Gå til innhold

Umulig å gå ned i vekt. Tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 23 år som sliter med PCOS og lavt stoffskifte, og om noen dager skal jeg endelig begynne på ny utredelse av ME. 

 

Det er dog ikke problemet mitt. Jeg har hele livet slitt med gyngende vekt. Jeg kan gå opp og ned 10kg på 14 dager uten å gjøre noe som helst utenom det vanlige. Det er forøvrig ganske normalt i min familie. 

 

Det er såvidt 3 år siden (slutten av 2015) jeg fikk PCOS, og det er egentlig etter dette at det har begynt å ramle på kilo. I 2016 var jeg ekstremt aktiv og gikk lange turer og ofte fjellturer/markaturer hver eneste uke, i tillegg til å spise variert kost. Selv om jeg lå gjennomsnittlig på kaloriunderskuds og 10K skritt om dagen gikk jeg fra 64 til 88kg. Jeg er 173cm høy. I 2017 fortsatte jeg med turer, dog ikke like lange eller vanskelige, men begynte med mer sunnere kost og leste mer mer opp på hvilke macros jeg trenger osv. Jeg begynte 1. november 2017 å trene 2x i uka og så fort at jeg ble mye sterkere. Jeg gjør da 1 time cardio og core og 1 time styrke/abs trening i uka, og de ukene jeg har klart mer, har jeg trent hver eneste dag. I juli 2018 hadde jeg én treningsfri dag. Dog, så sliter jeg med ekstrem utmattelse av hverdagsting, men trening er noe jeg klarer å fullføre (om ikke alltid like helhjertet) som oftest likevel. Jeg er ikke så opptatt av vekt, men heller selvfølelse og klesstørrelse, men da jeg ikke så resultater begynte jeg dermed i juli også å stramme inn kalorier. I juli veide jeg 102kg, men brukte XL i klær. Det vil si at jeg på 2 år har gått fra S til XL og nesten-doblet vekten min. Jeg gikk dog opp og ned i vekt helt frem til november, men hver gang jeg gikk ned gikk jeg mer ned enn jeg var, og hver gang jeg gikk opp gikk jeg mer opp enn jeg opprinnelig var. Jeg kjøpte til og med 2(!) nye vekter fordi jeg trodde noe var galt med den jeg hadde. 😮 

 

I november 2018 begynte jeg å gå lei, i løpet av året jeg begynte å trene på studio har jeg hatt PT og ernæringsfysiolog samt gjort en god del egenlesning på helse og kosthold, men vekta mi sto helt stille, så vel som selvfølelse og klesstørrelse. Jeg har 4 ganger i løpet av 2018 fått spørsmål om jeg er gravid, og allerede 1 gang til nå i 2019, rett og slett fordi magen min er ekstremt stor i forhold til kroppen min ellers. Min nærmeste venninne er 6 måneder på vei og jeg ser mer gravid ut enn henne. Jeg har relativt tynne armer i forhold til mage, men store muskuløse rumpe, lår og legger (som jeg elsker!), men uansett hvor mye jeg fokuserer på å få av magefettet vil det ikke bort. Jeg skal ikke til legen og få en henvisning til både ultralyd med mer for å undersøke at det ikke er cyster eller noeni forhold til PCOS min, men har dere noe tips til hva jeg kan gjøre? 

 

Hvis det viser seg at ingenting er galt med meg som gjør at jeg ikke mister vekt vil jeg søke om gastrisk bypass, men da er jeg fjerdemann i umiddelbar nær familie som tar denne operasjonen og jeg vil virkelig ikke ty til det, da jeg ser hvor mange komplikasjoner som oppstår i ettertid. 

 

Jeg ber derfor om alle tips og triks dere har, for jeg er så ufattelig lei av å måtte handle nye klær annenhver måned fordi ingenting passer meg, og alle mine nærmeste, selv samboeren min, forstår ikke hvordan det er mulig at jeg er såpass sunn men ikke blir noe mindre, og det gjør meg utrolig lei meg da jeg ikke lenger er komfortabel i min egen kropp i det store og det hele.

