Gå til innhold

Gastric bypass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen av dere fått dekket gastric bypass?  Har selv en BMI på 36, og er 20 år.  Men 100.000,- har jeg desverre ikke.  

Anonymkode: 74206...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men! Du har råd til å spise mindre, som du uansett må (ville måttet?) etter operasjonen.

Anonymkode: c316d...4b2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt operasjon, men har blitt godkjent for helsehjelp fra det offentlige, og da kan jeg bl.a velge operasjon.

For å få helsehjelp fra det offentlige kreves det BMI på minimum 40, eller 35 med tilleggssykdom som diabetes, høyt blodtrykk eller søvn apne. 

 

Anonymkode: d09c3...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tatt operasjon, men har blitt godkjent for helsehjelp fra det offentlige, og da kan jeg bl.a velge operasjon.

For å få helsehjelp fra det offentlige kreves det BMI på minimum 40, eller 35 med tilleggssykdom som diabetes, høyt blodtrykk eller søvn apne. 

 

Anonymkode: d09c3...647

Har det noe å si om jeg har familien med bakgrunn av hjerteinfarkt og diabetes?  

Snakket du med fastlegen din og evnt hvordan tok du det opp? 

Anonymkode: 74206...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å beveg deg, det er ikke vi andre som skal betale din latskap! 👿 Reduksjon av kalorier vil dessuten gi deg mer penger i kassen, lykke til.

Anonymkode: 09605...9fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det noe å si om jeg har familien med bakgrunn av hjerteinfarkt og diabetes?  

Snakket du med fastlegen din og evnt hvordan tok du det opp? 

Anonymkode: 74206...0a0

Nei, du må ha følgeplager selv. 

Anonymkode: 04cf5...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har noen av dere fått dekket gastric bypass?  Har selv en BMI på 36, og er 20 år.  Men 100.000,- har jeg desverre ikke.  

Anonymkode: 74206...0a0

Ikke ta den lette løsningen, slank deg normalt. Skaff deg en personlig trener som kan hjelpe deg, gjør skikkelig innsats der så kommer du i mål. Alt handler om kostholdet.

Anonymkode: 2a656...32e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det noe å si om jeg har familien med bakgrunn av hjerteinfarkt og diabetes?  

Snakket du med fastlegen din og evnt hvordan tok du det opp? 

Anonymkode: 74206...0a0

Det hjelper ikke at det er hjertesykdommer i familien. Du må ha de.

Jeg bestilte time hos fastlegen og så at jeg ikke klarte å gå ned i vekt på egenhånd og at jeg måtte ha hjelp. Jeg hadde ca 1 år før det snakket om vektproblemer mine, og veid meg hos henne, så det var ikke ukjent for fastlegen min.

Hun lurte på om jeg gikk med på å bli henvist til overvektsklikikken, noe jeg så ja til. 

Har vært på et møte der det ble bestemt at jeg har krav på helsehjelp fra det offentlige. Har også vært på et infomøte med flere andre, og begynner på livsstilsendringskurs som går over 10 uker.

Når dette kurset er over, så skal vi alle bestemme oss for veien videre. Jeg vil tro at de fleste velger operasjon. Jeg skal ikke opereres, men vil på rehabilitering. 

Anonymkode: d09c3...647

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta den lette løsningen, slank deg normalt. Skaff deg en personlig trener som kan hjelpe deg, gjør skikkelig innsats der så kommer du i mål. Alt handler om kostholdet.

Anonymkode

Vil ikke si dette er den lette løsningen nei.  Du vet ikke hva jeg gjør med kostholdet eller trening heller. 

Anonymkode: 74206...0a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2019 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Vil ikke si dette er den lette løsningen nei.  Du vet ikke hva jeg gjør med kostholdet eller trening heller. 

Anonymkode: 74206...0a0

Jeg er enig i at det er for enkelt og dømme her. Vi kan jo ikke vite hvilke tiltak du har gjort for å gå ned i vekt.

