Gå til innhold

Hvorfor vil alle vite kjønn på babyen i magen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner til flere som bestille nye ul timer når jordmor ikke greier se kjønn på Oul kun for å se kjønn.

Hvorfor vil alle vite? Det er jo ikke viktig. Ikke egentlig. 

Jeg får følelsen av at mange tror de skal på ultralyd kun for å finne ut av kjønn og ikke for å se om barnet er friskt.

tenk spenningen i å ligge på føden og ikke vite ! 

Anonymkode: 6d55c...858

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til flere som bestille nye ul timer når jordmor ikke greier se kjønn på Oul kun for å se kjønn.

Hvorfor vil alle vite? Det er jo ikke viktig. Ikke egentlig. 

Jeg får følelsen av at mange tror de skal på ultralyd kun for å finne ut av kjønn og ikke for å se om barnet er friskt.

tenk spenningen i å ligge på føden og ikke vite ! 

Anonymkode: 6d55c...858

Folk er forskjellige, og det er ikke alle som tenker som deg.

Anonymkode: 9e457...a83

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg lyst til å vente med kjønnet - for å kunne glede meg over selve ungen lengst mulig før jeg begynner å forme den i hodet. For jeg tror at fantasien formen en viss forventning. Nå er jeg bare 6 uker på vei - så får se hvor lenge det varer da , men det er noe jeg har tenkt på lenge. 

Men jeg ønsker å vite kjønn noen månder før termin - men ikke fortest mulig 😊

Anonymkode: b8237...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vite fordi jeg følte jeg ville knytte meg mer til babyen om jeg visste. At det ble en person inni der, en han eller hun, fremfor et "det". Like glad uansett hvilket kjønn, og det viktigste vi ville vite først var om baby var frisk.

Jeg liker også å planlegge, og å bygge rede. Og ville ha alt i hus før baby kom, og rommet ferdig innredet. 

Folk er forskjellige. Jeg respekterer at noen ikke ønsker å vite, og heller vil bli overrasket. Men jeg forstår det ikke. Jeg trenger ikke den ekstra overraskelsen ved fødsel for å gjøre det mer spesielt. Det er allerede det største som har hendt meg. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk er forskjellige, og det er ikke alle som tenker som deg.

Anonymkode: 9e457...a83

så for noen er kjønn så viktig at de betaler 1500,- for en ny time bare for å kanskje få se kjønn denne gangen? Det spiller jo virkelig ingen rolle. 

 blir man skuffet om det feks blir gutt da eller?

barnerom og barneklær trenger ikke være rosa eller blå.

 

men jeg kan skjønne argumentet med å knytte seg mer til barnet i magen. Men igjen så kan jo jordmor ta feil. Kanskje det ikke er ei lita rosa prinsesse som kommer ut men en gutt. Å så sitter man der med masse rosa kjoler og pudderrosa barnerom liksom

Anonymkode: 6d55c...858

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite kjønn tidlig i svangerskapet gjennom en NIPT test tatt i Danmark, så betalte mye mer enn 1500 kr. Tok ikke testen for å vite kjønn men for å finne ut om fosteret var frisk. Det å få vite kjønn var valgfritt. For min del spilte det ingen rolle om det var gutt eller jente, men det gjorde at jeg fikk enda tettere relasjon til den lille spiren, så angrer ikke på at vi fikk vite kjønn allerede i uke 13 eller 14. Btw, selvom vi fikk vite kjønn såpass tidlig så er barnerommet verken blått eller rosa ;) 

Anonymkode: 9e457...a83

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle klarer å vente, vi klarte ikke med første. Andre derimot kunne vi godt la vær med å vite det for min del... da vi allerede hadde SLT av babyutstyr. Men det er ikke enkelt når babyen viser hvilket kjønn det har av seg selv. (Beina i været)

Skjønner folk som tar en ekstra ul, det er glede i det. Å vite om det blir han eller henne, gjøre klart ting. Se for seg hvordan babyen vil se ut osv. Er jo fordi man gleder seg. Også er den ordinære ultralyden ment for helt andre ting å da hjelper det litt å ha noe å glede seg til, fremfor bare å grue seg til om baby er frisk. 

