Gå til innhold

Hva slags forhold har du til Julefeiringen ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Hva slags forhold har du til julen og julefeiringen. ?  Følger dere faste tradisjoner blandt venner og familie .    ?.  I år som i fjor så opplever ein ny høyder for   kjøpehysteriet som begynte i september .    Hva slags forhold har du  /dere til dette ?

Går du i kyrkja på Julaften ? 🔔

Går du på gravplassen og tenner lys ?🎂

Går dere rundt juletreet ? 🎄

Står pinnekjøtt på Menyen ?🍴

Blir du noe lykkligere i Julen ?🎄🎅

 

 

 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er utrolig gla i jula, men kjenner jeg leter etter julestemning, og så blir jeg skuffa når jeg ikke finner den. Tradisjoner er jeg gla i. Det er koselig å hente juletreet i skogen noen dager før julaften, det er en viktig del av våre tradisjoner. Det er også viktig å spise grøt lille julaften og gi grøt til nissen på kvelden. Jeg er student så jeg hadde lite penger å bruke på gaver i år, begynte å kjøpe julegaver i desember. Vi står opp tidlig på julaften å spiser frokost, ser snekker andersen og julenissen og askepott. Deretter drar vi i kirka, tenner lys på gravene og drar hjem for å lage julemiddagen. I 17:00 tiden spiser vi, etterpå slapper vi av, pynter oss litt ekstra, åpner pakker samtidig som vi hører på julemusikk i 7-8 tiden. På kvelden tar vi besøksrunde til familie i nærområdet, og tar en liten juledram :) I vår familie går vi sjeldent rundt juletreet, men det hender vi synger litt sammen på julaften. I vår familie er det ribbe og nøttestek som er hovedrettene på julaften. 1 juledag spiser vi som regel lutefisk eller kveite. 3 juledag pinnekjøtt. Jeg blir mer lykkelig, men også veldig melankolsk i juletider. Det kommer nok aldri til å oppleves så magisk som det gjorde da jeg var barn, men når familien er sammen, og når jeg kan gi gaver til familie og venner, samt få gaver tilbake - da føler jeg meg veldig heldig som bor i Norge og som har muligheten til å oppleve kjærlighet, vennskap og fred. Det gjør meg varm i hjertet :)

Anonymkode: 588a5...01e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpepresset lar jeg meg ikke påvirke særlig mye. Det blir litt hva man gjør det til og jeg kjøper gaver utfra den økonomien jeg har og prioriterer dem som er nær meg.

Jeg går ikke i kirka siden jeg ikke er kristen. I år har vi allerede tent lykter og pyntet på gravene. Vi har aldri gått rundt juletreet. Nei, vi spiser ikke pinnekjøtt heldigvis.

Jeg har et godt forhold til jul, men vi har kanskje ikke et så fastlagt program siden vi bare er voksne. Vi har våre tradisjoner, men det går mest på maten egentlig. Huset blir pyntet tidlig i desember og vi lager ofte julegodt og kaker sammen.

Vi står opp og ser litt på tv på julaften, og så spiser vi julefrokost sammen. Tidligere har vi pleid å ha grøt med mandel i, men det er ikke alle som liker grøt så det er ikke alltid det blir. Vi pynter oss før vi spiser sånn 17-18 tiden og så spiser vi middag. Jeg vil helst ikke skrive hva vi spiser siden det er få som spiser akkurat det i Norge. Etter middag åpner vi pakker. Så spiser vi kaker og ser litt mer på tv. Det viktigste for meg er å tilbringe tid med familien.

I år føler jeg meg nok ekstra melankolsk siden det er siste året jeg er student og julen neste år blir nok ikke det samme. Jeg er eldre enn andre studenter og mine foreldre er begynt å bli gamle så jeg tenker på det også. Jeg tenker også endel på det jeg ikke har, men jeg synes også det er utrolig koselig og er veldig glad i julen.

Anonymkode: f255e...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi følger stort sett faste tradisjoner ja. Det hører liksom med og jeg ser barna setter pris på det. Jeg kjenner ikke på noe kjøpehysteri. Vi begynte julegavehandelen i oktober så vi slipper å gjøre det i overfylte kjøpesentre i desember.

Går du i kyrkja på Julaften ? 🔔 Nei, vi er ikke kristne så det ville vært rart.

Går du på gravplassen og tenner lys ?🎂 Vi gjorde det da jeg bodde i hjembyen min.

Går dere rundt juletreet ? 🎄Nei, det har vi aldri gjort.

Står pinnekjøtt på Menyen ?🍴Selvfølgelig står ikke det verste jeg vet på menyen selve julaften.

Blir du noe lykkligere i Julen ?🎄🎅 Ja, jeg vil si jeg kjenner litt ekstra på lykken i julen. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du i kyrkja på Julaften ? 🔔  Nei, vi er ikke kristne så det hadde blitt litt rart for min del.

