Gå til innhold

FORVIRRET etter gynekologbesøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, jenta98 skrev:

Vet du hva, jeg aner ikke hvorfor det er engelsk også. Står blandet engelsk og norsk igjennom hele arket. Brukte kvinnedoktoren i Tønsberg. Jada! Han er nok super flink i feltet sitt. Men det var en skremmende måte å fortelle mrg på, at 90% kommer dette til å gå galt, i mens hun andre så noe INNENFOR livmor. - det er vel det faktiske dilemma

Hm, rart at han kan si det når det er såpass tidlig.. Krysser fingrene for at han tar feil og at alt bare er bra🤞🏼

Tønsberg.. Det er ikke langt unna🙈 Vurderte faktisk å dra til kvinnedoktoren i Tbg selv tidligere i år, men ble så tett fulgt opp fra før, så droppet det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være forskjellig kvalitet på ultralydapparatet de bruker? Evt dyktighet og erfaring?

vil tro at en gyn ikke tar feil dersom han/hun ser en plommesekk i livmoren (intrauterint svangerskap). 

Anonymkode: bee53...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fint at du fikk målt HCG i dag og skal ta ny måling mandag. Så tidlig i svangerskapet er dette den beste indikasjonen på normal utvikling. Ultralyd så tidlig som 6+3 er et sjansespill, som i svært mange tilfeller skaper mer forvirring enn trygghet. Nå har du vært to steder, og da ser du nettopp eksempel på det. 

Hvis den første gynekologen så fosteranlegg i en livmorhule, så er det i hvert fall ikke graviditet utenfor livmor. Da er det enten abort eller at du er kortere gravid enn antatt. Jeg regner med at hun ikke så hjerteaktivitet, ellers ville du vel visst om det. 

Du må nesten bare vente til tirsdag før du kan få noe mer visshet. Synker HCG er det dessverre en abort på gang. Hvis du har HCG som stiger unormalt sakte/svakt kan det være indikasjon på sv sk utenfor livmor. I et normalt sv sk vil HCG mer enn doble seg fra fredag til mandag. 

At du ikke ble henvist til sykehus nå er normalt, for situasjonen er ikke avklart. Hvis du får smerter eller blødning i helgen så kontakter du legevakt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kitcat skrev:

Det var fint at du fikk målt HCG i dag og skal ta ny måling mandag. Så tidlig i svangerskapet er dette den beste indikasjonen på normal utvikling. Ultralyd så tidlig som 6+3 er et sjansespill, som i svært mange tilfeller skaper mer forvirring enn trygghet. Nå har du vært to steder, og da ser du nettopp eksempel på det. 

Hvis den første gynekologen så fosteranlegg i en livmorhule, så er det i hvert fall ikke graviditet utenfor livmor. Da er det enten abort eller at du er kortere gravid enn antatt. Jeg regner med at hun ikke så hjerteaktivitet, ellers ville du vel visst om det. 

Du må nesten bare vente til tirsdag før du kan få noe mer visshet. Synker HCG er det dessverre en abort på gang. Hvis du har HCG som stiger unormalt sakte/svakt kan det være indikasjon på sv sk utenfor livmor. I et normalt sv sk vil HCG mer enn doble seg fra fredag til mandag. 

At du ikke ble henvist til sykehus nå er normalt, for situasjonen er ikke avklart. Hvis du får smerter eller blødning i helgen så kontakter du legevakt. 

 

Hun trenger ikke kontakte legevakt hvis hun får blødning nei, det er helt normalt å miste så tidlig. Ved sterke smerter er jeg derimot enig i at legevakt bør oppsøkes mtp exu. 

Lykke til ts, det er jo positivt at den første legen så noe inni livmoren 🤞😊

Anonymkode: ae24e...3f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kitcat skrev:

Det var fint at du fikk målt HCG i dag og skal ta ny måling mandag. Så tidlig i svangerskapet er dette den beste indikasjonen på normal utvikling. Ultralyd så tidlig som 6+3 er et sjansespill, som i svært mange tilfeller skaper mer forvirring enn trygghet. Nå har du vært to steder, og da ser du nettopp eksempel på det. 