Anonymkode: 73e42...9f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier det om deg som vil vite kjønn (ifølge link :fnise:). 

-Du er perfeksjonist

-Jo lavere sosial status, jo mer vil du vite kjønnet

Vi ville ikke vite kjønnet med første, det fikk bli som det ble så lenge barnet var friskt :) Så kom nr 2, da ble jeg plutselig så praktisk, jeg ønsket å forberede meg litt på om baby nr 2 kunne arve de klærne som ikke var kjønnsnøytrale, siden alt av nøytralt babytøy var donert til andre i mellomtiden. 

Anonymkode: bebc9...1ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

så for noen er kjønn så viktig at de betaler 1500,- for en ny time bare for å kanskje få se kjønn denne gangen? Det spiller jo virkelig ingen rolle. 

 blir man skuffet om det feks blir gutt da eller?

barnerom og barneklær trenger ikke være rosa eller blå.

 

men jeg kan skjønne argumentet med å knytte seg mer til barnet i magen. Men igjen så kan jo jordmor ta feil. Kanskje det ikke er ei lita rosa prinsesse som kommer ut men en gutt. Å så sitter man der med masse rosa kjoler og pudderrosa barnerom liksom

Anonymkode: 6d55c...858

Bare fordi man vil vite kjønn betyr det ikke at man automatisk har et kjønn man foretrekker.

Og barnerom og barneklær trenger ikke å være rosa eller blå. Men ikke alle digger å oppdra ungene som kjønnsnøytrale "hen". 

Og for noen er ikke 1500kr mye å bruke for muligheten til å se baby igjen, og muligens få vite kjønnet til baby. 

Verdens trenger at folk er forskjellige. Så slutt å vær så dømmende mot mennesker som ikke tenker likt deg. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte bare 1100kr BTW. Og det er ikke mye for meg. 

Jeg ville vite om fosteret var friskt og hvilket kjønn på tidlig ul. 

Kjønnet fordi det hjalp meg å tenke på det som en baby og ikke en klump. Og for å begynne å se for meg livet med baby. Jeg var veldig lite knyttet til fosteret før jeg var på ul. 

Det har ingenting med at et kjønn er viktigere enn et annet å gjøre. Jeg hadde blitt fornøyd med begge. Og jeg ønsker meg en av hver så det er jo samme hva som kommer først. Hvis neste viser seg å også være jente kan jeg kanskje bli litt skuffet i et øyeblikk siden jeg ønsker meg gutt, men det går nok over på et blunk. 

Anonymkode: 822ea...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vite kjønn for å få enda bedre tilknytning til barnet. Det utgjør faktisk litt for meg å kunne si "han" eller "hun" om lille knøttet, uten at jeg har noen som helst preferanser om kjønn. Før ultralyd hadde jeg sterk magefølelse som det hadde vært gøy å få bekrefte/avkrefte, men først og fremst gledet jeg meg til å se fosteret og vite at alt stod bra til. At jordmor kunne bekrefte magefølelsen min var bare en bonus! 😊 om hun hadde sagt motsatt kjønn av det jeg trodde hadde det bare vært morsomt det og. Jeg vet at det er mulig å ta feil på UL så her går det i nøytrale farger nå før baby er født. En og annen farget body har jeg fått av bekjente men majoriteten av innkjøp er nøytrale i tilfelle det motsatte kommer ut 😅

Anonymkode: ca3fa...f0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi veit ikkje kjønn faktisk. For meg blir det en motivasjonsfaktor under fødselen når jeg kommer dit at jeg tenker at nå orker jeg ikke mer. I tillegg var det greit i starten. Jeg var redd for SA og ville ikke knyte meg før jeg hadde kommet ett stykke i svangerskapet. Selv om vi ikke veit om det er han eller hun omtaler vi babyen som "han". Det er lettere å si på en måte. 

