Gå til innhold

Hvor mange har lagt på seg i julen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS men sliter også med det å sette likhetstegn mellom kos og mat og stillesitting, så da lurer jeg på for deg som klarer å gjøre det annerledes: hva er kos for deg? :) 

Anonymkode: 71590...d30

Mat og vin er kos, absolutt. Men fråtsing er ikke kos for meg, blir bare dårlig, så spiser meg alltid passe mett. 

Kos for meg er film og kanskje et glass rødvin eller en kopp té i armkroken til mannen. Forbinder ikke det å se TV med å spise noe. Spiser stort ved bordet med godt selskap, med mindre jeg spiser "drivstoff" (havregrøt, knekkebrød etc) 

Og jeg er glad i aktivitet. En lang løpetur er virkelig kos eller fjelltur med venner og familie. Og følelsen jeg har i kroppen resten av dagen er fantastisk. 

(også er det selvfølgelig hundre andre ting som er kos, nevnte bare noen områder relatert til kosthold/aktivitet). 

Når det gjelder at jeg ikke overspiser og er glad i aktivitet har jeg alltid vært slik. Men jeg tok for en del år siden grep på to områder 1) jeg var sukkeravhengig, fråtset sjokolade. Kjørte full stopp i måneder. Og nå, selv år etterpå, har jeg aldri lyst på sjokolade. Kan fint ta 1-2 biter når det blir tilbudt, men da er det full stopp. 2) jeg koste-spiste, bare fordi chipsen stod der, bare fordi jeg kjedet meg litt. Teknikken jeg lærte var alltid å spørre meg selv "er du virkelig sulten nå? hvis du er det får du spise et knekkebrød med magerost først" Hadde jeg ikke lyst på det knekkebrødet fikk jeg heller ikke chips.

Jeg spiser altså kun når jeg er fysisk sulten, til jeg er passe mett. Men får stadig høre at jeg ikke "koser meg". Men jeg har ikke lyst på det, det gir meg ingenting, og det mener jeg helt seriøst, har ingen behov for å lyve om det når jeg attpåtil er anonym :)

Anonymkode: a5860...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mat og vin er kos, absolutt. Men fråtsing er ikke kos for meg, blir bare dårlig, så spiser meg alltid passe mett. 

Kos for meg er film og kanskje et glass rødvin eller en kopp té i armkroken til mannen. Forbinder ikke det å se TV med å spise noe. Spiser stort ved bordet med godt selskap, med mindre jeg spiser "drivstoff" (havregrøt, knekkebrød etc) 

Og jeg er glad i aktivitet. En lang løpetur er virkelig kos eller fjelltur med venner og familie. Og følelsen jeg har i kroppen resten av dagen er fantastisk. 

(også er det selvfølgelig hundre andre ting som er kos, nevnte bare noen områder relatert til kosthold/aktivitet). 

Når det gjelder at jeg ikke overspiser og er glad i aktivitet har jeg alltid vært slik. Men jeg tok for en del år siden grep på to områder 1) jeg var sukkeravhengig, fråtset sjokolade. Kjørte full stopp i måneder. Og nå, selv år etterpå, har jeg aldri lyst på sjokolade. Kan fint ta 1-2 biter når det blir tilbudt, men da er det full stopp. 2) jeg koste-spiste, bare fordi chipsen stod der, bare fordi jeg kjedet meg litt. Teknikken jeg lærte var alltid å spørre meg selv "er du virkelig sulten nå? hvis du er det får du spise et knekkebrød med magerost først" Hadde jeg ikke lyst på det knekkebrødet fikk jeg heller ikke chips.

Jeg spiser altså kun når jeg er fysisk sulten, til jeg er passe mett. Men får stadig høre at jeg ikke "koser meg". Men jeg har ikke lyst på det, det gir meg ingenting, og det mener jeg helt seriøst, har ingen behov for å lyve om det når jeg attpåtil er anonym :)

Anonymkode: a5860...f4b

Takk for svar! 

Det er noe med det å bryte den der linken mellom kos og mat og det "å unne seg noe" med mat. Hos meg er det sykelig. Og jeg ønsker få ting mer enn å få bukt med dette problemet. 

