Gå til innhold

Varig vekttap er umulig, bare å gi opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Problemet er at mange ser på det å gå ned i vekt som en dugnad de må gjennom for en periode, mens sannheten er at dette er noe man i større eller mindre grad må jobbe med resten av livet. En ting er å gå ned i vekt, det er vanskelig nok, men må faktisk lære seg å like og leve sundt, og trene. Hvis det eneste man tenker på når man er på diett er å få skeie ut når man er ferdig har man tapt...

Jeg snakker av egen erfaring, har gått opp og ned mange ganger i mitt liv, men tror kanskje jeg har funnet nøkkelen nå. Jeg trener hver dag og har lært meg å sette stor pris på det. Jeg er bevisst på kostholdet mitt hver dag og har lært meg å sette pris på det også. Jeg prøver å hele tiden være bevisst på hvor lite som skal til for at det sklir ut igjen og tar meg selv i nakken med en gang jeg merker at det sklir ut og at jeg begynner å lage unnskyldninger for meg selv. Går jeg på en smell er det bare å brette opp ermene og kjøre knallhard disiplin igjen med en gang, ikke vente fordi det er så beleilig å starte åp en mandag. Jeg har også skjønt at sofaen og TV-en er min fiende, og at jeg får mye gratis av å gjøre ting som ikke innebærer stillesitting i stedet. Jeg er veldig bevisst på hvorfor jeg har mislyktes tidligere.

Enkelt? Nei, men absolutt ikke umulig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

De færreste vet det. 

Det har du nok rett i, og det virker som om dette inkluderer flertallet av fasleger og ernæringsvilledere. Da blir det desto viktigere at de som vet gjør en innsats for å spre faktabasert kunnskap.

Anonymkode: 01bcb...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like underholdende når de fete kommer med unnskyldninger til hvorfor de er feite. Jeg har en kollega som er ganske overvektig. Selvfølgelig totalt uforskyldt i følge henne selv. Hun har ødelagt forbrenning, er alltid sulten siden hun nesten ikke spiser, osv. Legger merke til at hun har for vane å spise et mellommåltid bestående av 2 brødskiver med rikeleg pålegg ca kl 10.00. Da er hun svimmel av sult, det er tross alt hele 2-3 timer siden frokost...Kl 11.30 er det lunsj og da spiser hun godt. Personlig er jeg sulten til lunsj, heldigvis, ellers hadde eg jo ikke spist. Hun spiser i hvert fall dobbelt så mye som meg på en gj.snittlig arbeidsdag. Dette er jo bare et eksempel, men min erfaring er at mange overvektige har et annet forhold til mat og sult enn f.eks meg som er slank. Det er et tankekors at det ikke eksisterer feite folk i sultrammede grupper, ei heller var krigsfangene under 2 verdenskrig spesielt overvektige. Godt mulig mange av disse spiser ca 800 kcal daglig, hva vet jeg, skulle ikke forundre meg om noen av dem spiser karbohydratrik mat som ris heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner aller mest interessant i denne tråden er at så mange er skråsikre på at de har svaret, når ikke engang forskerene er enige. 

Anonymkode: 47c48...c45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tusseladen skrev:

Alltid like underholdende når de fete kommer med unnskyldninger til hvorfor de er feite. Jeg har en kollega som er ganske overvektig. Selvfølgelig totalt uforskyldt i følge henne selv. Hun har ødelagt forbrenning, er alltid sulten siden hun nesten ikke spiser, osv. Legger merke til at hun har for vane å spise et mellommåltid bestående av 2 brødskiver med rikeleg pålegg ca kl 10.00. Da er hun svimmel av sult, det er tross alt hele 2-3 timer siden frokost...Kl 11.30 er det lunsj og da spiser hun godt. Personlig er jeg sulten til lunsj, heldigvis, ellers hadde eg jo ikke spist. Hun spiser i hvert fall dobbelt så mye som meg på en gj.snittlig arbeidsdag. Dette er jo bare et eksempel, men min erfaring er at mange overvektige har et annet forhold til mat og sult enn f.eks meg som er slank. Det er et tankekors at det ikke eksisterer feite folk i sultrammede grupper, ei heller var krigsfangene under 2 verdenskrig spesielt overvektige. Godt mulig mange av disse spiser ca 800 kcal daglig, hva vet jeg, skulle ikke forundre meg om noen av dem spiser karbohydratrik mat som ris heller.

