Gå til innhold

Når skal regjeringen forstå at ulven må vekk?


BMW 5-serie 535D

Anbefalte innlegg

8 timer siden, linsejesus skrev:

Du kan ikke sammenligne ku og ulv, for i motsetning til ulven har kyr en nyttefunksjon og det er ingen som krever at vi skal ha mest mulig kyr gående rundt i hagen til folk som ikke ønsker dem der.

På hytta vår så går kyrne utenfor hver eneste dag på sommeren. De driter ned alt, noen er hissige, og jeg kan ikke sette ut hunden i bånd fordi da kan den bli angrepet. Det vel akkurat samme problemet som med ulven? 🤔

7 timer siden, linsejesus skrev:

Men i motsetning til elg har ikke ulv en avgjørende og viktig rolle i norsk natur. Dessuten er det mange som liker å jakte den, og enda flere som liker å spise den.

Men om elgen begynner å plage og skremme mange mennesker, kan ikke jeg sitte i en uberørt del av landet og kreve at andre skal finne seg i å bli plaget av den, bare fordi jeg selv synes den er et flott og majestetisk dyr.

Ja, skal vi ikke bare drepe ulven, fordi jegere vil drepe elg selv...🙄 

6 timer siden, BlackCloud skrev:

"Nå er ulven nesten blitt en pest og en plage over store deler av landet. Er den sulten, skyr den ikke å gå inn på gårdsplasser og drepe alt den kommer over.

Selv hunder i bånd på gårdsplassen tar den. Spiser det den kan og lar resten ligge igjen."

Ovenstående tekst er hentet fra Erik Pontoppidans "Norges Naturhistorie" fra 1751.

Jeg synes at det å skulle passe på dyrene sine er et dårlig argument. Vi er dessuten avhengige av sau og dyr i utmark for at Norge ikke skal gro helt igjen. Det er også meget god dyrevelferd å la sau beite i utmark. Hvis alle som har sau må ansette gjetere på fulltid, kan ingen ha sau. Det finnes rett og slett ikke økonomiske midler for dette. I Akershus har det blant annet blitt drept 34 sauer på en natt, på et jorde like ved huset på gården, med viltgjerder. Viltgjerder er ekstremt dyrt og tidskrevende å sette opp. Og ulven kommer seg over eller under likevel. I dette tilfellet sto også sauene på innmark, og rett ved hus og folk.

Forøvrig, at elger og kuer tar livet av og skader flere mennesker er ikke akkurat en overraskelse. Jeg vet ikke hvor mange elg vi har i dette landet, men det ble tatt over 30.000 elg i jaktsesongen 2017/2018. Siden det er kvoter og man er nøye på å forvalte bestanden betyr det altså at vi har ganske mye elg i Norge. Sammenlign det med antall ulv. Å gå inn på antall kuer, er ikke spesielt nødvendig. 

Det er vanskelig å sette seg inn i denne situasjonen før man har kjent på den frykten på kroppen. Men jeg tenker at mange burde ha litt forståelse for enkeltes ønske om å fjerne ulven. Og jeg kan godt forstå noens hat for dette dyret når folk har gått ut på morgenen og funnet dyrene de har stelt og tatt vare på liggende som en haug med tarmer, noen av dem fortsatt levende.

Et dårlig argument å passe på dyrene sine, faktisk. Kaller det ikke god dyrevelferd å sende ut 2 millioner sau på beite hvert år, uten tilsyn. Der over 100.000 blir skadet og ligger å pines (av andre årsaker enn ulv, bare for å poengtere det)

viltgjerde er dyrt og tidskrevende å sette opp, men skal man ikke ta vare på dyrene sine da? Hvor er ansvaret? Dessuten får de garantert dekt en del av dette også, bedre at skattepengene går til dette, framfor erstatning for tap til rovdyr, buss til demonstrasjon mot ulven, eller ulvejakt! Det finnes også hunder som kan ta jobben med å gjete sauer. 

Dyrene de har stelt og tatt vare på, men så sluppet ut, uten oppsyn av bøndene. Vel vitende om at det finnes rovdyr i området... de som ikke blir tatt av rovdyr, eller alle de som dør på andre triste måter, dør jo uansett når de sendes til slakt....... av den som har stelt og tatt vare på dem. 

5 timer siden, Thjelp skrev:

Må si meg delvis enig. Er ikke for å utrydde ulven og skyte for alle penger, men Jeg bor på gård og ser hvor mye plager slike rovdyr gjør, når vi drev med sau mistet vi utallige sau til gaupe, ulv og rovdyr generelt. Vi hadde ulv i nærmiljøet i fjor høst som endte med at hundene ikke ville ut, hestene var urolige og rare, kuene på nabogården var nervøse og rautet mye, og den ene drektige hoppa kastet føllet i fare for ulv... jeg skal ærlig innrømme at jeg var litt lettet når denne ulven ble skutt, men det var pågrunn av mine dyr og min jobb

Så det er ikke bare bonden å passe på dyrene, det er ikke så simpelt, og det er heller ikke rett fra folk som ikke kjenner til plagene personlig å påstå at de har rett i å frede ulven. Bonden mister både husstand og inntekt, samt pågangsmot til å forsette.  Jeg er ikke for å utrydde den og jakte den ned, men den burde være lov å gjøre noe med når den faktisk utgjør en reell fare

 

Men altså, ulven utgjør jo ingen reell fare? Den har ikke drept noen mennesker. Men i enkelte tilfeller, burde det være mulig å bedøve og flytte ulven 😊 

12 minutter siden, Gagaen skrev:

Dette er ein umulig debatt! Den eine sida vil at alle ulvene skal være her og den andre sida vil at alle ulvene skal utryddes. DET er slik det framstilles i media og på SoMe. Men løsninga MÅ bli å møtes på det standpunktet som mange har ; å FORVALTE ulven. Å la ulvesoner og ha færre dyr så begge parter er tilfreds. Dyrevernere ser at den IKKE er utrydda og sauebønder ser at det er vilje til å beholde den kun der det er lite eller ingen sau. Og at det er mulig å skyte skadedyr uten å gjennom ei papirmølle for godkjenning. 

Og så ber jeg om at ulvemotstandere setter seg inn i hvordan Norge blir uten beitedyr. For det er ikke bare sau mot ulv som er saken. Det er være eller ikke være for mange bygder, det er om man vil ha åpne landskap der turgåere kan gå osv. Det er lett å sitte på et kontor i byen og tro at eg vet noe som helst om det som skjer på bygda. 

Og en ting til ; at sau også  blir drept av andre ting enn ulv er jo sant, men det tallet på drepte dyr gjelder hele landet. Og da må folk vite at ulv finns ikke overalt Men i de områdene den finns ( eks i Østerdalen) er det et stort problem. Det tallet kan ikke deles på antall sau i Norge eller antall bygder og få en prosent, det blir bare totalt misvisende.

Det er såpass få ulver i Norge, at det per nå, er ingenting å forvalte! Man dreper genetisk viktig ulv, og de fleste (ikke alle) vil utrydde all ulv. Nullvisjon som de så fint sier selv. I fjor fikk de skyte ut en haug, i år fikk de dessverre tatt enda en flokk, innafor ulvesonen! Dette var da eldre ulver som ikke fikk valper lenger engang. 

Ingenting er bra nok for disse rovdyrmotstanderne... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Missyme2 skrev:

Men altså, ulven utgjør jo ingen reell fare? Den har ikke drept noen mennesker. Men i enkelte tilfeller, burde det være mulig å bedøve og flytte ulven 😊 

Nei den skadet jo ingen, det er helt sant, men når drektige hopper kaster føll fordi de aner ulv og utrygge omgivelser, så vil jeg påstå at den utgjør fare for hestene... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Superjnne skrev:

Totalt feil, er ca 300. Men de krysser ofte grensene i flokk mellom Sverige og Russland. Det er en jaktkvote og den må holdes, Stortinget har satt den. Jegerene har sitt nr pr år. Ulv må vi ha får vår sauna, men vi trenger ikke hundretusenvis.

😂 og hvor har du lest at det er 300 ulv i Norge?? Det er jo bare tull, men gjerne send meg link altså. 

1 minutt siden, Thjelp skrev:

Nei den skadet jo ingen, det er helt sant, men når drektige hopper kaster føll fordi de aner ulv og utrygge omgivelser, så vil jeg påstå at den utgjør fare for hestene... 

Ja, jeg skjønner det, men jeg mener man kan ikke drepe alle ulver av den grunn. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Superjnne skrev:

Som jeg skrev, de vandrer i flokk over grensene og vice versa. Bor sammen med en Jeger.