 

Tilleggsnotat: Jeg slet med anoreksi fra jeg var 9-13 år og bulimi fra 13-17/18 år. Jeg sliter dermed nå veldig med å ikke trigge det da jeg har jobbet hardt hele livet i mot det. I det siste har jeg bare gitt opp, og nå spiser jeg alt jeg finner hele tiden, men vekta mi står i hvertfall stille på rundt 100kg nå som jeg overspiser og ikke har trent på en måned. 

Anonymkode: deac0...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn ut hvor mye du forbrenner deretter putt deg selv i et underskudd.

Lavtstoffskifte finnes det vell medisin imot.

Lykketil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot pcos er jo ketolyse tingen. Altså streng lavkarbokosthold har du prøvd det? Mange inkludert meg har spist seg sunne på det!

Anonymkode: ca421...1ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjøre ting helt konkret: 

Hva spiser du egentlig i løpet av en dag og hvor mye beveger du deg? 

Anonymkode: 1a0f3...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke stress så voldsomt med treningen. Hold deg aktiv, gå turer osv, men ikke stress med det.

Minst 80% av vekttap/økning er kosthold.

Ser at det er mye medisinsk trøbbel ute å går her, det kan jo ha en innvirkning, det er jeg ikke ekspert på. I så fall får du vel informasjon om det av legen. Spør hvis ikke.

Anonymkode: 37bad...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har mageproblemer som gjør at du har mye luft konstant i magen. Det kan påvirke sultfølelse, cravings og du kan føle deg dårligere enn du ellers ville vært. 

Du trenger for øvrig ikke være i aktivitet for å gå ned i vekt. Kroppen bruker hele tiden kalorier til å tenke, puste og andre funksjoner i kroppen. Du kan ligge helt stille i 2 uker og gå ned i vekt om du spiser sånn 1500- 2000kcal om dagen. Bare hjernen i seg selv trenger 300-500 kalorier hver eneste dag selv om du sitetr stille. 

Grunnen til at du har gått opp e rmuligens fordi at etter du droppet trening fortsatte du å spise like mye som da du trente. En som trener trenger, la oss si, 3400 kcal om dagen, noe du spiste. Og når du sluttet å trene trengte du plustelig bare 1500-2000 kcal men du fortsatte spise som normalt 3400kcal og gikk da 1000 kcal i overskudd hver eneste dag og du la på deg

Disse tallene er bare tatt som eksempel. Prinsippet er det samme. 

Til slutt: samboeren din trener kanskje selv? For en gjennomsnittlig person vil kcal man trenger som inaktiv virke veldig lite, og dere kan begge ha feil inntrykk av hvor mye du burde spise i løpet av en dag. For en mann som trener og trenger 4000 kcal hver dag, så vil han selvsagt ikke fatte at når du spiser "så ltie" som 2400 kcal så legger du på deg. Men selvsagt legger du på deg om du er inaktiv og ikke trenger mer enn 1500 kcal. Men som sagt 1500 kcal for de aller fleste nordmenn er ufattelig lite og ofte vil de tenke at en person som ligger rundtd er spiser for lite. Skal også sies at de fleste nordmenn er overvektige og har et skeivt syn på hva som er normal mengde mat. Det samme gjelder de i familien din smo mener du spise lite og/ eller sunt. De er selv overvektige og tror sannsynnligvis de ikke spiser "så for mye", men de spiser sannynligvis 1,5.2 ganger mer enn en person med samme aktivitetsnivå som dem som er slank

Anonymkode: e8a8f...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen her.

 

En normal dag for meg går ut på at jeg står opp rundt 6:30 eller 7. Jeg lager meg en proteinshake bestående av varierende frukt og bær jeg har fryst, et par spiseskjeer yoghurt og typ 2dl plantemelk + vann (jeg er laktoseintolerant og har derfor for flere år siden byttet all meieri med planteversjonene) samt en måleskje (30g eller ml) 100% whey. Siste året har jeg også delvis brukt Pre Workout som jeg etter smoothien min blander før jeg går på trening. Jeg føler jeg får mest utbytte av å trene på morgenen. Jeg er på treningssenteret i til sammen en time før jeg går hjem, lager 2-4 rugsprø knekkebrød med variabelt av pålegg. I det siste har jeg fått dilla på servelat, selv om det ikke er det sunneste i verden. 

