Gå til innhold

Raskeste sunne vektnedgang som er mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne pulsklokker osv må du ikke ta helt for god fisk. Det kan være mye feilberegning! Men du forbrenner jo litt ved å gå i 1 time og 20 min da :)  Men kanskje ikke 1000 kalorier.

Anonymkode: 84ea0...f11

Er litt usikker på hvor nøyaktig det er selv. Men dette var en tur med totalt rundt 200m oppstigning, samt nedstigningen igjen etterpå. Ikke bare rett frem på flat mark. Var ganske andpusten da den første oppstigningen er ganske brutal. Vet ikke hva som er realistiske tall på en slik tur.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 4.1.2019 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at noen sier 1kg/uka, som da vil være 4kg/mnd.

0,5 kg i uka er det som er anbefalt :) 

Anonymkode: dee1b...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2019 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Jeg veier i dag rundt 93kg, men kunne tenkt meg å gå ned til 75kg. Av disse tenker jeg at jeg ønsker å komme meg raskest mulig ned til 80kg som et delmål, og så får jeg se hvordan det blir med de siste 5kg. Vil ha en noenlunde ok kropp til vår og sommer.

Jeg bare lurer på hva som er den mest effektive måten å nå målene på, men fortsatt innenfor et sunt nivå av kaloriunderskudd og aktivitet. Samt hvor mange kilo i uka som er realistisk. Jeg ser at noen sier 1kg/uka, som da vil være 4kg/mnd.

Per i dag er jeg lite i fysisk aktivitet. Jeg kommer ihvertfall til å gjøre noen justeringer i kostholdet. Har forstått det slik at et kaloriunderskudd på 500kcal per dag er greit, og at kostholdet spiller en større rolle enn fysisk aktivitet. Men kan man oppnå resultat fortere hvis det kombineres med utholdenhetstrening som å gå i motbakke, jogge og slikt? Eller vil det uansett være en grense for hvor fort det er forsvarlig å gå ned?

Anonymkode: cba3e...426

Jeg har begynt å slanke meg igjen, har vært dvask en stund og veier omtrent det samme som deg. Jeg startet for en uke siden og har gått ned 3.1 kilo. Hva har jeg gjort? Jeg har kuttet ut å spise fastfood, redusert hvor mye kjøtt jeg spiser og til hver middag spiser jeg et halvkilo wokgrønnsaker. 

Det er alt for mange som er besatt av en metode. Faktum er at nesten ingen som prøver klarer å få til en varig vektnedgang. Du må finne et kompromiss mellom å gå ned i vekt og å lage vaner du kan beholde. Å gå ned 13 kilo på en eller annen diett er meningsløst hvis du ikke har en plan for å holde vekten.

I dag skrev en lege om å trene for å gå ned i vekt: https://www.nrk.no/trondelag/vil-avlive-slankemyte-_-trening-hjelper-ikke-for-a-ga-ned-i-vekt-1.14377409

Han har noen gode poenger. 

Så vidt jeg vet finnes det ingen vektnedgang som er "farlig" med mindre man slutter å spise helt. Utfordringen med ekstremt lite kalorier er at man legger på seg vekten og kanskje litt til når man er ferdig. Problemet med trening er at man ofte spiser mer fordi man har vært så flink. Å starte med intensiv stortrening fører ofte til skader. Når man veier 93 kilo vil selv en gåtur på noen kilometer forbrenne greit med kalorier. Finn en fysisk aktivitet du kan gjøre hver dag, uten å bli lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

0,5 kg i uka er det som er anbefalt :) 

Anonymkode: dee1b...fc6

Av hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Han har noen gode poenger. 

Hun, mener du vel.

Men riktig om trening for vektnedgsng.

"It is time to bust the myth of physical inactivity and obesity: you cannot outrun a bad diet :"

https://bjsm.bmj.com/content/49/15/967.full 

 

https://nypost.com/2016/10/03/marathon-training-made-me-fat/

ups..

Anonymkode: 7c5bb...ceb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

0,5 kg i uka er det som er anbefalt :) 

Anonymkode: dee1b...fc6

Ja, av hvem, men enda mer, FOR hvem? Trådstarter veier 93 kilo. Det er nok forvirring i tråden allerede.

