Gå til innhold

Tatt over en meget krevende 7. klasse. Jeg trenger råd


spenol

Anbefalte innlegg

Jeg tok også over en slik klasse for noen år siden. De hadde hatt fem forskjellige lærere på fire år før jeg overtok de. Det jeg gjorde var blant annet 

-jobbet mye med relasjon til enkeltelever, veiledning til den enkelte elev osv. Mye hjelper dersom de føler seg sett og lyttet til , og at de opplever at en voksen klarer å se litt forbi uroen og alle situasjoner eleven kommer opp i. Jeg var veldig bøye med å si at jeg syntes handlingen var uakseptabel , og ikke eleven i seg selv, prøvde å vise at jeg hadde tro på eleven og ga de aldri opp. 

-jobbet med klasesamholdet gjennom opplevelser som utedager , læringspartnere som jeg valgte , hemmelig venn, så på serier som kunne starte diskusjon om oppførsel og hvordan man er mot hverandre. Serien lik meg er et eksempel på dette.

- MYE kommunikasjon med foreldre. Hadde avtale med mange av foreldrene om å ringe hjem /sende Mail ukentlig. Der pratet vi om positive ting som hadde skjedd den uka og utfordringer eleven hadde hatt. Da vet elevene at det som skjer på skolen kommer til å komme hjem og at lærer /foreldre har en felles forståelse av situasjonen. 

- var knallhardt på hva slags oppførsel jeg godtok og hva jeg ikke godtok, og. Ga meg ikke..  Konsekvenser kunne være å sitte inne i friminutt, eller jeg samarbeidet med foreldre om konsekvenser som mindre TV-tid , ikke IPad , eller at foreldrene hadde en avtale med barnet om at de dro på kino ,svømmehall osv. Dersom det var et konkret mål (som f,eks å rekke opp handa hver gang man skulle si noe ) ble nådd. 

- var også hard mot ledelsen og ærlig med å si hvordan det gikk og at jeg manglet ressurser. Enkelte ting som foreldre klaget over som direkte var knyttet til mangel på ressurser oppfordret jeg de til å ta med ledelsen. Hadde noen foreldre som tok dette på alvor og gikk videre med saken. Dette førte til at skolen måtte gjøre noe,, jeg fikk da assistent på en enkeltelev. 

 

Jeg har nå hatt klassen i snart tre år, og den har virkelig blitt en helt ny klasse. Det er fullstendig arbeidsro, selvfølgelig med noen unntak.. De er sammensveiset og får mye positiv tilbakemelding fra vikarer. Det har vært knalltøft til tider , men ekstremt givende nå.. Når jeg ser tilbake på hvor enkelte av elevene var da jeg tok de over , og hvor de er nå. Noen har utviklet seg fra #klassens klovn # til den flinkeste i enekelte områder, og alltid høflig og blid, 

 

lykke til 

Anonymkode: c1d76...dc7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.1.2019 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er forbauset over hvor mange lærere som skriver her om konkrete utfordringer i sin jobb. Hvor er taushetsplikten? Har dere ikke noe lav terskel for å snakke om slikt mellom dere som jobber på skolen? Er alle lærere redd forbi miste maska foran kollegaer? Ingen takhøyde for å gjøre feil innenfor mellom-menneskelige utfordringer?? Ingen landsdekkende nasjonalt nett-fora kun for lærere??? Hilsen overrasket mor til skolebarn.

Anonymkode: 82628...c6a

Hvor blir taushetsplikten brutt mener du? 

La deg bare bli overrasket, men ikke av lærerens utblåsning men oppførselen til elevene. Hva tenker du om foreldrene til disse barna? 

Den norske skolen har mange utfordringer og lærere har ikke så mye å stille opp med da dårlig atferd ikke får noen reelle konsekvenser. Jeg tror vi må tilbake til en mer disiplinert skole da elvene ikke lærer å oppføre seg hjemme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok også over en slik klasse for noen år siden. De hadde hatt fem forskjellige lærere på fire år før jeg overtok de. Det jeg gjorde var blant annet 

-jobbet mye med relasjon til enkeltelever, veiledning til den enkelte elev osv. Mye hjelper dersom de føler seg sett og lyttet til , og at de opplever at en voksen klarer å se litt forbi uroen og alle situasjoner eleven kommer opp i. Jeg var veldig bøye med å si at jeg syntes handlingen var uakseptabel , og ikke eleven i seg selv, prøvde å vise at jeg hadde tro på eleven og ga de aldri opp. 

