Gå til innhold

Proteinpulver som smaker godt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Rossin skrev:

Men poenget er at folk bruker proteinpulver for å få nok proteiner i kosten. Så det blir litt høna eller egget.  Mange liker å ligge på nærmere 2 g protein pr. kg/kroppsvekt daglig, og jeg tror egentlig det danner premisset for uenigheten vår. Det kan f.eks. hende at du ikke har trengt så mye. Hvis du klarer å få i deg så mye kun ved hjelp av mat, så spiser du ganske mye mer av de nevnte råvarene enn snittet. Så har det seg slik at du har hatt gode resultater alikevel, noe som er veldig bra for deg. Og mange (de fleste?) vil nok fint klare seg uten så mye proteiner. Men noen, spesielt de som er på diett, trenger et tilskudd av proteiner for å få i seg nok, både fordi de ønsker å spise mer proteiner fordi de er på diett (for å bevare muskelmassen), men også fordi den reduserte mengden mat gjør det vanskelig å få i seg nok proteiner, med mindre man kun vil spise kyllingfilet og eggehvitte. Så igjen: Det er ikke alle som trenger det, men for noen er det praktisk.

Ja. Det er jeg enig i. Jeg har for øvrig spiseforstyrrelse, men det jeg spiser er stort sett proteinrikt og jeg får i meg det jeg trenger av næringsstoffer selv om jeg spiser kalorifattig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, _Lilla_Sky_ skrev:

Ja. Det er jeg enig i. Jeg har for øvrig spiseforstyrrelse, men det jeg spiser er stort sett proteinrikt og jeg får i meg det jeg trenger av næringsstoffer selv om jeg spiser kalorifattig. :)

God bedring ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stardust75 skrev:

har rpøvd det meste i flere år nå. Det beste, på både kvalitet med aminosyrer, smak og protein per 100 gram er definitivt " whey gold standard"    alle smakene er gode. Det er også kåret til verdens beste proteinpulver flere år på rad. 

 

Takk for tipset! Nå har jeg bestilt det som heter «Protein Delite», men skal ha dette i bakhodet også :) 

Til resten av diskusjonen: Som sagt, JA det går fint an å klare seg uten proteinshakes, men jeg synes det er praktisk å ha noe på kveldene når jeg ikke rekker å lage avansert mat. Hittil har jeg kjøpt Tine sin YT shake, men det blir jo dyrt (og mye emballasje) i lengden.

Vanlig sjokomelk synes jeg blir for mye sukker og for lite protein.

Anonymkode: b49c6...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset! Nå har jeg bestilt det som heter «Protein Delite», men skal ha dette i bakhodet også :) 

Til resten av diskusjonen: Som sagt, JA det går fint an å klare seg uten proteinshakes, men jeg synes det er praktisk å ha noe på kveldene når jeg ikke rekker å lage avansert mat. Hittil har jeg kjøpt Tine sin YT shake, men det blir jo dyrt (og mye emballasje) i lengden.

Vanlig sjokomelk synes jeg blir for mye sukker og for lite protein.

Anonymkode: b49c6...c3d

protein delite er også veldig god, liker jordbærsmaken, er veldig søt, så kan bli litt kvalmende om du tar for mye, men god den også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset! Nå har jeg bestilt det som heter «Protein Delite», men skal ha dette i bakhodet også :) 

Til resten av diskusjonen: Som sagt, JA det går fint an å klare seg uten proteinshakes, men jeg synes det er praktisk å ha noe på kveldene når jeg ikke rekker å lage avansert mat. Hittil har jeg kjøpt Tine sin YT shake, men det blir jo dyrt (og mye emballasje) i lengden.

Vanlig sjokomelk synes jeg blir for mye sukker og for lite protein.

Anonymkode: b49c6...c3d

Av og til kjøper av og til sjokolademelk og da kjøper jeg den uten sukker. YT sin mes jordbær og banan er god. Skulle vørt en billigere shake med samme smak. 

