Gå til innhold

Nyutdannet kollega og grensen mellom jobb og privatliv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff, TS, du høres helt uspiselig ut.

Her er det nok du som mangler sosial kompetanse, ikke kollegaen din. :)

Anonymkode: a0f55...879

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har veldig lyst å inkludere alle på jobb

Det står jo i sterk kontrast til at du virker svært opptatt av å formidle til en av de du jobber med at du ikke liker henne og ønsker at hun ikke snakker så mye til deg når dere alle er samlet.

Anonymkode: a0f55...879

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jøsses, hva er det som feiler folk da.. går da vel Ann å ha samtaler med folk uten å mene at de tramper på personlige grenser..

forhold og ons er jo private ting da, og det går det jo Ann å si på en pen måte, at du er litt privat på hjemmefronten

du vil gjerne inkludere alle, men hun vil du ikke snakke med? 🤔

Anonymkode: fcd7c...e9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Skjønner at det kan være litt ubehagelig med for nærgående og private spørsmål. Det er ikke noe galt i å si vennlig at du ikke ønsker å utdype når hun spør, det er å sette grenser for seg selv. 

Ellers er det viktig å inkludere henne og la henne bli en del av dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke la dette bli så stort at du ødelegger arbeidsmiljøet. Det er det som skjer hvis noen er venner på jobb og prater om alt mens en ikke får være med. Det kan være tøft å komme rett fra skole til en slik jobb. Hun har ingen erfaring med deres jobbmiljø og gjør bare så godt hun kan. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at dette gjelder veldig mange arbeidsplasser, jeg jobbet et sted med bare eldre kvinner der jeg var yngst og de andre i 40-50 åra. De babla like mye privat, og selv om jeg var ukomfortabel til å dele noe privat om meg selv så skjønte jeg at det var deres måte å skape et bånd på og skape et trygt og positivt arbeidsmiljø der man brydde seg om hverandre og engasjerte seg i hverandre, og ikke bare så hverandre som roboter holdt jeg på å si.. 

Tenker at du må prøve å melde deg ut om du ikke trives med det, bruk evn headset for å unngå at de snakker til deg, og si at du sliter med å konsentrere deg, eller at du har mye å tenke på om dagen og ikke orker å engasjere deg. Eventuelt kan du be om eget kontor om du sitter i kontorlandskap , eller vakter på andre tidspunkter hvor det er færre på jobb. 

Anonymkode: 149ae...0c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men husk også at alle er ansvarlig for et trivelig og inkluderende arbeidsmiljø! Om du ikke trives med å bidra til det på arbeidsplasser du forholder deg til andre mennesker, så kanskje du skal skifte yrke til noe du kan være alene på jobb? 

Anonymkode: 149ae...0c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa vennlig men bestemt at jeg liker deg som kollega. men vil ikke være vennen din utenom jobb i lignende tifelle. Hun goktok det.

Anonymkode: e9518...0a8

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så frekt sagt..

Anonymkode: 28281...6be

Å sifra er jo bra, men det er måten man sier i fra på. Utrolig viktig å velge sine omgivelser, selv ville jeg ikke sagt noe. Bare latt være å dele det jeg ikke vile selv. Men svart henne på sine egne ting.

Å utbrodere hele privatlivet med forhold etc hører nok ikke hjemme i det norske arbeidslivet.

Anonymkode: ff1be...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville sagt fra på en vennlig måte hver gang hun krysset grensen for det jeg ser på som privat og konsekvent unngått å svare på utleverende spørsmål. Hvis hun ikke da selv skjønner tegninga går det an å si at du helst vil skille jobb og privatliv, men da kan du jo ikke samtidig være veldig privat med andre kolleger uten at det virker som det bare er henne du prøver å utestenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen: Jeg er enig. Poenget mitt er vel heller at man ikke har behov for like nært vennskap til andre når man merker at vedkommende 

 

(1) er ulik meg (ulike meninger, verdier, grenser osv)

(2) ikke helt forstår at vi er ulike 

 

Får vel bare være tydelig på mine grenser, og håpe dette går seg til med tiden.

Anonymkode: 5a095...244

Herlighet.

Du virker ikke være så voldsomt hyggelig og omgjengelig?

