Gå til innhold

Når er det ok å "ta tak i hunden"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Nerine_ said:

Har hverken satt hund eller barn i skammekroken. Du har ikke åpenbart ikke innsikt i hvordan belønningsbasert trening foregår. 

"Jeg syns ærlig talt at barneoppdragelse og hundeoppdragelse baseres på like prinsipper" - Nerine

Og jeg har sansynligvis bedre innsikt enn deg da jeg har hatt, og trent, mange hunder opp gjennom årene og alle har blitt lydige, fungerende, og flotte hunder siden jeg har brukt korrekt oppdragelsesteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, midlertidigbruker skrev:

"Jeg syns ærlig talt at barneoppdragelse og hundeoppdragelse baseres på like prinsipper" - Nerine

Og jeg har sansynligvis bedre innsikt enn deg da jeg har hatt, og trent, mange hunder opp gjennom årene og alle har blitt lydige, fungerende, og flotte hunder siden jeg har brukt korrekt oppdragelsesteknikk.

Ja jeg sier jo det, jeg straffer hverken barn eller hund med skammekrok eller bruk av fysisk makt. Hva anser du som korrekt? Sette seg i respekt ved å legge hunden i bakken? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Argumentet med besserwissere på begge sider holder ikke helt for meg - som Tabris sier; jeg har ikke valgt side, jeg har valgt å følge nyeste forskning på hundeatferd.

Før i tiden banket man unger, og de adlydet de. Men den dag i dag vet man at det er galt. Det samme burde gjelde når det kommer til hundetrening. JA, det funker å legge en hund i bakken, strupe den og sparke den til "underkastelse" for hunden blir redd. Men idag vet vi at dette IKKE er greit, og at det finnes en helt annen, smertefri måte å oppdra hunder på som attpåtil går hånd i hånd med nyeste forskning.

Anonymkode: 40eb7...c10

Herregud for et fjernt innlegg. Hvis du ikke ser forskjell på å ta en hund ut av en aggressiv situasjon og snu den med magen opp, og det å sparke eller strupe den så bør du heller holde kjeft og finne deg et annet sted å være dramaqueen 

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tabris skrev:

Ja, det er veldig mange ulike meninger ute og går og det vil det nok alltid være. Det er derfor jeg ikke baserer min hundeoppdragelse på hva jeg tror eller synser, men på nyeste forskning og viten innenfor etologi, læringspsykologi og hundeatferd.

Glefsing er hundespråk, på lik linje med alt annet. Det er ofte vi mennesker som legger mer i det enn hva hundene gjør, og som setter en vilkårlig grense om at hunden "ikke får lov" til å knurre eller glefse, en arbitrær regel hundene ikke har noen mulighet for å forstå logikken bak.

En hund vil aldri forstå at noe er lov eller ikke lov, det har de ikke mental kapasitet til. (Det var dette med hvem som Disneyfiserer igjen...). En hund forstår hva som lønner seg eller ikke lønner seg. Tar du tak i en hund som glefser så kan du få bort glefsingen - i stedet kan du få en hund som hopper over den advarselen og går rett til alvorlig biting. Jeg kan ikke tenke meg noe skumlere enn å straffe bort en hunds språk. En hund som knurrer eller glefser er en bra ting - den bruker språk for å fortelle at noen går over dens grenser. Det er en hund som man vet hvor man har. Det kan man jobbe med. En tikkende bombe som hopper over knurring og glefsing og går rett til biting er mye mer farlig.

Unnskyld meg altså, 

Så da mener du at hunden skal taes ut av aggressive situasjoner med en godbit, og at glefsing mot andre hunder, barn og voksne er akseptabel oppførsel fra en hund? 

Hadde du sagt knurring eller utfordrende posisjon og haleføring så hadde jeg vært enig, men glefsing og biting er jo akkurat det samme og da er jo hunden ute av kontroll ???? 😯

 

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg altså, 

Så da mener du at hunden skal taes ut av aggressive situasjoner med en godbit, og at glefsing mot andre hunder, barn og voksne er akseptabel oppførsel fra en hund? 

Hadde du sagt knurring eller utfordrende posisjon og haleføring så hadde jeg vært enig, men glefsing og biting er jo akkurat det samme og da er jo hunden ute av kontroll ???? 😯

 

Anonymkode: 82458...926

En hund er ikke ute av kontroll bare fordi det bruker språk. Om hunden føler at den må gå så langt som å glefse så er det en grunn til det, om det så er at den er utrygg på andre hunder eller mennesker. Da krever det trening som forsterker den positive opplevelsen av situasjonen. 