Anonymkode: 77081...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Annonse

På 10.1.2019 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Det der ligner på... hva var det det het igjen... jo, falskt dilemma. Er det virkelig et reelt behov for 1,8-2,2 g protein pr. kg kroppsvekt daglig, og kun mulig å innta sjokolademelk og kyllingfilet for å få i seg protein?

Anonymkode: 22929...c52

For de som trener styrke er 1,6g proteiner pr kg kroppsvekt det som i dag er ansett som optimalt. Over det vil ikke gi noen added benefit for muskeloppbygning - generelt sett. Likevel finnes det tilfeller der det kan argumenteres for at mer enn dette vil være bedre.

Den totale mengden proteiner er en ting, sammensetningen er en annen - dette forutsetter at proteinene kommer fra kilder med høy kvalitet. Utover det har man aminosyren Leucine, som har sin egen rolle som stimulator av muskelproteinsyntesen, med egne mengdekrav pr måltid (dosering om du vil) for å gi maksimal stimulanse. For å optimalisere dette kan det også ha noe og si hvor hurtig opptak det er på proteinkilden. 

Personlig er har jeg ikke lyst til å spise kylling og ris til alle måltider. Og for mange er mealprepp noe dritt som kan gjøre det optimale kostholdet til en smærte i (...). Andre spiser ikke animalske produkter, og er helt avhengige av pulver for å på en praktisk måte sikre seg inntaket - for ikke å snakke om optimalisering, som vil være veldig vanskelig uten. Proteinpulver kan derfor være en god løsning. For meg er det noe jeg nyter, fordi jeg kan lage meg ganske gode desserter basert på proteinpulver, frukt og nøtter - og spise optimalt samtidig som jeg bare koser meg.

Men, for folk som ikke trener blir det noe annet (jeg kan jo argumentere for at alle burde, og at det derfor også er optimalt for alle med et visst inntak av proteiner). Det er bare det at det er mange andre fordeler ved å spise proteinrikt, som også gjelder de som ikke trener. Proteiner metter bra, og har den høyeste termogeniske effekten av alle næringstoffene (20%). Dvs at 20% av kaloriene du inntar i form av proteiner "forsvinner" i fordøyelsen - det som er enda bedre er at den termogensike effekten påvirker hele måltidet. Så hvis du spiser et godt sammensatt måltid basert på ikke prossesert mat og med bra innhold av proteiner - så kan du trylle vekk 20% av kaloriinnholdet. Det er jo noe alle kan ha godt av :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvilke proteinpulver som smaker godt - så vil jeg anbefale disse:

https://myrevolution.no/proteinpulver

De er relativt bra på pris, og har den optimale sammensetningen av myse og kasein, som sørger for både hurtig og tregt opptak som også er i tråd med optimaliseringen jeg nevner over. Ikke minst er det 100% isolate protein som er mye høyere kvalitet enn mye annet. Mange opplever å bli oppblåst og kjip i magen av proteinpulver, men det slipper du med isolate. det er nemlig laktosefritt så alle kan spise det.

De som spiser vegansk bør velge en blanding av erte- og risprotein, de har det billig på myrevolution også mener jeg i salgskategorien - men dette pulveret er ikke helt i tråd med hva som smaker best bare så det er sagt.

Myoprotein er også veldig fint å piske til krem/mousse - og det anbefales 😋. Det kan man også med andre pulver som består av kasein fordi det er tjukt. Men jeg anbefaler då å blande inn litt myse, både for sammensetningen og konsistensen.

Endret av bodyhack_petter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, bodyhack_petter skrev:

Når det gjelder hvilke proteinpulver som smaker godt - så vil jeg anbefale disse:

https://myrevolution.no/proteinpulver

De er relativt bra på pris, og har den optimale sammensetningen av myse og kasein, som sørger for både hurtig og tregt opptak som også er i tråd med optimaliseringen jeg nevner over. Ikke minst er det 100% isolate protein som er mye høyere kvalitet enn mye annet. Mange opplever å bli oppblåst og kjip i magen av proteinpulver, men det slipper du med isolate. det er nemlig laktosefritt så alle kan spise det.