Jeg jobber på et kontor, så der er ikke aktivitetsnivået særlig høyt. I lunsjen har jeg som regel forhåndspakket diverse salater. I det siste har jeg spist en blanding med quinoa, kylling, jordbær eller vannmelon og valnøtter, og diverse grønt. Har også mealpreppet en del eggeoppskrifter til lunsj i det siste. Min favoritt er mini-omelett med spinat og bacon, blant annet. Prøvde en stund med kalkun i stedet for svin men må ærlig innrømme at jeg synes svinebacon er bedre, og jeg unner meg dermed det. Da spiser jeg 1-2 «muffins» av egg.  

Ofte tar jeg med meg middagsrester fra kvelden før også, eller så er jeg glad i grove skiver eller grove baguetter, men det er jo litt karbohydrater i det. Har prøvd keto eller lchf men får utrolig vondt i magen av den typen diett. Prøvde i over en måned i fjor før jeg bare ga opp og dagen jeg sluttet ble magen min også bedre. 

Middag pleier å bestå av kyllingfilet med diverse krydder (typ indisk eller meksikansk er favorittene mine) eller eventuelt biffstrimler, fryste grønnsaker (pleier å bruke en håndfull med brokkoli/blomkål/gulrot med 1 kyllingfilet) og villris eller quinoa ved siden av. Ellers er jeg ekstremt glad i taco og bruker mye forskjellig som tacofyll. Bruker avokadoolje en del til matlaging, knasker på kanskje en håndfull salte nøtter i uka, da jeg er glad i det. Samboer trener ikke noe særlig og spiser normalt. Han jobber i en littegrann mer aktiv jobb enn meg, men spiser egentlig ikke sååå mye mer enn meg likevel. Han sliter derimot ikke med å gå verken opp eller ned i vekt (heldiggris). 😜 Spiser forresten ikke noe sjømat. 

Er jeg sulten etter middag bruker jeg å spise litt havregrøt med chia som dessert eller bare rugsprø/knekkebrød med pålegg eller eventuelt en liten skål/tallerken med middagsrester. Jeg forsyner meg som regel bare én gang med middag. Fordi jeg har en forhistorie med spiseforstyrrelser klarer jeg ikke å veie maten jeg spiser helt spesifikt, så det kan jeg ikke svare på. Vi er også rundt 2-3x i måneden hos familien og spiser, og da er det hvaenn som blir servert der. Noen ganger kan det være helt vanlig lasagne, gryte, biff og fløtegratinerte poteter, etc. Dog går jeg ikke over styr der heller. Jeg kjenner relativt fort på metthetsfølelsen. Åh! Og for cirka 3 måneder siden fikk jeg en sånn "spiralizer" og jeg er ekstremt svak for zuccini, så det har blitt en del zuccini & pesto pasta de siste månedene.

Ellers enn det har vi alltid frukt, nøtter og bær i hus, samt kesam og soyayoghurt for eksempel, så om jeg blir søtsugen er det det det går i (wow, for en setning!). Bruker ofte å ta med et eple og en banan på gymmen. Blir jeg akutt sulten mens jeg er der kjøper jeg kanskje en questbar. 

Kjæresten er glad i smørbukk og sjokolade, men jeg liker ingen av delene heldigvis. 

