Gå til innhold

Hvorfor vil alle vite kjønn på babyen i magen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens andre (som meg selv) fremdeles sliter med tilknytning til tross for at de vet. Så det er ikke bare «hva man gjør det til selv», synes det er veldig provoserende med slike uttalelser - ikke alle av oss flommer over av kjærlighet og morsfølelse i løpet av graviditeten.

Anonymkode: a0014...3b6

Nei svært mange får ikke morsfølelse før lang tid etter at barnet er kommet. Det er helt normalt.

Men i slike tilfeller spiller det nok særdeles liten rolle om Jordmor ser om det er tut eller trakt på ultralyd. 

Snakk med fastlegen din/jordmora di om dette du. Det er nok best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Merket ikke noe til dette og jeg visste ikke kjønn. Lite hvitt av det kjønnsnøytrale jeg har kjøpt.

Anonymkode: 8a5fd...c1f

Ta f.eks. ullklær fra Joha. De har oftest babyblå, lyserosa eller naturhvit som valgalternativer.  Til nøds noe lilla. Veldig mye annen ull som også bare er rosa/blå/hvit, men Joha er det klareste eksempelet. Når ungen blir større blir det mer alternativer, men i de tre minste størrelsene er det lite valgmuligheter. 

 

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

stokke badebalje, vil du ha rosa, blå eller hvit? Nesten alt av ullklær, tilfeldig valgt barnebutikk her; første du blir spurt om er gutt eller jente? https://www.nameit.com/no/no/ni/baby---str-40-74/ ikke mye som ikke er blått, rosa eller variasjoner av hvitt/bage/grå. Hva skjedde med klare farger av  rødt, gult, grønt, oransje, lilla etc.?

Anonymkode: fc8cc...e71

Stokke badebalje er et dårlig eksempel. De har jo hvitt med turkise kanter. Vi har det til jenta vår. Synes ikke turkis er en utpreget «guttefarger. 

Men ullklær, helt enig! I hvert fall for de minste. Jenta vår brukte størrelse 50 i to måneder, og hun ble ofte tatt for å være gutt fordi jeg ikke gadd å bare kjøpe rosa klær til henne. 

Anonymkode: 5e9c7...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta f.eks. ullklær fra Joha. De har oftest babyblå, lyserosa eller naturhvit som valgalternativer.  Til nøds noe lilla. Veldig mye annen ull som også bare er rosa/blå/hvit, men Joha er det klareste eksempelet. Når ungen blir større blir det mer alternativer, men i de tre minste størrelsene er det lite valgmuligheter. 

 

Stokke badebalje er et dårlig eksempel. De har jo hvitt med turkise kanter. Vi har det til jenta vår. Synes ikke turkis er en utpreget «guttefarger. 

Men ullklær, helt enig! I hvert fall for de minste. Jenta vår brukte størrelse 50 i to måneder, og hun ble ofte tatt for å være gutt fordi jeg ikke gadd å bare kjøpe rosa klær til henne. 

Anonymkode: 5e9c7...47c

Ja, jeg så faktisk det nå, men da jeg fikk barn var det sjokkrosa, blå eller hvit. Det var det klassiske eksempelet på en ting jeg helt klart kom til å la en eventuelt nr. 2 arve, og som hadde en SÅ spesifikk kjønnsspesifikk farge man kjøper ikke ny badebalje til nr. 2 liksom :(   bra de har skjerpet seg da. 

 

Det blir bare verre når de blir eldre syntes jeg,  da kommer kjedebutikkene med de sykt stygge pokemon/legoninjaga/starwars/supermario eller i «beste» fall skrift-T-skjorte hvor det står #boy, #vaycayallday, «i got it from my mama»😬 minner om de menneskene som har sånne «home» puter og bokstaver i hjemmet sitt. Ja takk, vi vet alle at han er gutt, det er veldig over kill at det står «#boy/lego/ninjaga». Han er også bare et barn og hvem vet hvilken kjønnsidentitet han kommer til å ha. 

Anonymkode: fc8cc...e71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var for nysgjerrige til å vente denne gangen. Praktisk hadde det ikke særlig betydning da babyen arvet det meste den trengte fra fetterne sine (og det var ei jente, så vi fikk stadig høre "for en søt liten gutt").

