Gå til innhold

Hvorfor vil alle vite kjønn på babyen i magen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg likevel fikk en ultralyd så valgte jeg å vite kjønn, av ingen andre grunner enn nysgjerrighet. Og kanskje noen praktiske grunner.

Det gir meg ikke noe mer spenning å ligge å føde på sykehuset og ikke vite om det blir gutt eller jente, for fokuset er et helt annet sted uansett😅 jeg trenger ikke mer spenning heller, å få ut en frisk unge er det viktigste. 

Om noen ikke vil vite kjønn, greit for meg. Er ikke noe å henge seg opp i, det at andre ikke tar samme valg som deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det kjønnet det er uansett om du sier ja til å vite det eller ikke, så jeg skjønner ikke problemet med å få vite det slik at man kan kjøpe riktige klær, innrede rom og tenke på navn. Fødselen og det å møte barnet sitt for første gang er spennende nok i seg selv, blir ikke mer spennende av å ikke vite kjønnet på forhånd. 

Anonymkode: bd290...f15

Er jo ikke alle som tenker på "riktige" klær eller rominnredning, da. Guttene mine har like ofte blitt tatt for å være jenter som gutter som babyer og 1-åringer, og jeg ser ikke problemet med det. Altså, andre må gjerne tenke annerledes, men det er ikke noe allmenngyldig at det å vite kjønn har betydning for verken klær eller rom. 

Men, når det gjelder navn må jeg bare si det er den eneste egentlige fordelen jeg kan se med å vite kjønnet for min egen del. Husker det var utrolig vanskelig å velge navn i den graviditeten vi ikke visste kjønn, siden vi måtte ha diskusjoner rundt både gutte - og jentenavn. For oss var det uaktuelt å ikke ha navnet klart før fødsel, da, mens vet andre bestemmer seg etter fødsel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke visst kjønn på noen av våre to barn. Helsepersonell vi har møtt på gjennom svangerskap har syntes det har vært skikkelig kult at vi ønsket å vente til fødsel med å vite :) Nå veit jeg jo ikke om noe annet vedrørende tilknytning, men jeg er nok ganske TiO-mamma nå iallefalll uavhengig om jeg visste kjønnet på barna mine på forhånd. 

Anonymkode: 9c1e8...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til flere som bestille nye ul timer når jordmor ikke greier se kjønn på Oul kun for å se kjønn.

Hvorfor vil alle vite? Det er jo ikke viktig. Ikke egentlig. 

Jeg får følelsen av at mange tror de skal på ultralyd kun for å finne ut av kjønn og ikke for å se om barnet er friskt.

tenk spenningen i å ligge på føden og ikke vite ! 

Anonymkode: 6d55c...858

Fordi folk vil ha svar på ting med en gang og de klarer ikke å vente. 

Veldig praktisk å vite kjønnet. 

Men herregud hvor lite de overlater til livets sjarm. 

Dreper alt det ved å punktere lysten ved å liksom ‘øke’ lysten på vegne av andre. 

Ingen som har lyst til å overlate noe til instinkter? Skal alle instinkter drepes? 

 

Anonymkode: 080ed...205

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Ingen som har lyst til å overlate noe til instinkter? Skal alle instinkter drepes? 

 

Anonymkode: 080ed...205

Er det et instinkt å ikke vite kjønn før fødsel? :klo:

Anonymkode: 1f52e...afa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en del ting kun finnes i blått eller sjokkrosa, til nød hvitt som jo er verdens dummeste farge på et barn. Du MÅ velge. Hadde vært mye bedre om flere ting fantes i rødt, gult, grønt, lilla, oransj etc. Med mindre vi skulle utsette mye handling til etter fødsel, så følte jeg at jeg hadde lite valg. Jeg kler gjerne barnet mitt i kjønnsnøytrale ting, men mye er veldig gutt eller veldig jente, det er lite kjønnsnøytralt ute å går. 

