Gå til innhold

Når er det ok å "ta tak i hunden"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, Rucula skrev:

Jada....det beste er nok å drive vold mot dyr og undskylde det med at man selv vet best hva som funker...

Særlig tatt i betraktning at svært mange som har hund har svært begrenset kunnskap om hundeoppdragelse.... de kan være selutnevnte eksperter etter å ha sett på tv. 

Er dette også ok mot unger tenker du? 

Vold? Jadda. Bruk vold i massevis mot både hunder og barn. Bevares 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, SoWhat? said:

Det kommer ALDRI til å bli enighet om hva som er riktig eller ikke. Ever. Besserwissere på begge sider, og jeg tenker at det beste er å oppdra hunder som en "vet"selv er best! Har man erfaring med at noe virker, ja, så holder man på den oppdragelsen. Opp til hver enkelt faktisk.

Når det er sagt, så tillater jeg ikke at en hund glefser mot noen! Å ta tak i den da er helt ok. Den skjønner godt at den gjorde noe som ikke er tillatt. Helt greit at det er hundens språk, men det er ingen unnskyldning. Ingen vil ha hunder som glefser mot mennesker. Makan

Ja, det er veldig mange ulike meninger ute og går og det vil det nok alltid være. Det er derfor jeg ikke baserer min hundeoppdragelse på hva jeg tror eller synser, men på nyeste forskning og viten innenfor etologi, læringspsykologi og hundeatferd.

Glefsing er hundespråk, på lik linje med alt annet. Det er ofte vi mennesker som legger mer i det enn hva hundene gjør, og som setter en vilkårlig grense om at hunden "ikke får lov" til å knurre eller glefse, en arbitrær regel hundene ikke har noen mulighet for å forstå logikken bak.

En hund vil aldri forstå at noe er lov eller ikke lov, det har de ikke mental kapasitet til. (Det var dette med hvem som Disneyfiserer igjen...). En hund forstår hva som lønner seg eller ikke lønner seg. Tar du tak i en hund som glefser så kan du få bort glefsingen - i stedet kan du få en hund som hopper over den advarselen og går rett til alvorlig biting. Jeg kan ikke tenke meg noe skumlere enn å straffe bort en hunds språk. En hund som knurrer eller glefser er en bra ting - den bruker språk for å fortelle at noen går over dens grenser. Det er en hund som man vet hvor man har. Det kan man jobbe med. En tikkende bombe som hopper over knurring og glefsing og går rett til biting er mye mer farlig.

Endret av Tabris
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tabris skrev:

Ja, det er veldig mange ulike meninger ute og går og det vil det nok alltid være. Det er derfor jeg ikke baserer min hundeoppdragelse på hva jeg tror eller synser, men på nyeste forskning og viten innenfor etologi, læringspsykologi og hundeatferd.

Glefsing er hundespråk, på lik linje med alt annet. Det er ofte vi mennesker som legger mer i det enn hva hundene gjør, og som setter en vilkårlig grense om at hunden "ikke får lov" til å knurre eller glefse, en arbitrær regel hundene ikke har noen mulighet for å forstå logikken bak.

En hund vil aldri forstå at noe er lov eller ikke lov, det har de ikke mental kapasitet til. (Det var dette med hvem som Disneyfiserer igjen...). En hund forstår hva som lønner seg eller ikke lønner seg. Tar du tak i en hund som glefser så kan du få bort glefsingen - i stedet kan du få en hund som hopper over den advarselen og går rett til alvorlig biting. Jeg kan ikke tenke meg noe skumlere enn å straffe bort en hunds språk. En hund som knurrer eller glefser er en bra ting - den bruker språk for å fortelle at noen går over dens grenser. Det er en hund som man vet hvor man har. Det kan man jobbe med. En tikkende bombe som hopper over knurring og glefsing og går rett til biting er mye mer farlig.

Som nevnt: vi gjør det vi har erfart fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet med besserwissere på begge sider holder ikke helt for meg - som Tabris sier; jeg har ikke valgt side, jeg har valgt å følge nyeste forskning på hundeatferd.