Hvis den første gynekologen så fosteranlegg i en livmorhule, så er det i hvert fall ikke graviditet utenfor livmor. Da er det enten abort eller at du er kortere gravid enn antatt. Jeg regner med at hun ikke så hjerteaktivitet, ellers ville du vel visst om det. 

Du må nesten bare vente til tirsdag før du kan få noe mer visshet. Synker HCG er det dessverre en abort på gang. Hvis du har HCG som stiger unormalt sakte/svakt kan det være indikasjon på sv sk utenfor livmor. I et normalt sv sk vil HCG mer enn doble seg fra fredag til mandag. 

At du ikke ble henvist til sykehus nå er normalt, for situasjonen er ikke avklart. Hvis du får smerter eller blødning i helgen så kontakter du legevakt. 

 

Og den som tar telefonen på.legevakten, vil riste på.hode for seg selv og be hun ta smertestillende om det er vondt. 

Det er ingen tig de kan hjelpe med så tidlig. 

Anonymkode: 8aac6...b4f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og den som tar telefonen på.legevakten, vil riste på.hode for seg selv og be hun ta smertestillende om det er vondt. 

Det er ingen tig de kan hjelpe med så tidlig. 

Anonymkode: 8aac6...b4f

Fikk faktisk beskjed om å ringe til sykehuset, og ikke legevakten om jeg fikk smerter i magen.

Anonymkode: 5890d...d74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i det hele tatt ta UL så tidlig, når du vet du er før uke 7?

Holder en knapp på gyn 1. Graviditet pleier sjeldent være så magisk at fostere bare forsvinner uten at der er en eller annen form for ekstremt negative signaler fra kroppen som smerter, eller blod samme hvor de er plassert.

Anonymkode: e6e04...931

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tro gyn 1 er nærmest sannheten, og at UL-apparatet til gyn 2 ikke har vært bra nok så tidlig (og det er helt vanlig det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos gynekolog  i ca uke 4 i mitt svangskap. Jeg skulle ta abort så trengte å vite hvor langt jeg var på vei. 

De kunne da heller ikke se noe fordi det var for tidlig. En annen grunn kunne være graviditet utenfor livmoren. Jeg tok blodprøver med noen dagers mellomrom, og når jeg ca en uke etterpå dro tilbake til gynekologen så kunne de helt fint se plommesekken fosteret lå i. 

Så du har nok vare vært for tidlig ute. 

Anonymkode: fb86b...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, jenta98 skrev:

Vet du hva, jeg aner ikke hvorfor det er engelsk også. Står blandet engelsk og norsk igjennom hele arket. Brukte kvinnedoktoren i Tønsberg. Jada! Han er nok super flink i feltet sitt. Men det var en skremmende måte å fortelle mrg på, at 90% kommer dette til å gå galt, i mens hun andre så noe INNENFOR livmor. - det er vel det faktiske dilemma

Dette forklarer mye.

Han er kjempeflink, men han tar ofte "ting på forskudd", og må jobbe litt med kommunikasjonen.

Han fortalte meg at jeg hadde celleforandringer, og at jeg måtte ta en ny celleprøve for bekreftelse.  Noen dager etterpå (før ny prøve) ringte han meg og fortalte at jeg ikke hadde celleforandringer likevel, det var bare et uryddig bilde, men at han likevel ville at jeg tok en ny prøve.

 

Anonymkode: dbd78...0a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og den som tar telefonen på.legevakten, vil riste på.hode for seg selv og be hun ta smertestillende om det er vondt. 

Det er ingen tig de kan hjelpe med så tidlig. 

Anonymkode: 8aac6...b4f

Her er det begrunnet mistanke om ex u, og den gravide har fått med journalutskrift fra undersøkende gynekolog. Da skal man selvsagt ta kontakt ved blødning/smerter. 

Skal like å se det legevaktsmottak som avviser å undersøke en kvinne med sprukken eggleder, det ville nok ikke blitt en god sak 😱

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette forklarer mye.