Anonymkode: 510b6...5e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Missyme2 skrev:

Regner med du er av den typen som tar tak i valpen og gnir den i tisset/avføringen når den er så uheldig å gjør ifra seg inne også. 🙄

Hvorfor det? Det fungerer overhodet ikke.

Slutt å oppføre deg som en idiot

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, midlertidigbruker skrev:

Hvor bra har det funket å sette hunden din i skammekroken til nå, eller å sette deg ned med og prate med hunden din når den gjør noe galt? For det funker ikke, 110% garantert, og det er direkte mishandling av hunden å behandle den slik, fryse den ut ved å sette den i et hjørne for seg selv, makan til idioti.

Du får heller gi noen ny kilder som avkrefter den teorien i stedet for.

Det er jo ikke rart du ikke forstår, du kan jo ingnenting om barneoppdragelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

La meg også bare nevne at det er ekstremt naivt å sammenligne dyr med barn. Barn er ikke dyr, og dyr er ikke barn. Det er denne mentaliteten som nok er årsaken til at det er så mange utagerende dyr rundt omkring. Og hvem lider under dette? Dyrene, selvfølgelig. 

Å sammenligne dyr og barn vitner om komplett manglende forståelse for hvordan dyr fungerer. 

Anonymkode: 7dcd4...25f

Er det? Det går ut på samme prinsipp gjør det ikke? Respekt basert på tillit og kjærlighet.

Tro meg, jeg vet godt at barn ikke er dyr og dyr ikke er barn. Men leste du innlegget mitt ordentlig? Den eneste sammenligningen jeg nevnte var bruk av fysisk vold som dyr og barn, hvorpå begge har vært lov og sosialt akseptert før. Synes du det er greit å nappe til en unge? Nei - og da er det ikke greit på hunder heller.

Jeg synes det er litt artig, mine hunder har blitt trent passering med godbiter og er eksemplariske. De hundene som ofte utagerer er de hvor eier napper i båndet og roper "NEI SLUTT" og kjefter. Energi og balanse, det er alt jeg har å si. 🙂

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for et fjernt innlegg. Hvis du ikke ser forskjell på å ta en hund ut av en aggressiv situasjon og snu den med magen opp, og det å sparke eller strupe den så bør du heller holde kjeft og finne deg et annet sted å være dramaqueen 

Anonymkode: 82458...926

Selvfølgelig fører ekstreme situasjoner til ekstreme handlinger, men jeg har ALDRI hatt behov for å legge en hund med magen opp i den sammenhengen. Jeg har brutt mellom hunder som sloss, tatt dem fra hverandre og roet situasjonen med avledning og godbiter for så å slippe hundene sammen etterpå UTEN noe videre krangling eller knuffing mellom dem. Jeg har skreket og halt hunder etter bakbeina som sloss, og jeg har avbrutt en hund fra å angripe min i ressursforsvar. Men å legge hunden på rygg? Nei, det har jeg aldri gjort og kommer aldri til å gjøre. Jeg kommer aldri til å utsette en hund for en så stressende og skummel situasjon. De fleste hunder som utagerer og angriper er usikre, og jeg kan ikke tenke meg noe dummere enn å gjøre hunden enda mer usikker på hunder enn å legge den på rygg ved siden av en hund den er utrygg på. 

Litt off topic - men fra gårdsdagens tur med naboen. Vi passerte en hund som var rimelig stiv i kroppspråket, dette utløste utagerering fra våre hunder (min hang seg på den andre med bjeffing). Jeg gikk litt unna og fikk oppmerksomheten til hunden min med godbit og lys stemme, hunden min sluttet å bjeffe og fulgte etter meg. Nabo kjeftet på hunden og nappet til i båndet, hvorpå hunden eskalerer i utagering fram til den andre hunden har kommet seg et stykke unna. 

- - -

Nå blir dette et lenger innlegg enn planlagt, men så klart - barker to hunder på 40 kg hver sammen så fungerer ikke nødvendigvis godbiter, da må man fysisk skille med med bånd eller egne hender. Men jeg snakker mer om hverdagen med hund, at det ikke er nødvendig å skulle kneble en hund til å adlyde. 

Anonymkode: 40eb7...c10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En hund er ikke ute av kontroll bare fordi det bruker språk. Om hunden føler at den må gå så langt som å glefse så er det en grunn til det, om det så er at den er utrygg på andre hunder eller mennesker. Da krever det trening som forsterker den positive opplevelsen av situasjonen. 

Anonymkode: 510b6...5e4

Jeg håper dere har bare en hund i hver familie og at det er noe lite pjuskete noe.