Anonymkode: fc8cc...e71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var sånn selv helt til jeg var på ul. Da måtte jeg bare høre når de spurte om jeg ville vite kjønn🙈

Anonymkode: 472e9...d4c

Hehe - ser den!! Vet hvor lenge jeg utsetter det selv 😅 men skal iallfall prøve å holde meg 

Anonymkode: b8237...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi en del ting kun finnes i blått eller sjokkrosa, til nød hvitt som jo er verdens dummeste farge på et barn. Du MÅ velge. Hadde vært mye bedre om flere ting fantes i rødt, gult, grønt, lilla, oransj etc. Med mindre vi skulle utsette mye handling til etter fødsel, så følte jeg at jeg hadde lite valg. Jeg kler gjerne barnet mitt i kjønnsnøytrale ting, men mye er veldig gutt eller veldig jente, det er lite kjønnsnøytralt ute å går. 

Anonymkode: fc8cc...e71

Hæ? Merket ikke noe til dette og jeg visste ikke kjønn. Lite hvitt av det kjønnsnøytrale jeg har kjøpt.

Anonymkode: 8a5fd...c1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Merket ikke noe til dette og jeg visste ikke kjønn. Lite hvitt av det kjønnsnøytrale jeg har kjøpt.

Anonymkode: 8a5fd...c1f

stokke badebalje, vil du ha rosa, blå eller hvit? Nesten alt av ullklær, tilfeldig valgt barnebutikk her; første du blir spurt om er gutt eller jente? https://www.nameit.com/no/no/ni/baby---str-40-74/ ikke mye som ikke er blått, rosa eller variasjoner av hvitt/bage/grå. Hva skjedde med klare farger av  rødt, gult, grønt, oransje, lilla etc.?

Anonymkode: fc8cc...e71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

stokke badebalje, vil du ha rosa, blå eller hvit? Nesten alt av ullklær, tilfeldig valgt barnebutikk her; første du blir spurt om er gutt eller jente? https://www.nameit.com/no/no/ni/baby---str-40-74/ ikke mye som ikke er blått, rosa eller variasjoner av hvitt/bage/grå. Hva skjedde med klare farger av  rødt, gult, grønt, oransje, lilla etc.?

Anonymkode: fc8cc...e71

Da er du for dårlig til å handle ;)

Barnashus.no har feks ullklær i oransje, grønt, lilla. Babyshop har masse klær og utstyr i all verdens farger. Har en liten jente på mnd som har garderoben og utstyr i mange farger, ikke vært noe problem å finne. Jeg syntes hun fikk nok rosa av bestemødrene 😅 

Anonymkode: 1ff33...d8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hehe - ser den!! Vet hvor lenge jeg utsetter det selv 😅 men skal iallfall prøve å holde meg 

Anonymkode: b8237...ad5

Var på ultralyd 13+3 og før hun spurte så så jeg at det lignet en gutt 😅 Men venter til OUL for å være sikker🙈

Anonymkode: 472e9...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er du for dårlig til å handle ;)

Barnashus.no har feks ullklær i oransje, grønt, lilla. Babyshop har masse klær og utstyr i all verdens farger. Har en liten jente på mnd som har garderoben og utstyr i mange farger, ikke vært noe problem å finne. Jeg syntes hun fikk nok rosa av bestemødrene 😅 

Anonymkode: 1ff33...d8b

På 6 mnd skulle det være. Finner også mye kjønnsnøytrale klær på polarn o pyret. 

Anonymkode: 1ff33...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk vil ha svar på ting med en gang og de klarer ikke å vente. 

Veldig praktisk å vite kjønnet. 

Men herregud hvor lite de overlater til livets sjarm. 

Dreper alt det ved å punktere lysten ved å liksom ‘øke’ lysten på vegne av andre. 

Ingen som har lyst til å overlate noe til instinkter? Skal alle instinkter drepes? 

