Gå til innhold

Pusse opp bolig med mye furu. Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde kjøpt en bolig (tidligere hytte) med typisk litt hyttestil, Hvorfan ville du valgt å pusse opp? Helst litt enkelt og ikke for dyrt. 

Har vurdert å kjøpe boligen fra et familiemedlem. Er snakk om furu på vegger, tak og gulv. Gulvet er beiset og lakket, men bør nok rettes litt på. Badet bør pusses opp. Vi må ikke nødvendigvis ha det topp moderne, fliser osv. 

Anonymkode: 026a1...83d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye kan jo gjøres ved å bare male furupanelet, men det er MYE mer jobb enn å male over noe tapet du ikke liker fargen på.. 

Anonymkode: eb56b...9f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Furu/gran kan faktisk være råstilig! Her er det vel hvitbeiset, fra IG til Myrfivel.

20190106_215201.png

20190106_215138.png

Anonymkode: 79c8c...93c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Furu er absolutt på vei inn igjen. Et veldig behagelig treslag å bo i, lunt og bra kvaliteter i forhold til lyd (ikke for hardt). Ville pusset ned og hvitoljet/hvitlakkert. Finn inspirasjon på Pinterest og Instagram.

Anonymkode: 186c0...c33

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mulig furu er på veg inn igjen, men jeg kan love deg at du kommer til å føle at du bor i en sigarkasse om dere ikke maler det eller behandler det på noen måte. Men å male furu er mye jobb. 

Anonymkode: 66913...5cd

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville malt veggene og taket (kvist/grunning før dere maler). Gulvet kan slippes ned og lakkes med matt hvitpigmentert lakk. Det er veldig pent, og da blir ikke gulvet så gult som ved vanlig lakk. Det er mye jobb å male furu, men resultatet blir bra og en god bolig dere kan bo mange år i. Malejobben i seg selv er altså enkel, men tar en del tid. 

Skrevet

Jeg ville ha malt paneltak, ubehandlete fyllingsdører og vinduskarmer i hvitt.  Så hadde jeg tatt for meg rom for rom, og vurdert evt. farge derifra. 
Med godt utstyr og med så gode malinger som vi har i dag er det ikke noe problem :)

Skrevet

Ville gjort som i innlegg #3: Malt taket hvitt og hvitbeiset veggene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Tyrilin panellysner om du ikke vil male! 

Anonymkode: 92122...848

Skrevet

Revet og lagt gips

Skrevet (endret)
30 minutter siden, Sjøstjernen skrev:

Revet og lagt gips

Eller ikke, rive, legge gips... Støydemping og bedre isolert, -mindre jobb...

Masse ferdige plater og, sjekk f.eks. Byggmax.no. evt. google veggplater...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 3
Skrevet

Større brann enn om man bare har gips. Lettere å redde seg ut fra bolig uten ekstra treverk

AnonymBruker
Skrevet

Lagt malte plater utenpå eksisterende panel, på mest mulig skånsom måte. Da er det mye lettere å gå tilbake til furupanelet, når dette for allvor er moderne igjen. Jeg er altså enig med Sliten&kjørt51.

Vi som er gamle nok til å huske perioden da malt furu skulle lutes, for å "få fram treverket" vet hvor lite gøy sånn luting er. Og jeg grøsser når jeg ser boliger og hytter hvor furupanelet er overmalt med plastmaling, "kjapt og greit", for å få hvite vegger og tak. Den malingen er antakelig enda verre enn oljemaling å bli kvitt fullstendig.

Anonymkode: 578d5...949

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Sliten&kjørt51 said:

Eller ikke, rive, legge gips... Støydemping og bedre isolert, -mindre jobb...

Masse ferdige plater og, sjekk f.eks. Byggmax.no. evt. google veggplater...

a.

Åh det sant.

Enklest - rive, eller uten å rive sette opp veggplater. Male tak.

Best i fht til verdi ville nok vært å ta være på furu, og enten male tak og beise vegger, eller male vegger og beise tak. Olje eller hardvoks/osmo på gulv. Strevsomt og arbeidsomt men desidert den mest eksklusiv resultat. Se dette bilde fra isntagram til Halvor Bakke - https://www.instagram.com/p/BOwJRjog4jg/ 

Anonymkode: 1e405...9f0

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags stil liker du, og hva slags budsjett har du? Er dere villige til å gjøre en del selv eller skal dere ha andre til å gjøre det meste?

Personlig ville jeg malt vegger og tak, og skiftet gulv hvis gulvet ser gammelt/slitent ut. Alt dette kan gjøres selv og er ikke altfor vanskelig, selv om det tar tid og krever ok utstyr. Og det gir stor effekt til en billig penge. Har hørt flere si at det er vanskelig å slipe/pusse parkett jevnt selv, og hvis du først må betale noen for å gjøre dette kan du like godt legge nytt gulv (hvis du får lagt det selv). Man finner mye superlekkert og bra laminat til 400 kr pr kvm. 

Så ville jeg heller lagt pengene i det du må ha noen til å gjøre (bad), og sjekket det elektriske/rør osv. 

Anonymkode: a7ac4...66c

Skrevet

Hadde enten hvitbeiset eller lutet. Ikke dekket til😍

AnonymBruker
Skrevet

Slår et slag for linoljemaling. Det finnes både for interiør og eksteriør.

Anonymkode: 23e48...f89

• Liker 1
Skrevet

Å bo i en boks av furu må være slitsomt i lengden, jeg ville definitiv forsøkt å bryte opp innslagene av furu, da vil treverket komme mye mer til rette. Skal du male store flater, så ville jeg tatt ned panelet og satt opp gipsplater istedenfor.

AnonymBruker
Skrevet

Sett fyr på faenskapet...

Anonymkode: 859e4...0df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde målt panelet i mørke farger ❤ Kombinert noen vegger malte og noen vegger beiset. Kjørt en stil som noen har startet med, men som de fleste ikke tørr. ( fordi de skal ha det lyst og grått)

Anonymkode: c4efc...693

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...