Gå til innhold

Når er det ok å "ta tak i hunden"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Tabris skrev:

En hund vet ikke at noe ikke er lov. Men, som du selv sier, den har lært at om den gjør når du ser på, så får den ubehag. Dermed gjør den det fortsatt, men da helst når du ikke ser på.

Min hund vil også jage den ene katten i huset. Jeg trente motbetinging slik man kan trene på alt en hund er redd eller gira på (sauer, hester, andre hunder, syklister osv): Jeg sa "bra!" og ga godbit hver gang han så på katten. Dermed ble katten assosisert med godbit fra meg i stedet for noe å jage. I tillegg ropte jeg på hunden med lys stemme (ikke mørk) om den løp etter katten og belønnet kjempebra med masse godbiter når han hørte på meg.

Det har ført til at han løper etter katten mye sjeldnere og at de gangene han gjør det, så klarer jeg å avbryte og rope ham til meg. Helt uten noen form for kjeft. 

Nei en kan ikke trene alle hunder på denne måten.. ihvertfall ikke mynder med jaktinstinkt - men det hjelper eller ikke å legge de på rygg 😁

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Hunden din kunne nok mest av alt tenkt seg å løpe rundt sammen med ti andre hunder og rive barn og dyr i fillebiter. Det er DET som er naturlig adferd for en hund.

Anonymkode: 82458...926

Det er på ingen måte naturlig atferd for en hund å løpe rundt og rive barn og dyr i fillebiter. Ferald dogs, hunder som lever som ville hunder uten eiere, lever i løse sosiale grupper rundt mennesker. De er ikke en fare for mennesker og barn, faktisk er det mange slike villhunder som lever rundt landsbyer hvor det går løse høner uten at de tar hønene engang. 

Villhunder jakter lite, kanskje bare på en mus eller annet småvilt. De spiser for det meste menneskelige rester og avfall og har ingen fast flokkstruktur som ulver har. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, xinnia said:

Nei en kan ikke trene alle hunder på denne måten.. ihvertfall ikke mynder med jaktinstinkt - men det hjelper eller ikke å legge de på rygg 😁

 

Alle hunder kan trenes, men ikke alle er like enkle. Noen pga sterkt jaktinstinkt og fordi noen av dem (f.eks mynder) også kan være vanskeligere å motivere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja! Jeg skal ut å trimme bikkjer....

Vi er uenige, og dere får ha lykke til.

Bare ikke undervurder instinktene og lystene til skjødehundene deres. Og ha for guds skyld en godbit klar 🙄

 

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jaja! Jeg skal ut å trimme bikkjer....

Vi er uenige, og dere får ha lykke til.

Bare ikke undervurder instinktene og lystene til skjødehundene deres. Og ha for guds skyld en godbit klar 🙄

 

Anonymkode: 82458...926

Har du noen saklige motargumenter mot det vi har skrevet?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i huleste kan du drive godbitdressur på et tispann med huskyer?

De spiser både godbiten og hånda di, og nabokjerringa og ungene hennes om de ikke forstår at de er nederst, og at de har rammer å forholde seg til.

å tro at hunden synes det samme som deg er hyggelig er vanvittig naivt. Hunden din kunne nok mest av alt tenkt seg å løpe rundt sammen med ti andre hunder og rive barn og dyr i fillebiter. Det er DET som er naturlig adferd for en hund.

Anonymkode: 82458...926

Hvis det er den naturlige adferden til dine hunder, er det på tide å vurdere hvor du begikk en alvorlig feil med dem. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes du opptrådte helt korrekt jeg.

En hund skal IKKE glefse om den kvepper, neste gang kan det være et lite barns brå bevegelser den kvepper av, og nå vet den kanskje at glefsing ikke er akseptert.

Anonymkode: 82458...926

Nei, det er jo flott at man straffer dem for å bruke sitt eget språk for å si "hold avstand", neste gang forstår hunden at språk blir straffet/nytteløst og hopper heller rett over til å bite.

