Gå til innhold

Schrödingers katt


SchrödingersKatt

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Puffedama skrev:

Næh, så utrolig kjipt å høre det som skjedde med faren din. Det samsvarer for øvrig med mitt inntrykk: leger er ofte medfølende og interesserte, men har dårlig tid. Finnes det en enkel løsning, så går de for den.

Jeg er veldig heldig som har en kreftlege som tror det "er noe", framfor enfast lege som tror jeg er "sliten". Ny undersøkelse i november, vi får se hva de sier da. Nytt fra sist er at jeg har blitt oppsagt fra jobben. Jeg skjønner det på alle måter,men likevel... det er godt over en halv million kroner i årslønn jeg aldri vil se igjen. Jeg ville jo aldri *valgt* dette hvis jeg kunne slippe?!

Mange gode klemmer til dere alle!

Nei men i svarte da?? Er det i det hele tatt lov? 🙀😢🤬😩

Herregud har så vondt av deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, Puffedama skrev:

 

Mange gode klemmer til dere alle! Jeg håper inderlig det går godt med faren din, Handful!

Tillegg: mannen har det bra! Han er frisk og rask og antagelig i bedre form enn på flere år, haha. Rehabiliteringstrening er ikke for sveklinger :ler: 

Tusen takk! Venter på MR resultat...

Og nå så jeg tillegget, så inderlig bra at det går fint med han ihvertfall da!.❤❤

Edit: Du ser forhåpentligvis at jeg skrev til deg over også.

Endret av Handful
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å @Puffedama dette er jo ikke greit i det hele tatt! Stusser også på at de faktisk har lov til å si deg opp i en sånn situasjon.

Ønsker av hele mitt hjerte at du også skal få den "og så levde hun lykkelig og problemfritt i alle sine dager"-avslutningen!

Jeg ser for meg at det må være mye verre å være i den situasjonen du er i nå hvor ingen vet hva som feiler deg. Med kreften hadde du i det minste et skikkelig mål å rette slagene mot, men nå er det boksing i blinde. Det høres ut som du har grundige leger i alle fall, og det er bra, men så utrolig frustrende at de ikke finner noe!

Sender deg massevis av klemmer og gode tanker :hjerte: :klemmer::klemmer::klemmer:

Og så noe som høres ut som en klisjé, men jeg mener det oppriktig: herlighet for en inspirerende badass (tøffing har liksom ikke helt samme klang, selv om jeg vanligvis prøver å bruke norske ord) du er! Humor og personlighet i behold, og du klarer å glede deg på andres vegne. Du er bare fantastisk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for å komme med litt potensielt bad news, dessverre.

Fastlegen min prøvde å ringe meg flere ganger i dag, men med skjult nummer så jeg tok ikke telefonen. I tillegg er det jo søndag.

Fikk så plutselig melding om at jeg var satt opp til legetime i morgen. Deretter fikk jeg pasientpost om at prøvene fra kulen jeg fjernet fra skulderbladet for tre uker siden ikke var bra, og jeg må inn på sykehuset for videre undersøkelser.

Mer vet jeg ikke.

 

Ble fryktelig lei meg av å lese om situasjonen din, @Puffedama! ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SchrödingersKatt skrev:

Bare innom for å komme med litt potensielt bad news, dessverre.

Fastlegen min prøvde å ringe meg flere ganger i dag, men med skjult nummer så jeg tok ikke telefonen. I tillegg er det jo søndag.

Fikk så plutselig melding om at jeg var satt opp til legetime i morgen. Deretter fikk jeg pasientpost om at prøvene fra kulen jeg fjernet fra skulderbladet for tre uker siden ikke var bra, og jeg må inn på sykehuset for videre undersøkelser.

Mer vet jeg ikke.

 

Ble fryktelig lei meg av å lese om situasjonen din, @Puffedama! ❤️

Ånei. ❤ Kan tenke meg hvordan du har det nå da. :(

Krysser alt jeg har for deg imorgen. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, SchrödingersKatt said:

Bare innom for å komme med litt potensielt bad news, dessverre.

