Gå til innhold

Raskeste sunne vektnedgang som er mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4.1.2019 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Jeg veier i dag rundt 93kg, men kunne tenkt meg å gå ned til 75kg. Av disse tenker jeg at jeg ønsker å komme meg raskest mulig ned til 80kg som et delmål, og så får jeg se hvordan det blir med de siste 5kg. Vil ha en noenlunde ok kropp til vår og sommer.

Jeg bare lurer på hva som er den mest effektive måten å nå målene på, men fortsatt innenfor et sunt nivå av kaloriunderskudd og aktivitet. Samt hvor mange kilo i uka som er realistisk. Jeg ser at noen sier 1kg/uka, som da vil være 4kg/mnd.

Per i dag er jeg lite i fysisk aktivitet. Jeg kommer ihvertfall til å gjøre noen justeringer i kostholdet. Har forstått det slik at et kaloriunderskudd på 500kcal per dag er greit, og at kostholdet spiller en større rolle enn fysisk aktivitet. Men kan man oppnå resultat fortere hvis det kombineres med utholdenhetstrening som å gå i motbakke, jogge og slikt? Eller vil det uansett være en grense for hvor fort det er forsvarlig å gå ned?

Anonymkode: cba3e...426

Jeg veide ca det samme som deg og etter å ha prøvd mange forskjellige metoder fant jeg ut at det som fungerte mest for meg var en kombinasjon av delfaste og lite kalorier. La meg på ca 1300 kalorier og spiste kun mellom kl 12-20. Da spiste jeg tre gode måltider i løpet av den tiden og gjerne litt rå grønnsaker innimellom. Jeg gikk ned fra 95-70 på rundt fire mnd og hadde masse energi og begynte faktisk å sove mye bedre. Passet på at maten jeg spiste var næringsrik, sunn og mettet godt. En dag i helgen unnet jeg meg 500 kalorier ekstra. I begynnelsen kunne jeg gjerne bli litt sulten på morgenen/kvelden men drakk masse te og det gikk fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, I Grosny skrev:

Hvis man sykler til jobb, og det er 30 km hver vei, så tror jeg man automatisk går ned i vekt med mindre man spiser mer. En halv kilo eller mer pr uke på sommerføre. Vinter og piggdekk er mye tyngre, så da mister du minimum en kilo i uka. Samtidig bygger du kraftigere bein, så fettet forsvinner selv når vekta opprettholdes.

problemet med denne planen er at det spiser opp tre timer av dagen....

Anonymkode: df082...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

problemet med denne planen er at det spiser opp tre timer av dagen....

Anonymkode: df082...7c5

Normal reisetid kan trekkes fra tidskostnaden, og man kan trekke fra bompenger og andre reiseutgifter, som også har en verdi i tid (det må jobbes tid for å finansiere jobbreise). Sykling til jobb er den mest kostnadspositive trening jeg kan forestille meg. Jeg begynner å bli inspirert, og vurderer seriøst å kjøpe piggdekk. Mengdetrening  tar tid, men er utrolig slanke-effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, I Grosny skrev:

Normal reisetid kan trekkes fra tidskostnaden, og man kan trekke fra bompenger og andre reiseutgifter, som også har en verdi i tid (det må jobbes tid for å finansiere jobbreise). Sykling til jobb er den mest kostnadspositive trening jeg kan forestille meg. Jeg begynner å bli inspirert, og vurderer seriøst å kjøpe piggdekk. Mengdetrening  tar tid, men er utrolig slanke-effektivt.

ja, selvfølgelig, jeg sykler selv av samme grunn. Men tre timer til dagen er fremdeles drøy kost for folk flest, og derfor er det ikke et godt råd å gi noen som akkurat begynner å ta grep.  Det er fremdeles lettere å kutte de kaloriene fra kosten enn å trene dem vekk.