Jeg håper ihvertfall at du har lest deg opp på slankeoperasjoner, og vet at det er endel komplikasjoner etter en sånn operasjon.

Enhver må finne den måten som passer en best. 

Anonymkode: d09c3...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2019 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Vil ikke si dette er den lette løsningen nei.  Du vet ikke hva jeg gjør med kostholdet eller trening heller. 

Anonymkode: 74206...0a0

Vi vet ikke akkurat hva du spiser og hvordan du trener, nei. Men vi vet at du spiser for mye, på sikt.

Jeg tenker heller ikke på slankeoperasjon som den lette utveien, jeg tenker på det som den tunge, dyre og smertefulle omveien.

Anonymkode: c316d...4b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke lov å se at operasjon er en lettvindt løsning? Det er jo nettopp det det er! Uansett hvordan en snur og vender på det, så gjør operasjonen det lett å gå ned i vekt. 

Så kommer farene og komplikasjonene, men det er farer og komplikasjoner med overvekt også. 

Jeg skjønner godt at svært store personer opererer seg. De har blitt store over tid, og det er beinhardt å snu trenden. 

Men når personer med bmi under 40 (grensen for offentlig) ønsker operasjon, så synes jeg det er feil. ALLE kan gå ned i vekt, om de vil. Det handler egentlig mest om viljen, selv om det er vondt å innrømme. Jeg har vært det selv, og kjenner flere andre som også har vært der. 

Det som hjalp meg ned fra bmi på 30+ var å ikke strebe raske resultater. Jeg sluttet å planlegge nedgangen, jeg sluttet å føle meg mislykket om jeg ikke gikk ned en kilo i uken. Jeg sluttet å gi opp, fordi ingenting nyttet uansett. 

Jeg har brukt mange år på nedgangen, men jeg har hvert år veid mindre ved nyttår, en ved forrige nyttår. Det forteller meg at små endringer nytter! Åtte kilo ned på 12 mnd er ikke så mye, men det er ned! Og med flere sånne år etter hverandre, blir det mange kilo NED. 

Jeg anbefaler deg å senke krava! Se på vanene dine, og gjør de enkleste endringene først. F.eks. slutte å drikke kalorier. Så øker du litt i aktiviteten, ikke begynn hardtrening, da blir du bare lei. Tren noe som gjør deg glad :) 

Gi deg selv frem til sommeren, sett et mål på fem kilo ned. Det er ikke mye, men mye bedre enn fem kilo opp. 

Det tar tid å gå ned med operasjon også, om en ser på hele prosessen. Og mange går opp igjen og mange får plager. 

Det må jo være bedre å klare dette selv? Små endringer og tålmodighet vil få deg dit. 

Anonymkode: 57b5d...800

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si "bare slank deg!", men når du er 20 år, har du ikke rukket å prøve alt annet enn operasjon. Det bør du gjøre, før du begynner å tenke på å ødelegge fordøyelsessystemet ditt for livstid.

Anonymkode: 4db10...eb9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.1.2019 den 14.23, AnonymBruker skrev:

Men! Du har råd til å spise mindre, som du uansett må (ville måttet?) etter operasjonen.

Anonymkode: c316d...4b2

Skjerp deg.

Anonymkode: fc3eb...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2019 den 18.52, AnonymBruker skrev:

Begynn å beveg deg, det er ikke vi andre som skal betale din latskap! 👿 Reduksjon av kalorier vil dessuten gi deg mer penger i kassen, lykke til.

Anonymkode: 09605...9fd

Ærlig talt! Den der kunne du holdt deg for god for, skjønner godt at du ønsker å være 'anonym'

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.1.2019 den 0.24, AnonymBruker skrev:

Begynn med keto/lavkarbo. 

Anonymkode: dfa8d...3d2

Lavkarbo er en meget spesiell diett som det er vanskelig og holde på sikt. 