Første steg: dempende signaler (hunden snur hodet og ser bort, slikker seg rundt munn, legger ørene bakover)
Andre steg: Hunden knurrer for å få avstand. Når dette blir ignorert så glefser hunden ut i lufta for å få ubehaget på avstand som siste klare tegn, om dette blir straffet. Hva gjør vi mennesker? Vi straffer hunden for å bruke språket sitt helt korrekt, og dermed fjerner det og tror det skal hjelpe til neste gang som igjen fører til at hunden hopper over alle advarslene og går rett til å bite. Vi er idioter!

Anonymkode: ac329...851

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke hunderaser har du erfaring med?

 

Anonymkode: 82458...926

Det er ikke meg du svarer her. Men jeg har hatt 4 hunder av krevende raser. Og da mener jeg mye vakt/vokt + selvstendighet. 

Her hadde det vært helt feil å tvinge en hund på rygg, og kreve noe. Det er samarbeid som teller. Hundene mine har grensesetting, men det greier de bra uten å bli lagt på rygg med tvang. 

Hunder er vanedyr, og de lærer fort, så hvorfor ikke heller lære inn gode vaner? Ja, jeg har ofte opplevd at hunden min reagerer på ting selv om hun er godt opplært, men da har det mer med instinkter å gjøre. Du kan ikke lære en jakthund til å bli uinteressert i jakt, og du kan ikke lære en vakt/vokt hund til å la være. Du kan bare gjøre det beste ut av det.

Mine hunder har alltid gått helt fint forbi både folk og hunder på landeveien, fordi de har blitt trent på det, med godbiter og braaa ved passering fra meg. Om de skulle bestemme selv, så var alle folk som nærmet seg potensielle fiender, som de måtte reagere på. Om de da hadde møtt vold og tvang, i form av å bli lagt på rygg eller bli straffet for sin reaksjon som var basert på instinkter, så hadde de vel vært veldig aggressive etterhvert. Fordi de hadde forbundet det å møte andre med ubehag mot dem selv.

Tror mine selvstendige hunder hadde fått et tillitsproblem til meg om jeg brukte makt og tvang på dem. Og får de et problem med tillit, så svarer de også på det mot eier, fordi de er så selvstendige. 

Når jeg er ute med min Cane Corso (som er av en rase som er skarp mot fremmede), så går hun fint forbi fremmede fordi hun er trent på det med å få belønning. Og dermed viser jeg henne at jeg tar styring, uten å utøve vold mot henne. Hennes instinkt er at alle fremmede er fiender, så hun vil gjerne beskytte meg fra dem, så hadde hun fått gjøre som hun ville, så hadde hun møtt alle fremmede med knurring og helst også med å bykse fram mot dem. 

Om hun begynner å fyre seg mot hunder eller fremmede, som hun fortsatt kan finne på enkelte ganger i en alder av 10 år, så forsterker jeg det bare hvis jeg kjefter og blir sint også.  Da fyrer hun seg enda mer opp, bjeffer vilt, og kan glefse mot meg. Det kalles overslagshandling, og det har jeg opplevd flere ganger med ulike hunder med vakt/vokt, og særlig når de er to sammen. Når de koker over, og kan de ikke ta det ut på målet, så tar de det ut på de nærmeste, og er de to, så tar de det ut på hverandre. Er det en, som min er nå, så koker hun over på meg. Hun har aldri bitt meg, for det har hun stor motstand mot å gjøre, men hun glefser og er sint hvis jeg også viser sinne og utålmodighet. 

Hvis jeg viser ro, tålmodighet og avleder henne fra målet, så er hun helt eksemplarisk. Da passerer vi andre mens hun går ved fot, og tilsynelatende ikke viser interesse for de vi passerer. Men jeg kjenner henne, så jeg vet hun helst ville gått ut og sagt høylydt ut at hun ikke er til å tulle med hverken for folk eller hunder. 