Nettopp. Du får sette deg inn i hvordan metabolismen virker. 

Anonymkode: 01bcb...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det jeg finner aller mest interessant i denne tråden er at så mange er skråsikre på at de har svaret, når ikke engang forskerene er enige. 

Anonymkode: 47c48...c45

Kan du utdype?

Anonymkode: 01bcb...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk lest en del forskning, også om dette temaet (men ikke særskilt riktignok). Jeg mener bestemt at forska ingen i hovedsak konkluderer med at det er liten forskjell når det gjelder forbrenning/metabolisme hos mennesker. Vi snakker +/- ca 10%?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi de som er bælfeit gjerne har brukt et helt liv på å spise for mye eller feil: hver eneste dag. Gammel vane er vond og vende: men ikke umulig. Problemet er at de begynner å spise "som de alltid har gjort" igjen, men har aldri spist normalt. Så da er problemet dumskap, lav selvdisiplin og manglende evne til å ta til seg ny lærdom. Det er FULT mulig for friske folk å stabilisere seg på en nærmest hvilken som helst vekt. 

Anonymkode: f9931...509

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2018 den 12.00, AnonymBruker skrev:

Det handler mest om det mentale, er der de fleste feiler. Å bli avhengig av sukker og fett er vanlig, man får belønning mentalt av det.

Så lenge man spiser "Normale" porsjoner av vanlig mat går man ned i vekt stort sett,  å drive med ekstreme kurer virker ikke i lengden. Men er man veldig overvektig så ville jeg kjørt ekstrem diett i 2 mndr, for å omstille hjernen. Fjerne søtsuget. SÅ innføre vanlig mat igjen gradvis.

Vanlig mat:

Karbo: Potet, ris, søtpotet, havregryn(store), surdeig brød(grovt)

Proteiner: Fisk, kjøtt, kylling, linser, cottage cheese, yoghurt.

Fettkilder: olivenolje, nøtter, smør,

Så grønnsaker, frukt og bær.

 

Mat er ganske enkelt, men fleste klarer ikke å omstille hjernen sin. Havner tilbake til gamle vaner, vi spiser oss syke. Mat og tarmsystemet er noe av det viktigste av helsen vår. Mye psykisk sykdom kommer også fra feil kosthold.

Anonymkode: dd015...539

Ble nysgjerrig her, hvorfor STORE havregryn? Hva gjør de som ikke små havregryn gjør? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tusseladen skrev:

Jeg har faktisk lest en del forskning, også om dette temaet (men ikke særskilt riktignok). Jeg mener bestemt at forska ingen i hovedsak konkluderer med at det er liten forskjell når det gjelder forbrenning/metabolisme hos mennesker. Vi snakker +/- ca 10%?

Forskning er så mangt. Presenter gjerne den du snakker om. Metabolismen styres av hormoner, som igjen påvirkes av mange faktorer, endel vi ikke kan kontrollere, endel vi ikke vet om, herunder kjønn, alder, vekt, genetikk, /epigenetikk/, levemiljø, stress, miljøgifter, sykdomstilstander, medikamenter, hormonell balanse, kosthold, makronæringsstoffer og sikkert mer jeg ikke vet om pr nå. 

Mennesker er ikke like, selv om de grunnleggende prinsippene som styrer metabolismen er det. 

Anonymkode: 01bcb...590

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forskning er så mangt. Presenter gjerne den du snakker om. Metabolismen styres av hormoner, som igjen påvirkes av mange faktorer, endel vi ikke kan kontrollere, endel vi ikke vet om, herunder kjønn, alder, vekt, genetikk, /epigenetikk/, levemiljø, stress, miljøgifter, sykdomstilstander, medikamenter, hormonell balanse, kosthold, makronæringsstoffer og sikkert mer jeg ikke vet om pr nå. 

Mennesker er ikke like, selv om de grunnleggende prinsippene som styrer metabolismen er det. 

Anonymkode: 01bcb...590

"den" forskningen? Man kan ikke konkludere med noe av å lest en forskningsartikkel. Ja, forbrenningen eller metabolismen, er ikke helt identisk hos 2 forskjellige mennesker, men forskning har vist (og det finnes masse forskning på dette området), at variasjonene er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sted å starte er kanskje på det mentale plan. For årsaken ligger nok ofte mellom ørene. I tillegg så burde stor overvekt får mer status som en spiseforstyrrelse. Vi reagerer på at folk ikke spiser eller tvinger seg til å spy, men overdreven trening og overspising tilhører nok i samme kategori. Nå skal vi ikke sy puter under armene på folk, men de burde fått hjelp. Tidligere. Ikke når de har BMI på 45. 