Jeg kan godt tenke meg å ikke vite kjønn neste gang, for spenningen sin skyld. Men mannen skjønner absolutt ikke hva jeg mener, han syns fødsel er mer enn spennende nok fra før. Og jeg skjønner ham også. Vi visste ikke noe som helst annet om babyen vår enn at det (mest sannsynlig) var ei jente, og at hun var ganske aktiv inni magen. Det var veldig koselig å vite de to tingene, og veldig spennende å finne ut av resten :) Vi hadde ikke tatt noen egen ultralyd for å finn ut av kjønn dersom jordmor ikke så det på OUL, men vi tok en privat 3D-ultralyd uansett, og hadde nok spurt da. 

Anonymkode: d5ef9...d57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve ultralyden var ikke så kjekk. Å ligge på ryggen i evigheter mens jordmorstudenten klønet med apparatet. Skummelt med gjennomgangen av organer.

På slutten. Selv mitt utrente øye gjenkjente pungen på ultralyden.

Men den kjærligheten som den lille pungen skulle gi meg, helt uventet. Det var en liten gutt! De neste månedene var jeg forelsket i min lille blotter, og syntes at smågutter i butikken var det søteste i verden.

Jeg ville sikkert fått samme følelse i fødestuen, men jeg føler litt 4 ekstra måneder med glede 

Anonymkode: b092f...0e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det heller ikke. Har ikke ønsket å vite det med noen av mine. Veldig spennende etter fødsel. 

Anonymkode: fc10d...c8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Maleficenta skrev:

Hva med kjoler/ikke kjoler?

Jeg for min del brukte aldri kjoler på jentene mine når de var små. Makan til upraktisk plagg til babyer og småbarn.

Anonymkode: 52a81...804

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

stokke badebalje, vil du ha rosa, blå eller hvit? Nesten alt av ullklær, tilfeldig valgt barnebutikk her; første du blir spurt om er gutt eller jente? https://www.nameit.com/no/no/ni/baby---str-40-74/ ikke mye som ikke er blått, rosa eller variasjoner av hvitt/bage/grå. Hva skjedde med klare farger av  rødt, gult, grønt, oransje, lilla etc.?

Anonymkode: fc8cc...e71

Jeg kjøpte blank badebalje fra stokke . At butikken deler inn i jente/gutt betyr vel ikke at man ikke kan kjøpe det som tilhører "feil kjønn". Sikker på at mye også tilhører begge kategori.

Anonymkode: 8a5fd...c1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være helt ærlig, jeg håpet på det ene kjønnet (og samboer det andre), så for oss var det veldig spennende å få vite hva det skulle bli. For den partneren som ikke fikk sitt "ønske" oppfylt, så tror jeg det var en fordel å få vite det tidlig. Det var så klart ingen skuffelse,  da barnet var friskt,  og etterhvert så knyttet man seg mer til barnet, så den som i utgangspunktet ønsket det andre kjønnet,  hadde ikke lenger dette ønsket, da man da hadde begynt å se for seg en tid med barnet i magen som ble mer og mer virkelig med tiden.

Og jeg ønsker ikke å kle en gutt i rosa og kjoe, ekker en jente mørkeblått og skjorte med vest, så for meg var kjønnet viktig mtp å handle inn. Rommet og utstyret er nøytralt da 😉 men blir det et barn til, i motsatt kjønn, så må nesten alle klærne byttes ut 😉

Anonymkode: 3d9db...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en del nøytrale klær selv om jeg visste kjønn. Men bruker de minst. De er jo så kjedelige. Hvitt, beige, brunt. Nei liker mye bedre rosa og blått.  Jeg prøver å finne gule klær, for jeg synes gult er fint. Men det er jammen ikke lett. 

Anonymkode: 822ea...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen anelse om hva kjønnet var før de var født. Riktignok hadde jeg en sterk følelse av kjønnet i siste svangerskapet og jeg fikk rett.

Jeg skjønner ikke at folk vil vite kjønnet før fødselen, da er jo halve spenningen over. Jeg hadde klær som passet til både jente og gutt.

Anonymkode: 520b1...9c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ingen anelse om hva kjønnet var før de var født. Riktignok hadde jeg en sterk følelse av kjønnet i siste svangerskapet og jeg fikk rett.