Mine hunder er veldig rolige inne. De kan være alene, de gjør ikke noe galt da. De har god lydighet, som er innlært med godbiter, ros og trygghet, og det har funket i mange år. De vet hva de har lov til og ikke, og vi trenger ikke å legge dem i bakken for å vise "dominans". Selv om vi har hatt mer krevende hunder enn de fleste, så har de vært helt flotte å ha i hus, kun ved hjelp av små ting som har med positiv innlæring å gjøre. Alle mine hunder har gått fint i bånd, og det har de lært ved å få belønning når de har vært på plass.

Det som har gjort mine hunder krevende er vakt/vokt, og at de ikke har godtatt andre folk. Det har med sosialisering å gjøre, og også med rase. Jeg har hatt en hund som til tross for god sosialisering og veldig god lydighet fortsatt ikke kunne godta fremmede før etter 3 dager, så det ble en veldig stor begrensning etterhvert som han ble verre jo eldre han ble.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff... det er så dumt at sånne holdninger som du har fremdeles er vanlig for mange. Hvis du leser deg opp litt så er det mye ny informasjon, som gir et mye bedre hundehold enn når man må bruke makt på den måten du mener. Men noe sier meg at du er en person som aldri forandrer på noe «for det har jo funket i alle år». 

Anonymkode: 510b6...5e4

Du vet hunder er skapt for å leve u hierarki og definitivt bør lære hvem som er sjefen?

57 minutter siden, Nerine_ skrev:

På lik linje med et barn ja. Legger du barna i bakken når de gjør noe galt? Eller tar tak i de når de er redde? Da håper jeg isåfall ikke at du har barn. 

Altså hæ?! Når begynte man å sammenligne hunder og barn? Det er jo skrudd å tenke man skal oppdra de likt..

Er generelt ikke for å "ta hunden", men oppdra ved ros. Men den skal også settes på plass i blant når det er nødvendig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anim92 skrev:

Du vet hunder er skapt for å leve u hierarki og definitivt bør lære hvem som er sjefen?

Altså hæ?! Når begynte man å sammenligne hunder og barn? Det er jo skrudd å tenke man skal oppdra de likt..

Er generelt ikke for å "ta hunden", men oppdra ved ros. Men den skal også settes på plass i blant når det er nødvendig.

Gi meg gjerne nye kilder som bekrefter den teorien der. 

Jeg syns ærlig talt at barneoppdragelse og hundeoppdragelse baseres på like prinsipper, så sant det foregår på en positiv måte. 

Endret av Nerine_
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anim92 said:

Du vet hunder er skapt for å leve u hierarki og definitivt bør lære hvem som er sjefen?

De er ikke det. Vi trodde det før, basert på feilaktig forskning på ulv. Men i dag vet vi at det ikke er tilfellet. Som nevnt tidligere i tråden - ville hunder (feral dogs) lever som regel i løse, sosiale grupper. Ikke en fast flokkstruktur. De har ingen sjef.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her burde lese seg litt opp på nyere forskning 🙄 men det er vel for mye forlangt av folk som har dyr... rang og tukting av hunder for å få dem «under se» på rangstigen er så utdatert at jeg finner ikke ord. Å værste er at ingen kan komme med saklige argumenter, men slenger rundt seg med «Disney» og dårlige hersketeknikker. 

Anonymkode: 510b6...5e4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rett og slett trist at det fortsatt finnes mennesker som tror at man må legge hunden i bakken så den underkaster seg mennesket. Når skal disse menneskene innse at de lever på en motbevist teori fra midten av 1900-tallet? Dominering skjer aldri på tvers av arter, og dette med rangstige...? Mine hunder har aldri blitt korrigert fysisk, lagt i bakken eller blitt "vist hvem som er sjef". De stoler på meg i alle situasjoner, og henvender seg til meg framfor å kjefte på andre hunder dersom de føler seg tråkket på. 

Det er herlig å vite at mine hunder respekterer meg, og at denne respekten er basert på tillit og kjærlighet, ikke frykt!

Anonymkode: 40eb7...c10

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anim92 skrev:

Du vet hunder er skapt for å leve u hierarki og definitivt bør lære hvem som er sjefen?