-jobbet med klasesamholdet gjennom opplevelser som utedager , læringspartnere som jeg valgte , hemmelig venn, så på serier som kunne starte diskusjon om oppførsel og hvordan man er mot hverandre. Serien lik meg er et eksempel på dette.

- MYE kommunikasjon med foreldre. Hadde avtale med mange av foreldrene om å ringe hjem /sende Mail ukentlig. Der pratet vi om positive ting som hadde skjedd den uka og utfordringer eleven hadde hatt. Da vet elevene at det som skjer på skolen kommer til å komme hjem og at lærer /foreldre har en felles forståelse av situasjonen. 

- var knallhardt på hva slags oppførsel jeg godtok og hva jeg ikke godtok, og. Ga meg ikke..  Konsekvenser kunne være å sitte inne i friminutt, eller jeg samarbeidet med foreldre om konsekvenser som mindre TV-tid , ikke IPad , eller at foreldrene hadde en avtale med barnet om at de dro på kino ,svømmehall osv. Dersom det var et konkret mål (som f,eks å rekke opp handa hver gang man skulle si noe ) ble nådd. 

- var også hard mot ledelsen og ærlig med å si hvordan det gikk og at jeg manglet ressurser. Enkelte ting som foreldre klaget over som direkte var knyttet til mangel på ressurser oppfordret jeg de til å ta med ledelsen. Hadde noen foreldre som tok dette på alvor og gikk videre med saken. Dette førte til at skolen måtte gjøre noe,, jeg fikk da assistent på en enkeltelev. 

 

Jeg har nå hatt klassen i snart tre år, og den har virkelig blitt en helt ny klasse. Det er fullstendig arbeidsro, selvfølgelig med noen unntak.. De er sammensveiset og får mye positiv tilbakemelding fra vikarer. Det har vært knalltøft til tider , men ekstremt givende nå.. Når jeg ser tilbake på hvor enkelte av elevene var da jeg tok de over , og hvor de er nå. Noen har utviklet seg fra #klassens klovn # til den flinkeste i enekelte områder, og alltid høflig og blid, 

 

lykke til 

Anonymkode: c1d76...dc7

Så fint å lese om dine erfaringer. Å jobbe med relasjoner og være konsekvent er nok det ts burde satse på. 

Hvordan er samarbeidet på din skole når det gjelder denne type problematikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2019 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er forbauset over hvor mange lærere som skriver her om konkrete utfordringer i sin jobb. Hvor er taushetsplikten? Har dere ikke noe lav terskel for å snakke om slikt mellom dere som jobber på skolen? Er alle lærere redd forbi miste maska foran kollegaer? Ingen takhøyde for å gjøre feil innenfor mellom-menneskelige utfordringer?? Ingen landsdekkende nasjonalt nett-fora kun for lærere??? Hilsen overrasket mor til skolebarn.

Anonymkode: 82628...c6a

Noe sier meg at du kanskje er mor til en av den slags elever som blir beskrevet i hi. 

Anonymkode: 14db7...e0b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok også over en slik klasse for noen år siden. De hadde hatt fem forskjellige lærere på fire år før jeg overtok de. Det jeg gjorde var blant annet 

-jobbet mye med relasjon til enkeltelever, veiledning til den enkelte elev osv. Mye hjelper dersom de føler seg sett og lyttet til , og at de opplever at en voksen klarer å se litt forbi uroen og alle situasjoner eleven kommer opp i. Jeg var veldig bøye med å si at jeg syntes handlingen var uakseptabel , og ikke eleven i seg selv, prøvde å vise at jeg hadde tro på eleven og ga de aldri opp. 

-jobbet med klasesamholdet gjennom opplevelser som utedager , læringspartnere som jeg valgte , hemmelig venn, så på serier som kunne starte diskusjon om oppførsel og hvordan man er mot hverandre. Serien lik meg er et eksempel på dette.

- MYE kommunikasjon med foreldre. Hadde avtale med mange av foreldrene om å ringe hjem /sende Mail ukentlig. Der pratet vi om positive ting som hadde skjedd den uka og utfordringer eleven hadde hatt. Da vet elevene at det som skjer på skolen kommer til å komme hjem og at lærer /foreldre har en felles forståelse av situasjonen. 