Fastlegen min prøvde å ringe meg flere ganger i dag, men med skjult nummer så jeg tok ikke telefonen. I tillegg er det jo søndag.

Fikk så plutselig melding om at jeg var satt opp til legetime i morgen. Deretter fikk jeg pasientpost om at prøvene fra kulen jeg fjernet fra skulderbladet for tre uker siden ikke var bra, og jeg må inn på sykehuset for videre undersøkelser.

Mer vet jeg ikke.

 

Ble fryktelig lei meg av å lese om situasjonen din, @Puffedama! ❤️

Å nei! Krysser også alt jeg har :hjerte: :hjerte: :hjerte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, ja... Hva i helvete skal jeg si nå da?

Snakket med fastlege nå, og i beskjeden fra histologiavdelingen på sykehuset sto det malignt melanom. Føflekkreft.

Altså, hva? En helt ny type kreft?

Jeg tror ikke på det. Jeg tror fortsatt det er relatert til den første kreften. Noe annet blir liksom for absurd, og igjen veldig atypisk. Det var en liten lys rød kul som så ut som et myggstikk, jeg soler meg så og si aldri i det området, og har ingen i familien som noen gang har hatt det.

Samtidig er det jo helt absurd om den originale kreften skal ha spredt seg til hud så langt unna modersvulsten. Det gir heller ikke mening. Kulen vokste heller ikke merkbart i løpet av de få månedene jeg hadde den før jeg fikk ut fingeren.

Jeg håper jo (huff) på føflekkreft. Det gir meg mye bedre odds, tross alvorlighetsgraden. Men jeg tipper histologiavd. ikke vet noe om krefthistorien min, og at de derfor ikke aner noe om de supersære kreftcellene mine og derfor tror det er melanom. Jeg vet ikke, jeg babler.

Men altså, wtf???! Jeg er egentlig bare nummen og flat. Samboer er knust.

Neste stopp: Nytt pakkeforløp og ny reseksjon (på skulder, ikke inni hodet denne gangen, det er jo noe! 😃)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! :( Så utrolig leit å høre @SchrödingersKatt

Jeg må jo si meg helt enig med deg i at det er absurd, enten det viser seg å være det ene eller det andre. Men jeg håper det er et av disse tilfellene av føflekkreft som man så ofte leser om, hvor det ble oppdaget på et tidlig stadium, og hele greia ble fjernet da de opererte bort kulen. Vet du noe om hvor raskt du får time og om det blir CT også?

Vet ikke hva jeg skal si. Jeg tror ikke de riktige ordene eksisterer.

:hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jessica Hamby skrev:

Huff! :( Så utrolig leit å høre @SchrödingersKatt

Jeg må jo si meg helt enig med deg i at det er absurd, enten det viser seg å være det ene eller det andre. Men jeg håper det er et av disse tilfellene av føflekkreft som man så ofte leser om, hvor det ble oppdaget på et tidlig stadium, og hele greia ble fjernet da de opererte bort kulen. Vet du noe om hvor raskt du får time og om det blir CT også?

Vet ikke hva jeg skal si. Jeg tror ikke de riktige ordene eksisterer.

:hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Jeg regner med jeg må gjennom noe MR/CT-greier ja, utredning for spredning. Jeg skulle uansett ha en MR i desember.

Det ble sendt henvisning til pakkeforløp i går, så jeg regner med jeg får en telefon i løpet av et par dager. Sist gang fikk jeg også beskjeden om kreften fra lege på en mandag, torsdagen ble jeg kontaktet av sykehuset som allerede hadde laget og satt opp forløpet for meg. Jeg var i gang innen en uke.

Det er litt sånn rart, det er liksom en liten stemme i hodet mitt som bare ler og ler og ler av hvor absurd dette er.

Samtidig føler jeg på at jeg glemte jo helt å leve!

