Gå til innhold

Hvordan ble dere enige om fellesperioden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke om foreldrepenger men vet ikke om det er lurest om jeg tar hele fellesperioden eller om far tar litt? Eller? Hvordan har dere gjort det?

Fordeler og motdeler?

Anonymkode: e3e29...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde egentlig tenkt at far skulle ha noen av fellesukene, men fant ut det var lettest å søke om at jeg tar alle fellesukene også heller endre det senere når vi visste mer om hvordan baby var og om amming og flaskemating og sånt gikk fint. Pappaen vil gjerne ha mest mulig permisjon :)

Anonymkode: da63f...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, mor, søker om hele fordi jeg er gravid, føder og ammer. Vår første ble omtrent fullammet til 9 mnd da han nektet noe mer enn smaksprøver før det. I tillegg er det mye nattamming, jeg blir ikke kvitt bekkenløsning med en gang osv. Dersom det går fint kommer jeg til å endre til gradert da dette kan kombineres med å være hjemme med barn. Mannen skal kun ha fedrekvote. Han tar uansett gradert etterpå. 

Anonymkode: f89d6...a9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke de som klarer å dele 50/50, men de har kanskje en annen mann enn min. 

Umulig å jobbe når han bare ikke våkner av barnegråt. 

Anonymkode: d27db...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg gravid enda, men jeg ser for meg å dele fellesperioden slik at permisjon etter fødsel blir 50/50 på hver. Dels fordi jeg ønsker at mannen skal få ta del så mye som mulig og dels fordi jeg elsker jobben min og ikke klarer å se for meg å være borte alt for lenge. Jeg klødde etter å komme tilbake etter halvannen ukes juleferie. 🙈

Det kan selvsagt endre seg den dagen jeg blir gravid og må ta mer stilling til det, og også føler det mere på kroppen, men det er slik jeg ser det for meg nå i alle fall. Og så får jeg bare håpe at mannen ikke protesterer 🙂 

Anonymkode: bd9ab...dc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke de som klarer å dele 50/50, men de har kanskje en annen mann enn min. 

Umulig å jobbe når han bare ikke våkner av barnegråt. 

Anonymkode: d27db...22a

Vi delte 50/50 med begge barna. Da jeg gikk tilbake på jobb, tok selvsagt mannen natta, lagde middag ol.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe sånt: 

Jeg: Hvem syns du skal ta fellesperioden da? 

Han: Nei, jeg vet ikke jeg, hva vil du? Kanskje best du tar det? 

Jeg: Ja, jeg vil jo gjerne det. 

Han: ja men da gjør vi det sånn. 

 

Anonymkode: 6bd6f...49d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jojoen skrev:

Vi delte 50/50 med begge barna. Da jeg gikk tilbake på jobb, tok selvsagt mannen natta, lagde middag ol.

Det er veldig stor forskjell på menn. 

Anonymkode: d27db...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde egentlig tenkt at far skulle ha noen av fellesukene, men fant ut det var lettest å søke om at jeg tar alle fellesukene også heller endre det senere når vi visste mer om hvordan baby var og om amming og flaskemating og sånt gikk fint. Pappaen vil gjerne ha mest mulig permisjon :)

Anonymkode: da63f...1f1

Så det går an å endre etterpå?

Anonymkode: e3e29...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hele fellesperioden fordi mannen min har mye å gjøre på jobben denne gangen så han har sagt at jeg kan det. Men vi graderer sånn at når babyen er 4.5 mnd så går vi begge ut i gradert permisjon. Jeg tar ut litt ferie helt på slutten og vi jobber derfor 50 prosent begge to frem til babyen har vært hjemme et helt år. Kommer til å jobbe redusert (har så utrolig mye ferie igjen, 15 uker som skal brukes opp) frem til babyen er 1.5 år. 

Anonymkode: c7e89...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte ikke engang at far skulle ta noe av fellesperioden. Ettersom det er mor som må gå gå gravid og amme så blir det mor som går hjemme den første tiden. Far tar de obligatoriske 15 ukene. Vi er "moderne" foreldre som selvsagt bidrar begge to med hus og hjem men akkurat her har mor veto, mener vi da. 

Anonymkode: e7ff2...10f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var at far skulle ta litt av fellesperioden.. men så fant vi ut at han har en latterlig dårlig permisjonsordning på jobb som gjør at han ikke kan gå ut i perm før en bestemt dato uten at vi taper store summer på det (kun krav på full lønn etter så så lang tid i jobben...). Så da går hele til meg gitt. Ikke at jeg er vanskelig å be, men han vil jo veldig gjerne være lengre hjemme han og.. vi kan bare ikke ta oss råda 😛 han får få mer med neste baby hehe!

Anonymkode: 0a1ec...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det går an å endre etterpå?

Anonymkode: e3e29...a32

Ja, man kan endre i etterkant på nav.no, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg: Sånn, da har jeg søkt permisjon.

Han: Ok, gleder meg.

 

Da dette er nr 2 for meg og nr 1 for han så fikk jeg tilliten til å fordele permisjonen selv, så da tar jeg hele fellesperioden. Godt mulig det blir annerledes med lillesøster enn med storebror, hvem vet.

 

I tillegg så har jeg hatt et veldig tungt svangerskap.

 

Jeg tar i tillegg ulønnet permisjon slik at vi får 100% ro rundt ammingen og slipper å stresse med å tilvenne fast føde før vi evt er klare for det. Godt mulig det går knirkefritt også. Hvem vet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg tatt hele fellesperioden med begge, av den enkle grunn at det er jeg som ammer, er oppe ørten ganger hver natt osv. I tillegg er det jeg som har gått gravid (og av den grunn vært bundet til senga/toalettskålen, hatt bekkenløsning som ikke forsvinner på et blunk i det babyen er ute, gjennomgått en fødsel med etterfølgende blødninger i mange uker osv) 

Det er faktisk ikke rettferdig mot mor at hun skal gjennomgå alt dette uten å få tid til å restitueres i etterkant. I tillegg hadde jeg vært komplett ubrukelig på jobb så lenge jeg nattammet, og det har jeg gjort langt ut over permisjonen dersom fellesperioden hadde blitt delt med far. 

Far tar sine uker pluss noen uker ulønnet permisjon i etterkant. Mor tar ulønnet permisjon til babyen er 11 måneder først. Og selv da var det pyton å skulle fungere i jobb igjen. 

Anonymkode: bba65...fba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å svare på spørsmålet; Hvordan vi ble enige? Det var i grunn ikke noe å bli enige om, da jeg har en mann som forstår at hovedbyrden med omsorg ligger på mor då lenge hun ammer babyen. 

Anonymkode: bba65...fba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hr tatt fellesdelen med begge. Mannen har ikke ønsket mer enn sin kvote, desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestillingen er gått for langt når menn skal være hjemme like lenge som mor. Det er mor som går gravid, føder og ammer. Inntil det likestilles så tar jeg hele «fellesperioden» uten å mukke. Samboer er heldigvis enig.

Anonymkode: 09774...6ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 6 uker, far 40. 

Jeg studerer og fullammet til baby var 4,5. For oss funket det helt knall, og skulle gjerne gjort det slik igjen.. 

Anonymkode: 2420b...497

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar fellesen pga jeg skal fullamme slik som forrige gang. Fikk ikke til å pumpe.

Anonymkode: 0f724...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...