De som spiser vegansk bør velge en blanding av erte- og risprotein, de har det billig på myrevolution også mener jeg i salgskategorien - men dette pulveret er ikke helt i tråd med hva som smaker best bare så det er sagt.

Myoprotein er også veldig fint å piske til krem/mousse - og det anbefales 😋. Det kan man også med andre pulver som består av kasein fordi det er tjukt. Men jeg anbefaler då å blande inn litt myse, både for sammensetningen og konsistensen.

Myoprotein er bra, men det er dyrt. Heldigvis er de rause med rabattkoder. Uansett: Det er litt mye "g-sport" over det. Kanskje fint for faren som endelige har gitt etter for maset til den fotballspillende sønnen, som nå får pulver med en fin shaker med en kule inni med seg på trening, men personlig foretrekker jeg litt mer økonomisk gunstige løsninger.

Jeg tror man klarer seg fint med et basic mysepulver, så kan man spe inn andre proteiner etter behov. Mange spiser jo kanskje mat ved siden av shaken, så jeg er ikke overbevist om at 50:50 kasein/myse til enhver tid har mye å si for hvermannsen.

Jeg finner myseisolat til ca 750 for 4 kg (omninutrition), så kan jeg blande inn andre kilder de gangene jeg trenger det. Fram til nå hadde de også 3 phase til samme pris, som var en mix av myse, kasein og egg. Synd den ikke lenger er å oppdrive. 

Soyaisolat (90%) ev den andre veganske blenden på myprotein får man som regel for under 350 for 2,5 kg. Det er kanskje litt lavere bioloisk verdi osv, men definitivt et godt alternativ. Egg/kasein osv koster som regel mye mer (350 pr. Kg), men er definitivt også supert å blande inn, kanskje bare ikke 50:50 hele tida av hensyn til lommeboka og drikkbarhet. 

Jeg har selvfølgelig forståelse for at alle ikke ønsker å leke gal vitenskapsmann med alle blandingene osv, men dette var i hvert fall mine tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Myoprotein er bra, men det er dyrt. Heldigvis er de rause med rabattkoder. Uansett: Det er litt mye "g-sport" over det. Kanskje fint for faren som endelige har gitt etter for maset til den fotballspillende sønnen, som nå får pulver med en fin shaker med en kule inni med seg på trening, men personlig foretrekker jeg litt mer økonomisk gunstige løsninger.

Jeg tror man klarer seg fint med et basic mysepulver, så kan man spe inn andre proteiner etter behov. Mange spiser jo kanskje mat ved siden av shaken, så jeg er ikke overbevist om at 50:50 kasein/myse til enhver tid har mye å si for hvermannsen.

Jeg finner myseisolat til ca 750 for 4 kg (omninutrition), så kan jeg blande inn andre kilder de gangene jeg trenger det. Fram til nå hadde de også 3 phase til samme pris, som var en mix av myse, kasein og egg. Synd den ikke lenger er å oppdrive. 

Soyaisolat (90%) ev den andre veganske blenden på myprotein får man som regel for under 350 for 2,5 kg. Det er kanskje litt lavere bioloisk verdi osv, men definitivt et godt alternativ. Egg/kasein osv koster som regel mye mer (350 pr. Kg), men er definitivt også supert å blande inn, kanskje bare ikke 50:50 hele tida av hensyn til lommeboka og drikkbarhet. 

Jeg har selvfølgelig forståelse for at alle ikke ønsker å leke gal vitenskapsmann med alle blandingene osv, men dette var i hvert fall mine tanker. 