Anonymkode: df082...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, selvfølgelig, jeg sykler selv av samme grunn. Men tre timer til dagen er fremdeles drøy kost for folk flest, og derfor er det ikke et godt råd å gi noen som akkurat begynner å ta grep.  Det er fremdeles lettere å kutte de kaloriene fra kosten enn å trene dem vekk.

Anonymkode: df082...7c5

Hvis man trener jevnt men moderat (ikke disse enorme dosene jeg nevnte fordi de gir mye effekt), og samtidig spiser litt forsiktig så er det den aller beste planen. Å gå raskt ned i vekt fører ofte til rask vektoppgang senere, litt fordi man mister musklatur og forbrenning. Svak jevn vektnedgang over lang tid kan lettere stabiliseres til ett nivå der vekta ikke går opp igjen.

Jeg antar at du som sykler til jobb ser temmelig sprek ut.

Ett annet tips er å skaffe seg hund. Da må man ut på tur daglig, og nesten alle med hund ser brukbart trent ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, I Grosny skrev:

Hvis man trener jevnt men moderat (ikke disse enorme dosene jeg nevnte fordi de gir mye effekt), og samtidig spiser litt forsiktig så er det den aller beste planen. Å gå raskt ned i vekt fører ofte til rask vektoppgang senere, litt fordi man mister musklatur og forbrenning. Svak jevn vektnedgang over lang tid kan lettere stabiliseres til ett nivå der vekta ikke går opp igjen.

Jeg antar at du som sykler til jobb ser temmelig sprek ut.

Ett annet tips er å skaffe seg hund. Da må man ut på tur daglig, og nesten alle med hund ser brukbart trent ut.

 

Overhodet ikke. Jeg har en BMI på langt over 30. Hvilket er grunnen til at jeg tror at vektnedgang skjer via kostholdet.

Anonymkode: df082...7c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke. Jeg har en BMI på langt over 30. Hvilket er grunnen til at jeg tror at vektnedgang skjer via kostholdet.

Anonymkode: df082...7c5

Selvfølgelig har kosthold betydning, men det viktigste er å ikke gå opp i vekt. Jeg lover deg at syklinga er viktig. Jeg gikk ganske radig opp i vekt når jeg kjøpte meg bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett litt vanskelig eller utrygt med sykkel her jeg bor (pluss at jeg som sagt har firmabil). Det er en ganske lang og tung bakke uten fortau. Så for meg blir det nok ikke aktuelt. Men for dem som bor i sykkelavstand til jobb/utdanningssted er det jo greit. Men det følger jo med seg en del andre problemer som det at man bør ha mulighet til å skifte og kanskje dusje etter en sykkeltur. Ingen vil vel ha en svett kollega eller studievenn ved siden av seg.

En ting til jeg lurer på angående sunn vektnedgang er om dette med 0.5 - 1kg/uka gjelder for "alle", eller om det kommer an på hvor fettet ligger. Jeg er jo ikke sånn "chubbyfeit", har bare stor mage. Det sies vel at magefettet er det som forsvinner først. Vet ikke hvordan kroppen reagerer når det ikke er fett å hente andre steder.

Anonymkode: cba3e...426

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting til jeg lurer på angående sunn vektnedgang er om dette med 0.5 - 1kg/uka gjelder for "alle", eller om det kommer an på hvor fettet ligger. Jeg er jo ikke sånn "chubbyfeit", har bare stor mage. Det sies vel at magefettet er det som forsvinner først. Vet ikke hvordan kroppen reagerer når det ikke er fett å hente andre steder.

Anonymkode: cba3e...426

Opptil 1% av kroppsvekten per uke, er en ofte brukt tommelfingerregel. Ikke hvor fettet sitter. Hvor fettet sitter, er genetisk.

