Gå til innhold

Rydde bort julen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker den får stå til 20. dag jul. Har jeg ikke talt feil så er det en søndag så da passer det fint å rydde. Pyntet ikke før lillejulaften og har vært bortreist i nyttårshelga så vil gjerne se litt av stæsjet når jeg nå halte det ned fra loftet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ryddet ut jula 5. januar. Da var det ut med juletreet, de røde julegardinene, juledukene, lysestakene og stjernene i vinduene, og ellers alle dekorasjoner og nisser og alt mulig. Det ble veldig tomt! 

Folk får rydde ut jula når de selv ønsker. 2. juledag er det fortsatt jul for oss, jula varer til 1. januar i mitt hode. 

Anonymkode: 775e9...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går jula ut i dag. Jeg tenkte først å bare ta ut juletreet, men resten får gå samtidig. Jeg er ikke blant de som har aller mest pynt, og det meste av nipsen er i samme esker som juletrepynten. Da er det greit å ta alt vekk samtidig. 

Den viktigste grunnen til at jula går ut i dag er at jeg har ekte juletre. Vanlig gran. Selv om årets tre er det peneste, jevneste, grønneste og tetteste vi har hatt noensinne, er det ikke til å unngå at det har begynt å drysse litt i overkant mye nå. 

Anekdote: Ett år hadde vi et tre som ble kjøpt i litt dårlig lys. Tydeligvis av en skikkelig kjeltring av en juletreselger. Det viste seg å være gult før vi i det hele tatt hadde fått det inn i hus, og drysset så ekstremt at det begynte å bli synlig lite nåler på mange greiner allerede mens vi pyntet det. Det året vurderte jeg å gjøre som bloggerne og kaste ut treet i romjula, men vi trasset og holdt ut til 1. januar. For å slippe et skred av nåler ved den miste bevegelse nærmest listet vi oss forbi treet mens vi holdt pusten hele romjulen. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JeSuisLouise

Rydder ut nå, siden jeg skal ut og reise til uken. Hva gjør dere med juleblomster? Jeg har en rosa julestjerne som er ganske pen, så syns det er litt dumt å kaste. Men hiver dere alle juleblomster uansett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JeSuisLouise skrev:

Rydder ut nå, siden jeg skal ut og reise til uken. Hva gjør dere med juleblomster? Jeg har en rosa julestjerne som er ganske pen, så syns det er litt dumt å kaste. Men hiver dere alle juleblomster uansett? 

Blomster hiver jeg ikke før de er i ferd med å dø. Hvis du bare skal være borte noen få dager kan du vanne planten rett før avreise. Den tåler som regel det. Hvis du derimot skal være borte en uke eller mer er nok julestjernen død innen du kommer tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JeSuisLouise
2 minutter siden, Ullvott skrev:

Blomster hiver jeg ikke før de er i ferd med å dø. Hvis du bare skal være borte noen få dager kan du vanne planten rett før avreise. Den tåler som regel det. Hvis du derimot skal være borte en uke eller mer er nok julestjernen død innen du kommer tilbake. 

Ja, var det jeg tenkte og. Blir borte en uke så da kan jeg jo hive den rett før jeg reiser. Sviblene mine derimot, de varte ikke lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ryddet ut julen i går på siste juledag. Det føltes i grunnen bra å få huset tilbake til det normale igjen. Julestemningen er virkelig over og hverdagen er i gang. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2019 den 15.50, Arkana skrev:

Vi ryddet ut julen i går på siste juledag. Det føltes i grunnen bra å få huset tilbake til det normale igjen. Julestemningen er virkelig over og hverdagen er i gang. :) 

Siste juledag er i morgen :)

Anonymkode: af074...6d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siste juledag er i morgen :)

Anonymkode: af074...6d2

For de fleste er det bare 12 juledager. :)  I Skandinavia er det enkelte som følger 20. dag jul, slik du tydeligvis gjør, men det er altså ikke fasiten (eller i alle fall ikke den eneste fasiten). 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arkana skrev:

For de fleste er det bare 12 juledager. :)  I Skandinavia er det enkelte som følger 20. dag jul, slik du tydeligvis gjør, men det er altså ikke fasiten (eller i alle fall ikke den eneste fasiten). 

Og hva vet du om hva jeg gjør? Jo, siste juledag er i morgen, 20.dag jul. Men julen har tradisjoner, ikke regler. Vi teller ikke 21.dag jul, så strengt tatt er siste dag i morgen, men det betyr ikke at folk må ha nissene framme til da, heldigvis. 

Anonymkode: af074...6d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hva vet du om hva jeg gjør? Jo, siste juledag er i morgen, 20.dag jul. Men julen har tradisjoner, ikke regler. Vi teller ikke 21.dag jul, så strengt tatt er siste dag i morgen, men det betyr ikke at folk må ha nissene framme til da, heldigvis. 

Anonymkode: af074...6d2

Noen følger 12 juledager og andre 20, begge deler er riktig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle borettslagene rundt her jeg bor, står fortsatt juletrærne ute og lyser :)

Anonymkode: d9532...57d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkana skrev:

For de fleste er det bare 12 juledager. :)  I Skandinavia er det enkelte som følger 20. dag jul, slik du tydeligvis gjør, men det er altså ikke fasiten (eller i alle fall ikke den eneste fasiten). 

Der er vel to parallelle tradisjoner i Skandinavia. Noen steder er det tradisjonelt 13 dager jul, og andre steder 20. Men det er vel uansett ingen tradisjon som avslutter julen FØR 13. dag jul eller ETTER 20.dag. Før nå kanskje, for dette er i endring sier forskerne.

https://www.nrk.no/telemark/unge-kaster-ut-juletreet-rett-etter-jul-1.14364322

Anonymkode: ed7c7...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har julestas i huset fra første søndag i advent til ca 13. dags jul (første helg etter nyttår). Eneste unntak er juletreet som vi venter med å ta inn til 23. desember. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gata her har alle julelys ute enda, vi fjernet dem i går. Men koselig med lys ute i mørketiden, synes jeg. 

Anonymkode: 6ea79...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydder vekk jula 20 dag jul :) Gleder meg til jul!

Anonymkode: 05ba9...d18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ryddet vekk mesteparten rett før nyttårsaften for da gjorde jeg storrent pga gjester. Det var egentlig ikke planlagt, men når alt måtte flyttes på uansett så ble det sånn :P Beholdt det "fineste" frem til for ca en uke siden tenker jeg. Da røyk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...