Altså hæ?! Når begynte man å sammenligne hunder og barn? Det er jo skrudd å tenke man skal oppdra de likt..

Er generelt ikke for å "ta hunden", men oppdra ved ros. Men den skal også settes på plass i blant når det er nødvendig.

Nei, hunder lever IKKE i hierarki. Hunder har ingen flokk med en leder/sjef. Hunder lever i sosiale grupper. 

Det er litt artig - til og med ulven viser seg å ha løsere relasjoner i flokken enn man har antatt tidligere. Denne strenge rangstigen med alfa-par viser seg å være feil, det kan eksistere opptil flere alfapar i flokk, men oftest er det foreldredyrene i flokken som står som "alfa". Disse foreldredyrene hersker ikke nådeløst rundt og legger flokken i bakken annenhver dag. De er trygge, rolige og erfarne rollemodeller som de andre i flokken støtter seg på.

Anonymkode: 40eb7...c10

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ta tak i hunden og legge den på rygg kan være effektivt om du tar den i selve den uønskede situasjonen/handlingen...aldri ellers.

 

Anonymkode: 82458...926

Legge den på rygg?

Fordi? 

Ikke si:  "for å få den til å underkaste seg", for da har du misforstått hundetrening og hundepsykologi noe voldsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nerine_ skrev:

Hvis det er den naturlige adferden til dine hunder, er det på tide å vurdere hvor du begikk en alvorlig feil med dem. 

Word!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Rucula skrev:

Legge den på rygg?

Fordi? 

Ikke si:  "for å få den til å underkaste seg", for da har du misforstått hundetrening og hundepsykologi noe voldsomt..

Sikkert lært det av Cæsar milan 🙄 han gjør sånne ting hele tiden. Fjerner symptomene og ikke årsaken til symptomene 

Anonymkode: 510b6...5e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ALDRI til å bli enighet om hva som er riktig eller ikke. Ever. Besserwissere på begge sider, og jeg tenker at det beste er å oppdra hunder som en "vet"selv er best! Har man erfaring med at noe virker, ja, så holder man på den oppdragelsen. Opp til hver enkelt faktisk.

Når det er sagt, så tillater jeg ikke at en hund glefser mot noen! Å ta tak i den da er helt ok. Den skjønner godt at den gjorde noe som ikke er tillatt. Helt greit at det er hundens språk, men det er ingen unnskyldning. Ingen vil ha hunder som glefser mot mennesker. Makan

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det kommer ALDRI til å bli enighet om hva som er riktig eller ikke. Ever. Besserwissere på begge sider, og jeg tenker at det beste er å oppdra hunder som en "vet"selv er best! Har man erfaring med at noe virker, ja, så holder man på den oppdragelsen. Opp til hver enkelt faktisk.

Når det er sagt, så tillater jeg ikke at en hund glefser mot noen! Å ta tak i den da er helt ok. Den skjønner godt at den gjorde noe som ikke er tillatt. Helt greit at det er hundens språk, men det er ingen unnskyldning. Ingen vil ha hunder som glefser mot mennesker. Makan

Jada....det beste er nok å drive vold mot dyr og undskylde det med at man selv vet best hva som funker...

Særlig tatt i betraktning at svært mange som har hund har svært begrenset kunnskap om hundeoppdragelse.... de kan være selutnevnte eksperter etter å ha sett på tv. 

Er dette også ok mot unger tenker du? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Rucula skrev:

Jada....det beste er nok å drive vold mot dyr og undskylde det med at man selv vet best hva som funker...

Særlig tatt i betraktning at svært mange som har hund har svært begrenset kunnskap om hundeoppdragelse.... de kan være selutnevnte eksperter etter å ha sett på tv. 

Er dette også ok mot unger tenker du? 

Ja man ga jo unger juling om de ikke oppførte seg før i tiden. Det funket da, funker sikkert nå også 👌🏼

Anonymkode: 510b6...5e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...