Spøkelseskladden Skrevet 9. januar 2019 #1 Del Skrevet 9. januar 2019 (endret) Hei. Forrige dagen kom det plutselig en ulyd fra bilen mens jeg sto parkert på butikken. Det er en peugeot partner med automatgir. Jeg startet bilen og etter jeg slapp bremsen så kom det en ganske stygg lyd fra motoren et sted hørtes det ut som. Men kun i et par sekunder også ble det stille. Kjørte hjem uten flere lyder eller problemer. Men i går så var jeg en liten tur ut igjen og lyden dukket opp igjen, også denne gangen etter jeg slapp bremsen etter å ha bremset ned for å svinge av til huset mitt, men fortsatt bare noen sekunder også ble den borte igjen Etter dette lot jeg bilen stå, siden lyden var såpass stygg. Kan minne litt om lyden som kommer når man kjører manuell og bomgirer. Dette fikk meg jo til å mistenke girkassa, men syns det var så rart at første gangen lyden kom så sto den jo i nøytral? Jeg har veldig lite peiling på bil og kommer til å levere den på verksted, men må vente et par dager. Intill videre så lurer jeg veldig på hva dette kan være? Noen forslag? Endret 9. januar 2019 av Spøkelseskladden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #2 Del Skrevet 9. januar 2019 Ventilene som sier takk og farvel Anonymkode: 82508...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 9. januar 2019 #3 Del Skrevet 9. januar 2019 Skjedde dette ved tilnærmet fullt rattutslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spøkelseskladden Skrevet 9. januar 2019 Forfatter #4 Del Skrevet 9. januar 2019 1 minutt siden, Oppgitt78 skrev: Skjedde dette ved tilnærmet fullt rattutslag? Første gangen sto bilen helt rolig, i nøytralt gir, håndbrekket på og rattet sto i normal posisjon (dekk rett frem). Andre gangen kom lyden mens jeg svingte, men ikke skarpt. Bilen var på eu-kotroll og service nå i høst og alt skulle være i orden. Det eneste de sa noe på var at bremsene var litt slitte, men om det var problemet så skulle vel lyden kun komme mens jeg bremser, ikke etter? Pluss det at første gang sto altså bilen rolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #5 Del Skrevet 10. januar 2019 Kan være stein fra veien som har satt seg fast 😛 Anonymkode: 82508...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 10. januar 2019 #6 Del Skrevet 10. januar 2019 (endret) Skal ta et wild-card her nå og sjekk bremseskivene, gjerne mellom kloss og skive. Hadde en lignende lyd og det virket som både motor falt ut fra cassoriet og dekket falt av, lyden var i hvertfall så stygg at jeg i panikk ringte både pappa og viking. Hadde noen minutter før jobb, rygget med litt hard oppbremsing og hardt rattutslag over til venstre og vips så var det ingen mer lyd fra min bil. Enden av visen; en stein hadde fortivlt seg ikke bare i mellom venstre kloss/skive, men på begge sider.(begge dekk altså) Lyden var såpass høy at både han forran og bak stoppet for å sjekke sine biler. Hadde det vært bremsene som var dårlige så ville du ha hørt det mens du bremset, nesten en slik skrapelyd. Har du kjørt et sted hvor det ligger mye grus på veien, er det stor sjanse for at det ikke koster deg mer enn en kikk. Endret 10. januar 2019 av dillyduzit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 10. januar 2019 #7 Del Skrevet 10. januar 2019 42 minutter siden, dillyduzit skrev: Skal ta et wild-card her nå og sjekk bremseskivene, gjerne mellom kloss og skive. Hadde en ligende lyd og det virket som både motor falt ut fra cassoriet og dekket falt av, lyden var i hvertfall så stygg at jeg i panikk ringte både pappa og viking. Hadde noen minutter før jobb, rygget med litt hard oppbremsing og hardt rattutslag over til venstre og vips så var det ingen mer lyd fra min bil. Enden av visen; en stein hadde fortivlt seg ikke bare i mellom venstre kloss/skive, men på begge sider.(begge dekk altså) Lyden var såpass høy at både han forran og bak stoppet for å sjekke sine biler. Hadde det vært bremsene som var dårlige så ville du ha hørt det mens du bremset, nesten en slik skrapelyd. Har du kjørt et sted hvor det ligger mye grus på veien, er det stor sjanse for at det ikke koster deg mer enn en kikk. Samme opplevde jeg. Kjørte på E18 med bånn gnu på anlegget og plutselig kommer det en helt grusom lyd fra bilen. Den var så høy at den overdøvet anlegget og jeg trodde seriøst at hele bilen var på vei til å gå til helvete! Heldigvis var det en bensinstasjon rett ved så svingte av på den. Bråbremset fordi jeg var stresset og lyden forsvant. Har aldri kommet tilbake. Regner med at dette var en stein i bremsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #8 Del Skrevet 10. januar 2019 Skjedde på min bil også, husker ikke helt hva det het men noe med ring, så var det spørsmål om det var hele delen eller kun ringen. Skrapelyd når jeg bremsa inn for stopp mot rundkjøringer og lignende. De ordna det for rundt 1500 kroner og det var noe med at bremseskivene , eller var det giret, som ikke var helt i vater altså bokstavelig talt litt "off" fra det det egentlig skulle treffe men var ikke farlig. Dra innom et verksted så prøvekjører de bilen og finner ut av det med en gang uten å måtte åpne hele bilen. Anonymkode: 928ba...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå