Gå til innhold

Kjendis journalist masseproduserte falske nyheter.


julia83

Anbefalte innlegg

En Kjendis journalist masseproduserte falske nyheter, mannen jobbet i en av Tysklands største aviser, Der Spiegel. Han ble nylig avslørt av en kollega, da han var i Mexico for å dekke migrantene som vil inn i USA.

Det hele er et stort prestisje tap for avisen som før Jul gikk ut med at mannen har produsert 26 falske artikler, men nå mistenker man at opp i mot 55 artikler Claas Relotius har bidrat til kan være falske og at dette kan ha skjedd i mange år.

 

http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/claas-relotius-reporter-forgery-scandal-a-1244755.html

modus operandi for journalisten har vært å skrive artikler som kan gi et positivt inntrykk av Islam, asylsøkere og migranter.

For eksempel skrev han at en Syrisk asylsøker fant en lommebok med et stor pengebeløp med kontanter, syreren oppsøkte politiet og leverte pengene. Da mannen som hadde mistet det store pengebeløpet hørte dette ville han gi finnerlønn, dette aviste syreren som mente at det var hans plikt som ny borger av Tyskland og levere inn pengene.

Denne historien gikk viralt i Tyskland og ble også omtalt av CNN, dvs den vanlige pressen som miste helt kritisk sans siden saken er "pro innvandring eller pro Islam" Faktisk har CNN gjengitt mye av hva Claas Relotius har skrevet, CNN gav han prisen årets journalist i 2014.

 

Vanlige medier hevder de er bekymret for "fake-news" , men de er faktisk helt ukritiske til hva de selv publiserer.

 

 

Endret av julia83
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange journalister i dag bryr seg desverre ikke om sannheten,

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der Spiegel har planer å skrive flere sider om det som har skjedd hvor de vil trekke flere ti-talls artikler han har skrevet. Det er ganske modig, avisen har tidligere bedt om unnskyldning da de hevdet at masse ovegrepene nyttårsaften 2015 hvor opp i mot 1200 kvinner ble utsatt, ikke fant sted og var minmale. Det var første etter massiv omtale på sosiale medier og alternative nettsider, at presset ble for stort i mot tyske medier. Jeg regner med at CNN og andre medier neppe kommer med en dementi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Mange journalister i dag bryr seg desverre ikke om sannheten,

Mange er dessverre mer aktivister en journalister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, julia83 skrev:

Vanlige medier hevder de er bekymret for "fake-news" , men de er faktisk helt ukritiske til hva de selv publiserer.

 

Det er vel de selv som evt kaller seg "vanlige".. Og hvorfor skulle egentlig de være bedre enn andre, det kommer vel an på øyet som ser.. ;) 

Bare tenk hvordan folk flest svelger det vi blir presentert gjennom de stor media her i Norge for god fisk..

Endret av Missfitness
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et like stor problem med halvsannheter og fortolkninger.

Nylig skrev Aftenposten dette

Aftenposten må gjerne kalle henne stjerneskudd, men Ocasio-Cortez er omstridt også bla demokratene, og ligger lagt til venstre i amerikansk politikk. Hun vil ha åpne grenser til Mexico, legge ned ICE som er en avdeling som håndhever imigrasjonsreglene i USA osv.

Det er jo selvsagt riktig at noen delte et klipp på youtube og mente vidoen hennes var upassende, men ingen vet hvem som delte dette klippet, New York Times skrev først om dette at noen hadde delt klippet, men de mente at dette må være høyre siden, Trump tilhengere eller nye alternative høyre, samtidig som de skriver at de ikke vet hvem dette er.

Innlegget er ryddet for innhold Kvinneguiden ikke ønsker å bli assosiert med.

 

 

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold Kvinneguiden ikke ønsker å bli assosiert med. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt hele tiden, og som også Donald Trump, Elon Musk, Alex Jones og mange andre sier, så er MEDIA selv hovedproblemet når det gjelder fake news. Mange mediakonserner\aviser\tv-kanaler burde avskaffes, siden dem lyver, fabrikerer og unnlater å fortelle nyheter korrekt.

Media har alt for stor makt over hvilken informasjon folk får. Det er også et problem når media IKKE i hovedsak klarer i forholde seg nøytal til saker og personer dem omtaler. Media er FOR venstreorientert, og hvor nesten samtlige av journalister er fra venstresiden. Dette er et problem, og hindrer nyheter å komme ufiltrert og upolitisk korrekt.

Media brukes for å forandre meninger hos befolkningen, ved å gi oss nyheter slik dem vil at vi skal lese dem. Dette gir dem ro til å finpusse og unnlate viktige elementer av en nyhet, å komme leserne til gode. Hvis leserne ikke får korrekt informasjon, da blir vi regelrett utnyttet og psykisk misbrukt. At en ikke får sannheten, gjør at folk skifter mening om saker, og ens politiske oppfatning kan bli forandret.

Media kan misbrukes til å lyve, med den hensikt å bruke media til å drive valgkamp, for å skifte en persons politiske ståsted, ved å gi oss informasjon som dem vil vi skal få. Jeg vil kalle dette valgfusk, hvis media forandrer folks politiske syn, ved  å lyve til oss.

Vi ser også hvordan enkelte journalister, eller utenlands-korrespondenter flirer og harsjelerer med Trump hele tiden. Dette vil jeg kalle dårlig og liten nøytal journalistikk. ALLE journalister og media skal og burde holde seg politisk nøytral. Hvis dem ikke klarer dette, da burde dem skiftes ut. Media burde ha et visst antall journalister, som gjennspeiler samfunnet ellers, og hvor jeg helst ville ha sett at 50% har et venstresyn på politikk, og hvor 50% av journalister hadde et høyreorientert syn på politikk.

Dette burde hjelpe på å holde media mer nøytral, og ikke favorisere en side i politikken. Media er blitt litt for arrogant, og dem er blitt så trygg på den posisjonen dem har, at dem åpenlyst mobber og dytter ned folk i "gjørma".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TrekStar skrev:

Som jeg har sagt hele tiden, og som også Donald Trump, Elon Musk, Alex Jones og mange andre sier, så er MEDIA selv hovedproblemet når det gjelder fake news. Mange mediakonserner\aviser\tv-kanaler burde avskaffes, siden dem lyver, fabrikerer og unnlater å fortelle nyheter korrekt.

Media har alt for stor makt over hvilken informasjon folk får. Det er også et problem når media IKKE i hovedsak klarer i forholde seg nøytal til saker og personer dem omtaler. Media er FOR venstreorientert, og hvor nesten samtlige av journalister er fra venstresiden. Dette er et problem, og hindrer nyheter å komme ufiltrert og upolitisk korrekt.

Media brukes for å forandre meninger hos befolkningen, ved å gi oss nyheter slik dem vil at vi skal lese dem. Dette gir dem ro til å finpusse og unnlate viktige elementer av en nyhet, å komme leserne til gode. Hvis leserne ikke får korrekt informasjon, da blir vi regelrett utnyttet og psykisk misbrukt. At en ikke får sannheten, gjør at folk skifter mening om saker, og ens politiske oppfatning kan bli forandret.

Media kan misbrukes til å lyve, med den hensikt å bruke media til å drive valgkamp, for å skifte en persons politiske ståsted, ved å gi oss informasjon som dem vil vi skal få. Jeg vil kalle dette valgfusk, hvis media forandrer folks politiske syn, ved  å lyve til oss.

Vi ser også hvordan enkelte journalister, eller utenlands-korrespondenter flirer og harsjelerer med Trump hele tiden. Dette vil jeg kalle dårlig og liten nøytal journalistikk. ALLE journalister og media skal og burde holde seg politisk nøytral. Hvis dem ikke klarer dette, da burde dem skiftes ut. Media burde ha et visst antall journalister, som gjennspeiler samfunnet ellers, og hvor jeg helst ville ha sett at 50% har et venstresyn på politikk, og hvor 50% av journalister hadde et høyreorientert syn på politikk.

Dette burde hjelpe på å holde media mer nøytral, og ikke favorisere en side i politikken. Media er blitt litt for arrogant, og dem er blitt så trygg på den posisjonen dem har, at dem åpenlyst mobber og dytter ned folk i "gjørma".

Du skriver mye sant her, men jeg er ikke helt enig i dine vurderinger.

Blant annet er det politiske synet journalisten kommer inn i avisa med av mindre betydning. Det er ikke journalisten som bestemmer hva som er sant, men noen andre. Hvem disse andre er er uklart, men ledelse,eiere, staten og andre som putter inn penger betyr noe.  Jeg reagerer på den ekstreme samkjøringen av sannheten/nyhetene. Det er for koordinert til å være realistisk. Hvem koordinerer? Ledende i nyheter er blant annet Washington Post, New York Times, Reuters, Assosiated Press.

Ensrettingen av nyhetene lukter fake news og propaganda lang vei, og en venstrevridd journalist ville aldri kunne akseptert å bli en brikke i ekstremkapitalistenes propagandamaskineri. Ergo er disse venstrevridde journalistene på en eller annen måte vingeklippet, solgt eller manipulert.

Det er en del propagandastoff som har slått ut på min "løgndetektor" og som avslører pressen. Jeg reagerte kraftig på Maidanskytingen i Kiev, da en samlet presse påsto at Berkutpoliti var skytterne. Jeg forsto umiddelbart at det var løgn, fordi politiet dreper ikke 8 av sine egne. Det var løgn.  Skytterne var utplassert på og i 4 høye bygninger hvorav en var folketeaterbygget/maidanhovedkvarteret. De samarbeidet med maidanledelsen og var en av aksjonene i kuppet. Dette kuppet var sponset av vesten/USA og viktige deltagere var nazister i Pravy Sector og Svoboda.  Ergo var dette høyrevridd/monsterkapitalvridd/USAvridd pressestoff og har ingenting med eventuell venstrevridning av norske journalister. 

Jeg reagerte også på den ekstremt samordnede kampanjen mot Trump. Jeg er ingen Trump-tilhenger men 100% samordnet anti-Trump-stoff er tegner ett veldig skjeivt bilde. Det stinker propagandakampanje. Det er vanskelig å si om Trump er verre eller bedre enn sine forgjengere , men han fikk jo konsekvent tyn, mens monsteret Hillary ble rosamalt.  Det ser ut som pressen er i lomma på de samme som Hillary jobbet for.  Det handler ikke om venstrevridde journalister, men derimot en vridning mot vestens sterkeste propagandasenter.   Dette propagandasenteret er så effektivt og samtidig så utspekulert at Gøring og Stalin kan applaudere i graven.

En til ting om "venstrevridningen". Journalistene i NRK , som har litt venstre i seg, er kjempefrusterte fordi de blir styrt med hard hånd av Frp-orientert ledelse. Det er også helt tydelig at NRK i likhet med en samlet norsk presse er kraftig påvirket av vestens propagandasenter ( samordnet kjør mot Putin og Trump er klare symptomer)

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen Trump tilhenger (dessverre må jeg si dette fordi alle som reagerer på dekningen av saker som har med Trump å gjøre, blir automatisk kalt Trumptilhenger.)

Men jeg begriper ikke at CNN og andre medier bruker halve tiden på å dekke eller produsere hundrevis av Trump tabber som ingen hadde lagt merke til om det var snakk om Obama. F.eks at han står på feil side av en general, at han har ryggen til noen, glemmer å håndhilse to ganger.påstander om at han er dement, paranoid osv. pressen har lagt seg på et Se og Hør nivå.

Det andre er at mange medier bruker politiske kommentatorer som skal hjelpe oss og forstå. I stedet for å gi oss fakta. TV2s Fredrik Græsvik har som hobby å skrive anti Trump blogger, hvor spennende blir det da når TV2 ber Græsvik om å fortelle oss siste nytt om Trump?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/8/2019 at 1:29 PM, Aragorn ll Elessar said:

Mange journalister i dag bryr seg desverre ikke om sannheten,

Hva med redaktørene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, slask skrev:

Hva med redaktørene?

Bryr seg ikke de heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...