Anonymkode: 8940b...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.01.19:
Småspist vårruller gjennom hele dagen. 6 vårruller = 1176kcal
Melk i te: 80kcal
= 1256kcal

23.01.19:
Frokost: Moussaka 500kcal.
Lunsj: 2 brødskiver salami: 300kcal.
Middag: Pulled pork: 275g (366kcal), brokkoli 50g (17kcal) blomkålmos: blomkål 225g (56kcal), drømmelett 15g (14kcal) = 453kcal.
Mellommåltid kveld: 1 brødskive salami: 150kcal.
Melk i te: 30kcal

= 1433kcal.
Tror jeg må begynne å spise litt fetere mat igjen, for det blir for få kalorier av dette til tross for at jeg ikke egentlig føler meg sulten. Jeg tror nok det i bunn og grunn er sukkeret i brusen som har stått for økt apetitt.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som nevner at man må kutte karbohydrater:

Spesifikt hva snakker vi om her? List gjerne opp alt du kommer på som man bør unngå. 

Jeg er ikke ts, men kunne gjerne tenkt meg å gå ned selv etter fødsel for et par mnd siden. Problemet mitt nå er at jeg blir fort sulten igjen pga amming. Drikker veldig mye vann da :) 

Anonymkode: 87d95...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som nevner at man må kutte karbohydrater:

Spesifikt hva snakker vi om her? List gjerne opp alt du kommer på som man bør unngå. 

Jeg er ikke ts, men kunne gjerne tenkt meg å gå ned selv etter fødsel for et par mnd siden. Problemet mitt nå er at jeg blir fort sulten igjen pga amming. Drikker veldig mye vann da :) 

Anonymkode: 87d95...244

Jeg er sikker på at jeg har sett dette spørsmålet ti tusen ganger før? Finnes det ikke noe svar man kan slå seg til ro med?

Anonymkode: 8940b...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er sikker på at jeg har sett dette spørsmålet ti tusen ganger før? Finnes det ikke noe svar man kan slå seg til ro med?

Anonymkode: 8940b...837

Se denne linken:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. For å ta en oppsummering av tallene som er litt spredt overalt. Datoer og kaloriinntak:
kcal spist 16 - 24. Januar: 1520 - 1900 - 1872 - 2160 - 1550 - 1804 - 1256 - 1433 - 1463kcal. Gjennomsnitt er 1659kcal per dag.

Vekt Januar: 04 jan: 93.5kg, 11 jan: 92kg, 18 jan: 91.4kg, 25 jan: 90.2kg. Gått ned totalt 3.3kg på 3 uker.

Nå har jeg bare gode/nøyaktige tall på kaloriinntak fra 16-24 januar, samt bare vekt mellom 18-25 januar å måle med som passer med dette, men jeg vil tro at kcal gjennomsnittet er ganske likt også for de to første ukene selv om kaloriinntak ikke er registrert her. Det ble bare telt i bakhodet gjennom dagen. Dessuten varierer jo vekt litt fra gang til gang. Er usikker på om 93.5kg første uke ble målt på morgenen. Nå har det ikke vært noe særlig med turer den siste uka pga. mye snø, så ekstra trening bør ikke påvirke spesielt. Jeg bør vel kanskje øke kaloriinntaket noe. Kanskje gå opp til 1950kcal per dag.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen innspill? Hvis jeg tar snitt av alle ukene så har jeg gått ned 1.1kg/uke (litt over anbefalt). Over en uke har jeg da i snitt spist 11613kcal, og ligget med underskudd på 7700kcal. Om jeg skulle vedlikeholdt vekten ville jeg da trengt 19313kcal/uke eller 2759kcal/dagen.

Så anbefales det 0.5% - 1% av kroppsvekt reduksjon i uka, altså 0.45 - 0.9kg med min nåværende vekt. Om jeg skal ned dette må jeg altså ha et underskudd på 3150 - 6300kcal/uka eller 450 - 900kcal per dag. Så bør altså ligge på et sted mellom 1859 - 2309kcal per dag for effektiv og sunn vektnedgang. Det virker jo egentlig veldig enkelt.. Så må inntaket justeres etterhvert som vekt og forbrenning går ned.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen innspill? Hvis jeg tar snitt av alle ukene så har jeg gått ned 1.1kg/uke (litt over anbefalt). Over en uke har jeg da i snitt spist 11613kcal, og ligget med underskudd på 7700kcal. Om jeg skulle vedlikeholdt vekten ville jeg da trengt 19313kcal/uke eller 2759kcal/dagen.