Tilnærmingen fungerer sikkert greit så lenge det er rolige situasjoner og små utfordringer, men når det smeller ordentlig så driter bikkja i både godbit og «forsterkningen av den positive opplevelsen» (😵) - og DA! Har du null kontroll dessverre.

Anonymkode: 82458...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dragoneyes
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg altså, 

Så da mener du at hunden skal taes ut av aggressive situasjoner med en godbit, og at glefsing mot andre hunder, barn og voksne er akseptabel oppførsel fra en hund? 

Hadde du sagt knurring eller utfordrende posisjon og haleføring så hadde jeg vært enig, men glefsing og biting er jo akkurat det samme og da er jo hunden ute av kontroll ???? 😯

 

Anonymkode: 82458...926

Nå er det ikke meg du siterte, men jeg må bare svare for dette blir for dumt. Jeg synes du bør sette deg inn i hva belønningsbasert trening innebærer før du uttaler deg. I en sånn situasjon fjerner man bare hunden fra situasjonen uten noe mer om og men og analyserer hvorfor den oppsto og agerer ut i fra det i fremtiden. De aller fleste situasjoner hvor hunden utagerer er på grunn av frykt og det blir da helt feil å da skulle "ta" hunden og legge den i bakken, det vil jo bare øke frykten. Og hvis man korrigerer hunden når den bruker språket sitt vil den til slutt la være og kunne gå rett på biting. Glefsing og biting er heller ikke det samme, hunden glefser ofte som en siste advarsel før den biter. 

Og selvfølgelig er ikke glefsing mot andre akseptabel oppførsel fra en hund, men da må man unngå at hunden havner i situasjoner den føler for å måtte glefse og heller trene på å trygge den i sånne situasjoner sånn at den ikke føler at den må gå så langt. 

En god hundetrener/eier leser hunden sin godt og unngår så godt det lar seg gjøre at den havner i situasjoner hvor den føler den må forsvare seg. 

Endret av Dragoneyes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dragoneyes
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper dere har bare en hund i hver familie og at det er noe lite pjuskete noe.

Tilnærmingen fungerer sikkert greit så lenge det er rolige situasjoner og små utfordringer, men når det smeller ordentlig så driter bikkja i både godbit og «forsterkningen av den positive opplevelsen» (😵) - og DA! Har du null kontroll dessverre.

Anonymkode: 82458...926

Selvfølgelig skal du ikke bruke godbiter når det smeller, for det første så vil ikke bikkjene bry seg om godbiter i en sånn situasjon og for det andre ser jeg ingen poeng i å forsterke en sånn handling. Da må man bare bryte opp situasjonen så fort det lar seg gjøre uten å hisse seg opp selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Duff said:

Det er jo ikke rart du ikke forstår, du kan jo ingnenting om barneoppdragelse. 

Så du sier at å stå i skammekroken ikke fungerer ved barneoppdragelse? Da er det mange eksperter som er ganske uenig med deg, men det kommer vel ikke som noe sjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Det fungerer overhodet ikke.

Slutt å oppføre deg som en idiot

Anonymkode: 82458...926

No shit 🤣🤣 fungerer like lite som resten av den fysiske avstraffelsen du gir hundene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Unnskyld meg altså, 

Så da mener du at hunden skal taes ut av aggressive situasjoner med en godbit, og at glefsing mot andre hunder, barn og voksne er akseptabel oppførsel fra en hund? 

Hadde du sagt knurring eller utfordrende posisjon og haleføring så hadde jeg vært enig, men glefsing og biting er jo akkurat det samme og da er jo hunden ute av kontroll ???? 😯

 

Anonymkode: 82458...926

Det er ikke akseptabelt i den forstand at man ikke skal gjøre noe med det. Men løsningen er ikke å straffe bort hundens språk, men å finne ut årsaken til at hunden knurret/glefset og så jobbe med det slik at det ikke skjer igjen.

Knurring/glefsing er et tegn på at man har tråkket utenfor hundens grenser, og å straffe det bort vil som regel bare gjøre det verre. Enten vil hunden da lettere gå til biting i stedet for å advare med knurring/glefsing eller så kan den bli passifisert fordi den ikke tør gjøre noe. Ingen av delene er ønskelig og det å straffe bort språket gjør heller ikke noe med årsaken til at hunden knurret/glefset. Det er kun symptombehandling. Det ser gjerne bedre ut for oss når hunden ikke gjør slike ting, men årsaken til at hunden gjorde det er jo fortsatt til stede.

