Gå til innhold

Sliter med overspising/binge-eating. Trenger hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har alltid spist mye mer enn det jrg burde, og gjerne presset i meg mat når jeg egentlig ikke har orker det, fordi jeg bare måtte gjøre det ferdig/ikke kunne la det gå til søpla/ville ikke at noen andre skulle gjøre det ferdig. Jeg har ofte spist meg kvalm på sjokolade, godteri og ulikt junk food. Jeg har blitt så glad i å spise dårlig mat, at jeg til og med planlegger hva jeg skal spise imorgen allerede nå. Ofte etter jobb stikker jeg innom butikken og kjøper med meg boller, brus, sjokolade og godteri hjem. I tillegg til is og kake, og alt skal gjøres ferdig samme dag. I går så kjøpte jeg 5 sjokoladeboller, to kanelsnurrer, en pizza og to gulrotkakestykker. Og allerede på vei hjem fra jobb hadde jeg spist opp alle bollene, kanelsnurrerene spiste jeg med masse nutella og krem til ettermiddag og pizza spiste jeg på kvelden. Jeg orker ikke denne livsstilen mer og har flere ganger prøvd å bryte med den. Har både trent, spist sunnere, mealpreppet, gått ned i vekt, erstattet det med sunnere alternativer, men det hjelper ikke. Om jeg bytter ut sjokolade med frukt, så overspiser jeg på frukt i stedet. Kan uten problemer spise 5 mango, 5 bananer og flere klementiner i løpet av dagen. Trenger hjelp. Hvordan skjerpe seg med dette?

Anonymkode: 67e8d...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du burde snakke med en spesialist på spiseforstyrrelser. Bestill time hos fastlegen og få en henvisning. Det er ikke alt man kan ordne selv uten hjelp.

Anonymkode: cd78e...b67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig tvangspreget ut og tror ikke du «kan skjerpe deg». Søk heller profesjonell hjelp.

Anonymkode: 31e86...cd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i nærheten av Oslo? De har sånn åpen drop inn på Villa Sult en gang i uka tror jeg. Jeg hadde dratt dit hadde tilbudet vært der da jeg sleit som mest. 

Det er ikke lett å få hjelp mot overspisingslidelse i det offentlige, men stå på og ikke gi deg. Jeg har slitt massivt selv med masse overvekt og drit som bivirkning. Det handler ikke om å skjerpe seg. Du ville ikke sagt det til en anorektiker? Det er faktisk to tjuver på samme marked, bare et veldig forskjellig resultat. Dessverre blir de som har en spiseforstyrrelse som leder til undervekt tatt mer seriøst og tilbudt større ressurser enn de som leder til overvekt. Det suger.

Anonymkode: fd034...d85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvordan opplever du det når du spiser - er det sånn at du må komme til et slags metningspunkt før det er nok godsaker? I så fall kan du eventuelt prøve Selincro (reseptbelagt medisin), som egentlig er for folk med alkoholproblemer. Det er noen av de samme mekanismene, tror jeg. Medisinen er dyr, men hvis du kan spare masse på hva du ikke spiser, går det kanskje opp i opp.

Anonymkode: 57680...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Jeg har selv vært oppe i BMI 38, men så ille som det du beskriver har jeg aldri vært med spisingen. På det verste kunne jeg spise og spise og spise og jeg ble likevel ikke mett - men noen ganger fysisk dårlig, uten at det nødvendigvis stoppet inntaket... Gikk til fastlegen, fikk medisin, har nå et mer normalt forhold til mat og har gått ned snart tjue kilo, fortsatt på vei nedover. Anbefaler deg også å oppsøke hjelp!

Anonymkode: d6fe0...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres for meg ut som et veldig alvorlig problem. Jeg hadde fått time hos legen og tatt det derfra.

Anonymkode: 911b7...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Jeg har selv vært oppe i BMI 38, men så ille som det du beskriver har jeg aldri vært med spisingen. På det verste kunne jeg spise og spise og spise og jeg ble likevel ikke mett - men noen ganger fysisk dårlig, uten at det nødvendigvis stoppet inntaket... Gikk til fastlegen, fikk medisin, har nå et mer normalt forhold til mat og har gått ned snart tjue kilo, fortsatt på vei nedover. Anbefaler deg også å oppsøke hjelp!

Anonymkode: d6fe0...e01

Kan jeg spørre hvilken medisin? Er bare nysgjerrig og vil søke opp i FK😊

Anonymkode: 911b7...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du ta med legen din. Vi har ikke lov til å diskutere spiseforstyrrelse her på kg, dessverre

Anonymkode: 8dcbf...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

I går så kjøpte jeg 5 sjokoladeboller, to kanelsnurrer, en pizza og to gulrotkakestykker. Og allerede på vei hjem fra jobb hadde jeg spist opp alle bollene, kanelsnurrerene spiste jeg med masse nutella og krem til ettermiddag og pizza spiste jeg på kvelden. 

Anonymkode: 67e8d...e6d

Jeg hadde også blitt sulten av dette. Kake og pizza rommer jo ikke noe særlig. Hva med å prøve et måltid med hvitt kjøtt eller fisk? Det er bedre at du spiser litt ekstra kylling feks enn kake.

Jeg har tidligere slitt med overspising og har funnet ut at jo mer søtsaker jeg spiser jo mer sulten blir jeg. 

Anonymkode: e69ca...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvilken medisin? Er bare nysgjerrig og vil søke opp i FK😊

Anonymkode: 911b7...29d

Mysimba.

Anonymkode: d6fe0...e01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du ta med legen din. Vi har ikke lov til å diskutere spiseforstyrrelse her på kg, dessverre

Anonymkode: 8dcbf...724

Fuck KG  :) 

Anonymkode: 8d048...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefale deg å skaffe deg plass på venteliste hos psykolog, men i mellomtiden kan du forsøke lese "Brain over Binge" av Kathryn Hanssen.

Jeg vet ikke om du selv mener du overspiser på grunn av faktiske negative tanker og følelser du forsøker døyve, eller om overspisingsvanen kan ha blitt en avhengighet i seg selv (begge deler er mulig, det er ikke all overspising som skyldes en faktisk spiseforstyrrelse).

Utover det tør jeg ikke gi deg råd utover å søke hjelp fra profesjonelle, for å bare slutte med overspising basert på råd i innlegg en leser i en tråd her, tror jeg ikke noen kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære trådstarter!

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

 Lykke til! 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...