- var knallhardt på hva slags oppførsel jeg godtok og hva jeg ikke godtok, og. Ga meg ikke..  Konsekvenser kunne være å sitte inne i friminutt, eller jeg samarbeidet med foreldre om konsekvenser som mindre TV-tid , ikke IPad , eller at foreldrene hadde en avtale med barnet om at de dro på kino ,svømmehall osv. Dersom det var et konkret mål (som f,eks å rekke opp handa hver gang man skulle si noe ) ble nådd. 

- var også hard mot ledelsen og ærlig med å si hvordan det gikk og at jeg manglet ressurser. Enkelte ting som foreldre klaget over som direkte var knyttet til mangel på ressurser oppfordret jeg de til å ta med ledelsen. Hadde noen foreldre som tok dette på alvor og gikk videre med saken. Dette førte til at skolen måtte gjøre noe,, jeg fikk da assistent på en enkeltelev. 

 

Jeg har nå hatt klassen i snart tre år, og den har virkelig blitt en helt ny klasse. Det er fullstendig arbeidsro, selvfølgelig med noen unntak.. De er sammensveiset og får mye positiv tilbakemelding fra vikarer. Det har vært knalltøft til tider , men ekstremt givende nå.. Når jeg ser tilbake på hvor enkelte av elevene var da jeg tok de over , og hvor de er nå. Noen har utviklet seg fra #klassens klovn # til den flinkeste i enekelte områder, og alltid høflig og blid, 

 

lykke til 

Anonymkode: c1d76...dc7

Du virker som en flott lærer 👍👍

Hvordan syns du samarbeid med foreldre gikk? Var de stort sett samarbeidsvillige? Noen utfordringer der?

Anonymkode: cccbb...153

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker som en flott lærer 👍👍

Hvordan syns du samarbeid med foreldre gikk? Var de stort sett samarbeidsvillige? Noen utfordringer der?

Anonymkode: cccbb...153

Tusen takk.

De var stort sett samarbeidsvillige.. Noen var veldig i forsvars/angrepsposisjon i starten. Men så lærte jeg meg hvordan jeg burde snakke/ hva jeg skulle si til de forskjellige for å få de på lag. Nå er det ingen som ikke er samarbeidsvillige.

Jeg er også veldig i forkant, ringer hvis det er noe jeg kan tenke meg at eleven kan si hjemme og som kan misforstås, slik at foreldrene vet det først. I tillegg så ringer jeg også ofte for å si positive hendelser , dersom det er noen foreldre som får mange negative telefoner. 

Endret av Prelunia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Så fint å lese om dine erfaringer. Å jobbe med relasjoner og være konsekvent er nok det ts burde satse på. 

Hvordan er samarbeidet på din skole når det gjelder denne type problematikk?

Kan enkelt få veiledning og støtte fra kollegaer og ledelsen , men er jo ressurser det skorter på.. for å få det er man avhengig av at foreldre tar kontakt med ledelsen. Man må tørre å henvise foreldre som kommer med problemstillinger som er direkte knyttet til ressurser til ledelsen, og ikke være så "flink pike" at man tar alt på sin kappe. Ser mange kollegaer som gjør det , og de sliter seg ut. Kan hende ledelsen har sett på det som iljolat , men jeg er der for elevene og kommer alltid til å tenke på de først. Og når jeg har det som grunn kan ikke ledelsen si noe på det heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Prelunia skrev:

Kan enkelt få veiledning og støtte fra kollegaer og ledelsen , men er jo ressurser det skorter på.. for å få det er man avhengig av at foreldre tar kontakt med ledelsen. Man må tørre å henvise foreldre som kommer med problemstillinger som er direkte knyttet til ressurser til ledelsen, og ikke være så "flink pike" at man tar alt på sin kappe. Ser mange kollegaer som gjør det , og de sliter seg ut. Kan hende ledelsen har sett på det som iljolat , men jeg er der for elevene og kommer alltid til å tenke på de først. Og når jeg har det som grunn kan ikke ledelsen si noe på det heller. 