Jeg skjønner ikke at folk vil vite kjønnet før fødselen, da er jo halve spenningen over. Jeg hadde klær som passet til både jente og gutt.

Anonymkode: 520b1...9c0

HALVE spenningen?? Synes vel ærlig talt ikke kjønn var så spennende. Jeg ble veldig glad når jeg kunne forestille meg min gutt etter oul, men det ville jo vært det samme om det var ei jente.

Anonymkode: b092f...0e1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ingen anelse om hva kjønnet var før de var født. Riktignok hadde jeg en sterk følelse av kjønnet i siste svangerskapet og jeg fikk rett.

Jeg skjønner ikke at folk vil vite kjønnet før fødselen, da er jo halve spenningen over. Jeg hadde klær som passet til både jente og gutt.

Anonymkode: 520b1...9c0

Haha! Hæ. Jeg tror noe er galt hvis halve spenningen er over når du vet kjønnet. Synes fødselen var like spennende selv om jeg visste at det var ei jente som kom ut. Var hun frisk, hadde hun min nese, kom hun til å ha hår etc var mye viktigere enn å vite hvilken tiss hun hadde, men sistenevnte kan man jo få vite før fødselen. 

Anonymkode: 5e9c7...47c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rettelse: det er ikke viktig for DEG. 

Alle er ikke som deg vet du :) 

For oss var det viktig å vite det fordi vi er nysgjerrige på hvem som ligger i magen og kjønnet er en stor del av barnet. Så det,og praktiske grunner var grunnen til at vi ville vite. Ingenting galt i det vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite kjønn med begge barna, i uke 18 med eldste og uke 12 med minste. Det handlet ikke om at jeg ønsket et kjønn mer enn et annet, men at jeg var spent og gledet meg. Det var min møte å glede meg over barnet og å glede meg til å møte babyen. Jeg syntes det var fint å kunne si hun/henne når jeg snakket om babyen. Synes det får være opp til hver enkelt hvordan de ønsker å glede seg over svangerskapet. 

Anonymkode: e8fe9...e6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde prøvd i fire år, så kjønn var virkelig helt likegyldig for oss. Likevel var det stor stas å gå fra oul vel vitende om at det var en liten gutt som skjulte seg i magen. Jeg hadde ikke kjent noe liv før det heller, så dette var liksom et lite skritt nærmere å vite at det faktisk var noen der inne på ekte. Ikke gjorde vi klart noen rom heller, så det var ikke derfor vi ville vite det. 

Anonymkode: b72d6...42b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, Maleficenta skrev:

Hva med kjoler/ikke kjoler?

Er det ikke babyer vi snakker om her? Altså spedbarn som skal ammes og bysses. 

Når ungen skal i sin første syttende mai så tenker jeg at det liksom faller seg naturlig om det blir kjole eller matrosdress. 

Jeg elsker å pynte meg selv og mer i kjole en bukser, om det er relevant. 

Endret av Carma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er så mye usikkerhet knyttet til graviditet. Om mam kan få et eneste svar på noe, ville jeg hatt det. 

 

Glad vi har fått svaret begge gangene og de stemte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Carma skrev:

Er det ikke babyer vi snakker om her? Altså spedbarn som skal ammes og bysses. 

Når ungen skal i sin første syttende mai så tenker jeg at det liksom faller seg naturlig om det blir kjole eller matrosdress. 

Jeg elsker å pynte meg selv og mer i kjole en bukser, om det er relevant. 

Babyer kan da bruke kjole. Jeg brukte tynne kjoler på min da hun var baby, med bukse under. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville ikke vite, var kun på en ul. Å vite kjønnet på forhånd blir som å smugkikke på alle julegavene før julaften. Synes fødselen blir mye mer "spennende" hvis man ikke vet. 

Når det gjelder det praktiske så er det bare å kjøpe inn klær nøytrale farger, kjønnsbestemte farger får man nok av i barselgaver. Barnerommet kan male i en nøytral farge og bare kjøpe inn gardiner, sengetøy og litt pynt når barnet er kommet, barnet sover jo som regel ikke på eget rom fra dag en. 

Anonymkode: ad824...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...