Gå til innhold

Hvordan ble dere enige om fellesperioden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Valgte at jeg skulle ta fellesen siden jeg gjerne ville amme, og hadde vært veldig plaget med bekkenet i svangerskapet så vi ville at jeg skulle få lengre tid til å trene meg opp igjen til å begynne å jobbe etter permisjon. Veldig glad for det nå, for baby er 7.5 mnd og bekkenet har endelig blitt endel bedre. 

Anonymkode: 4c2ce...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke de som klarer å dele 50/50, men de har kanskje en annen mann enn min. 

Umulig å jobbe når han bare ikke våkner av barnegråt. 

Anonymkode: d27db...22a

Jeg tok i ørepropper og la meg på et annet rom. Han våknet til slutt😉. Og han våknet ALDRI når jeg også lå der. Gikk tilbake i jobb når mini var 8mnd, og far måtte pent ta nattevåk da jeg jobber i akuttmottak og må være noenlunde oppegående der. 

Jeg tok hele fellesperioden, men gikk tilbake i jobb fire uker før tiden, slik at pappaen skulle slippe en lengre jobbreise. Da tok jeg igjen de fire ukene senere. 

Anonymkode: ce029...2f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann våkner heller ikke av babygråt, men det får han bare lære seg, haha. Jeg har endt opp med å ta fellesperioden, så er tilbake i jobb når baby er 7 mnd. Syntes det holder i massevis, og gleder meg til å jobbe igjen! Baby er superkul og best i verden, men jeg syntes det er kjedelig å gå hjemme. Husmor er ikke min greie! Tror at med neste barn skal vi dele litt mer opp så pappaen får mer tid med baby. 

Anonymkode: da63f...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde rett på barnehage når mini var 12 mnd, så permisjonen varte ca akkurat ett år. Jeg tok 2/3 og mannen 1/3, siden jeg tjener mest tok jeg størstedelen av fellesperioden og han ulønnet. Begynte å jobbe når mini var 8 mnd, nattammet fortsatt. Ikke like lett alle dager, men gikk greit. Ammet til han var 1.5.

Anonymkode: 2e16e...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får far 19uker siden vi ville ha lengst permisjon.. så når jeg søkte nå sa jeg: «skal du ha mer enn 19uker permisjon?» han: «nei, det går fint med 19uker!» så var det ferdig med 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var det ganske lett. Jeg måtte bli ferdig med studiet mitt, og måtte jobbe i sommerferien for å ha råd til å betale husleia. Så han tok hele permisjonen. Jeg leverte en oppgave 5 dager etter fødsel. Men hadde mulighet til å studere hjemmefra, og jeg kunne også ta med meg barnet på den ene sommerjobben min så jeg greide faktisk å fullamme (måtte supplere litt med pumping ved eksamen og når jeg ikke kunne ta han med på jobb. Men jeg syntes stort sett det var enklere å ha han med enn å pumpe da jeg ikke greide å pumpe ut mer enn 20ml i løpet av 20 minutter hver 3.time. Var mye jobb for å fylle en flaske) frem til han ble 6måneder.

Den ordningen fungerte og var gjennomførbar i den pressa situasjonen vi var i da, og vi var enige om at det var mest fornuftig. Men vi er begge allerede enige om at jeg tar fellesperioden neste gang så lenge jeg får til ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa: vi må planlegge permisjon å se hvordan vi gjør det med ferie og ulønnet perm sånn frem til bhg start 

han: kan ikke du bare gjøre det? Jeg skjlnner ikkeno av sånt

meg: joda det kan jeg. Du har 10 uker pappaperm, jeg har 6 uker. Resten deles sånn vi vil. 

Han: kødder du? Har jeg mer enn deg? Det er jo sykt. Det er jo du som føder og ammer. Hvorfor skal jeg ha mer enn deg? Du får alt, det fortjener du. 

Jeg: ok. Takk. 

Anonymkode: cbb08...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Far ville ikke ha mer enn kvoten sin, jeg ville ha så mye som mulig, så det var enkelt å diskutere. Sist var han hjemme 15 uker (permisjon pluss ferie) og det var akkurat lenge nok for han. Denne gang må han være hjemme enda lenger og det ser han ikke helt frem til. :P Jeg tror han ble ensom i permisjonen, rett og slett. 

