Gå til innhold

Noen som har vært i Auschwitz i vintermnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bestill tur til Polen i Mars, har vært der flere ganger, men kun Auschwitz på sommeren. Noen som har vært der i mars og kan fortelle om hvordan det var? Er det behov for store tykke vinterklær? Tenkte på en guidet tur på ca 5 timer 

Anonymkode: 553f1...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan blåse ganske kalde vinder der ja, men også plutselig bli full vår og 25+ grader. Ta med en varm jakke uansett, det er litt kaldere der nede mot øst pga fjellene.

Anonymkode: ed034...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Bruk en dunjakke :) en guidet tur der tar noen timer, så det kan bli kaldt. Det var kaldt når jeg var der i oktober. Det blåste litt også. 

Anonymkode: d2bdc...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i månedskiftet februar/mars og det var -20 grader. Hadde behov for gode og varme klær. Brukte både vinterjakke og bukse samt varme sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lovebird skrev:

Var der i månedskiftet februar/mars og det var -20 grader. Hadde behov for gode og varme klær. Brukte både vinterjakke og bukse samt varme sko.

Var kun i Krakow i februar i fjor og da var det -5°, tørt og vindstille gjennom hele oppholdet, håper vi får det samme været denne gangen! Takk for mange svar

Ts

Anonymkode: 553f1...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Kan blåse ganske kalde vinder der ja, men også plutselig bli full vår og 25+ grader. Ta med en varm jakke uansett, det er litt kaldere der nede mot øst pga fjellene.

Anonymkode: ed034...309

25+ i Mars i Polen?:roll:

Anonymkode: 0a381...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må få sett Auschwitz en gang før jeg dør, er heldigvis kun 25 enda, men årene flyr søren meg fort unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 0.21, hocane skrev:

Må få sett Auschwitz en gang før jeg dør, er heldigvis kun 25 enda, men årene flyr søren meg fort unna!

Ja det er opplevelse man aldri glemmer! 

Anonymkode: 553f1...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Auschwitz i Februar 2002. Så vit jeg kan huske var det ganske mildt. Tror det var mellom +5 og +15 et sted. Var i Krakow i 2 uker i Februar 2002 og det var ganske mildt de 2 ukene jeg var der.

Endret av Aragorn ll Elessar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortsatt ikke fatte og forstå at Auschwitz, Belsec, Treblinka og Sobibor opererte som de gjorde. Stakkars, stakkars ofre, de må ha vært fullstendig livredde.

Hva mennesker er i stand til er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 0.21, hocane skrev:

Må få sett Auschwitz en gang før jeg dør, er heldigvis kun 25 enda, men årene flyr søren meg fort unna!

Det er virkelig verdt turen! 

Håper på å få tatt en tur som voksen(var 14 sist), for kan tenke meg det blir en mye sterkere opplevelse nå som jeg er 25. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Det er virkelig verdt turen! 

Håper på å få tatt en tur som voksen(var 14 sist), for kan tenke meg det blir en mye sterkere opplevelse nå som jeg er 25. 

 

Definitivt. Som 14 åring er du fortsatt bare et barn, var ikke engang historisk interessert på den tiden tror ikke jeg ville fått mye ute av turen.

 Et spørsmål siden du har vært der, ble ikke alle gasskamrene ødelagt av Tyskerne? Eller har de i ettertid blitt rekonstruert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2019 at 12:21 AM, hocane said:

Må få sett Auschwitz en gang før jeg dør, er heldigvis kun 25 enda, men årene flyr søren meg fort unna!

Du burde absolutt dra. Ikke bare er det noe man bør ha sett, men det er jo også veldig lett for oss nordmenn å komme til Krakow og det er en veldig fin by med rimelige priser.

Her kan man ta gutteturen/bytur med kjæresten og historieturen i ett.

Edit: Saltgruvene er også kule. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, hocane skrev:

Definitivt. Som 14 åring er du fortsatt bare et barn, var ikke engang historisk interessert på den tiden tror ikke jeg ville fått mye ute av turen.

 Et spørsmål siden du har vært der, ble ikke alle gasskamrene ødelagt av Tyskerne? Eller har de i ettertid blitt rekonstruert? 

Hvis jeg husker riktig, så er det bare ruiner igjen av gasskamrene. 

Jeg mener å huske at guiden bare opplyste om at "nå står vi der gasskammeret pleide å være". Men jeg kan huske veldig feil... 

Det sykeste, og som har brent seg fast i minnet mitt, er da jeg sto ved en vegg, og guiden ba meg om å snu meg. Så sa han "hadde du stått der på den tiden, ville du vært død nå. For gjennom det hullet der ble folk skutt". Får fortsatt frysninger når jeg tenker på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i begynnelsen av september jeg, da var det over 20 varmegrader 😛 

Anonymkode: b2790...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...