Gå til innhold

Hvorfor vil alle vite kjønn på babyen i magen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår at mange vil vite kjønn,  men jeg forstår ikke argumentene om navn, at det er praktisk ved innkjøp av klær og innredning osv 

Jeg visste ikke kjønn før mine ble født, men jeg klarte da å handle både klær, vogn og badebalje før de ble født likevel.  (Ikke pasteller,  rosa eller lyseblått, men rødt, blått, grønt)

Og navn hadde vi klart før fødselen, men da babyen var født passet ikke navnet uansett, og vi måtte bruke uker på å finne nytt navn.

Anonymkode: 5748a...4ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Nerine_ skrev:

Babyer kan da bruke kjole. Jeg brukte tynne kjoler på min da hun var baby, med bukse under. 

Klart de kan, men personlig synes jeg det er veldig upraktisk. Kjolen ruller hele tiden opp. Har tatt på kjole ved spesielle anledninger, bare. 

Anonymkode: 1ff33...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at mange vil vite kjønn,  men jeg forstår ikke argumentene om navn, at det er praktisk ved innkjøp av klær og innredning osv 

Jeg visste ikke kjønn før mine ble født, men jeg klarte da å handle både klær, vogn og badebalje før de ble født likevel.  (Ikke pasteller,  rosa eller lyseblått, men rødt, blått, grønt)

Og navn hadde vi klart før fødselen, men da babyen var født passet ikke navnet uansett, og vi måtte bruke uker på å finne nytt navn.

Anonymkode: 5748a...4ce

Jeg personlig er ikke glad i nøytrale farger på en baby, isåfall kun grått og hvitt. Så jo, for oss med "sære" smaker er det veldig praktisk å vite kjønn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt man trenger å forstå da. Jeg har f.eks. aldri skjønt det med at navnet ikke passer babyen. Barnet skal ha navnet sitt hele livet, utseendet det øyeblikket det har blitt skvist ut av mamma'n er vel omtrent det aller minst relevante for valg av navn etter min mening. Om det finnes noen som vil vite kjønn bare fordi de vil male rommet rosa eller strikke babyblå klær, hva så?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi visste ikke. Kommer til å gjøre det samme om det blir et barn til, for vi brydde oss ikke om kjønn og da er det verdt å ikke vite for å få nyte hvor provosert folk blir av det 😈

Anonymkode: a3910...aec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi visste ikke. Kommer til å gjøre det samme om det blir et barn til, for vi brydde oss ikke om kjønn og da er det verdt å ikke vite for å få nyte hvor provosert folk blir av det 😈

Anonymkode: a3910...aec

Tror ingen blir spesielt provosert av det, du. 

Anonymkode: 1ff33...d8b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror ingen blir spesielt provosert av det, du. 

Anonymkode: 1ff33...d8b

Ikke? Fra januar til slutten av mai hørte jeg knapt annet enn: «VEIT DERE IKKE HVA DET BLIR??? HVORFOR DET??» 

Anonymkode: a3910...aec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke? Fra januar til slutten av mai hørte jeg knapt annet enn: «VEIT DERE IKKE HVA DET BLIR??? HVORFOR DET??» 

Anonymkode: a3910...aec

Betyr jo ikke at de er provosert. Skjønner ikke hva som skulle være provoserende? De er vel heller nysgjerrige. 

Anonymkode: 1ff33...d8b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke? Fra januar til slutten av mai hørte jeg knapt annet enn: «VEIT DERE IKKE HVA DET BLIR??? HVORFOR DET??» 

Anonymkode: a3910...aec

Du vet mao ikke hva provosert betyr 😂 Undrende og provoserende har litt ulik betydning.. 

Anonymkode: 97fe4...069

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dømmer man det ene eller andre? Synes spesielt dere som ikke vil vite er veldig dømmende mot oss som vil - det blir ikke noe mindre spennende, fantastisk, skummelt, overveldende eller nytt bare fordi man vet kjønn. Kanskje bytter ungen kjønn senere og, hvem vet?

Jeg vet kjønn, men har likevel kjønnsnøytralt barnerom, vogn og stort sett alle klær (har til og med klær med «det motsatte kjønns farge», OMG OMG).

Synes det grenser til mom-shaming. Mitt barn, mitt valg. Selv om noen synes det er fantastisk å ikke vite, så betyr ikke det at det er fasiten for alle. 

Anonymkode: a0014...3b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nerine_ skrev:

Babyer kan da bruke kjole. Jeg brukte tynne kjoler på min da hun var baby, med bukse under. 

Det er jo en lang trøye så selvsagt går det fint. 

Poenget mitt er ikke at jeg ikke vil kle barnet mitt kjole. Får heg en jente gleder jeg meg til å flette hår og pynte. Hvis hun vil. 

Jeg er bare så helt ekstremt lei av å se alt fra legoklosser, barnevogner og sengetøy deles inn i kjønn. Altså JENTE(!) Lego?!? 

Jeg gikk mye i kjole som barn, men like mye i blå og oransje snekkerbukser. Mine søsken arvet av hverandre. Det var uproblematisk. I dag ser jeg jo at dette blir vanskelig når stereotypene er så klare. 

Jeg vil innrede et rom og velge vogn uten å måtte ta stilling til dette. Dersom folk ikke klarer å strikke noe uten å vite kjønnet først er det noe i vei med fantasien.

De eneste tjener på dette er handelsstanden. En baby er en baby. 