Anonymkode: 8940b...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer at det er et ganske håpløst, eller i det minste langvarig, prosjekt å gå ned i vekt kun ved å trene. Men det er likevel STOR forskjell på å sitte i sofaen hele dagen. Intens trening har ofte en dempende effekt på appetitten, i motsetning til hva mange tror, og vil gjøre at du øker (eller i det minste ikke mister) muskelmasse, som igjen gjør at du bruker litt mer av energien du tar inn. Det beste er å kombinere kaloriunderskudd og trening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, linsejesus skrev:

Det stemmer at det er et ganske håpløst, eller i det minste langvarig, prosjekt å gå ned i vekt kun ved å trene. Men det er likevel STOR forskjell på å sitte i sofaen hele dagen. Intens trening har ofte en dempende effekt på appetitten, i motsetning til hva mange tror, og vil gjøre at du øker (eller i det minste ikke mister) muskelmasse, som igjen gjør at du bruker litt mer av energien du tar inn. Det beste er å kombinere kaloriunderskudd og trening.

Å bevege på seg litt er uten tvil gunstig for helsa. Men om intens trening er appettittdempende, er nok mange bl.a maratonløpere svært uenig med deg i.. Det er selvsagt fullt mulig å bli så sliten at du mister appetitten, men du klarer ikke å opprettholde denne strategien over særlig tid. (I tillegg vil du risikere langvarige metabolske effekter.)

Ketogent ("lavkarbo") kosthold har derimot en naturlig "appetittregulerende" effekt, i tillegg en rekke andre gunstige effekter (feks økt REE). Det lønner seg altså i det lange løp å spille på lag med kroppen. 

Anonymkode: 7c5bb...ceb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2019 den 9.52, AnonymBruker skrev:

Kutt karbohydrater (ikke alt, men reduser kraftig). Garanterer at du går ned.

Anonymkode: a0ea9...0c6

Det er faktisk lettere å redusere kcal enn karbo. Har prøvd begge. Lever fint og normalt på 1300kcal fordelt på 5 måltider, men på lavkarbo ble det pes å spise borte og å gå ut å spise. 

Intervalltrening er det mest effektive. Løp til du neste når maxpuls (sjekk hva denne er), gå rolig tilbake og gjenta. 

 

Anonymkode: 9ebdd...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, linsejesus skrev:

Det stemmer at det er et ganske håpløst, eller i det minste langvarig, prosjekt å gå ned i vekt kun ved å trene. Men det er likevel STOR forskjell på å sitte i sofaen hele dagen. Intens trening har ofte en dempende effekt på appetitten, i motsetning til hva mange tror, og vil gjøre at du øker (eller i det minste ikke mister) muskelmasse, som igjen gjør at du bruker litt mer av energien du tar inn. Det beste er å kombinere kaloriunderskudd og trening.

Ja, det skal jo litt innsats med trening til for å oppnå en forbrenning på 500kcal, mens på kjøkkenet kan det være så enkelt som å bytte ut vanlig kjøttdeig med karbonadedeig i samme rett. Så det er nok på kjøkkenet de store innsparingene tas. Treningen er vel mest for å komme i bedre form og dermed bli mer opplagt.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skal jo litt innsats med trening til for å oppnå en forbrenning på 500kcal, mens på kjøkkenet kan det være så enkelt som å bytte ut vanlig kjøttdeig med karbonadedeig i samme rett. Så det er nok på kjøkkenet de store innsparingene tas. Treningen er vel mest for å komme i bedre form og dermed bli mer opplagt.

Anonymkode: cba3e...426

Da må du i så fall spise  700 g karbonadedeig 🤪 men ser poenget ditt altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun, mener du vel.

Men riktig om trening for vektnedgsng.

"It is time to bust the myth of physical inactivity and obesity: you cannot outrun a bad diet :"

https://bjsm.bmj.com/content/49/15/967.full 

 

https://nypost.com/2016/10/03/marathon-training-made-me-fat/

ups..

Anonymkode: 7c5bb...ceb

Trodde faktisk rønnhaug var et navn for en mann. Man lærer så lenge man lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rossin skrev:

Da må du i så fall spise  700 g karbonadedeig 🤪 men ser poenget ditt altså. 

200 gram karbonadedeig stekt i 3 spiseskjeer matolje så har du mye mer enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

200 gram karbonadedeig stekt i 3 spiseskjeer matolje så har du mye mer enn det...