 

Anonymkode: 080ed...205

«Livets sjarm» handler da vel ikke om kjønnet på barnet 😂

Er mye annet i livet som er vel så sjarmerende ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til flere som bestille nye ul timer når jordmor ikke greier se kjønn på Oul kun for å se kjønn.

Hvorfor vil alle vite? Det er jo ikke viktig. Ikke egentlig. 

Jeg får følelsen av at mange tror de skal på ultralyd kun for å finne ut av kjønn og ikke for å se om barnet er friskt.

tenk spenningen i å ligge på føden og ikke vite ! 

Anonymkode: 6d55c...858

Nysgjerrighet samt at det gjør det lettere å finne navn når man kun trenger å forholde seg til navn på ett kjønn. Også lettere å vite hvilken stil på batnerommet osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til flere som bestille nye ul timer når jordmor ikke greier se kjønn på Oul kun for å se kjønn.

Hvorfor vil alle vite? Det er jo ikke viktig. Ikke egentlig. 

Jeg får følelsen av at mange tror de skal på ultralyd kun for å finne ut av kjønn og ikke for å se om barnet er friskt.

tenk spenningen i å ligge på føden og ikke vite ! 

Anonymkode: 6d55c...858

Det er viktig for meg. Jeg begynner jo å kjøpe inn ting til rommet, klær osv. Litt fint å vite da.

Anonymkode: fcc57...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hverdagsfrue skrev:

Jeg ville vite fordi jeg følte jeg ville knytte meg mer til babyen om jeg visste. At det ble en person inni der, en han eller hun, fremfor et "det". Like glad uansett hvilket kjønn, og det viktigste vi ville vite først var om baby var frisk.

Jeg liker også å planlegge, og å bygge rede. Og ville ha alt i hus før baby kom, og rommet ferdig innredet. 

Folk er forskjellige. Jeg respekterer at noen ikke ønsker å vite, og heller vil bli overrasket. Men jeg forstår det ikke. Jeg trenger ikke den ekstra overraskelsen ved fødsel for å gjøre det mer spesielt. Det er allerede det største som har hendt meg. 

 

Helt enig. Var spennende nok å se hvordan han så ut. Var jo helt annerledes enn ul bildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er seks uker på vei og vil ikke vite. Føler at det er irrelevant og at alle henger seg opp i dette. Det blir en baby (forhåpentligvis!!!) og det blir det det blir. Blir helt desperat når jeg ser alt er delt inn i blått og rosa. Nekter å måtte forholde meg til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du for dårlig til å handle ;)

Barnashus.no har feks ullklær i oransje, grønt, lilla. Babyshop har masse klær og utstyr i all verdens farger. Har en liten jente på mnd som har garderoben og utstyr i mange farger, ikke vært noe problem å finne. Jeg syntes hun fikk nok rosa av bestemødrene 😅 

Anonymkode: 1ff33...d8b

ja, de er omentrent de eneste som har, har kjøpt alt de har i grønt, lilla og oransje. babyshop syntes jeg ikke har så mye i 100% ull. Samme syntes jeg med blått. det er fint det, men ALLE gir han blått, så jeg kjøper aldri noe selv. 

Anonymkode: fc8cc...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carma skrev:

Jeg er seks uker på vei og vil ikke vite. Føler at det er irrelevant og at alle henger seg opp i dette. Det blir en baby (forhåpentligvis!!!) og det blir det det blir. Blir helt desperat når jeg ser alt er delt inn i blått og rosa. Nekter å måtte forholde meg til dette. 

Hva med kjoler/ikke kjoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På 6 mnd skulle det være. Finner også mye kjønnsnøytrale klær på polarn o pyret. 

Anonymkode: 1ff33...d8b

gjør du? alle sier det og jeg blir SÅ skuffet når jeg skal handle der. De nye kolleksjonene deres syntes jeg er mer og mer kjønnsspesifikke de også. Syntes epleskrinet har mest. 

Anonymkode: fc8cc...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...