Gå til innhold

Har noen kuttet sukker fullstendig?


Supernova17

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Supernova17 skrev:

Jeg hadde interessert meg for alle erfaringer dere har med å kutte sukker.

Mitt mål for det neste året er å redusere sukker fra kostholdet mitt.

Har noen tips til hvordan det går an å gjøre dette på best mulig måte? Hvordan kutte sukkersuget?

Kjøp noe sukkerfri brus, brus tabletter med c vitaminer! Sykt godt. Spis hver 2,5-3 time, det redusere sukker suget. Blir man får frister så gå heller ut og gå en tur/ tren litt. Viktig å ikke slutte og kose seg, finn erstatninger istedet for. Eneste måtten å slutte med en vane er å innføre en annen vane( dr phill)😂

Veldig lurt av deg å roe ned med sukker, går alltid ned 3-4 kg av å legge godis kun til lørdager igjen🤓

 

lykke til!😊

 

Anonymkode: efd63...3d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kuttet alt tilsatt sukker for et par år siden. Kuttet ikke fruktsukker. Det gikk kjempefint.... i 3 dager :skratte:

så ja... suget ble for stort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nettopp det samme du har gjort.

Anonymkode: f7d0e...23f

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og du klarte ikke å komme med motargumenter. I guess I win

Anonymkode: f7d0e...23f

Ja du vinner prisen for mest usaklig innlegg. Her er premien din: 

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1311889 :

Urinary Sodium and Potassium Excretion, Mortality, and Cardiovascular Events.

 

Anonymkode: 1d876...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fettrike dietter, altså lavkarbo så er ikke salt lov fordi salt binder fett. 

Anonymkode: 8fb4d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager med lite karboer og svupp nå føler jeg meg hyperaktiv. 

 

Anonymkode: 8fb4d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

To dager med lite karboer og svupp nå føler jeg meg hyperaktiv. 

 

Anonymkode: 8fb4d...066

Hva har du spist? :)

Anonymkode: 55df1...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På fettrike dietter, altså lavkarbo så er ikke salt lov fordi salt binder fett. 

Anonymkode: 8fb4d...066

Det må du nesten forklare nærmere. Det er jo ikke 1. April..

Anonymkode: 1d876...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lill3My skrev:

Kutte sukker, som i all sukker eller som i tilsatt, hvitt sukker? All sukker betyr alle karbohydrater - glukose, fruktose, sukrose, laktose osv. Altså alt av korn, frukt, melk... 

Hva er det du vil kutte ut og hvorfor? Å redusere inntaket er fornuftig og gjennomførbart, å kutte det fullstendige til null er hverken hensiktsmessig, nødvendig eller lett å gjennomføra over tid da en finner sukker i allslags, til og med i ting som bacon, buljong, surkål og "sunne" proteinbarer 

Jeg er TS og vil redusere sukkerinntaket, fordi det er usunt og jeg tror jeg har godt av å spise sunnere. Jeg har ikke bestemt meg for i hvilken grad jeg skal kutte, derfor spør jeg dere på Kvinneguiden, slik at jeg skal få høre deres erfaringer. Tusen hjertelig takk til alle som kommenterer!! Jeg gleder meg over alle kommentarer.😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er tøft alene, ville klart det sammen med noen med samme innstilling. Generelt har jeg ingen å prate med i hverdagen, og synes det er tøft å bo  i Norge. Jeg savner en forandring

Anonymkode: f1500...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2018 den 16.04, AnonymBruker skrev:

Hva har du spist? :)

Anonymkode: 55df1...e8c

3 Egg til frokost, nutrilettshake til lunsj, kyllingfilet med salat til middag, 6 kopper te, 5 glass vann, 1 bunt stangselleri. 

I dag. 

Anonymkode: 8fb4d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2018 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Det må du nesten forklare nærmere. Det er jo ikke 1. April..