Han er kjempeflink, men han tar ofte "ting på forskudd", og må jobbe litt med kommunikasjonen.

Han fortalte meg at jeg hadde celleforandringer, og at jeg måtte ta en ny celleprøve for bekreftelse.  Noen dager etterpå (før ny prøve) ringte han meg og fortalte at jeg ikke hadde celleforandringer likevel, det var bare et uryddig bilde, men at han likevel ville at jeg tok en ny prøve.

 

Anonymkode: dbd78...0a8

Godt å høre. Ja. Er ikke greit å få sånn beskjed uansett🤞 Jeg syntes han var så nøye, men jeg skulle tenke det værste. Her kommer jeg, 20 år, første gangs gravid. Haha 😂 aner ikke hva noe betyr. Og så få vite alt det, helt alene

Anonymkode: 5890d...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kitcat skrev:

Her er det begrunnet mistanke om ex u, og den gravide har fått med journalutskrift fra undersøkende gynekolog. Da skal man selvsagt ta kontakt ved blødning/smerter. 

Skal like å se det legevaktsmottak som avviser å undersøke en kvinne med sprukken eggleder, det ville nok ikke blitt en god sak 😱

Haha du altså. Ja jeg fikk fakrisk beskjed om at legevakten bare ville la meg sitte å vente noen timer og derfor skulle jeg kontakte sykehus med en gang. MEN jeg har såvidt hatt en eneste smerte, og alle gravide har vel litt merkbare forandringer i magen. P

Anonymkode: 5890d...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha du altså. Ja jeg fikk fakrisk beskjed om at legevakten bare ville la meg sitte å vente noen timer og derfor skulle jeg kontakte sykehus med en gang. MEN jeg har såvidt hatt en eneste smerte, og alle gravide har vel litt merkbare forandringer i magen. P

Anonymkode: 5890d...d74

Hvorfor bytter du på å skrive som anonym og ikke?

Anonymkode: 72cec...3c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bytter du på å skrive som anonym og ikke?

Anonymkode: 72cec...3c2

 

Har det noe å si for deg? Skulle egentlig ha hele tråden anonym, men så glemmer jeg ofte å trykke på anonym

Anonymkode: 5890d...d74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen grunn til å mistanke exu uten både smerter, blødning og at HCG stiger sakte. Merkelig konklusjon. Mest sannsynlig er det bare for tidlig. Det er ingen grunn til å få panikk før du har fått svar på HCG i hvert fall. 

Anonymkode: 670d5...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ingen grunn til å mistanke exu uten både smerter, blødning og at HCG stiger sakte. Merkelig konklusjon. Mest sannsynlig er det bare for tidlig. Det er ingen grunn til å få panikk før du har fått svar på HCG i hvert fall. 

Anonymkode: 670d5...d18

Håper du har rett!

Anonymkode: 5890d...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette forklarer mye.

Han er kjempeflink, men han tar ofte "ting på forskudd", og må jobbe litt med kommunikasjonen.

Han fortalte meg at jeg hadde celleforandringer, og at jeg måtte ta en ny celleprøve for bekreftelse.  Noen dager etterpå (før ny prøve) ringte han meg og fortalte at jeg ikke hadde celleforandringer likevel, det var bare et uryddig bilde, men at han likevel ville at jeg tok en ny prøve.

 

Anonymkode: dbd78...0a8

Uffamei. Gikk det bra med deg da?

Anonymkode: 5890d...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt håpløst og begynne å ta ultralyder før uke 7 selv om man gleder seg aldri så mye. Det blir som å ta graviditetstest en uke etter regnet befruktning. Det er oppskriften på å engste seg. 

Anonymkode: 27f5d...c85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Har det noe å si for deg? Skulle egentlig ha hele tråden anonym, men så glemmer jeg ofte å trykke på anonym

Anonymkode: 5890d...d74

Det gjør det  vanskelig å følge tråden, men ellers ikke noe problem

Anonymkode: bcffc...90c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...