Det kommer i stor grad an på hvordan man bruker pulveret, men jeg er ikke helt uenig. Skulle jeg hatt kun ett pulver av kun en type ville det vært myse siden det er ganske greit å få inn tregere proteinkilder gjennom maten. Vet ikke om jeg er like opptatt av image på proteinpulveret mitt da - for meg handler det mest om innholdet.

Ulempen med myse alene er at det er såpass raskt, at ved større porsjoner vil mye brukes som energi vs et mer "time realead pulver". Det er jo også dyrt.

Myprotein er et billig alternativ - spesielt på eggeprotein, det koster halvparten av alle andre steder og det er egg fra frittgående høner.

Soyaprotein ville jeg unngått både fordi det er så kontroversielt, og fordi kombinasjonen erte- og risprotein er bedre uten de samme potensielle ulempene.

Når det gjelder det med gal vitenskapsmann, så skal man nok være spesielt interessert ja, og derfor vil en proteinblend være det beste alternativet for folk flest - det er også bevist at blender er mer effektive en proteiner fra kun en kilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, bodyhack_petter skrev:

den termogensike effekten påvirker hele måltidet. Så hvis du spiser et godt sammensatt måltid basert på ikke prossesert mat og med bra innhold av proteiner - så kan du trylle vekk 20% av kaloriinnholdet.

Kan du forklare hvordan matematikken bak dette går opp? Har aldri hørt om dette før. Er det ikke slik at 20 - 30/35 % av kaloriinnholdet i proteinet du inntar forsvinner? Den termiske effekten av fettet og karbohydratene du inntar vil jo være den samme?

Har du noe lesestoff på dette med at proteininntak kan påvirke den termiske effekten av fett og karbohydrater? :) Hvis det var det du mente da. Kan hende jeg feiltolker her!

Når termisk effekt måles ser man at hos de fleste ligger det på ca. 10 % gjennom døgnet når de spiser "vanlige blandede måltider".

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC524030/

Så at man kan pushe dette opp mot 20 % er sikkert mulig med høyt proteininnhold og litt fysisk aktivitet som også påvirker termisk effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sandum.PT skrev:

Kan du forklare hvordan matematikken bak dette går opp? Har aldri hørt om dette før. Er det ikke slik at 20 - 30/35 % av kaloriinnholdet i proteinet du inntar forsvinner? Den termiske effekten av fettet og karbohydratene du inntar vil jo være den samme?

Har du noe lesestoff på dette med at proteininntak kan påvirke den termiske effekten av fett og karbohydrater? :) Hvis det var det du mente da. Kan hende jeg feiltolker her!

Når termisk effekt måles ser man at hos de fleste ligger det på ca. 10 % gjennom døgnet når de spiser "vanlige blandede måltider".

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC524030/

Så at man kan pushe dette opp mot 20 % er sikkert mulig med høyt proteininnhold og litt fysisk aktivitet som også påvirker termisk effekt.

Nei, jeg kan ikke forklare matematikken, vet ikke om noen kan det. Man registrerer enkelt hvordan metabolismen påvirkes av kosthold med forskjellige sammensetninger. Den termiske effekten av fett og karbohydrater påvirkes av sammensetningen av maten, fettprosent, og insulinføsomhet. Protener ser ikke ut til å påvirkes av fettprosent men den termiske effekten av blandede måltider er generelt høyere en den termiske effekten av et næringsemne alene, også for proteiner.

Jeg kan sende deg mer info og kilder men har ikke tid før i kveld. Det er blitt sammenlignet den termiske effekten av blant annet måltider med mer fett og mindre karb og vice versa og funnet ut at den termiske effekten av begge oppsettene er tilnærmet lik - den er også høyere enn den termiske effekten av næringsemnene hver for seg, sammenlagt.