Jeg opplever at ledelsen ikke spiller på lag med ansatte da de er mer opptatt av resultater enn relasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Jeg opplever at ledelsen ikke spiller på lag med ansatte da de er mer opptatt av resultater enn relasjoner. 

Ja, men resultater kommer ikke uten relasjoner... Hvis du starter der vil resultatene komme. Gå til tillitsvalgt, må da være flere som føler det slik ? Mitt kollegiale er veldig samansveiset og enig om resultater ikke kommer uten relasjon og er ikke redde for å si ifra til ledelsen om vi føler det blir nedprioritert. Hadde vurdert å bytte arbeidsplass hvis ikke ledelsen eller kulturen blant lærerene hadde dette synspunktet. Mange skoler som trenger lærere.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Prelunia skrev:

Ja, men resultater kommer ikke uten relasjoner... Hvis du starter der vil resultatene komme. Gå til tillitsvalgt, må da være flere som føler det slik ? Mitt kollegiale er veldig samansveiset og enig om resultater ikke kommer uten relasjon og er ikke redde for å si ifra til ledelsen om vi føler det blir nedprioritert. Hadde vurdert å bytte arbeidsplass hvis ikke ledelsen eller kulturen blant lærerene hadde dette synspunktet. Mange skoler som trenger lærere.. 

Vi har hatt en «oppvask» rett før jul da vi ytret at vi ikke har tillit til ledelsen slik som skolen blir drevet nå. Sykemeldinger gjorde ikke akkurat saken bedre heller. Folk var rett og slett utslitt. Ledelsen tok det innover seg men vi får se hvor lenge det varer.

(Jeg er ikke Ts forresten og håper ikke at jeg avsporer tråden) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2019 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv lærer, og syns ikke det er noe negativt at Ts søker råd. Hver enkelt skole har sin kultur, også blant de ansatte, og det er ikke alltid så lett å endre rutiner og måter ting blir gjort på. Det kan derfor være fint å høre med lærere rundt om i landet hvordan ting gjøres. Det finnes Facebookgrupper for lærere, der tar og noen opp utfordringer med klasser/elever, men der kan man ikke være anonym så det er grenser for hvor mye man tør å skrive. 

Mitt forslag til Ts: Ha tydelige regler. Henvis til dem ofte. Om noen bryter regler, ta tak i det med en gang! For eksempel hvis de skal hente bøker men bare tuller, så ber du alle sette seg og bli stille. Så prøver dere igjen. HELT til det er PERFEKT!!!! Ikke bry deg om det tar hele timen å øve på slike rutiner. Det SKAL sitte!! Gi masse ros når/hvis de klarer det. 

Start hver time med at de skal komme inn stille og lese/tegne e.l. Alle må vente i gangen og få tillatelse til å komme inn. De som ikke klarer det blir rolig geleidet ut av rommet og må prøve igjen til de klarer det.

Det samme med alle andre aktiviteter. Stopp aktiviteten. Start på nytt. Øv, øv, øv.

Konsekvenser for banning og frekke kommentarer. Sett en regel om at det er IKKE lov å si stygge ting, banne og å kverulere. Konsekvenser for de som bryter regelen, fks melding hjem. (Gi beskjed til foreldre at det vil skje og at du forventer at de tar tak i det). Ikke diskuter med de, bare henvis til reglene. Du kan godt gi de en advarsel før konsekvens da, så får de en sjanse til å skjerpe seg. 

Ha høye forventninger. Selvfølgelig forventninger som passer til alderen både sosialt og faglig. Ikke vik fra de. 

Et tips jeg har fått er å gi de «overradkelsesbelønning». Om de har vært flinke en dag, så overrasker du dem med en film/lek e.l. I steden for å samle på stjerner og sånn. Noe annet jeg har hørt er at du velger ut en hemmelig elev hver dag eller hver uke. Ingen vet hvem eleven er, bare du. Følger den eleven reglene får hele klassen belønning og navnet blir avslørt. Følger ikke eleven reglene blir det ingen belønning, og navnet blir ikke nevnt. Jeg har ikke prøvd det da. 

 

Anonymkode: cccbb...153

Helt enig med deg. Ledelsen på min skole mener elever som bryter regler ikke skal få konsekvenser, men at jeg må jobbe med relasjonen. Har akkurat starta der. Er spesielt en elev som er veldig krevende, aldri opplevd maken. Spytter på meg, er frekk, blåser i hva jeg sier osv osv. Men han skal ikke få noen som helst konsekvens for dette. Blir frustrert. Hva mener dere andre er er riktig her? Har innkalt foreldrene til møte. 