Men vi har derimot opplevd ett press fra andre rundt oss om å finne ut av kjønn fordi de vil kjøpe og strikke ting til barnet som ikke er kjønnsnøytralt... Fikk en syrlig kommentar fra ett meget nært familiemedlem om at "det var mye mer gøy å strikke til babyen når man vet hva det blir og at alt er så mye lettere". Det stakk litt, da vi jo valgte dette selv, og aldri har bedt om å få noe strikket heller for den saks skyld. 

Har vel bare slått meg til ro med at vi er noen raringer som ikke vil vite sånt. Neste gang vil jeg heller ikke vite: bare på trass!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malone

Fødsel er ‘spennende’ nok uansett ;) 

Vil vite kjønn fordi jeg ikke skal bli mamma til en hen. Det å si navnet til barnet mens det ligger i magen gir meg en sterkere tilknyttningsfølelse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er morsomt å vite jeg. Nå funderer vi på navn, datteren vår vet hun får en lillebror og vi sier «han» og ikke «den».

Anonymkode: c4de5...e23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg var tålmodighet nok til å vente til fødsel, men er alt for nysgjerrig så jeg visste det med alle 3. For vår del syntes også far det var kjekt å vite og han følte seg mer knyttet til barnet før fødsel når han visste det. 

Anonymkode: d54e2...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke med noen av mine. Funket helt fint det. Folk får gjøre som de vil, men ikke stol på tidlig ultralyd. Fort gjort at de ser feil der. 

Anonymkode: 6d02a...fc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner mange som klarte å vente til fødsel men tror nok spenningen hadde vært uutholdelig for meg og at jeg vil vite på forhånd :) Det får være opp til hvert par tenker jeg :)

Anonymkode: 894c7...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket ikke å vite kjønn, og det var utrolig spennende. Det var veldig gøy å gjette selv og for folk rundt oss 😄

Jeg må innrømme at jeg håpet litt på gutt, og vi fikk jente, og nettopp derfor er jeg glad vi ikke visste! Hadde vi fått vite på ultralyd at vi ventet jente, tror jeg at jeg ville følt meg litt skuffa-og fått dårlig samvittighet for det. Men da vi fikk vite det på fødselen ble vi umiddelbart SÅ forelsket i den lille jenta, og klarer ikke forstå at vi håpet på gutt. Hun hadde jo ikke vært den personen hun er hvis ikke hun var jente! Sikker på jeg ville følt det omvendt hvis vi håpet på jente og fikk gutt 😄

For oss var det veldig rett å ikke vite kjønn!

Anonymkode: e485c...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet noen tenker de vil bli mer knyttet til babyen om de vet kjønnet, men jeg tror den tilknytningen hadde kommet uansett. For mange begynner man jo å merke mer spark osv rundt ordinær ultralyd og jeg tror det gjør mye. Vi visste ikke kjønnet på vår eldste, fordi de ikke kunne se det på oul. Det betydde over hodet ingenting for tilknytningen til fosteret. Det ble sin egen person uansett. Faktisk gikk det flere minutter etter at han var født uten at vi visste kjønnet, fordi vi glemte å tenke på det, men ble spurt av jordmor om vi ville vite. Husker det som et veldig morsomt øyeblikk da vi fikk se det selv. Med de to andre barna hadde vi bestemt oss for å ikke vite, men mannen har blitt så akutt nysgjerrig på ultralyd at han har villet sjekke likevel. Og da har jeg vært med på det. Men jeg husker det som et koselig lite mysterium den gangen vi ikke visste. 

Jeg skjønner at folk vil vite kjønnet, altså, men tror folk undervurderer hvor tett knyttet man kan bli til fosteret selv når man ikke vet kjønn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det vel litt fordi jeg var så spent og alt var så nytt (førstegangs). Jeg klarte vel rett og slett ikke å motstå fristelsen med og få vite kjønnet🙈 vi skal ikke vite kjønn når baby nr 2 kommer da. Jeg var allerede veldig knyttet til babyen når jeg var på ordinær ultralyd, så uansett hvilket kjønn det hadde blitt så hadde ikke det spilt noen rolle. Hadde vært lika knytta til babyen om jeg ikke hadde fått vite kjønnet den dagen. Men du vet, jeg klarte jo bare ikke😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...