Utenom det er jeg ganske sosial og derfor mye ute, går til og fra det meste jeg gjør (har ikke bil) og ja. Når jeg har tellt kalorier har jeg som regel holdt meg rundt 1800-2400kcal om dagen, litt avhengig av hva jeg spiser til lunsj og middag (fordi jeg er veldig glad i salater og grønnsaker, som ofte har få kalorier til tross for andre næringsstoffer og macros). Jeg drikker også rundt 2L vann om dagen, tar multivitamin, får b12 og d-vit rett i blodet, drikker noen ganger cola zero (kun i helgene), drikker alkohol maks 2 helger i måneden, men som regel 1 gang i måneden (og periodevis sjeldnere) og sjeldent noe alkoholinntak som er over styr og over bord... Tja, er det noe jeg ikke har dekt da?😝 Beveger meg i hvertfall i rundt 1 time om dageb i form av bare gåing, utenom trening om morgenene når jeg gjør dét

 

Har fått legetime og skal få undersøkt videre, for dette er den "dietten" (ser ikke på det som en diett akkurat når det er mat jeg liker og trives med) jeg har hatt i hvertfall hele siste halvåret, og før det har jeg prøvd low carb high fat, prøvd andre typer dietter og, men det minnet meg mer om anoreksi enn noe annet og ja. Angående stoffskiftet er det såpass nærme normalen selv om jeg ligger i kategorien "lavt stoffskifte" at legen min ikke ønsker å ha meg på Levaxin. Skal høre med h*n igjen når timen min er. Med PCOS har jeg sett i en gruppe på FB at noen damer bruker et type tilskudd som heter Metformin? Jeg skal høre med legen min om det kan være en idé også. Jeg er nok litt redd for at det kan være cyster eller noe annet som gjør at magen min ikke krymper til tross for at jeg ser forskjell på bein, rumpe, dobbelthake, rygg, bryst og armer. Jeg oppdaterer nok i tråden her i så fall. Det er bare ikke så lenge siden jeg var på en sjekk og da var det ingenting galt, men da hadde jeg ikke begynt å fokusere ordentlig på vektnedgang heller, så vi får se. 

 

Men! Jeg tenker jeg fortsetter å trene, for det er min terapi og jeg elsker menneskene på treningssenteret også, og møtte min aller beste venninne i hele verden der, den første treningsdagen min i november 2017 🥰 Så skal jeg definitivt prøve å spise mer også, for som en av dere sa her kan det jo være at forbrenningen min er f*cka.  

Anonymkode: deac0...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å gå ned i vekt hvis du tenker at det er umulig å gå ned i vekt, og ønsker tips og triks og håper at det er det at du spiser for lite som er grunnen. 

Skaff deg en bedre kroppsvekt og bruk den daglig, men bare en gang daglig og på samme tidspunkt (om morgenen, før frokost, etter toalettbesøk) for å bli bedre kjent med vektsvingningene dine. Eller vei deg en gang per måned/menstruasjonssyklus, på samme tid hver gang.

Lær deg hva kaloriunderskudd betyr - det er å spise mindre enn du forbrenner. Hvis du spiser mindre enn du forbrenner, over tid, tærer kroppen din på opplagt fett, og du går ned i vekt. Hvis du ikke går ned i vekt, er du ikke i kaloriunderskudd over tid.

Dropp detaljfokuset. Vanlig, balansert norsk kosthold er bra nok (hvis du liker det). De er overspisingen og trøstespisingen og spisingen mellom måltidene som gir vektøkning. Skal du fokusere på matinntaket ditt, så fokuser på det som er viktig: kaloriene. Du må spise mindre, konsekvent, så om du teller kalorier, må du gjøre det hver dag, over tid. Akkurat HVA du spiser, er mindre viktig.

Dropp å trene som om du er en toppidrettsutøver, hvis du ikke er en toppidrettsutøver, eller bare liker å trene som en. Daglig aktivitet er det du trenger.

Hvis du kan redusere stressnivået ditt noe, vil kanskje trangen til å spise for mye, reduseres.

Anonymkode: 61e90...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å få i seg for mye kalorier når ma bruker olje i matlaging. En spiseskje olje had over 100 kalorier. Det skal bare ca. 4 valnøtter til for å nå 100 kalorier. To spiseskjeer chiafrø har 100 kalorier. Det kan fort bli mye med litt her og litt der. Med din vekt og høyde må du sannsynligvis spise mindre enn 1800-2000 for å ligge i et lite kaloriunderskudd. For å gå ned en kilo fett må du ha et underskudd på ca. 7000 kalorier. 