Anonymkode: afec1...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg. Ledelsen på min skole mener elever som bryter regler ikke skal få konsekvenser, men at jeg må jobbe med relasjonen. Har akkurat starta der. Er spesielt en elev som er veldig krevende, aldri opplevd maken. Spytter på meg, er frekk, blåser i hva jeg sier osv osv. Men han skal ikke få noen som helst konsekvens for dette. Blir frustrert. Hva mener dere andre er er riktig her? Har innkalt foreldrene til møte. 

Anonymkode: afec1...ee6

Heh.. huff. Jeg har tro på begge deler, konsekvenser OG jobbing med relasjon. Selvfølgelig skal regelbrudd og dårlig oppførsel få konsekvenser. Og den type oppførsel er heller ikke Ok mtp din rett til et godt arbeidsmiljø. Her bør HMS/klubb også på banen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg. Ledelsen på min skole mener elever som bryter regler ikke skal få konsekvenser, men at jeg må jobbe med relasjonen. Har akkurat starta der. Er spesielt en elev som er veldig krevende, aldri opplevd maken. Spytter på meg, er frekk, blåser i hva jeg sier osv osv. Men han skal ikke få noen som helst konsekvens for dette. Blir frustrert. Hva mener dere andre er er riktig her? Har innkalt foreldrene til møte. 

Anonymkode: afec1...ee6

Her må nesten ledelsen ha uttrykt seg uklart og ment at eleven ikke skal straffes. All adferd får konsekvenser. Om en elev oppfører seg på denne måten vil en naturlig konsekvens være at voksne og andre elever blir usikre og redde, og da lærer eleven at han vinner og får makten over voksne på skolen. Ledelsen kan da ikke mene at ikke lærer skal ta styringen og gi konsekvenser som hjelper eleven til å forstå at det vil lønne seg å endre adferd. 

Anonymkode: d7b65...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.1.2019 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Fryder meg over slike tråder. I alle år hørte vi ALLE må FULLTID i barnehage. Der lærer de høflighet, vente på tur og danbelse. LOL. Noen kanskje, men MANGE sliter etter å ha tilbragt 45 timer i uken i barnehagen. Skal barna oppføre seg, slutte å banne og ellers være dritt mot alle så MÅ dette tas tak i allerede i BARNEHAGEN. Vi finner oss ikke i dritt lengre. Få inn nok VOKSNE i barnehager og skolen. Barn som herjer eller kler av seg foran instagram er de sårbare barna som ikke ble sett og hørt av de voksne. Da er det forsent å kreve høflighet av dem i 12 års alderen. Nei få inn psykisk helse, oppførsel, økonomi og samliv allerede i 1.klasse. 

Anonymkode: ae36b...aac

Neinei, vi må få inn bedre skikkede foreldre. Foreldre som faktisk oppdrar barna sine og er der for de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig med deg. Ledelsen på min skole mener elever som bryter regler ikke skal få konsekvenser, men at jeg må jobbe med relasjonen. Har akkurat starta der. Er spesielt en elev som er veldig krevende, aldri opplevd maken. Spytter på meg, er frekk, blåser i hva jeg sier osv osv. Men han skal ikke få noen som helst konsekvens for dette. Blir frustrert. Hva mener dere andre er er riktig her? Har innkalt foreldrene til møte. 

Anonymkode: afec1...ee6

Relasjoner er viktig, selvfølgelig. Men det finns også elever som oppfører seg dårlig mot mennesker de har en god relasjon til. Da handler det ikke om relasjonene, men noe annet. Det kan være mange ulike grunner til det. Uansett syns jeg det er viktig at de lærer seg hva som er lov og ikke. Tar ingen tak i voldelig e.l adferd hos barn så vil de få seg et sjokk når de blir voksne og faktisk blir straffet for slike handlinger..