Jeg har all forståelse for at du ikke føler deg på nett med alle, og at du synes det kan bli mye fra enkelte du ikke har sosial interesse av.

Men som kollega kan man være normalt hyggelig, og ellers konversere høflig.

Du trenger selvsagt ikke svare på intime spørsmål  om hun spør hvem den siste du hadde sex med var - du kan bare si at det er litt privat på en hyggelig måte. 

Alle er ulike, forventer du virkelig at kollegaene dine skal være kompatible med deg sosialt? 

Anonymkode: a15a6...a6b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å være litt varsom for den yngre garde? Er ganske ung selv (22 år), er ikke ferdig utdanna før neste sommer. Jeg vet at det er viktig å skille mellom jobb og privatliv, men det er ikke alle nybegynnere som har blitt varm i trøya enda. Kanskje er hun ny i game og ganske usikker på seg selv? Hva skal man prate om? Kanskje ønsker hun seg nye venner? Da skal man ikke henge henne ut på et forum, men prat med henne. 

Jeg synes du virker litt dømmende, da du kan være venner med noen kollegaer - men ikke henne pga hennes meninger og at dere er ulike. Hva med å prøve å være litt nøytral? Skape en relasjon sammen. Dere trenger ikke å bli bestevenner, men jeg skal love deg at det er ikke godt å gå på jobb å føle seg utestengt eller ikke velkommen. Ikke ødelegg arbeidsmiljøet pga en filleting. Respekter henne, og om det blir for mye så sier du bare i fra om at du ikke er så særlig fan av å snakke om privatlivet ditt på jobben. Så enkelt er det.

Anonymkode: ce101...4f5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det da voldsomt til krisemaksimering da! Siden TS ikke ønsker å utbrodere privatlivet sitt til en ny kollega trekkes slutningen om at hun ønsker å fryse henne ut? Og siden TS tilfeldigvis har klikket med enkelte av kollegaene sine så de har blitt venner i tillegg til kollegaer er hun plutselig forpliktet til å være like god venn med alle andre kollegaer også? 

Det er ærlig talt ikke TS som trenger å bli voksen her!

Selvsagt skal hun ikke fryse ut den nye kollegaen, men det har vi da heller ingen holdepunkter for å si at hun gjør. Hun ønsker et vanlig, profesjonelt kollegaforhold, og lurer på hvordan hun skal få til dette når kollegaen er i oversharing-modus. Det er det faktisk ingenting i veien med, og TS er ikke et dårlig menneske eller en mobber på grunn av dette. 

Anonymkode: a0fd1...780

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det litt sånn på jobben min også, mange nyutdannede uten så mye nettverk i nærheten, de bruker jobben som arena for sosialisering og få venner. Vi har tatt snakken på vår jobb, om at vi har forskjellige behov og at det er helt fint at folk finner hverandre på jobb å gjør sosiale ting på fritiden uten at det betyr at de utestenger noen eller at noen føler seg utenfor og at vi litt «eldre» syntes det er helt greit -samt at vi overhode ikke har det samme behovet for å være venninner og sosiale utenom de faste tingene på jobb. Så anbefaler absolutt å  ta den praten felles med alle på kontoret😊

Anonymkode: 54870...47a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det litt sånn på jobben min også, mange nyutdannede uten så mye nettverk i nærheten, de bruker jobben som arena for sosialisering og få venner. Vi har tatt snakken på vår jobb, om at vi har forskjellige behov og at det er helt fint at folk finner hverandre på jobb å gjør sosiale ting på fritiden uten at det betyr at de utestenger noen eller at noen føler seg utenfor og at vi litt «eldre» syntes det er helt greit -samt at vi overhode ikke har det samme behovet for å være venninner og sosiale utenom de faste tingene på jobb. Så anbefaler absolutt å  ta den praten felles med alle på kontoret😊

Anonymkode: 54870...47a

Helt klart! Fint svar.

Greit å ta ting oppklart, trenger ikke misslike et menneske fordi man ikke vil ha kontakt utenfor jobben.