Jeg håper også det bare er snakk om en ny, liten operasjon og så ferdig. Det blir spennende. Jeg har ikke fortalt noe som helst til noen andre enn samboer enn så lenge.

❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg leste igår, men klarte ikke å svare. Noe så gjennomført jævlig. Også blir jeg litt redd. Det bare rammer så brått og brutalt, og nådeløst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Handful skrev:

Huff, jeg leste igår, men klarte ikke å svare. Noe så gjennomført jævlig. Også blir jeg litt redd. Det bare rammer så brått og brutalt, og nådeløst. 

Det gjør virkelig det. En i familien til samboeren min døde av nettopp melanom for bare et par uker siden. Han fikk diagnosen samtidig som meg sent i 2018. Kona hans fikk samtidig en annen type kreft, og det hele er rett og slett bare alt for jævlig. Tanta mi fikk akkurat kreft, også, og er innlagt. Det er føkkings overalt. JEG HATER KREFT!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk telefon fra sykehuset i stad.

I morgen har jeg samtaletime hos plastikk-kirurgene på sykehuset. På fredag blir det operasjon med narkose, der de skal ta en enda større jafs av skulderen min, inkludert en «vaktpostlymfeknute» for å sjekke den for spredning. Og det høres litt rart ut, men jeg gruer meg ikke siden det denne gangen bare er skulderen, ikke inne i hodet. Det var så hinsides skremmende!

Jeg spurte om avdelingene snakket med hverandre siden jeg ikke er overbevist om at denne kreften ikke er relatert til forrige. Hun sa at de hadde journalen min. Jeg kommer til å kreve at ØNH og de andre tidligere kreftspesialistene «mine» også ser på dette, ikke bare et par plastikkirurger liksom.

Så ja, sånn er ståa nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og, jeg skal visst ta en såkalt «scintigrafi»-scan i morgen, på avdeling for nukleær medisin. Det har jeg ikke prøvd før, men høres litt ut som det ligner på PET. Leser at det skal diagnostisere spredning til lymfekjertler. Ser ut som jeg blir radioaktiv igjen. Noen av dere som har tatt en slik?

Endret av SchrödingersKatt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SchrödingersKatt skrev:

Det gjør virkelig det. En i familien til samboeren min døde av nettopp melanom for bare et par uker siden. Han fikk diagnosen samtidig som meg sent i 2018. Kona hans fikk samtidig en annen type kreft, og det hele er rett og slett bare alt for jævlig. Tanta mi fikk akkurat kreft, også, og er innlagt. Det er føkkings overalt. JEG HATER KREFT!!

Herregud. Tenk å miste mannen sin, og så få kreft selv i tillegg!? Hvordan går det med henne? Og de var/er ikke gamle heller? Blir det bare mer og mer kreft i samfunnet, eller føles det bare sånn ut? Det er rart å tenke på at mannen min ikke skulle fått bli 40 engang, om det ikke var for behandlingen. Selv har jeg masse føflekker. Man leser alltid "sjekk deg,"overalt men ikke når det kommer til føflekkreft? Din høres jo ikke så veldig spesiell ut heller liksom,  sikkert mange som ikke hadde sjekket det? 

Lykke til med alt du skal imorgen. ❤

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går så fort! Synes liksom stadig jeg hører skrekkhistorier om folk som må vente på nødvendig behandling fordi sykehusene prioriterer å sitte og vente på coronasyke.

Jeg har ikke tatt scintologi-scan. Det høres veldig futuristisk ut.

Blir du innlagt på fredag, eller er det et såpass lite inngrep at det regnes som dagkirurgi? Ønsker deg i alle fall lykke til :hjerte: :klem:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Jessica Hamby skrev:

Så bra at det går så fort! Synes liksom stadig jeg hører skrekkhistorier om folk som må vente på nødvendig behandling fordi sykehusene prioriterer å sitte og vente på coronasyke.