Så denne gang skal vi muligens kombinere at han tar gradert permisjon med at jeg tar ulønnet de dagene han jobber, etter fellesperioden. Og det er jammen ikke en enkel kabal å finne ut av. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fekk far nok med 10 veke + 4 veke ferie sist.. Så ville ikkje ha meir enn sine 15 veke denne gongen👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/8/2019 at 4:31 AM, AnonymBruker said:

Jeg sa: vi må planlegge permisjon å se hvordan vi gjør det med ferie og ulønnet perm sånn frem til bhg start 

han: kan ikke du bare gjøre det? Jeg skjlnner ikkeno av sånt

meg: joda det kan jeg. Du har 10 uker pappaperm, jeg har 6 uker. Resten deles sånn vi vil. 

Han: kødder du? Har jeg mer enn deg? Det er jo sykt. Det er jo du som føder og ammer. Hvorfor skal jeg ha mer enn deg? Du får alt, det fortjener du. 

Jeg: ok. Takk. 

Anonymkode: cbb08...34c

Når var dette? Siden han hadde mer enn deg? :)

Anonymkode: 1936c...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første byttet vi i påsken, da ga han ca 20 uker. Denne gangen er det ny jobbsituasjon så nå tar han 15 uker gradert over ca 5 måneder.

Anonymkode: 1936c...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når var dette? Siden han hadde mer enn deg? :)

Anonymkode: 1936c...ecd

Far har fortsatt rett på mer tid med barnet enn mor hvis du ser bort ifra ukene før fødsel som faller bort hvis mor føder før tiden. Ved 100% dekning så har far rett på 15 uker pappaperm, hele fellesperioden på 16 uker og 2 uker etter fødsel. Totalt 33 uker. Mor har rett på mammakvoten på 15 uker og fellesperioden på 16 uker, 31 uker.

 

Logic 🤷🏼‍♀️

Endret av addict
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 6 uker. Far tok 40. 

Jeg studerte, han jobbet. Han ville være hjemme og kunne være med til de få forelesningene jeg hadde. 

 

Anonymkode: 2420b...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, addict said:

Far har fortsatt rett på mer tid med barnet enn mor hvis du ser bort ifra ukene før fødsel som faller bort hvis mor føder før tiden. Ved 100% dekning så har far rett på 15 uker pappaperm, hele fellesperioden på 16 uker og 2 uker etter fødsel. Totalt 34 uker. Mor har rett på mammakvoten på 15 uker og fellesperioden på 16 uker, 31 uker.

 

Logic 🤷🏼‍♀️

Feil. De to ukene etter fødsel som far har er ikke en del av permisjonen og er ikke en rettighet far har for barn er, men for mor. Om mor og far ikke noe sammen kan hvem som  helst annen ta de ukene 

Anonymkode: 1936c...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, addict said:

Far har fortsatt rett på mer tid med barnet enn mor hvis du ser bort ifra ukene før fødsel som faller bort hvis mor føder før tiden. Ved 100% dekning så har far rett på 15 uker pappaperm, hele fellesperioden på 16 uker og 2 uker etter fødsel. Totalt 34 uker. Mor har rett på mammakvoten på 15 uker og fellesperioden på 16 uker, 31 uker.

 

Logic 🤷🏼‍♀️

Det spørs hvordan du ser på det. Jeg teller ikke de 2 ukene med. Av den grunn at de ikke er lovpålagt betalt. Og med ditt regnestykke er det 33 på far, ikke 34 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. De to ukene etter fødsel som far har er ikke en del av permisjonen og er ikke en rettighet far har for barn er, men for mor. Om mor og far ikke noe sammen kan hvem som  helst annen ta de ukene 

Anonymkode: 1936c...ecd

Det er ikke feil, det er fortsatt en rettighet far har og det er i sammenheng med at babyen har kommet.. 🙄 Fellesperioden er heller ikke øremerket far, men det er fortsatt en rettighet han har.

 

Men for all del 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Rosa Sitron skrev:

Det spørs hvordan du ser på det. Jeg teller ikke de 2 ukene med. Av den grunn at de ikke er lovpålagt betalt. Og med ditt regnestykke er det 33 på far, ikke 34 :)

At du ikke teller med det er ikke relevant - far har fortsatt rett på det 😊 Liten skrivefeil der gjør det ikke mindre sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hele fellesperioden fordi det er jeg som går gravid og skal føde. Mannen min er helt enig med meg i dette. 

Anonymkode: 629e5...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Det er veldig stor forskjell på menn. 

Anonymkode: d27db...22a

Det er veldig stor forskjell på kvinner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, addict said:

At du ikke teller med det er ikke relevant - far har fortsatt rett på det 😊 Liten skrivefeil der gjør det ikke mindre sant.

Det er jo ikke fødselspermisjon. Det er velferdspermisjon for å avlaste mor . Fødselspermisjon fra nav er likt fordelt. Men det er jo en avsporing.

Regnefeilen så jeg bare slik at du kunne endre om du ville :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...