Anonymkode: 1d876...972

Dette er da basiskunnskap. Usikker på hvor det står svart på hvitt. Muligens i veiledningen for atkins dietten 

Anonymkode: 8fb4d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2018 den 8.25, Mynona skrev:

Jeg kuttet alt tilsatt sukker for et par år siden. Kuttet ikke fruktsukker. Det gikk kjempefint.... i 3 dager :skratte:

så ja... suget ble for stort! 

Du må være forberedt på hodepine og søtsug, men det varer ikke evig lenge. Så kan det være lurt å kutte ut alt sukkeret du drikker først, hvis ikke får du det dobbelt så tøft som om du bare skal kutte matsukker. 

Anonymkode: 8fb4d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er da basiskunnskap. Usikker på hvor det står svart på hvitt. Muligens i veiledningen for atkins dietten 

Anonymkode: 8fb4d...066

Nei, det er tull. Når man bruker glukose som drivstoff holder man på mer vann, (fordi insulin bidrar til å holde på natrium). Når man bruker fett (ketoner) som drivstoff øker mengden elektrolytter som skilles ut i urinen. Man trenger altså mer salt jo mindre karbohydrater man spiser.

Anonymkode: 1d876...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28. desember 2018 den 23.17, Plannergirl skrev:

Salt er ikke essensielt for liv og helse, sodium er. Sodium får vi i oss mer enn nok av via vanlig mat. Gjennomsnittsnormannen får i seg 9 g salt (NaCl) per dag, og anbefalingene sier maks 5 g. Derfor vil å drikke mer salt være helt på jordet og et dårlig råd uten substans i virkeligheten. 

https://academic.oup.com/ajh/article/27/9/1129/2730186

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1311889 

 

Anonymkode: 1d876...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må være forberedt på hodepine og søtsug, men det varer ikke evig lenge. Så kan det være lurt å kutte ut alt sukkeret du drikker først, hvis ikke får du det dobbelt så tøft som om du bare skal kutte matsukker. 

Anonymkode: 8fb4d...066

Detvar mye lettere å slutte å røyke faktisk. Jeg drikker bare vann, så jeg slapp dobbel pine hvertfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Droppet både karbohydrater og søtsaker, eneste grunnen til at jeg spiste snoop hverdag før, var fordi jeg var sulten på kvelden eller kjedet meg, men nå passer jeg alltid på at jeg er mett og derfor lengter jeg ikke etter søtsaker lenger. Helt sykt egentlig haha, er litt oversaket over meg selv

Smoothe på kvelden er den bste snoopen for meg !:nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, utelater alt av sukker og frukt samt hvetemel og annet med mye stivelse. Jeg har vondt i hodet et par dager og er urolig når jeg kutter det ut, tisser mye fordi jeg slipper vannvekt. Synes det går helt greit. Jeg planlegger en fest med alkohol, "søpplemat og godis med sånn ca et par månders mellomrom, for meg fungerer det fint. Kan ikke si jeg har kuttet alt totalt, men lever jo for det meste uten. Fra påske blir det ikke noen slike helger da jeg gjerne vil prøve å få denne gamle kroppen min til å se litt ok ut i bikini. Så starter nok pils og godisfesten i sommerferien tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2018 den 21.09, AnonymBruker skrev:

Å kutte sukker fullstendig er nesten umulig. 

Heldigvis fordi en fullstendig fravær av sukker ville vært livstruende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2018 den 19.37, Supernova17 skrev:

derfor spør jeg dere på Kvinneguiden

Du burde spørre en ernæringsfysiolog.
(men du får kanskje ikke de svarene du ønsker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Midgard skrev:

Du burde spørre en ernæringsfysiolog.
(men du får kanskje ikke de svarene du ønsker)

Jeg skal selvsagt til en ernæringsfysiolog, men jeg kommer ikke til før mars. Likevel tror jeg at jeg får mer interessante svar på Kvinneguiden enn jeg kommer til å få av ernæringsfysiologen. Jeg tror at medlemmer av KG er ærlige og har opplevd og erfart det meste. Og på KG får jeg høre flere meninger. Tusen takk for alle bidrag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...