Gå til innhold

Varig vekttap er umulig, bare å gi opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere nye undersøkelser viser at varig vekttap er nærmest umulig. Alle kan gå ned i vekt, men mindre enn en promille beholder den nye vekten etter 10 år.

En norsk undersøkelse i år viser at over 90% av alle slankeopererte går opo igjen innen 5 år.

Kjenner DU noen som har gått varig ned i vekt? Altså 5-10 år?

Dette er så deprimerende å vite. Da er det vel bare å gi opp?

Anonymkode: 94b03...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er kjempe mange som slanker seg hvert eneste år. De fleste gjer dette i form av ulike dietter- lavkarbo, lavkalori osv. Og det sier seg selv at ingen kan gå på diett hele livet. 

De som klarer å holde vekta er de som begynner å trene og skaffer seg en ny sunn og aktiv livsstil. Da gjør det ikke noe om du spiser junkfood og godteri av og til.

Anonymkode: d3c93...9c0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Ja det er nok ganske umulig. Jeg kjenner mange som har gått mye ned, men de har alle gått opp igjrn.

Men flere og flere leger fokuserer nå på forebygging av overvekt, istedenfor behandling.

De slanke må arbeide for å holde seg slanke. De overvektige må arbeide for å ikke bli tjukkere. Men å gå ned, for å bli der, det har ikke jeg troen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som har gått ned (enkelte av dem ganske mye!) og som har holdt seg der. Hele trikset er å IKKE gi opp. De måtte få seg en helt ny livsstil, og de gjorde store omlegginger i det meste, men det gikk! 

Anonymkode: 71f93...c94

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke umulig, men typiske slankekurer som baserer seg på kalorirestriksjon virker bare kortvarig. For å gå varig ned i vekt må du ha en varig livsstilendring. Å redusere karbohydratinntaket er det som fungerer i lengden. 

 

 

Anonymkode: 01bcb...590

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elseby13
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner flere som har gått ned (enkelte av dem ganske mye!) og som har holdt seg der. Hele trikset er å IKKE gi opp. De måtte få seg en helt ny livsstil, og de gjorde store omlegginger i det meste, men det gikk! 

Anonymkode: 71f93...c94

Hvor lenge har de holdt seg slanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å holde vekten, men det er ikke helt umulig. Tror forresten det er 3-5 prosent som klarer å holde vekten, ikke mindre enn en promille :) 

Det er bra at det blitt mer bevissthet rundt dette. Selv har jeg gått ned ca. 14 kg, og må jobbe hver dag for å holde vekten. Det som fungerer for meg er å veie meg hver dag, telle kalorier og å trene. Hvis jeg ikke passer på går jeg opp i vekt før jeg får sukk for meg. Det viktigste "tiltaket" er derfor å veie meg hver dag. Går jeg opp noen 100 gram kan jeg regulere matinntaket med en gang, gram blir nemlig fort til kilo og kilo tar tid å gå ned. 

Anonymkode: f0ef3...4f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elseby13 skrev:

Hvor lenge har de holdt seg slanke?

16 år for ene, over 10 år for de andre. 

Anonymkode: 71f93...c94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å holde en stabil vekt etter vektnedgangen. Men jeg tror på en livsstilsendring, ikke slankekurer. Når kroppen venner seg til en endring med variert sunn mat, og noen ganger litt av alt, så er det det kroppen har det godt med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde ha større bevissthet rundt forebygging, ikke behandling. Det er det som er feilen i dag. Pluss at man ikke dår hjelp før man er bælfeit. 

Anonymkode: 7f244...4e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere. Men fellestrekket er livsstilsendring. Og at utgangspunktet var ganske dårlig, det vil si null aktivitet og dårlige kostholdsvalg. Blant annet ei venninne som gikk fra å spise så mye sjokolade hun ville til å ikke spise søtt - det var 10kg ned, som fortsatt er borte 12 år senere. Gikk selv ned 5kg (ikke overvektig i utgangspunktet) for 8 år siden da jeg endelig fikk struktur på treningen. 

Anonymkode: a0686...bca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere nye undersøkelser viser at varig vekttap er nærmest umulig. Alle kan gå ned i vekt, men mindre enn en promille beholder den nye vekten etter 10 år.

En norsk undersøkelse i år viser at over 90% av alle slankeopererte går opo igjen innen 5 år.

Kjenner DU noen som har gått varig ned i vekt? Altså 5-10 år?

Dette er så deprimerende å vite. Da er det vel bare å gi opp?