Anonymkode: 50fe3...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville gått for ketogent kosthold her, da det virker som du har insulinfølsomhet eller resistens. Man har det som regel det hvis man bærer mye av vekten rundt midjen. Har du lest bloggen lavkarbotips.net? Hun har også PCOS og følger en lavkarbolivsstil. Du trenger ikke trene døgnet rundt, men heller lese om HIIT trening, korte intensive økter er bedre. Anbefaler og se dr eric berg på youtube, han er ekspert på ketogent kosthold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange ikke vet om pcos er at de som er overvektig ofte er insulinresistente. Da spiller det ingen rolle hvor lite/mye du spiser eller trener, du vil likevel gå opp i vekt, og typisk få stor mage, fordi kroppen ikke klarer å benytte seg av insulinet til å få ned blodsukkeret. Metformin er ikke et tilskudd men en medisin som brukes mot insulinresistens for å senke blodsukkeret. Mange med pcos klarer derfor å gå ned med denne medisinen og mange bruker den for å klare å bli gravid. Dette er absolutt noe du og legen bør sjekke ut! 

Anonymkode: 33f35...f1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med det samme som deg, er overvektig med stor mage og har PCOS og ME. Men jeg har åpenbart mye verre ME enn deg for jeg klarer overhodet ikke å trene, har vært ute av arbeidlivet i 7 år, og er på vei mot ufør. Mine dager brukes hovedsaklig til å ligge å hvile i et stille rom, se tv, lese etc. Da klarer jeg andre små aktiviteter som å gå i butikken, lage litt mat, ta en dusj etc. På gode dager prøver jeg å gå meg en liten tur eller gå på kafe og være litt sosial.

Jeg er 175 cm og veier 114 kg så jeg er i fedmekategorien. Dette er mye pga mitt ekstremt lave energinivå og pga medisiner, hovedsaklig antidepressiva og hjertemedisin (som jeg ikke går på lenger). I sommer veide jeg godt over 120 kg. Vet ikke helt nøyaktig, da jeg var så lei meg for størrelsen min at jeg nektet å veie meg fordi jeg var så redd for hva vekten ville vise. Så, i høst bestemte jeg meg for at nok var nok, lastet ned Lifesum og begynte å telle kalorier. Da jeg så i speilet at magen og midjen min hadde blitt mindre ble jeg motivert og kjøpte meg en vekt, og den viste 120 kg. Jeg fortsatte å minke på kaloriene samtidig som jeg lærte hva maten inneholdt. Olje feks er jeg svært restriktiv med nå, pesto og nøtter som du nevner har jeg kuttet helt ut. Salami har jeg byttet ut med mager salami, brød med knekkebrød, ost med mager smøreost,majones til lett majones, lettrømme til drømmelett osv. Nå ligger jeg på et litt lavt kalorinivå for mange, noe jeg har prøvd meg fram til, men jeg er som nevnt ikke i nevneverdig aktivitet. Med dette har jeg klart å gå ned 6+ kg (mest sannsynlig rundt 10 kg) og gleder meg til fortsettelsen. Målet mitt er å gå ned alle kiloene jeg har lagt på meg etter at jeg ble syk for 7 år siden, så får det ta den tiden det tar. Jeg tenker at hvis jeg, med mine utfordringer klarer å gå ned, så kan alle klare det! :):)

Ang. Metformin, så går jeg på det, men jeg har ikke merket noen stor forskjell. Jeg begynte på Metformin lenge før jeg begynte å telle kalorier og gikk ikke ned noe, før jeg la meg på et mye lavere kaloriinntak. Men jeg tør allikevel ikke å slutte på det før jeg har oppnådd ønsket vekt. 

