Gå til innhold

Hvordan kan man presentere gjestene i et 50 års lag?


Millymolly

Anbefalte innlegg

Vi skal feire dobbelt 50 års lag og mange av gjestene kjenner hverandre ikke fra før. 

Har lyst til å få til en kort presentasjon av hver enkelt, hva tenker dere? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes sånt er grusomt.

 

Anonymkode: ceb31...aa4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var litt kult når jeg var i selskap og verten ønsket å presentere gjestene. Nå var vi ikke så mange (20?). 

Hun sa navnet til gjesten og hvor hun møtte gjesten. Eksempel: Anne Grete møtte jeg på ungdomsskolen. Liv Venke er mitt nyeste bekjentskap som jeg møtte på ett kurs. Helga er min søster. 

 

Anonymkode: fc710...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Sånt er stort sett grusomt langtekkelig og kjedelig, og med mindre du kun skal gå for «Olga, tanta til Peder»-varianten så er det nærmest umulig å unngå at noen av gjestene blir fornærmet fordi «kusine Solfrid fikk en bedre/mer entusiastisk presentasjon enn meg». 

En gang ble jeg presentert som «Oles vegetarianer-kjæreste», med «håper ikke du, Line (svigerdatter), blir sånn» tørt lagt til...

Anonymkode: 546b9...4d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gå igjennom alle gjestene. Med mindre det er færre enn 10 gjester, blir det langtekkelig, kjedelig og folk slutter å høre etter. Hva med å lage en bok/brosjyre hvor du presenterer alle gjestene? Da kan de som lurer på hvem som er hvem, lese det selv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangen jeg synes det har vært greit med presentasjon er når det låg en oversikt over hvem  som satthvor og ved navnet en liten setning som exempelvis -Are- 50åringen beste kompis,  rå på gitar. 

Mona- søster til Eva- elsker å strikke

Hugo- Kjærest med Are, lager en nydelig spagetti Bolognese

Ruth- Mor til Eva og Mona- Enligt rykter en av de bedre svigermødre som finnes.

Exempelvis, exempelvis exempelvis....

Anonymkode: c153f...7c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes sånt er grusomt.

 

Anonymkode: ceb31...aa4

Huff da.... 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest synes jeg faktisk det er helt flott. Jeg er jo ikke så selvsentrert at jeg ikke er det minste interessert i hvem de andre er, og da får jeg en rask oversikt. Det kommer jo an på antall gjester og hva man sier, men hvor fornærmende kan det være å presentere noen som «Line, min beste venninne fra barneskolen», «Thomas; vår gode turkamerat, med en hund som mer enn gjerne trekker oss på ski», «Min tante Olga; som gjennom alle år har sørget for å forsyne oss med den nydeligste hjemmelagede kirsebærlikør» osv? 

Den skriftlige varianten kan også være en ide :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste gangen jeg synes det har vært greit med presentasjon er når det låg en oversikt over hvem  som satthvor og ved navnet en liten setning som exempelvis -Are- 50åringen beste kompis,  rå på gitar. 

Mona- søster til Eva- elsker å strikke

Hugo- Kjærest med Are, lager en nydelig spagetti Bolognese

Ruth- Mor til Eva og Mona- Enligt rykter en av de bedre svigermødre som finnes.

Exempelvis, exempelvis exempelvis....

Anonymkode: c153f...7c2

Og her illustrerer du mitt poeng nøyaktig, all den tid Mona lett kan bli fornærmet fordi hun blir betegnet som «god til å strikke» mens Ruth er «en av de bedre svigermødrene som finnes». Mona er kanskje også svigermor, og kan bli fornærmet/sjalu fordi Ruth visstnok er en bedre svigermor enn henne, og de «ikke kunne finne på noe bedre å si enn at hun kan strikke». 

Anonymkode: 546b9...4d9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at mange av dere er negative.. Jeg vet bare at når jeg var i et større lag sist så kjente jeg ingen andre enn bursdagsbarnet....og folk var så dårlig til å hilse og presentere seg (det var mange som kjente hverandre) - men jeg følte meg så "utafor". Jeg har vært i lag hvor det har vært en kort presentasjon og jeg synes faktisk det har vært ålreit. Å lage noe skriftlig synes jeg blir litt mye "styr" - det skal jo være litt uhøytidelig og lystig lag - jeg synes det kunne vært litt ålreit, ingen lang greie - og noen kan man sikkert si litt om samlet, f.eks kollegaer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vant med at det taes i grupper. Altså søsken av gratulanten, venner fra studiene, turrennet etc. Da går det fortere og ingen (bør kunne) føle seg ekskludert.

Anonymkode: bff37...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at gjestene er jo for det meste i 40-60 års alderen, jeg ser ikke den at noen skal bli fornærmet liksom...Ønsker ikke at det er noe som skal være langvarig men å presentere gjestene kort.. men blir jo litt usikker da når jeg skjønner at mange ikke synes noe om en sånn variant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Millymolly skrev:

Jeg tenker at gjestene er jo for det meste i 40-60 års alderen, jeg ser ikke den at noen skal bli fornærmet liksom...Ønsker ikke at det er noe som skal være langvarig men å presentere gjestene kort.. men blir jo litt usikker da når jeg skjønner at mange ikke synes noe om en sånn variant. 

Det er jo damer i godt voksen alder som holder verdensrekorden i å bli fornærma over småting 😂

Anonymkode: 546b9...4d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville droppet det fordi jeg vet mange synes det er kleint (i tillegg til at det fort tar litt tid). Hvis du absolutt skal presentere dem ville jeg gjort det raskt, gjerne mens alle sitter til bords slik at du bare starter et sted og tar runden rundt mens du sier kjapt navn og hvor du kjenner dem fra (jobb, barndomsvenninne, barselgruppe, trening osv), uten noe mer informasjon (det er ingen som kommer til å huske at Unni strikker eller Ida baker gode kaker, så det er bare bortkastet tid å ta med slikt, i tillegg til at det ikke er sikkert at det du ønsker å nevne er det de selv har lyst til å bli husket for). 

Endret av Arkana
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del (skrev lenger opp at jeg ikke likte det), er både at jeg ikke liker å få alle øyne på meg i de sekundene jeg blir presentert, samt at det som blir sagt ofte er kjipe greier. F.eks Linda er min venninne fra barneskolen, hun er singel! Jeg har mange kule interesser, men det at jeg ikke har en partner blir alltid dratt frem🤔 

Samt at man uansett ikke husker hvem som var hvem. Voksne mennesker klarer helt fint å mingle/småprate og da spørre hvordan vedkommende kjenner bursdagsbarnet. 

Anonymkode: ceb31...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk slike kjappe presentasjonsrunder rundt bordet er genialt. Jeg er elendig på småprat og spørring så for meg hjelper det å ha et utgangspunkt ("Åja, du er en av Åses venner fra musikkorpset"). Da har jeg noe  å starte med i stedet for den håpløse "Hvem er du og hvordan kjenner du Åse?". Slikt kan man bare ikke si. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...