Du sier det er 100 andre ting som er kos, men tenker du virkelig sånn i hverdagen "nå skal jeg unne meg noe", og så er det noe annet enn mat? Og disse 100 andre tingene, i ditt liv, hvilke ting har du fremst på tunga? Jeg kommer mest på mat, og det verste er at som du sier overspising er jo ikke kos!

Anonymkode: 71590...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Jeg har lagt på meg 1-2 kg i julen. Jeg visste det kom til å skje, så er ikke skuffet sånn sett. Er glad jeg ikke gikk opp mer. Prøvde å gå ned litt før jul, men det ble vanskelig da jeg var syk i en måneds tid og ungene ble syke, det var diverse feiringer, og så og si ingen trening. Utrolig kjipt siden jeg kom så godt i gang. I julen har jeg ikke fått trent noenting pga barna, men har gått mye på tur og vært ute. Det har føltes veldig godt. Kom hjem fra juleferie og så var det rett på jobb. Nå har jeg fri noen dager og gleder meg til å komme inn i normale rutiner igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på vekta i morgen, veldig spent, men kan oppdatere dere da. Tror jeg har gått opp mellom 1 og 2 kg. Driver egentlig og skal ned i vekt, så litt kjipt. Men går ikke rundt og har dårlig samvittighet for det jeg har spist i jula. Har kosa meg masse i jula! I morgen er det 100% back on track med både kosthold og trening😊 regner med jeg har tatt av meg de ekstra kiloene innen 2-4 uker (så fremt det kun er 1-2 kg ja🤞🏼). 

Ellers håper jeg det er mye vannvekt, så kanskje de går av enda fortere også, lov å håpe! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Det er noe med det å bryte den der linken mellom kos og mat og det "å unne seg noe" med mat. Hos meg er det sykelig. Og jeg ønsker få ting mer enn å få bukt med dette problemet. 

Du sier det er 100 andre ting som er kos, men tenker du virkelig sånn i hverdagen "nå skal jeg unne meg noe", og så er det noe annet enn mat? Og disse 100 andre tingene, i ditt liv, hvilke ting har du fremst på tunga? Jeg kommer mest på mat, og det verste er at som du sier overspising er jo ikke kos!

Anonymkode: 71590...d30

Tja... kos; sitte i armkroken til mannen og se på en god serie, lese en god bok eller artikkel foran peisen, en lang tur med en god venninne, ti minutter på KG når jeg trenger å koble av etter jobb, en malende katt i fanget. Men også ting forbundet med mat; koser meg med å lage og spise middag hver dag da matlaging er en hobby, et glass rødvin med mannen, en kaffekopp. 

"Unne meg" kan være et seriemaraton en lat søndag, å dra tidlig fra jobb for å ta en lang løpetur i sola, et bedre restaurantbesøk midt i uka, å kjøpe diverse pålegg til helgen fra ferskvaredisken på Meny. Etter en tøff arbeidsperiode og stor bonus i fjor unnet jeg meg en Chanel veske. 

Har dessverre ingen gode råd. Men å være bevisst dette er kanskje første steg, selv om det er tøft - Å bryte uvanen med sjokolade var beintøff. Ikke bare det fysiske suget, men følelsen av å kutte ut noe som ga meg mye "kos", jeg slet derfor med motivasjonen - ville jeg virkelig bli kvitt den gode følelsen det å spise sjokolade var,  når det var noe jeg så frem til gjennom en tøff arbeidsdag? Nå føles det helt latterlig fordi suget aldri er der, og sjokolade ikke gir meg noe lenger. 

 

Anonymkode: a5860...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja... kos; sitte i armkroken til mannen og se på en god serie, lese en god bok eller artikkel foran peisen, en lang tur med en god venninne, ti minutter på KG når jeg trenger å koble av etter jobb, en malende katt i fanget. Men også ting forbundet med mat; koser meg med å lage og spise middag hver dag da matlaging er en hobby, et glass rødvin med mannen, en kaffekopp. 

"Unne meg" kan være et seriemaraton en lat søndag, å dra tidlig fra jobb for å ta en lang løpetur i sola, et bedre restaurantbesøk midt i uka, å kjøpe diverse pålegg til helgen fra ferskvaredisken på Meny. Etter en tøff arbeidsperiode og stor bonus i fjor unnet jeg meg en Chanel veske. 