Termisk effekt kan faktisk utgjøre ganske stor forskjell, så det er absolutt en ting folk burde være mer klar over. Folk kjøper jo slankepiller over en lav sko, men selv de mest effektive ulovlige stoffene effedrin og clenbuterol øker ikke metabolismen med mer enn kanskje 10%. Å bare endre sammensetningen og kvaliteten av maten du spiser kan øke den med 15% eller mer.

Det er et potensielt underskudd på 200 - 400 kcal, bare ved å spise mat, mat som både metter mer og gir bedre energi.

Det stemmer at det er et grovt estimat på at den termiske effekten av mat for folk flest er 10%, men dette kan påvirkes av de tingene jeg nevner blant annet til å være det dobbelte eller mer. Det handler om alle de faktorene jeg nevner ved å optimalisere - noe som er nøkkelen her, "mixed meals" er litt vagt og hva det betyr i en vanlig hverdag kan være så mangt. Det er også foskjellige termisk effekt på forskjellige typer fett, der umettet fett, mct og omega 3 er spesielt gunstig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, bodyhack_petter skrev:

Jeg kan sende deg mer info og kilder men har ikke tid før i kveld.

Ja, det setter jeg pris på. Spennende lesning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2019 den 11.47, Sandum.PT skrev:

Ja, det setter jeg pris på. Spennende lesning :)

Beklager mulig wierd formatering. Jeg skrev det i et dokument før jeg limte det inn og orker ikke lime det inn uten de formateringene som var der da jeg i så fall må legge inn alt av linker på nytt. 

Det meste er hentet fra studiematerialet til Menno Henselmans, så jeg skal ikke ta kred for annet enn å oversette en allerede god oppsummering av temaet. Men det er veldig interessant, og forklarer i stor grad et fenomen jeg selv har opplevd hver gang jeg har gått over på diett før konkurranse og legger meg på et nokså likt kaloriintak som før (relativt høyt) i starten men med helt endret komposisjon av mat basert på det vi på norsk gjerne kaller "ren mat". Likevel ser jeg stor endring i kroppskomposisjon lenge før jeg begynner å redusere inntaket. Vil tro mange har lignende erfaringer.

 

Fettprosent og karbohydrattoleranse

Den termiske effekten av næringsemnene alene er egentlig ikke så interessant, fordi det beskriver en teori som veldig sjelden skjer i praksis. Det er også en myte at fett alltid har en termisk effekt som er lavere enn karbohydrater.

Den termiske effekten (TEF) av fett er lavere hos overvektige individer [2], og ligger nærmere 0. Hos slankere individer kan den faktisk øke opp mot ca. 15% som er sammenlignbart med karbohydrater.

I en studie på overspising ser man at 50% overspising førte til 7,9% økning i energiforbruket uavhengig av om energien kom fra fett eller karbohydrater hos slanke individer; det var bare hos overvektige at fett ikke hadde den samme termiske effekten som karbohydrater.

Den senkede termiske effekten av fett hos overvektige individer kan linkes til en lavere fettoksidering hos overvektige. Noe som viser hvor dysfunksjonelt det er å være overvektig, og hvorfor det vil lønne seg å ha en lavere fettprosent generelt sett, men også før man eventuelt ønsker å øke muskelmassen (bulking). Når du er overvektig har kroppen en haug av ekstra energi lagret i form av fett, men “unngår” å til en viss grad å bruke det.

Den termiske effekten av karbohydrater tendenserer også til å være lavere hos insulinresistente individer, siden de har vanskeligheter med å ta opp glukose fra blodet.

Konklusjonen er at hos personer med lavere fettprosent er det ikke funnet noen signifikant forskjell på den termiske effekten av karbohydrater og fett, og begge deler har en TEF på ca. 15%. Under isokaloriske og proteinmatchede forhold, er TEF av høy- og lavfettmåltider ofte sammenlignbar.

TEF av proteiner er ikke påvirket i samme grad av en persons fettprosent og ligger ganske stabilt på ca. 20%.
 