Før i tiden banket man unger, og de adlydet de. Men den dag i dag vet man at det er galt. Det samme burde gjelde når det kommer til hundetrening. JA, det funker å legge en hund i bakken, strupe den og sparke den til "underkastelse" for hunden blir redd. Men idag vet vi at dette IKKE er greit, og at det finnes en helt annen, smertefri måte å oppdra hunder på som attpåtil går hånd i hånd med nyeste forskning.

Anonymkode: 40eb7...c10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere ulike hunderaser, aldri behov for å ta tak i milde hunder som border collie, chihuahua, puddel o.l. Det vil ofte gjøre vondt verre. Å korrigere chihuahuaen jeg hadde ville nok vært som å skyte seg selv i foten. Da var det kun snakk om korrigering med stemmen, men 99% av tiden var det kun snakk om positiv forsterkning. Men så liksom ikke 

Stort behov for å ta tak i hannschæferen (som ble politihund etterhvert), staffene, mallen og rottweilerne til tider. Dog er dette også tøffe hunder som ikke løper med halen gjennom beina selv om man må korrigere dem. Det er vesentlig å kjenne sin egen hund og rase og vite hvordan den best bør håndteres i ulike situasjoner.

Man skal aldri korrigere hunder i ettertid, selvsagt. Jeg ser også at mange gjør det på helt feil prinsipper. Så feks Andrea i farmen som skulle drive og kjefte på valpen der som hadde tisset inne, lenge etter den hadde tisset inne. Da tok hun den med inn i rommet igjen og kjeftet på den. Slike ting er noe av det mest provoserende jeg ser (stakkars valp!). Tror nok dette er en greie mange misforstår, til og med hørt om folk som trykker snuta ned i tisset.. Det er så kvalmt gjort, og utrolig dårlig dyrevelferd. 

Det er ikke fælt eller dårlig dyrevelferd med en kjapp korrigering i øyeblikket om hunden gjør noe som slettes ikke er lov. Se f.eks for deg en overivrig rottweiler som begynner å nappe til deg eller lignende. Da går det selvsagt på automat at dette korrigeres. Dette setter hunden ut av situasjonen og den får en negativ assosiasjon til å nappe. 

Nå har jeg drevet med hest i mange år (deriblant unghest og også farlige hester), så det ligger i min natur å ta tak i problemet og ikke ignorere alt. Dyr er ikke teddybjørner. Spesielt ikke hunder av enkelte raser. Hunder vil også korrigere hverandre, men der ser vi jo også ettervirkningene. I en liten flokk med hunder i et hjem er det f.eks er tre hunder - en ettergivende voksen, en ufin voksen, og en rettferdig/streng voksen. Så kommer det en valp inn i denne flokken. Hunder med godt hundespråk er normalt mye snillere og mer ettergivende med en valp enn en voksen. Uansett, du vil fort se at valpen vil overkjøre den som er ettergivende/dumsnill fordi den ikke får noen grenser, den vil holde seg unna den som er ufin og bare snapper etter den, og den vil respektere og som regel se litt opp til den som er rettferdig men streng. Slik er det med menneske og hund også.

Om det kun er hunden din og deg, vil hunden se på deg som flokken sin. Det er ikke så farlig å bli overkjørt og styrt av hunden om du har en chihuahua på 2 kg, men om du har en stor rottweiler hannhund vil det rett og slett ikke være en god situasjon for verken menneske eller hund... Hunder setter pris på en tydelig leder, slik alle flokkdyr gjør. Føler de seg usikre, vil de se behovet for å ta kontroll i diverse situasjoner. Det er viktig at hunden din ser på deg som en den kan stole på. For enkelte hunder innebærer det å ikke la dem "ta kontroll/styring", og for enkelte hunder vil det i enkelte situasjoner være det beste å korrigere fysisk i øyeblikket. 

Men vi er bare mennesker, så alle kan ta feil, så klart. Vi har ikke innebygd hundespråk slik en hund som er opplært av mor og oppvokst i hundeflokk har. 