Glefsing og biting er forøvrig ikke det samme. Glefsing er en advarsel, biting er enten en sterkere advarsel (hvis det bare er et napp) eller et alvorlig forsøk på å skade den andre (hvis det fører til alvorlig skade).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, midlertidigbruker skrev:

Så du sier at å stå i skammekroken ikke fungerer ved barneoppdragelse? Da er det mange eksperter som er ganske uenig med deg, men det kommer vel ikke som noe sjokk.

Jeg har faktisk ikke hørt noen bruker begrepet skammekroken om barn på årevis, trodde det var noe folk hadde kommet seg forbi idag. Men tydeligvis ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper dere har bare en hund i hver familie og at det er noe lite pjuskete noe.

Tilnærmingen fungerer sikkert greit så lenge det er rolige situasjoner og små utfordringer, men når det smeller ordentlig så driter bikkja i både godbit og «forsterkningen av den positive opplevelsen» (😵) - og DA! Har du null kontroll dessverre.

Anonymkode: 82458...926

Ingen har kontroll når det først smeller, da gjelder det å få hundene vekk fra hverandre så fort som overhode mulig. 

Anonymkode: 40eb7...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Nerine_ said:

Jeg har faktisk ikke hørt noen bruker begrepet skammekroken om barn på årevis, trodde det var noe folk hadde kommet seg forbi idag. Men tydeligvis ikke. 

Ok, å ta seg en timeout da eller hva nå enn det kalles i dag. At man plasserer barnet til siden der det får mulighet til å roe seg ned for så å ta en prat med det når barnet er roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, midlertidigbruker skrev:

Ok, å ta seg en timeout da eller hva nå enn det kalles i dag. At man plasserer barnet til siden der det får mulighet til å roe seg ned for så å ta en prat med det når barnet er roligere.

Sender ikke barna til timeout heller jeg. Vi snakker sammen der og da, og blir ferdig med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting man glemmer med hunder er at de ikke nødvendigvis skader noen selv om de glefser eller biter. Man krisemaksimerer dette og kaller det at "hunden bet" og man tror at neste gang vil hunden spise noen levende. Men hunder har forskjellige bitt på lager, og noen ment som en markering og slett ikke angrep. Faktisk registrerer man et bitt fra en uheldig collie som "gjeter" mennesker som et ekte bitt, derfor kommer de høyere opp på bittstatistikken enn de burde. Man skjønner ikke adferden, så tolkningen av den og tiltak man setter i verk (straff) blir ofte feil.

Jeg bodde et sted det gikk en islandshest en gang, og hun hadde en tendens til å snu rompa til meg for å true meg i enkelte situasjoner. En dame som har både hester og hunder, sa at da måtte jeg slå henne for å vise at dette var uakseptabel oppførsel :P Hesten var fanget og temt på Island og hadde allerede et litt komplisert forhold til mennesker (de temmer dem ganske brutalt og de kan særlig bli redd menn på grunn av det), så det å lange ut mot hesten i en situasjon jeg ikke forstod kunne fått dårlige konsekvenser for henne. Jeg fant etter hvert ut at hun voktet maten sin, og oppførte seg på denne måten hvis jeg ga henne noe eller i det hele tatt spiste noe som hun så. Dette er også noe som kunne kommet fra Island, da hestene går i halvville flokker og må finne maten sin selv, de kan få en slags ressursvokting av det, akkurat som hunder kan få. Da jeg skjønte dette sørget jeg for å gjøre situasjoner der det var mat med i bildet til trygge situasjoner både for meg og henne, samtidig som jeg ikke belønnet adferden, og hun begynte å stole mer på meg. Jeg hadde ingen problemer med dette etter jeg skjønte hva som foregikk.

Jeg har også en hund med ressursvokting (nesten gatehund-bakgrunn), og hadde jeg skapt mere utrygghet i matsituasjoner ved å straffe henne når hun knurrer for å beskytte beinet sitt så hadde jeg bare skapt mere stress og sørget for at risikoen for å gå rett til biting istedenfor advarsel hadde økt. Istedenfor fokuserte jeg på å gjøre henne tryggere, så dette er et mye mindre problem nå.

Anonymkode: 40fff...60d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, midlertidigbruker skrev:

Så du sier at å stå i skammekroken ikke fungerer ved barneoppdragelse? Da er det mange eksperter som er ganske uenig med deg, men det kommer vel ikke som noe sjokk.

Jo det kom som ett sjokk du. Disse ekspertene ble aldri nevnt på universitetet annet enn der hvor vi lærte om utdanningens historie i Norge. Dagens pedagogikk vil ikke ha noe med slike eksperter å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...