Anonymkode: ff1be...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å være litt varsom for den yngre garde? Er ganske ung selv (22 år), er ikke ferdig utdanna før neste sommer. Jeg vet at det er viktig å skille mellom jobb og privatliv, men det er ikke alle nybegynnere som har blitt varm i trøya enda. Kanskje er hun ny i game og ganske usikker på seg selv? Hva skal man prate om? Kanskje ønsker hun seg nye venner? Da skal man ikke henge henne ut på et forum, men prat med henne. 

Jeg synes du virker litt dømmende, da du kan være venner med noen kollegaer - men ikke henne pga hennes meninger og at dere er ulike. Hva med å prøve å være litt nøytral? Skape en relasjon sammen. Dere trenger ikke å bli bestevenner, men jeg skal love deg at det er ikke godt å gå på jobb å føle seg utestengt eller ikke velkommen. Ikke ødelegg arbeidsmiljøet pga en filleting. Respekter henne, og om det blir for mye så sier du bare i fra om at du ikke er så særlig fan av å snakke om privatlivet ditt på jobben. Så enkelt er det.

Anonymkode: ce101...4f5

Er så enig med denne! Har selv vært ung, håpefull og litt sosialt klumsete, og har sikkert vært litt treg med å fange opp noen signaler. Synes TS skal huske på at det er kollegaen hennes som gjør seg sårbar, ikke hun. Det er kollegaen som deler og som kanskje ikke helt enda har skjønt skillet mellom jobb og privat. Jeg synes ts skal være raus og lytte til det jenta har å si, men holde seg til å ikke si mer enn det hun er komfortabel med selv. Så skjønner kollegaen selv hvordan relasjon de har og justerer seg etter det etter hvert.

Anonymkode: 7dea1...b0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun prøver å skape seg relasjoner ved å dele av seg selv. Ikke så uvanlig det. Hun bare går litt langt inn på det private, for tidlig, og litt uinvitert. Jeg deler også småting fra privatlivet rundt lunsjbordet iblandt, men det er type anekdoter som sitter helt i ytterkanten av den private sfære. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun prøver vel bare å være vennlig stakkars. Man trenger jo faktisk ikke påpeke at man ikke ville vært venninnen hennes utenfor jobb, det handler om sosiale antenner. Det holder lenge å si at man ikke ønsker å snakke så mye om kjærlighetslivet på jobb, eller å si at man er litt opptatt når noen babler i vei om ting som ikke er jobbrelatert. 

Anonymkode: d14dc...b76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS du kan si " Det har jeg ikke lyst å snakke om" :) Om du sier "Jeg ønsker ikke å være veninner.." Så vil du såre personen, og i verste fall få en fiende på jobben, som baksnakker deg til andre, og snur folk mot deg. 

Anonymkode: a0c5e...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/7/2019 at 1:34 PM, AnonymBruker said:

Her var det da voldsomt til krisemaksimering da! Siden TS ikke ønsker å utbrodere privatlivet sitt til en ny kollega trekkes slutningen om at hun ønsker å fryse henne ut? Og siden TS tilfeldigvis har klikket med enkelte av kollegaene sine så de har blitt venner i tillegg til kollegaer er hun plutselig forpliktet til å være like god venn med alle andre kollegaer også? 

Det er ærlig talt ikke TS som trenger å bli voksen her!

Selvsagt skal hun ikke fryse ut den nye kollegaen, men det har vi da heller ingen holdepunkter for å si at hun gjør. Hun ønsker et vanlig, profesjonelt kollegaforhold, og lurer på hvordan hun skal få til dette når kollegaen er i oversharing-modus. Det er det faktisk ingenting i veien med, og TS er ikke et dårlig menneske eller en mobber på grunn av dette. 

Anonymkode: a0fd1...780

Hvorfor har TS et behov for å markere at hun ønsker avstand til akkurat denne kollegaen?

Det er vldig tydelig at det er TS som sliter med sin sosiale kompetanse her.

Anonymkode: a0f55...879

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har TS et behov for å markere at hun ønsker avstand til akkurat denne kollegaen?

Det er vldig tydelig at det er TS som sliter med sin sosiale kompetanse her.

Anonymkode: a0f55...879

Kan jo ikke tvinge mennesker sammen på det private planet mentalt heller da.

Anonymkode: ff1be...c90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...