Edit: jeg er kjempenysgjerrig selv og klarte heller ikke å forstå hvordan noen ikke ville vite kjønnet. Synes i fjor da jeg ble tante for ørtende gang tenkte jeg det. Vet ikke hva som har forandret seg og hvorfor. Tror som sagt jeg fikk bakoversveis over hvor ekstrem kjønnsinndelingen har blitt og dette med at jeg husker noe annet fra min barndom. (Midt -åttitall)

Endret av Carma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carma skrev:

Det er jo en lang trøye så selvsagt går det fint. 

Poenget mitt er ikke at jeg ikke vil kle barnet mitt kjole. Får heg en jente gleder jeg meg til å flette hår og pynte. Hvis hun vil. 

Jeg er bare så helt ekstremt lei av å se alt fra legoklosser, barnevogner og sengetøy deles inn i kjønn. Altså JENTE(!) Lego?!? 

Jeg gikk mye i kjole som barn, men like mye i blå og oransje snekkerbukser. Mine søsken arvet av hverandre. Det var uproblematisk. I dag ser jeg jo at dette blir vanskelig når stereotypene er så klare. 

Jeg vil innrede et rom og velge vogn uten å måtte ta stilling til dette. Dersom folk ikke klarer å strikke noe uten å vite kjønnet først er det noe i vei med fantasien.

De eneste tjener på dette er handelsstanden. En baby er en baby. 

Ingenting galt med fantasien, syns bare nøytrale farger er kjedelig kontra blått eller rosa/lilla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Ingenting galt med fantasien, syns bare nøytrale farger er kjedelig kontra blått eller rosa/lilla. 

Du synes altså brun, hvit, beige, rødt, grønt, blått, oransje og gult er kjedelig? Det er bare rosa og blått som er fint? :rolleyes:

Anonymkode: 1f52e...afa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.1.2019 den 1.06, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til flere som bestille nye ul timer når jordmor ikke greier se kjønn på Oul kun for å se kjønn.

Hvorfor vil alle vite? Det er jo ikke viktig. Ikke egentlig. 

Jeg får følelsen av at mange tror de skal på ultralyd kun for å finne ut av kjønn og ikke for å se om barnet er friskt.

tenk spenningen i å ligge på føden og ikke vite ! 

Anonymkode: 6d55c...858

Det er noen som liker å kjøpe kjønnsrelaterte ting til babyen. Tror ikke jeg ville gått for rosa vogn til gutten..  og jeg ville kjøpe ting tidlig. Så er det viktig for noen å være mentalt forberedt. 

Anonymkode: 3c283...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nerine_ skrev:

Ingenting galt med fantasien, syns bare nøytrale farger er kjedelig kontra blått eller rosa/lilla. 

Altså, beige er ikke dette eneste alternativet. 

Kansje jeg har blitt gammel. (33 år er jo synonymt med halvdød her på KG)

 Vet flere tenker som meg. Mulig det har med hvilket miljø og alder vi tilhører.

4FD96A7F-6A76-449C-90AE-4945E18F14EC.png

Endret av Carma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du synes altså brun, hvit, beige, rødt, grønt, blått, oransje og gult er kjedelig? Det er bare rosa og blått som er fint? :rolleyes:

Anonymkode: 1f52e...afa

Ja på babyer er ikke det farger jeg foretrekker. Hvitt og grått er greit, rødt er en farge jeg ikke liker uansett hva det er snakk om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Carma skrev:

Altså, beige er ikke dette eneste alternativet. 

Kansje jeg har blitt gammel. Vet flere tenker som meg. Mulig det har med hvilket miljø og alder vi tilhører.

4FD96A7F-6A76-449C-90AE-4945E18F14EC.png

Eller så kanskje det har med personlig smak å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nerine_ skrev:

Ja på babyer er ikke det farger jeg foretrekker. Hvitt og grått er greit, rødt er en farge jeg ikke liker uansett hva det er snakk om. 

Jeg er ikke noe fargespetakkel selv. Jeg liker ting nøytralt. Hvitt er genialt da det kan klores. 

Moten forandres seg og tidligere var rosa en guttefarge.https://www.aftenposten.no/article/ap-Qln6J.html

Rike mennesker brukte farger og resten gikk naturfarger. 

I dag føler jeg ikke lenger det handler om mote, men at handelsstanden har funnet opp en genial måte tjene penger på. 

 

Endret av Carma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2019 den 1.06, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til flere som bestille nye ul timer når jordmor ikke greier se kjønn på Oul kun for å se kjønn.

Hvorfor vil alle vite? Det er jo ikke viktig. Ikke egentlig. 

Jeg får følelsen av at mange tror de skal på ultralyd kun for å finne ut av kjønn og ikke for å se om barnet er friskt.

tenk spenningen i å ligge på føden og ikke vite ! 

Anonymkode: 6d55c...858

Jeg vet ikke om alle andre, men kan si om meg selv. Jeg ville vite kjønnet på alle mine barn så fort som mulig. Det blir sterkere bånd, babyen slutter å være baby og blir han eller hun, tenke på navn, planlegge innkjøp av klær, osv. Jeg synes det er forferdelig å være 9 måneder i uvitenhet og ikke ane hva som kommer ut. Det er irrelevant om det er en gutt eller en jente, bare at man vet hva det er :)

Anonymkode: a5c91...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke kjønn på noen av mine. Det ble bare mer og mer spennende for hver mnd. som gikk. Så kom barnet  etter 9 mnd i spenning og endelig fikk vi vite. FOR en følelse :)

Anonymkode: 7ca5b...bf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...