Om man alltid er på en konstant slankekur, så er det vel ikke så rart vi går opp igjen. Det blir nok mye av "årets diett", og ikke en varig livsstilendring. Vi undervurderer hva og hvor mye vi spiser, velger mat med høy kaloritetthet, overvurderer aktivitetsnivået, kjører mye bil, har stillesittende jobber. Det går mye tid foran skjermer og. 

Om vi hadde delt opp gruppen i de som hopper på årets diett, og de som endrer livsstil, så vil sikkert det være forskjell på hvem som oftest ikke oppnår varig vektnedgang. 

De fleste jeg kjenner som har gått ned i vekt, har gått opp igjen. En har forandret livet sitt fullstendig, og har blitt et forholdsvis kjent navn innen trening på sitt felt. En annen en holder seg like bra etter slankeoperasjon, og er vel snart 10 år siden den.

Men så har du alle unnskyldningene. Det er jul. Det er en bursdag. Den eller den vanen nekter de å slippe. Det er fredagskaffen på jobb. Jo flere unnskyldninger, jo mindre sjanse for å lykkes garantert. 

Gir man opp, kommer man ingen vei. Det er i hvertfall sikkert. 

Anonymkode: bcba7...81b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tusseladen skrev:

"den" forskningen? Man kan ikke konkludere med noe av å lest en forskningsartikkel. Ja, forbrenningen eller metabolismen, er ikke helt identisk hos 2 forskjellige mennesker, men forskning har vist (og det finnes masse forskning på dette området), at variasjonene er små.

Oh lord. Ja. Det er bare å komme med den forskning som har vist det du snakker om  (den som i "den litteratur", betyr ikke nødvendigvis én enkeltartikkel..)  man kan ikke bare komme med påstander om at forskning har vist. 

Anonymkode: 01bcb...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oh lord. Ja. Det er bare å komme med den forskning som har vist det du snakker om  (den som i "den litteratur", betyr ikke nødvendigvis én enkeltartikkel..)  man kan ikke bare komme med påstander om at forskning har vist. 

Anonymkode: 01bcb...590

Du kan i så fall finne den selv, det er enkelt. Hva med "din" forskning"? Den som beviser at man er uforskyldt overvektig? Altså forskning som "beviser" at man forblir feit på tross av at langvarig lavt kaloriinntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man legger p seg fordi man ikke tåler maten, kroppen har ikke godt av maten, og protesterer. Enkelt og greit. 

Anonymkode: bd308...f4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tusseladen skrev:

Du kan i så fall finne den selv, det er enkelt. Hva med "din" forskning"? Den som beviser at man er uforskyldt overvektig? Altså forskning som "beviser" at man forblir feit på tross av at langvarig lavt kaloriinntak. 

For det første; Du hevder slik og slik, altså er det opp til deg å underbygge påstanden. Så kan du lese den andre setningen din om igjen. Deretter kan du la være å tillegge meg utsagn jeg ikke har kommet med, det er bare tåpelig og viser at man ikke har reelle argumenter. Men ta gjerne en titt på de linker jeg har postet i denne tråden, det er nok en god start. 

Anonymkode: 01bcb...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 Har skeiet ut denne julen! Men nå skal det hentes inn igjen :) For en tulling jeg er som aldri lærer, men nå er det nok! Ikke første smellen man går på for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man legger p seg fordi man ikke tåler maten, kroppen har ikke godt av maten, og protesterer. Enkelt og greit. 

Anonymkode: bd308...f4c

Gratulerer med dagens bullshit

 

 

Anonymkode: 37332...a01

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man legger p seg fordi man ikke tåler maten, kroppen har ikke godt av maten, og protesterer. Enkelt og greit. 

Anonymkode: bd308...f4c

Helt sant 😁

Anonymkode: bd308...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2019 den 18.02, Eneri skrev:

Ble nysgjerrig her, hvorfor STORE havregryn? Hva gjør de som ikke små havregryn gjør? 

Ikke meg som skrev dette, men store havregryn er litt mer for magen å jobbe med så du holder deg mett lenger. 

Anonymkode: f7908...1f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...