Har dessverre ingen gode råd. Men å være bevisst dette er kanskje første steg, selv om det er tøft - Å bryte uvanen med sjokolade var beintøff. Ikke bare det fysiske suget, men følelsen av å kutte ut noe som ga meg mye "kos", jeg slet derfor med motivasjonen - ville jeg virkelig bli kvitt den gode følelsen det å spise sjokolade var,  når det var noe jeg så frem til gjennom en tøff arbeidsdag? Nå føles det helt latterlig fordi suget aldri er der, og sjokolade ikke gir meg noe lenger. 

 

Anonymkode: a5860...f4b

Ja, for meg føles det allerede absurd, det er som en slags rus, jeg craver det spisingen på et eller annet tidspunkt ga meg, men nå får jeg det ikke. Det må bare mer og mer til for å få den samme følelsen. Så jeg skal "kose meg" med godteri og mat men kosen uteblir ofte, uten at jeg klarer slutte. Helt sært å se hvor lite kontroll man kan klare å ha. 

Setter pris på eksemplene dine! Jeg vil prøve å skape mer gode øyeblikk og rom til å sette pris på ting. I går lekte jeg med katten og fikk en annen ro enn jeg pleier, jeg leker jo aldri med katten! Det var jo egentlig kos! 

Takk for svarene ☺

Anonymkode: 71590...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagt på meg to kg, det var jeg veldig forberedt på siden jeg tok hele jula fri fra begrensinger. (jeg spiser til vanlig ett måltid om dagen)

Jeg hadde bestemt meg for det på forhånd å ta fri. Tror det er viktig å kunne kose seg litt av og til:)  I jula har jeg spist hva jeg vil, og når jeg vil. (alt med måte selvfølgelig)

Nå er jeg tilbake på OMAD og skal ned ca 5 kg til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagt på meg to kg, men etter en dag med rutiner, har jeg gått ned 1 kg (var nok vannvekt). Ser om jeg er tilbake på vanlig vekt etter en ukes tid med trening og rutiner, hvis ikke får jeg stramme inn litt mer på maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg først i dag og det var 1,5 kg mer. 

Anonymkode: de396...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag veier jeg 2,5 kg mindre enn på tirsdag da jeg la ut dette innlegget. Så det var nok endel vannvekt ja, og ikke fett, selv om jeg har gått opp litt.

TS :) 

Anonymkode: 26ec9...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide 1,8 kg mer 2. januar enn det jeg gjorde 22. desember. Har allerede gått ned 0,8 kg av dem. Tipper de resterende 1 kg er borte i løpet av de neste par ukene. Det er ikke 1,8 kg fett jeg har lagt på meg, det skal godt gjøres på ei uke, selv om jeg var helt stillesittende (syk) og spiste mye godis. 

EDIT: Og i dag var ytterligere 0,6 kg forsvunnet. Godt for sinnet at det bare var noen dager med normal kost og litt mer bevegelse som skulle til! 

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

22 timer siden, drue skrev:

Veide 1,8 kg mer 2. januar enn det jeg gjorde 22. desember. Har allerede gått ned 0,8 kg av dem. Tipper de resterende 1 kg er borte i løpet av de neste par ukene. Det er ikke 1,8 kg fett jeg har lagt på meg, det skal godt gjøres på ei uke, selv om jeg var helt stillesittende (syk) og spiste mye godis. 

EDIT: Og i dag var ytterligere 0,6 kg forsvunnet. Godt for sinnet at det bare var noen dager med normal kost og litt mer bevegelse som skulle til! 

Samme her. Gikk opp et par kilo i jula. De er allerede forsvunnet som dugg for sola uten at jeg har gjort noe annet enn å spise vanlig mat igjen og kanskje bevegd meg litt mer fordi jeg var så rastløs etter mange late dager. Alt fuzzed om slankekur i januar forblir ubegripelig for meg. Nesten litt trist at julefluffet forsvinner så fort!

Anonymkode: fe4f5...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint men, har lagt på meg 200 gram. Sov lenge så jeg spiste bare lunsj (knekkebrød) middag og godteri. Rundt 1700 kcal hver dag.

Anonymkode: 83a33...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...