Lykke til TS! :)

Anonymkode: e7eb9...451

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PCOS handler jo først og fremst om hormoner i ubalanse, og de fleste sliter med å gå ned i vekt på grunn av hormonubalansen. Jeg skjønner godt at det derfor føles "umulig" å skulle gå ned i vekt for deg. For å forbedre dette burde man ty til et lavkarboredusert/ketogent kosthold, da det vil bedre hormonbalansen betydelig hos de fleste. Det er derfor ikke bare å telle kalorier etc. som mange tror. Det handler i stor grad om hormonet insulin. Og dette skilles ut hver gang karbohydrater inntas. Det er noe man vil unngå ved PCOS. Hører ofte at de med PCOS må gå kraftig ned på kaloriene for i det heletatt å klare å gå ned i vekt, og det er ikke nødvendig om man spiser ketogent. Man slipper derfor å gå sulten mens man går ned i vekt, siden man spiser mat som metter godt og ikke trenger å ha et like høyt kaloriunderskudd som ved et lavfett-/lavkalori-kosthold. Jeg anbefaler også å sjekke ut lavkarbotips.net, dietdoctor og Dr. Berg (youtube), som er blitt nevnt lenger opp. De har alle veldig mye bra info om akkurat dette. Lykke til! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Lillypad87 skrev:

PCOS handler jo først og fremst om hormoner i ubalanse, og de fleste sliter med å gå ned i vekt på grunn av hormonubalansen. Jeg skjønner godt at det derfor føles "umulig" å skulle gå ned i vekt for deg. For å forbedre dette burde man ty til et lavkarboredusert/ketogent kosthold, da det vil bedre hormonbalansen betydelig hos de fleste. Det er derfor ikke bare å telle kalorier etc. som mange tror. Det handler i stor grad om hormonet insulin. Og dette skilles ut hver gang karbohydrater inntas. Det er noe man vil unngå ved PCOS. Hører ofte at de med PCOS må gå kraftig ned på kaloriene for i det heletatt å klare å gå ned i vekt, og det er ikke nødvendig om man spiser ketogent. Man slipper derfor å gå sulten mens man går ned i vekt, siden man spiser mat som metter godt og ikke trenger å ha et like høyt kaloriunderskudd som ved et lavfett-/lavkalori-kosthold. Jeg anbefaler også å sjekke ut lavkarbotips.net, dietdoctor og Dr. Berg (youtube), som er blitt nevnt lenger opp. De har alle veldig mye bra info om akkurat dette. Lykke til! :) 

Dette, Amen. 

 

Anonymkode: a3fd7...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner måtte begynne med streng lavkarbo for å gå ned i vekt med pcos. 

Anonymkode: ba808...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser veldig bra og allsidig. Men jeg lurer på om kanskje nettopp fordi hvert måltid er så "perfekt" og to the point og bare spekket med gode næringsstoffer at du kan komme for høyt kaloriessig likevel? Jeg følger mange amerikanske livstils/fitness-youtubere og kosten minner om dem: satt sammen. Det blir liksom porsjonsstørrelsen som avgjør om du får i deg 1500 eller 3000 kalorier her. En stor porsjon havregrøt har f.eks en god del kalorier selv om det er sunn og bra mat, samme med nøtter.

Jeg ville prøvd å strippe ting litt ned og bygget den opp på ny der det er lettere å holde oversikten over faktisk inntak. Som en over sier: vanlig sunn norsk kost er bra nok. Din kost er litt mer sunn amerikansk youtube fitness-blogger😊 Med pre-workout, post-workout, proteinshake, barer, macros osv, osv. Man trenger ikke få i seg ALLE tenkelige bra næringsstoffer hver dag, til hvert eneste måltid. Kroppen klarer ikke nyttiggjøre seg av den typen perfeksjon til fulle uansett. Mest sannsynlig har du dekket ALT din kropp trenger av næringsstoffer/vitaminer etter lunsj alt (rent utover at du selvsagt skal ha mer kalorier enn du er kommet til da) 

Jeg bare tenker du har et veldig bra utganspunkt her. Jeg tror det bare er noe små justeringer eller noen små guiltypleassures som tipper lasset ditt feil vei. 

Anonymkode: 1a0f3...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...