Så anbefales det 0.5% - 1% av kroppsvekt reduksjon i uka, altså 0.45 - 0.9kg med min nåværende vekt. Om jeg skal ned dette må jeg altså ha et underskudd på 3150 - 6300kcal/uka eller 450 - 900kcal per dag. Så bør altså ligge på et sted mellom 1859 - 2309kcal per dag for effektiv og sunn vektnedgang. Det virker jo egentlig veldig enkelt.. Så må inntaket justeres etterhvert som vekt og forbrenning går ned.

Anonymkode: cba3e...426

Jeg har innspill! Nedgangen står i perfekt forhold til ditt registrerte matinntak - du burde hatt en premie, det er nesten ingen nybegynnere som får til det. Det betyr at du har vært ærlig når du har logget, noe som er et stort fortrinn i dette gamet.

Regnestykket ditt, har ingenting å si på det. Et sted mellom de to tallene, ja, det ser riktig ut, legg deg der, jeg er ganske sikker på at du fikser det.

Anonymkode: 8940b...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen innspill? Hvis jeg tar snitt av alle ukene så har jeg gått ned 1.1kg/uke (litt over anbefalt). Over en uke har jeg da i snitt spist 11613kcal, og ligget med underskudd på 7700kcal. Om jeg skulle vedlikeholdt vekten ville jeg da trengt 19313kcal/uke eller 2759kcal/dagen.

Så anbefales det 0.5% - 1% av kroppsvekt reduksjon i uka, altså 0.45 - 0.9kg med min nåværende vekt. Om jeg skal ned dette må jeg altså ha et underskudd på 3150 - 6300kcal/uka eller 450 - 900kcal per dag. Så bør altså ligge på et sted mellom 1859 - 2309kcal per dag for effektiv og sunn vektnedgang. Det virker jo egentlig veldig enkelt.. Så må inntaket justeres etterhvert som vekt og forbrenning går ned.

Anonymkode: cba3e...426

jeg ville vært forsiktig med å basere planen for resten av vektnedgangen på det som skjer de første tre ukene. Min erfaring er at alle som starter på en kur går ned relativt mye de første tre-fire ukene, og at mye av dette er vann. Jeg veier omtrent det samme som deg,og hadde jeg spist over 2000 kcal pr dag ville jeg gått opp i vekt.

Anonymkode: df082...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg ville vært forsiktig med å basere planen for resten av vektnedgangen på det som skjer de første tre ukene. Min erfaring er at alle som starter på en kur går ned relativt mye de første tre-fire ukene, og at mye av dette er vann. Jeg veier omtrent det samme som deg,og hadde jeg spist over 2000 kcal pr dag ville jeg gått opp i vekt.

Anonymkode: df082...7c5

Bare et obs, du TS har data for flere uker og du har dermed passert stadiet der du mister mye/mest vann. Det er heller ikke normalt å ikke gå ned i vekt om man veier 90 kg og spiser 2000 kcal per dag.

Anonymkode: 8940b...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare et obs, du TS har data for flere uker og du har dermed passert stadiet der du mister mye/mest vann. Det er heller ikke normalt å ikke gå ned i vekt om man veier 90 kg og spiser 2000 kcal per dag.

Anonymkode: 8940b...837

jeg har regnet ut basalforbrenningen min,og ganget opp med faktoren for stillesittende arbeid, og får opp daglig forbrenning på drøyt 2100 kcal, så det ville faktisk vært helt oppsiktsvekkende om jeg gikk ned i vekt på 2000 kcal pr dag.

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Anonymkode: df082...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...