Jeg har ikke tatt scintologi-scan. Det høres veldig futuristisk ut.

Blir du innlagt på fredag, eller er det et såpass lite inngrep at det regnes som dagkirurgi? Ønsker deg i alle fall lykke til :hjerte: :klem:

Ja, heldigvis er de kjappe her!

Ser jeg skrev feil, «scintigrafi» heter det visst. 🤣 Sånn går det når man får masse info over telefon. Fortsatt noe jeg aldri har hørt om før da.

Det blir dagkirurgi, heldigvis. :) Så jeg kan dra hjem etter et par timer tenker jeg.

Tusen takk❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Handful said:

Herregud. Tenk å miste mannen sin, og så få kreft selv i tillegg!? Hvordan går det med henne? Og de var/er ikke gamle heller? Blir det bare mer og mer kreft i samfunnet, eller føles det bare sånn ut? Det er rart å tenke på at mannen min ikke skulle fått bli 40 engang, om det ikke var for behandlingen. Selv har jeg masse føflekker. Man leser alltid "sjekk deg,"overalt men ikke når det kommer til føflekkreft? Din høres jo ikke så veldig spesiell ut heller liksom,  sikkert mange som ikke hadde sjekket det? 

Lykke til med alt du skal imorgen. ❤

Det blir mer. . Leste dette tidligere i dag:

"Samtidig øker antall krefttilfeller. Hvert år får rundt 34.000 nordmenn en kreftdiagnose, mens mer enn 260.000 i dag lever med kreft, ifølge Kreftforeningen.

Beregninger fra Kreftregisteret viser at antall tilfeller vil øke med 42 prosent for menn og 27 prosent for kvinner frem mot 2030."
Det står også at økningen er forventet og kommer av befolkningsøking og at flere blir eldre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Handful skrev:

Herregud. Tenk å miste mannen sin, og så få kreft selv i tillegg!? Hvordan går det med henne? Og de var/er ikke gamle heller? Blir det bare mer og mer kreft i samfunnet, eller føles det bare sånn ut? Det er rart å tenke på at mannen min ikke skulle fått bli 40 engang, om det ikke var for behandlingen. Selv har jeg masse føflekker. Man leser alltid "sjekk deg,"overalt men ikke når det kommer til føflekkreft? Din høres jo ikke så veldig spesiell ut heller liksom,  sikkert mange som ikke hadde sjekket det? 

Lykke til med alt du skal imorgen. ❤

De hadde ikke nådd pensjonsalder engang. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan det går siden hun bor langt unna, men hun har mange rundt seg, både venner og familie. Det går fint med behandlingen så vidt jeg vet.

Jeg føler også at det bare blir mer og mer kreft, spesielt blant unge. Om det stemmer vet jeg ikke, mulig det oppleves sånn jo eldre man blir selv?

Jeg tror ikke jeg hadde sjekket min om det ikke var for at jeg er veldig «på» på grunn av den andre kreften min. Det så ikke ut som en føflekk engang, mer som et stikk/kvise. De to fastlegene jeg var hos var «nesten helt sikre» på at det ikke var noe farlig, selv om de visste om krefthistorien min. Det var jeg som ville fjerne og sjekke den. Magefølelse.

Jeg tror jeg bare har en del uflaks altså, hos de aller fleste som sjekker små kuler/flekker/andre små ting viser det seg jo å være noe helt ufarlig.

Og tusen takk ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jessica Hamby skrev:

Det blir mer. . Leste dette tidligere i dag:

"Samtidig øker antall krefttilfeller. Hvert år får rundt 34.000 nordmenn en kreftdiagnose, mens mer enn 260.000 i dag lever med kreft, ifølge Kreftforeningen.

Beregninger fra Kreftregisteret viser at antall tilfeller vil øke med 42 prosent for menn og 27 prosent for kvinner frem mot 2030."
Det står også at økningen er forventet og kommer av befolkningsøking og at flere blir eldre.

Ja, se der!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...