Ja, for all del, jegeren har sikkert peiling på hvor mange ulv som er i Norge. Skjønner at kjæresten din driver skremselspropaganda og vil ha bort ulven når han sier sånn. 

hva med å heller lese litt forskning selv?

https://www.rovdata.no/Nyheter/Abonnerpånyheter.aspx

beklager, men tror nok de har mer peiling 😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Missyme2 skrev:

Ja, jeg skjønner det, men jeg mener man kan ikke drepe alle ulver av den grunn.

Nei, det er jeg faktisk helt enig det, det er flott dyr som hører hjemme i Norge.Har heller aldri sagt at jeg er for å drepe alle ulver. Ville bare snakke fra »dyreholder/ bonden» sin side, siden jeg synes mange som uttaler seg i denne saken ikke tar hensyn til oss som får problemer med den og nevne at noenganger så ser vi det nødvendig å måtte skyte en ulv. Men ja forslaget ditt om å dope den og flytte er jeg faktisk veldig for, fin løsning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Missyme2 skrev:

Ja, for all del, jegeren har sikkert peiling på hvor mange ulv som er i Norge. Skjønner at kjæresten din driver skremselspropaganda og vil ha bort ulven når han sier sånn. 

hva med å heller lese litt forskning selv?

https://www.rovdata.no/Nyheter/Abonnerpånyheter.aspx

beklager, men tror nok de har mer peiling 😊

 

300 Ulv? Ja det er vel enhver Ulvejegers våte drøm. Men du har rett, det er ikke fler enn i underkant av 100. Når Ulvejegere må ha ulvehund, jakte på vinterstid for lettere å finne spor da er det ikke antallet som er problemet. Det er forresten et stort arrangement i Oslo nå lørdag førstkommende, for ulvens rett til å leve 🙏

Endret av Emmy_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Missyme2 said:

På hytta vår så går kyrne utenfor hver eneste dag på sommeren. De driter ned alt, noen er hissige, og jeg kan ikke sette ut hunden i bånd fordi da kan den bli angrepet. Det vel akkurat samme problemet som med ulven? 🤔

Ja, egentlig. Poenget er at ingen bør sitte i en annen del av landet og kreve at det skal gå kyr på din eiendom bare fordi de selv synes kua er et flott dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Missyme2 said:

  skal vi ikke bare drepe ulven, fordi jegere vil drepe elg selv...🙄 

At jegere vil ha elgen i fred er ikke et spesielt godt argument, men det er veldig mye bedre enn at andre skal plages av ulv bare fordi man selv liker den. Vi trenger rovdyr, men rovdyret må ikke nødvendigvis være ulv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superjnne skrev:

Han er faktisk FOR ulv i Norge.

Det er uansett helt feil at det er 300 ulv her i landet :) 

2 timer siden, Emmy_H skrev:

300 Ulv? Ja det er vel enhver Ulvejegers våte drøm. Men du har rett, det er ikke fler enn i underkant av 100. Når Ulvejegere må ha ulvehund, jakte på vinterstid for lettere å finne spor da er det ikke antallet som er problemet. Det er forresten et stort arrangement i Oslo nå lørdag førstkommende, for ulvens rett til å leve 🙏

Helt enig! Jeg kommer ikke til Oslo, men møter selvfølgelig opp i byen min. Heldigvis er det markeringer flere plasser i landet, så får vi vise fram at det ikke kun er de «innafor ring 3» som er for ulven!

2 timer siden, linsejesus skrev:

Ja, egentlig. Poenget er at ingen bør sitte i en annen del av landet og kreve at det skal gå kyr på din eiendom bare fordi de selv synes kua er et flott dyr.

Man kan heller ikke bare drepe/utrydde dyr fordi man ikke liker de. 

2 timer siden, linsejesus skrev:

At jegere vil ha elgen i fred er ikke et spesielt godt argument, men det er veldig mye bedre enn at andre skal plages av ulv bare fordi man selv liker den. Vi trenger rovdyr, men rovdyret må ikke nødvendigvis være ulv. 

Og hvem skal bestemme hvilken art som skal leve eller dø i Norge da mener du? De som bor på landet og skremmer alle om den store stygge ulven? Som er det rovdyret som tar minst sau? Hvis de hadde fått gjennom det hadde vi verken hadd ulv, jerv, bjørn, gaupe eller kongeørn her til lands.  Det kommer alltid noe nytt, og noe annet å skylde på, fremfor å ta ansvar selv for de 100.000 på beite som pines dør av andre ting. 

