Gå til innhold

Er det lurt å ta med seg pass når man reiser i Norden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I et par år nå har jeg tatt buss fra Danmark til Norge om sommeren, der de som ikke hadde pass å vise politiet på grensene ikke fikk være med videre og måtte ordne overnatting og slikt. Visakort og førerkort var ikke gyldig. Ganske kjipt å stå i den situasjonen, så tar med meg pass, det tar mindre plass enn en lipgloss liksom.

Anonymkode: 1ec51...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I et par år nå har jeg tatt buss fra Danmark til Norge om sommeren, der de som ikke hadde pass å vise politiet på grensene ikke fikk være med videre og måtte ordne overnatting og slikt. Visakort og førerkort var ikke gyldig. Ganske kjipt å stå i den situasjonen, så tar med meg pass, det tar mindre plass enn en lipgloss liksom.

Anonymkode: 1ec51...768

Fra regjeringen.no

"Svensk politi opplyser om at norske borgere som skal reise til Sverige vil kunne bli bedt om å identifisere seg, og bør medbringe gyldig legitimasjon (sertifikat, pass eller andre gyldige ID-dokumenter)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Har man gyldig pass liggende så er det sjelden et problem. Men pass koster litt penger og en halv dag til å ordne det. I tillegg tar det noen uker før det kommer.

Har man ikke planer om annet enn en handletur til Sverige så er det jo unødvendig om man ikke trenger det. Kan også se for meg situasjoner hvor man har reist et annet sted innenfor Norge, og man selv eller venner foreslår en spontan tur til Sverige eller Danmark. Da har man jo sjelden med seg pass. Så det er jo ikke et så merkelig spørsmål. 

Pass koster 450 kr. Vi snakker ikke akkurat en formue her. Forhåndsbestiller man passtime på politistasjonen tar det ikke en halv dag å ordne, det tar kanskje 15-20 minutter. Med mindre det er i høysesong når "alle" bestiller pass samtidig tar det ikke flere uker før det kommer, det tar noen dager. Ikke lag et større problem ut av det å skaffe seg pass enn det det faktisk er.

Anonymkode: 48f41...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pass koster 450 kr. Vi snakker ikke akkurat en formue her. Forhåndsbestiller man passtime på politistasjonen tar det ikke en halv dag å ordne, det tar kanskje 15-20 minutter. Med mindre det er i høysesong når "alle" bestiller pass samtidig tar det ikke flere uker før det kommer, det tar noen dager. Ikke lag et større problem ut av det å skaffe seg pass enn det det faktisk er.

Anonymkode: 48f41...932

Lager ikke noe problem ut av det. Forklarer bare hvorfor det er helt greit å lure på om det er nødvendig. Og at det ikke er alle som har pass i vesken til enhver tid. Når jeg sier det tar en halv dag så regner jeg med reisetid osv. Og det tok mer enn noen dager å få det sist jeg skulle ha pass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...