Sammensetningen av makronæringstoffer

Siden TEF av proteiner alene er høyere enn for fett og karbohydrater, er det lett å tenke at jo større andel proteiner dietten inneholder - jo høyere blir den totale termiske effekten. det stemmer ikke. En meta-analyse fra 2013 fant ingen sammenheng mellom måltidets innhold av proteiner og den termiske effekten av måltidet. Li et al. (2016) fant ingen forskjell på TEF av dietter som inneholdt henholdsvis 10%, 20% eller 30% proteiner. Proteiner har altså høyere TEF inntatt i isolasjon, men i blandede måltider, noe som er mer relevant i praksis, ser man altså liten forskjell.

Det samme gjelder for fett vs. karbohydrater. Mens fett i isolasjon ofte har en lavere TEF enn karbohydrater, avhengig av type fett og og populasjon, så er det i forskning som sammenligner blandede måltider med høyere eller lavere fettinnhold, generelt ingen signifikant forskjell på TEF sett i sammenheng med karb:fett sammensetningen av måltidene [2, 3, 4]. 

Blandede måltider tendenserer til å ha en relativt konstant TEF som rett og slett ikke er lik summen av måltidets makronæringstoffer: den er generelt høyere. Kombinasjonen av rent fett og rene karbohydrater i et måltid resulterer i høyere TEF en næringsstoffene hver for seg

For personer med lavere fettprosent, er TEF av et vanlig blandet måltid ca. 25%. Så blandede måltider kan faktisk ha en høyere TEF en proteiner alene. Store, blandede måltider ser også ut til å ha en høyere TEF enn den samme maten inntatt i isolasjon.

Som en illustrasjon av hvordan blandede måltider ikke oppfører seg på samme måte som makronæringstoffene alene, sammenlignet Riggs et al. (2007) TEF av 2 isokaloriske høyproteinmåltider: hvorav et med høyt innhold av fett og ett med lavt. Siden fett i isolasjon gjerne har en lavere TEF enn karbohydrater, avhengig av type fett og populasjon i det minste, kunne man forventet at måltidet med mye fett hadde en lavere TEF. I virkeligheten, så hadde måltidet med høyt innhold av fett en høyere TEF, men dette var kun tydelig hos normalvektige individer. Hos over- og undervektige, var det ingen forskjell på de to måltidene.

 

For fett spesielt, er det også en stor forskjell på hvordan typen fett påvirker TEF.

Den metabolske forskjellen her er ikke triviell: i noe forskning er forskjellen i TEF tredobbel, Som et resultat av det kan MCT øke fettapet sammenlignet med andre typer fett, og enumettet fett kan øke fettapet sammenlignet med mettet fett, ved det samme kaloriinntaket.

 

Prosessert mat

TEF av blandede måltider som består av prosessert mat er også lavere enn måltider med “whole foods”. Fullkornsbrød med cheddarost har en TEF på 19,9%, hvorav hvitt brød med mer prosessert ost (typisk ost der hver skive kommer innpakket i plast) har en TEF som bare er 10,7%: noe som tilsvarer en fordobling i energiforbruket for måltider med samme innhold av makronæringstoffer (!).

En person som spiser en typisk IIFYM diett på vedlikehold basert på prosessert mat kan derfor gå inn i et underskudd på 9,2% bare ved å bytte til mindre prosessert mat. Prosessert mat gjør det langt enklere for kroppen å hente ut energien fra maten. Å det er på en måte ganske ironisk at forskerne valgte brød og ost i studien over da begge deler helt grunnleggende er prosessert. Dessverre har vi ingen forskning som ser på hvor stor forskjellene kan være for mat som gjør det mye vanskeligere for kroppen å hente ut energien, som f.eks grønnsaker med mye fiber. 