"Alle" skulle slanke seg med lavkarbo for etpar år siden, og for ca 1 år siden så begynte disse "alle" å bli veldig slanke på veldig kort tid. Det viser seg at de er slankeopererte. Vet ikke hvorfor det plutselig ble sånn at alle med BMI på minimum 40 eller 35 med tilleggssykdom fikk innvilget operasjon, og hvorfor det plutselig ble kortere ventetid. Sykelig overvekt ble kanskje prioritert i helsevesenet?

Uansett ts, så må kaloriinntaket ditt være mindre enn du forbruker. Hvis man skal slankeopereres så må man slanke seg før operasjon, og sykehuset i Vestfold (SIV) har utarbeidet en diett som brukes på landsbasis, så hvis du googler "knekkebrødmetoden" så vil du finne denne dietten. Dette er en diett som man fint kan leve med. Men den er selvsagt vanskelig til og begynne med, men sånn er det jo med alle livsstilsendringer. Slanking er krevende uansett hva man velger. 

Anonymkode: d09c3...647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket akkurat hva min BMI som overvektig var, og det var utrolige 47,2. 166cm og 130 kg. Jeg slanket meg på vanlig vis, og det gikk da helt fint. Fedmeoperasjon er bare tull. Bra kosthold og mosjon må til uansett. Veier 73 kg nå. Det er SÅ lite som skal til. 

Anonymkode: 6dc41...d24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket akkurat hva min BMI som overvektig var, og det var utrolige 47,2. 166cm og 130 kg. Jeg slanket meg på vanlig vis, og det gikk da helt fint. Fedmeoperasjon er bare tull. Bra kosthold og mosjon må til uansett. Veier 73 kg nå. Det er SÅ lite som skal til. 

Anonymkode: 6dc41...d24

Så bra jobba! 

Men, da har du trolig et bedre forhold til kost enn noen andre kan ha. 

Man sier jo sjelden til noen sykelig undervektige som viser alle tegn og symptomer på anoreksia nevrosa at det bare er å spise mer og oftere og slutte å ta 2000 situps om dagen i skjul... Så ordner det seg. Så enkelt er det! 

..fordi spiseforstyrrelser går begge veier og selv om fasiten på papiret er latterlig enkel og fordi noen klarer det uten store strevet, så kan det for andre være beintøft. Og denne holdningen om at det bare er å ta seg sammen ser man oftere til overvektige. Og det er med på å øke skammen (skam er ofte drivstoff til overspising for endel som sliter med den type spiseforstyrrelse.).

Så grattis. Har du den holdningen ofte så har du kanskje skyld i at noen dytter innpå ekstra i dag for å numme følelser og angst. 

Anonymkode: 04cf5...410

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket akkurat hva min BMI som overvektig var, og det var utrolige 47,2. 166cm og 130 kg. Jeg slanket meg på vanlig vis, og det gikk da helt fint. Fedmeoperasjon er bare tull. Bra kosthold og mosjon må til uansett. Veier 73 kg nå. Det er SÅ lite som skal til. 

Anonymkode: 6dc41...d24

Noe må jo ha ført til at du ble sykelig overvektig. 130 kg er ikke bare litt overvektig, men ekstremt sykelig overvektig. Du har jo tydeligvis slitt med overspising og spist usunn mat. Det jeg vil fram til er at det kan ikke bare ha vært enkelt for deg heller. 

Respekt til deg som klarte og gå ned på egenhånd,  men veldig mange (inkl meg) trenger profesjonell hjelp, og det skal man tørre og be om uten å måtte skamme seg eller føle seg mindre verdt. 

Du skriver at man bare må få bedre kosthold og trene mer. For det første så skal man trene ekstremt mye hvis nån skal klare og gå ned i vekt med trening. Ja, selvsagt er det et pluss og være aktiv, men det er ingen must. 

Når det gjelder kosthold så trenger mange hjelp til å finne riktig kost, så det er ikke bare å si "spis mindre og tren mere" 

Anonymkode: d09c3...647

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...