting i mot at folk unngår å spise kjøtt. Men den idiotiske "whataboutismen" som en del nyfrelste veganere holder på med er ekstremt irriterende og vil ikke gjøre at flere kutter kjøtt, det vil bare føre til mer irritasjon mot veganere som gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katten min misliker alle andre katter sterkt. Vil ikke slåss, men freser og mjauer stadig vekk.

Anonymkode: 1420a...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine egne, om det er lov å skrive om det også. 

Har en eldre hankatt. Han har alltid vært alene, og alltid inne, og frest til andre katter som kommer forbi. Så falt jeg pladask for en liten jentepus, og tok henne med hjem. Jeg var virkelig livredd for hvordan de skulle gå sammen, så for meg at jeg måtte finne et nytt hjem til henne, at jeg jeg ødela hele den trygge tilværelsen til gamlepusen min. 

Men fra første møtet har de vært bestevenner. De sover oppå og inntil hverandre. De vasker hverandre. De jakter på hverandre (gamlepusen trur han er kattunge igjen). Spiser alltid samtidig, og lillepusen er alltid høflig og venter på tur om det kun er en skål fremme. De er alltid sammen, og det er ganske trangt når begge vil på fanget... Det å hente hjem lillepus var det beste jeg kunne gjort for gamplepusen. 

Anonymkode: 75753...106

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forestillingen om at katter er ensomme jegere er vel noe overdrevet.

Det det er nok mat så har kattene utpregede sosiale liv med hverandre. Vennskap eksisterer selvsagt også mellom katter :hjerte:

Anonymkode: 57e47...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 13.55, AnonymBruker skrev:

Beklager at empati gjør deg kvalm, og at du syntes medfølelse med dyr blir stappet ned i halsen på deg. Jeg tenker at du hadde stappet empati ned i halsen på andre mennesker om det var utbredt å drepe hunder i samfunnet, at du så nesten alle andre mennesker syntes det var helt ok å drepe hunder foran og med hverandre, der hundene ristet i frykt og pep i sorg. Hadde du ikke reagert på det? Hvordan kan du da forvente at man ikke skal reagere på griser som opplever det samme, som er like intelligente som hunder? 

Du skriver dette som om det er negativt at jeg har empati med dyr, negativt at jeg har mefølelse med dyr. Men hadde jeg sagt dette om hunder som ble drept, hadde du heiet og klappet meg frem, og syntes beskjeden min var viktig. Hva sier det om hvem du er? Hva dine verdier er? Hva du er villig til å lukke øynene for?

Anonymkode: 4f35d...d16

Har rapportert deg for skikkelig avsporing jeg. Så kan du få spre kvalme et annet sted. DETTE HANDLER IKKE OM DITT SYN PÅ DYREMIDDHANDLING! Naut! 

Anonymkode: 08c2d...c95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...