 

Konklusjon

Forutsatt blandede måltider, så varierer TEF mellom 10 og 25%. Den lave enden av skalaen er forbeholdt overvektige individer med et gjennomsnittlig kosthold. Det høyere enden av skalaen er forbeholdt styrketrenende individer med lavere fettprosent, og en diett som består av mer proteiner, med forholdsvis stor andel umettet fett og MCT basert på whole foods (mer voluminøs mat med høyt innhold av fiber).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@bodyhack_petter

Jeg bare lurer på en liten ting. Du skrev blant annet:

"
Proteiner metter bra, og har den høyeste termogeniske effekten av alle næringstoffene (20%). Dvs at 20% av kaloriene du inntar i form av proteiner "forsvinner" i fordøyelsen - det som er enda bedre er at den termogensike effekten påvirker hele måltidet."

Her tolket jeg det til at økt proteininntak vil påvirke den termiske effekten av et helt måltid. Men i det du sendte fra Menno står det:

"Siden TEF av proteiner alene er høyere enn for fett og karbohydrater, er det lett å tenke at jo større andel proteiner dietten inneholder - jo høyere blir den totale termiske effekten. det stemmer ikke. En meta-analyse fra 2013 fant ingen sammenheng mellom måltidets innhold av proteiner og den termiske effekten av måltidet. Li et al. (2016) fant ingen forskjell på TEF av dietter som inneholdt henholdsvis 10%, 20% eller 30% proteiner. Proteiner har altså høyere TEF inntatt i isolasjon, men i blandede måltider, noe som er mer relevant i praksis, ser man altså liten forskjell."

Så det er kroppskomposisjon, umettet fett/omega-3/MCT og uprosessert mat som krever en del energi å fordøye som påvirker TEF av sammensatte måltider? Mens proteininnholdet ikke har noe å si?

🤓

Endret av Sandum.PT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sandum.PT skrev:

@bodyhack_petter

Jeg bare lurer på en liten ting. Du skrev blant annet:

"
Proteiner metter bra, og har den høyeste termogeniske effekten av alle næringstoffene (20%). Dvs at 20% av kaloriene du inntar i form av proteiner "forsvinner" i fordøyelsen - det som er enda bedre er at den termogensike effekten påvirker hele måltidet."

Her tolket jeg det til at økt proteininntak vil påvirke den termiske effekten av et helt måltid. Men i det du sendte fra Menno står det:

"Siden TEF av proteiner alene er høyere enn for fett og karbohydrater, er det lett å tenke at jo større andel proteiner dietten inneholder - jo høyere blir den totale termiske effekten. det stemmer ikke. En meta-analyse fra 2013 fant ingen sammenheng mellom måltidets innhold av proteiner og den termiske effekten av måltidet. Li et al. (2016) fant ingen forskjell på TEF av dietter som inneholdt henholdsvis 10%, 20% eller 30% proteiner. Proteiner har altså høyere TEF inntatt i isolasjon, men i blandede måltider, noe som er mer relevant i praksis, ser man altså liten forskjell."

Så det er kroppskomposisjon, umettet fett/omega-3/MCT og uprosessert mat som krever en del energi å fordøye som påvirker TEF av sammensatte måltider? Mens proteininnholdet ikke har noe å si?

🤓

Det kan jo tyde på proteiner ikke har like stor påvirkning på den termiske effekten av de andre næringstoffene i et blandet måltid, men jeg mener jeg har sett det motsatte også så det kan kanskje handle mer om at mer nødvendigvis ikke gir bedre effekt. Samtidig som vil totalen likevel bli bedre om måltidet består av høyere andel proteiner siden det har en høyere termisk effekt i seg selv. Dette vil potensielt slå kraftigere ut for overvektige personer med insulinresistens da de har en generelt dårligere effekt av karbohydrater og fett. Det er forøvrig også slik at overvektige kan synes å ha en høyere termisk effekt av karbohydrater, noe som også er motstridende. Derfor er dette med insulinfølsomheten også en faktor som kan gi forskjellig resultat.

Men godt observert! Jeg må se nærmere på det 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...