Jeg har aldri vært kontaktlærer, (er relativt fersk i yrket enda) men underviste mye i en klasse som var krevende. Kontaktlærer var kjempedyktig! Jobbet godt med både klasseledelse og relasjoner. Spesielt med en elev som var veldig krevende. Læreren hadde veldig gode relasjoner med eleven, likevel oppførte eleven seg voldelig mot «alle» når denne hadde en dårlig dag. Til og med denne læreren. Eleven var også voldelig mot gode venner og familie. 

Anonymkode: cccbb...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært lærer i bare 6 år, men har opplevd det meste: elever som er frekke, elever som har tatt helt over klassen, elever som slår, sparker og biter, elever som truer med kniver m. m. I slike situasjoner er samarbeid på huset, og mellom lærer og foreldre, ekstremt viktig! Og så må man bygge relasjoner! Heldigvis er du godt i gang der. I lin kommune finnes det et tilbud for klasser med store vansker. En spesialpedagog med særlig erfaring kommer inn og gir råd. Den blir værende til de ser forbedring (kan komme og gå i flere mnd). Kanskje det finnes noe tilsvarende der du er? https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/skoler/bergen-kompetansesenter-for-laringsmiljo

Anonymkode: 5c3e1...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Jeg har selv jobbet i krevende klasser på mellomtrinnet og det er jammen ikke enkelt å ta over en «vill» 7. Klasse. Jeg har pos erfaring med å ta rolig oppstart, la elevene sette seg på faste plasser i gangen, send de inn en etter en når de har funnet roen. Da får de følelsen av å bli sett og du har mulighet til å ta kontroll over situasjonen, eie klasserommet fra morgenen av. Du får også muligheten til  å se hvordan dagsformen er. Dette kan også gjøres etter alle friminutt også. Det viktige er å sysselsette de mest utfordrende elevene først, slik at de ikke spiller opp resten. Gi de oppgaver som gir de mestringsfølelse og som de ser på som relativt meningsfylte. Ofte kan disse elevene virke utilnærmelige, og det krever mye ressurser. Hvis klassen starter med lesekvart, har du mulighet til å sette i gang disse elevene. Legg lista lavt for hvor stort læringsutbytte de får av aktiviteten, det viktigste er at de får mestringsfølelse og at de blir sett. Disse elevene er gjerne fastlåst på at all læring er dritt, ofte pga lav selvtillit. Sett av tid til relasjonsbygging. Har lest om og delvis brukt «Banking time» på utfordrende elever, med mer eller mindre hell. https://www.utdanningsnytt.no/utdanning/artikler/2017/mars/pa-denne-skolen-har-de-verktoy-for-gode-relasjoner/

Du har fått en krevende oppgave, og håper du har et team du kan samarbeide med og en ledelse som støtter deg.

Lykke til!

 

Anonymkode: ef191...55d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært lærer i bare 6 år, men har opplevd det meste: elever som er frekke, elever som har tatt helt over klassen, elever som slår, sparker og biter, elever som truer med kniver m. m. I slike situasjoner er samarbeid på huset, og mellom lærer og foreldre, ekstremt viktig! Og så må man bygge relasjoner! Heldigvis er du godt i gang der. I lin kommune finnes det et tilbud for klasser med store vansker. En spesialpedagog med særlig erfaring kommer inn og gir råd. Den blir værende til de ser forbedring (kan komme og gå i flere mnd). Kanskje det finnes noe tilsvarende der du er? https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/skoler/bergen-kompetansesenter-for-laringsmiljo

Anonymkode: 5c3e1...2d3

Oi, så bra opplegg! Dette skulle flere kommuner hatt. 

Anonymkode: cccbb...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2019 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Jeg har det dønn likt! Bare med 3.trinn. Ledelsen er tafatte. Aner virkelig ikke mine arme råd, aldri vært borte i en vanskeligere klasse. Lyst å gi opp. 

Anonymkode: afec1...ee6

Jeg og. Men jeg har ikke lyst å gi opp.

Jeg har dratt foreldrene inn. Møter hver mnd. Mail hjem ved uro. "Smørbrødliste" om ting vi forventer foreldre tar tak i. 

Anonymkode: a69fd...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg og. Men jeg har ikke lyst å gi opp.

Jeg har dratt foreldrene inn. Møter hver mnd. Mail hjem ved uro. "Smørbrødliste" om ting vi forventer foreldre tar tak i. 

Anonymkode: a69fd...274

Lærer på 20. året.

Anonymkode: a69fd...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...