Vi må ta vårt ansvar for å ta vare på truede dyrearter vi også, resten av verden ser på oss i skam pga dette. Jeg sier det igjen, det er under 100(!) ulver i Norge! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Opie skrev:

Synes faktisk den urnorske alpakkaen skal få lov å gå rundt i sine naturlige omgivelser uten å måtte leve i frykt for unaturlige fiender som ulv i de norske skoger......

https://www.nrk.no/ytring/mote-med-ulven-1.14344892

Se det, ja. Prakteksempel😂 

Men jeg må nesten stikke. Jeg skal nemlig starte opp en barnehage. Har fått tak i noen billige lokaler borte ved FFUP (Foreningen For Uhelbredelige Pedofile).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Svarttotta er utryddet (så godt som) i Norge. Akkurat som ulven var.

Du svarer ikke på spørsmålet. Vil du ha tilbake andre arter som også er forsvunnet, eller vil du ikke?

Da gikk poenget mitt rett over hodet på deg. La meg prøve på nytt;

Det er ikke opp til meg å ville eller ikke ville. Vi mennesker bestemmer ikke dette. Ulven har aldri vært utryddet. Mennesker hadde bare drept alt de kom over innenfor Norges grenser. Det betyr ikke at den er utryddet og ikke finnes mer. Ulv bruker ikke pass, ei heller er våre landegrenser noe de må forholde seg til. 

Det er ikke, og burde ikke, være vår plass å bestemme hvem eller hva som burde eller ikke burde få lov til å leve. Vi lever på lånt jord like mye som ulven, eller elgen, eller den fæle nabokatten som pisser på rosebusken din. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

Da gikk poenget mitt rett over hodet på deg. La meg prøve på nytt;

Det er ikke opp til meg å ville eller ikke ville. Vi mennesker bestemmer ikke dette. Ulven har aldri vært utryddet. Mennesker hadde bare drept alt de kom over innenfor Norges grenser. Det betyr ikke at den er utryddet og ikke finnes mer. Ulv bruker ikke pass, ei heller er våre landegrenser noe de må forholde seg til. 

Det er ikke, og burde ikke, være vår plass å bestemme hvem eller hva som burde eller ikke burde få lov til å leve. Vi lever på lånt jord like mye som ulven, eller elgen, eller den fæle nabokatten som pisser på rosebusken din. 

 

Tydeligvis noen som ikke skjønner bæret her, og det er ikke meg. Det både er og bør være vår jobb å forvalte naturen slik  tingenes tilstand er nå. Ting er allerede gått for langt og vi er for mange mennesker i verden til at ting kan settes tilbake til slik de var. Bare glem det, ok? Spørsmålet er bare hvor skal vi gå fra nå av?

Du er velkommen tilbake til den grimme realiteten når du er ferdig med turen i Disneyland. Si fra når du er klar. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lutetium 71 skrev:

Tydeligvis noen som ikke skjønner bæret her, og det er ikke meg. Det både er og bør være vår jobb å forvalte naturen slik  tingenes tilstand er nå. Ting er allerede gått for langt og vi er for mange mennesker i verden til at ting kan settes tilbake til slik de var. Bare glem det, ok? Spørsmålet er bare hvor skal vi gå fra nå av?

Du er velkommen tilbake til den grimme realiteten når du er ferdig med turen i Disneyland. Si fra når du er klar. :)

Men viss vi er for mange mennesker nå...burde vi ikke gjøre noe med menneskebestanden da?🤔

Begynn med å skyte alle lave menn, stygge damer og navere? Så tar vi ulven etterpå👌🏻 Og byduer😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke den Norske ulvebestanden utryddet på 1900 tallet?

Dersom det er ulv som har vandret fra for eksempel Russland hører den ikke til norsk natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Konditorfrue
Akkurat nå, Fjesdask skrev:

EKTE mannfolk er ikke redd for ulv! 

TÅPENT mannfolk er ikke redd for ulv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hocane skrev:

Ble ikke den Norske ulvebestanden utryddet på 1900 tallet?

Dersom det er ulv som har vandret fra for eksempel Russland hører den ikke til norsk natur.

Har du sjekket om ulven har gyldig norsk pass? Evt dobbelt statsborgerskap?

Mulig det er en enslig ulv som har gått gjennom de rette kanalene og søkt om familiegjenforening 🤔🤷🏻‍♀️

Ellers er det jo helt horribelt at ulver ikke skal respektere landegrensene. Latterlig at ikke staten slår hardt ned på dette. Bygg en mur! Og la Russland betale!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...