Anonymkode: 7dcd4...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg også bare nevne at det er ekstremt naivt å sammenligne dyr med barn. Barn er ikke dyr, og dyr er ikke barn. Det er denne mentaliteten som nok er årsaken til at det er så mange utagerende dyr rundt omkring. Og hvem lider under dette? Dyrene, selvfølgelig. 

Å sammenligne dyr og barn vitner om komplett manglende forståelse for hvordan dyr fungerer. 

Anonymkode: 7dcd4...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker positiv forsterkning. Men så hender det at det skjer episoder hvor dette selvsagt ikke passer inn. F.eks i dag så glefset hunden til hånden min (bet ikke). Jeg tror hun gjorde det fordi hun kvapp. Jeg tok da tak i nakken og la henne mot sofaen og sa "fy" (hun satt i sofaen). Gjorde det ikke hardt selvsagt og jeg tror hun forstod raskt hvorfor. Etter en liten stund tok jeg henne med ned på gulvet for å leke, jeg bydde opp til lek slik at hun forstod det var snakk om lek og noe gøyalt. Fikk litt dårlig samvittighet for hendelsen før. 

Anonymkode: 15759...79c

Det hjelper ikke (og er meningsløst) å straffe redsel eller at noen skvetter. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg også bare nevne at det er ekstremt naivt å sammenligne dyr med barn. Barn er ikke dyr, og dyr er ikke barn. Det er denne mentaliteten som nok er årsaken til at det er så mange utagerende dyr rundt omkring. Og hvem lider under dette? Dyrene, selvfølgelig. 

Å sammenligne dyr og barn vitner om komplett manglende forståelse for hvordan dyr fungerer. 

Anonymkode: 7dcd4...25f

Jeg vet ikke i hvilken kontekst du tenker her. Men bare for å oppklare: mennesker er dyr... og vi vet også i dag at andre dyrearter fungerer på mye av den samme måten som oss. 

Jeg har ikke lest hele diskusjonen, men ville bare oppklare litt ;-). 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Så hvis du tar hunden ut av en situasjon og direkte på rygg så skjønner den ikke at den har gjort noe uakseptabelt, er det det du sier? 🤣

Jeg har ti huskyer, to elghunder og jämthund. Jobbet med hund i 35 år og har en helt annen erfaring enn deg.

Hadde jeg ikke dressert hundene mine ordentlig så hadde de vært en potensiell fare for både seg selv og andre.

Anonymkode: 82458...926

Beklager å si det, men høres ut som en håpløs hundeeier. 

Hatt mye med mishandlede,  traumatiserte pitbulls og lignende hunder å gjøre,  har ingen formell utdannelse innen dyrehold men har aldri noensinne hverken trodd at "legge på rygg"vil fungere eller hatt "behov " for det.  

Anonymkode: a681b...a7f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ta tak i hunden og legge den på rygg kan være effektivt om du tar den i selve den uønskede situasjonen/handlingen...aldri ellers.

 

Anonymkode: 82458...926

Regner med du er av den typen som tar tak i valpen og gnir den i tisset/avføringen når den er så uheldig å gjør ifra seg inne også. 🙄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Tar tak i hunden når den jager etter kattene i huset. Den vet GODT at det er strengt forbudt, men når hunden tror ingen ser den så ser den sitt snitt til å jage andre dyr. Da får den så ørene flagrer, og jeg har ingen dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: d3f78...4f6

Slutter den å jage kattene da? Virker ikke sånn akkurat.

Anonymkode: 40fff...60d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Portvinpiken skrev:

Jeg vet ikke i hvilken kontekst du tenker her. Men bare for å oppklare: mennesker er dyr... og vi vet også i dag at andre dyrearter fungerer på mye av den samme måten som oss. 

Jeg har ikke lest hele diskusjonen, men ville bare oppklare litt ;-). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan i huleste kan du drive godbitdressur på et tispann med huskyer?

De spiser både godbiten og hånda di, og nabokjerringa og ungene hennes om de ikke forstår at de er nederst, og at de har rammer å forholde seg til.

å tro at hunden synes det samme som deg er hyggelig er vanvittig naivt. Hunden din kunne nok mest av alt tenkt seg å løpe rundt sammen med ti andre hunder og rive barn og dyr i fillebiter. Det er DET som er naturlig adferd for en hund.