Det er snakk om "innsparing" ved å spise karbonadedeig istedenfor kjøttdeig. 8% fett i forskjell. 72 kalorier pr. 100 g. 500 kalorier delt på 72 er ca. 700 g. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

700g blir i det meste laget ja, men tenkte mer som et eksempel. Ikke at det blir nøyaktig 500kcal. At man kan gjøre relativt små justeringer i maten og spare seg en times trening om man kun tenker kaloriunderskudd.

Angående matolje så steker jeg det meste uten stekefett i utgangspunktet. Trenger som regel ikke "smør på flesk" på kjøkkenet. Mens andre ting som lett kan bli brent uten fett steker jeg ofte i stekeovn på bakepapir. Jeg får nesten hjerteinfarkt når jeg ser folk som bruker masse smør til å steke ting som ostesnitzler. Der de bare suger opp smør som en svamp.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Å bevege på seg litt er uten tvil gunstig for helsa. Men om intens trening er appettittdempende, er nok mange bl.a maratonløpere svært uenig med deg i.. Det er selvsagt fullt mulig å bli så sliten at du mister appetitten, men du klarer ikke å opprettholde denne strategien over særlig tid. (I tillegg vil du risikere langvarige metabolske effekter.)

Ketogent ("lavkarbo") kosthold har derimot en naturlig "appetittregulerende" effekt, i tillegg en rekke andre gunstige effekter (feks økt REE). Det lønner seg altså i det lange løp å spille på lag med kroppen. 

Anonymkode: 7c5bb...ceb

Med intens trening mener jeg styrketrening og intervaller, altså mye innsats på kort tid. Folk blir nok ofte sultnere av lange kardioøkter ja. Men det varierer selvsagt. Noen presterer best på tom mage, noen "må" ha mat før trening. Det henger nok også sammen med hvor mye karbohydrater man spiser, som du nevner. Min erfaring er at jeg har mye mer stabil energi når jeg spiser mer fett og mindre karbohydrat, og søtsuget blir sterkt redusert etter noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.1.2019 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Sånne pulsklokker osv må du ikke ta helt for god fisk. Det kan være mye feilberegning! Men du forbrenner jo litt ved å gå i 1 time og 20 min da :)  Men kanskje ikke 1000 kalorier.

Anonymkode: 84ea0...f11

jeg pleier å regne ca 70 kcal forbrent pr kilometer. Tommelfingerregel da, så ta det med en klype salt.

Anonymkode: df082...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg pleier å regne ca 70 kcal forbrent pr kilometer. Tommelfingerregel da, så ta det med en klype salt.

Anonymkode: df082...7c5

Men er litt forskjellig etter hvor man går også. Man forbrenner mer i oppoverbakke enn i en vanlig turløype.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er litt forskjellig etter hvor man går også. Man forbrenner mer i oppoverbakke enn i en vanlig turløype.

Anonymkode: cba3e...426

som jeg sa: Tommelfingerregel bare. Nyttig å vite for å kunne vurdere om pulsklokka gir pålitelig info. Eller spinningsykkelen. Eller fitbiten.

Anonymkode: df082...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er avhengig av (trege) karbohydrater både før og etter trening. Jeg merker massiv forskjell hvis jeg ikke har f.eks spist noe karbohydrater før trening, som f.eks havregryn, banan, frukt etc. Når det gjelder "lavkarbo", så er det jo selvfølgelig mye rart man kan finne der ute, men til syvende og sist er kroppen avhengig av (i det minste noe) karbohydrater:

"De komplekse karbohydratene blir tatt opp langsomt fra tarmen og gir en mer kontrollert økning i blodsukkeret. Dette er veldig bra for kroppen, fordi det fører til at insulinutskillelsen reguleres til moderate mengder, noe som vil gi mindre sult og mindre søtsug."

"Alle celler i kroppen bruker glukose som energikilde. I det meste av kroppen kan også fett eller aminosyrer brukes, men hjernecellene bruker nesten bare glukose. Andre energisubstrater, som fett, har hjernecellene vansker med å bruke."

Min favoritt-snack om dagen er banan med peanøttsmør 😄 Det smaker helt fantastisk! Både komplekse karbohydrater og sunt fett, som begge bidrar til blant annet muskelvekst. 

Anonymkode: 84ea0...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...