Anonymkode: 94b03...eeb

Ja, det er bare å gi opp og fortsette å bli feit 🙄🤷‍♀️ Nå har de overvektige klart å finne enda en ny unnskyldning. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vanlig fyr

Tror også det handler om at man må innse at det er helt normalt å være sulten, og at man ikke må være mett hele tiden. Jeg har begynt med periodisk faste hvor jeg spiser et stort og sunt måltid om dagen og jeg føler meg bedre enn på lenge og nei...man blir ikke mer sulten av periodisk faste Jeg har gått ned 1/3 av målet mitt og jeg har fått et nytt og sunnere forhold til mat. Før kunne jeg spise "på farten" og jeg var ikke så nøye med hva det var, mens på ett måltid om dagen går det mye tanke og omsorg i hva jeg spiser og jeg passer på at måltidet inneholder alt av hva jeg trenger av næring. 

Mange legger på seg etterhvert som de blir eldre og hvorfor det? Kan tenkes at man rett og slett spiser mer. Når man var yngre så måtte man som regel vente på middagen, som voksen kan man spise middag døgnet rundt hvis man føler for det, spesielt hvis man har en hektisk hverdag.

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Vanlig fyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 20-25kg for snart 7 år siden, holdt meg noenlunde på samme vekt, men slækker jeg av går jeg fort opp noen kilo, så må innimellom ta skippertak for å gå ned et par kilo igjen. Sånn som nå etter jula 🙄. Men har ikke gått mye opp altså. Jeg og leste sånne artikler og tenkte ikke f... om jeg skal bli en av de 90% som går opp igjen. 

Anonymkode: 4f9aa...328

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det mulig!

Men man kan jo ikke gå tilbake til å spise så mye man gjorde før man slanket seg, tynne kan heller ikke det. Det er likt for alle.

Så lenge man ikke spiser mer enn kroppen trenger, så er det mulig. 

Overvekt er ikke en forbannelse som rammer de overvektige, det er selvpåført.

Anonymkode: 007ee...ea3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere nye undersøkelser viser at varig vekttap er nærmest umulig. Alle kan gå ned i vekt, men mindre enn en promille beholder den nye vekten etter 10 år.

En norsk undersøkelse i år viser at over 90% av alle slankeopererte går opo igjen innen 5 år.

Kjenner DU noen som har gått varig ned i vekt? Altså 5-10 år?

Dette er så deprimerende å vite. Da er det vel bare å gi opp?

Anonymkode: 94b03...eeb

Mange slankeopererte går opp igjen, ja. Men de ferreste går opp igjen alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

 

Tror også det handler om at man må innse at det er helt normalt å være sulten, og at man ikke må være mett hele tiden. Jeg har begynt med periodisk faste hvor jeg spiser et stort og sunt måltid om dagen og jeg føler meg bedre enn på lenge og nei...man blir ikke mer sulten av periodisk faste Jeg har gått ned 1/3 av målet mitt og jeg har fått et nytt og sunnere forhold til mat. Før kunne jeg spise "på farten" og jeg var ikke så nøye med hva det var, mens på ett måltid om dagen går det mye tanke og omsorg i hva jeg spiser og jeg passer på at måltidet inneholder alt av hva jeg trenger av næring. 

Mange legger på seg etterhvert som de blir eldre og hvorfor det? Kan tenkes at man rett og slett spiser mer. Når man var yngre så måtte man som regel vente på middagen, som voksen kan man spise middag døgnet rundt hvis man føler for det, spesielt hvis man har en hektisk hverdag.

 

Nei, man må ikke være mett hele tiden. Men å være sulten hele tiden er heller ikke godt. 

Grunnen til at mange legger på seg når de blir eldre, er at forbrenningen ofte går ned. Mange blir også mindre aktive. Og mange kvinner legger på seg pga hormonendringer i overgangsalderen. 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke umulig, men typiske slankekurer som baserer seg på kalorirestriksjon virker bare kortvarig. For å gå varig ned i vekt må du ha en varig livsstilendring. Å redusere karbohydratinntaket er det som fungerer i lengden. 

 

 

Anonymkode: 01bcb...590

Det handler mest om det mentale, er der de fleste feiler. Å bli avhengig av sukker og fett er vanlig, man får belønning mentalt av det.

Så lenge man spiser "Normale" porsjoner av vanlig mat går man ned i vekt stort sett,  å drive med ekstreme kurer virker ikke i lengden. Men er man veldig overvektig så ville jeg kjørt ekstrem diett i 2 mndr, for å omstille hjernen. Fjerne søtsuget. SÅ innføre vanlig mat igjen gradvis.

Vanlig mat:

Karbo: Potet, ris, søtpotet, havregryn(store), surdeig brød(grovt)

Proteiner: Fisk, kjøtt, kylling, linser, cottage cheese, yoghurt.

Fettkilder: olivenolje, nøtter, smør,

Så grønnsaker, frukt og bær.

 

Mat er ganske enkelt, men fleste klarer ikke å omstille hjernen sin. Havner tilbake til gamle vaner, vi spiser oss syke. Mat og tarmsystemet er noe av det viktigste av helsen vår. Mye psykisk sykdom kommer også fra feil kosthold.

Anonymkode: dd015...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...