Anonymkode: 82458...926

Og du er eier av ti huskyer? Håper jeg aldri treffer på dem løse...
Har du forresten tenkt på at det er rart at man ikke blir revet i fillebiter av hunder til stadighet i land som har mye gatehunder?

Anonymkode: 40fff...60d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to hunder av rasen Alaskan Malamute, den jeg nå er 15mnd. Av bedre vitere ble jag frarådet denne rasen fordi de fortalte meg at det umulig å få få en Malamute til å lystre. Når jeg begynte å trene valpen var komandoene NEI elle OK.  Vi må ikke glemme at hunden skal lære seg et totalt fremmed språk, norsk. Når hunden min ikke forstod nei så brukte jeg hundens eget spåk, jeg knurret til den og den slapp øyeblikkelig det den hadde tatt tak. Dette høres sikkert latterlig men virket helt fint. Det er det samme moren gjør når valpene har fått tenner og vil bort å die. Når han vil jage noe nå, trenger jag bare si ordet nei så gir han seg. Jeg har aldrig benyttet meg av fysisk avstraffelese. Jeg har nå en livlig glad og sterk 15mnd bamse på 48 kg. Bruker bare stemmen min for å korrigere ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du er eier av ti huskyer? Håper jeg aldri treffer på dem løse...
Har du forresten tenkt på at det er rart at man ikke blir revet i fillebiter av hunder til stadighet i land som har mye gatehunder?

Anonymkode: 40fff...60d

 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du er eier av ti huskyer? Håper jeg aldri treffer på dem løse...
Har du forresten tenkt på at det er rart at man ikke blir revet i fillebiter av hunder til stadighet i land som har mye gatehunder?

Anonymkode: 40fff...60d

Det gjør du nok ikke. Har du en god lederhund så ignorer hele spannet deg og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rett og slett trist at det fortsatt finnes mennesker som tror at man må legge hunden i bakken så den underkaster seg mennesket. Når skal disse menneskene innse at de lever på en motbevist teori fra midten av 1900-tallet? Dominering skjer aldri på tvers av arter, og dette med rangstige...? Mine hunder har aldri blitt korrigert fysisk, lagt i bakken eller blitt "vist hvem som er sjef". De stoler på meg i alle situasjoner, og henvender seg til meg framfor å kjefte på andre hunder dersom de føler seg tråkket på. 

Det er herlig å vite at mine hunder respekterer meg, og at denne respekten er basert på tillit og kjærlighet, ikke frykt!

Anonymkode: 40eb7...c10

Enig meg deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bruke medikamenter som er mye forsket på og nye løsninger innen teknologi, det vil dere? Hvorfor ikke ty til igler, årelating og fasttelefon, om dere fortsatt vil legge hunden på rygg og kalle dere sjef. For det funket jo før, men det gjorde jo for så vidt lobotomering også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Nerine_ said:

Gi meg gjerne nye kilder som bekrefter den teorien der. 

Jeg syns ærlig talt at barneoppdragelse og hundeoppdragelse baseres på like prinsipper, så sant det foregår på en positiv måte. 

Hvor bra har det funket å sette hunden din i skammekroken til nå, eller å sette deg ned med og prate med hunden din når den gjør noe galt? For det funker ikke, 110% garantert, og det er direkte mishandling av hunden å behandle den slik, fryse den ut ved å sette den i et hjørne for seg selv, makan til idioti.

Du får heller gi noen ny kilder som avkrefter den teorien i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, midlertidigbruker skrev:

Hvor bra har det funket å sette hunden din i skammekroken til nå, eller å sette deg ned med og prate med hunden din når den gjør noe galt? For det funker ikke, 110% garantert, og det er direkte mishandling av hunden å behandle den slik, fryse den ut ved å sette den i et hjørne for seg selv, makan til idioti.

Du får heller gi noen ny kilder som avkrefter den teorien i stedet for.

Har hverken satt hund eller barn i skammekroken. Du har ikke åpenbart ikke innsikt i hvordan belønningsbasert trening foregår. 

Endret av Nerine_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...