Går du på gravplassen og tenner lys ?🎂  Nei, men det hadde vi nok gjort dersom vi bodde nærmere kirkegården.

Går dere rundt juletreet ? 🎄  Nei.

Står pinnekjøtt på Menyen ?🍴  Jepp:danse:

Blir du noe lykkligere i Julen ?🎄🎅  Nja, lykkeligere...hva legger man i det? Er vel stort sett ganske så fornøyd og glad til vanlig jeg. Men blir nok ekstra lykkelig i øyeblikk når jeg ser sønnen min åpner gaver og han bare lyser opp.:strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
11 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Hva slags forhold har du til julen og julefeiringen. ?  Følger dere faste tradisjoner blandt venner og familie .    ?.  I år som i fjor så opplever ein ny høyder for   kjøpehysteriet som begynte i september .    Hva slags forhold har du  /dere til dette ?

Går du i kyrkja på Julaften ? 🔔

Går du på gravplassen og tenner lys ?🎂

Går dere rundt juletreet ? 🎄

Står pinnekjøtt på Menyen ?🍴

Blir du noe lykkligere i Julen ?🎄🎅

 

 

 

Nei, på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i jul. Vi går i kirka på julaften og har alltid gjort. Det er mulig at vi tente lys på en grav et år, men normalt sett feirer vi hjemme hos oss selv, og da er ingen gravlagt i nærheten. Det er mange år siden sist vi gikk rundt treet. Ribbe med tilbehør står på menyen, men vi har ofte pinnekjøtt en gang mens jeg jeg er hjemme.

Om jeg blir lykkeligere? Tja. Det er hyggelig å være sammen med familien, og vi har mange tradisjoner sammen. Det setter jeg pris på. Det er relativt lite stress og mas her, baking og handling gjøres i god tid, og i juledagene er det ganske stille og rolig.

Anonymkode: 99c2c...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et skikkelig julemenneske. Men vi tar det rolig. Ingen kirke, kirkegård eller juletregang. Vi spiser som regel ribbe eller kalkun med tilbehør. Går i pysj hele dagen til vi kler oss rett før selskapet. Ser filmer på tv og slapper av mens maten gjør seg i ovnen. Jeg blir vel på en måte litt lykkeligere av jula, fordi det er så koselig og mye å se fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel alltid gledet meg til julen. I allefall de sistre tre årene, fordi jeg har hatt en kjæreste/samboer å feire med.

Nå er det 3 måneder siden jeg ble dumpa, ekssamboeren bor i et hus bare hundre meter unna, og jeg har gruet meg til jula i en evighet. Har grått hver dag siste uken. Så ingen glede i år

Anonymkode: 713c7...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Hva slags forhold har du til julen og julefeiringen. ?  Følger dere faste tradisjoner blandt venner og familie .    ?.  I år som i fjor så opplever ein ny høyder for   kjøpehysteriet som begynte i september .    Hva slags forhold har du  /dere til dette ?

Går du i kyrkja på Julaften ? 🔔

Går du på gravplassen og tenner lys ?🎂

Går dere rundt juletreet ? 🎄

Står pinnekjøtt på Menyen ?🍴

Blir du noe lykkligere i Julen ?🎄🎅

Kristen jul her i huset, med juleevangeliet, kristne julesanger, pinnekjøtt, litt akkevitt og nærmeste familie. Gravplassen er besøkt for noen dager siden, minnes de kjære som er gått bort "slekt skal følge slekters gang" er bare noe som er en glede.

Gå rundt juletreet skjer ikke :) For da må hele stuen ommøbleres!

Julen er en flott høytid, selv om jeg er mutters alene som jeg har vært mange ganger ute i bushen. Takker mine foreldre for de gode minnene, tradisjonene og ikke minst fordi de gav meg spiren til den kristne tro allerede i barndommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Hva slags forhold har du til julen og julefeiringen. ?  Følger dere faste tradisjoner blandt venner og familie .    ?.  I år som i fjor så opplever ein ny høyder for   kjøpehysteriet som begynte i september .    Hva slags forhold har du  /dere til dette ?

Går du i kyrkja på Julaften ? Er ateist. 

Går du på gravplassen og tenner lys ? Ja, gjør det hver gang jeg er i Oslo.

Går dere rundt juletreet ? Har ikke julepynt

Står pinnekjøtt på Menyen ? Definitivt, nei!

Blir du noe lykkligere i Julen ? Aner ikke hva det vil si å være lykkelig. 

 

 

 

Anonymkode: 5442a...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i vranglås. Er med familie kun fordi det er forventet. Jula har vært god i veldig mange år, men nå er den ikke det og har ikke vært de siste 8 årene.

Anonymkode: 1c8a8...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går i vranglås. Er med familie kun fordi det er forventet. Jula har vært god i veldig mange år, men nå er den ikke det og har ikke vært de siste 8 årene.

Det er jo ikke rart at det da blir negativt for deg, når du lar deg styre av andre sine forventninger. Du må da selv ta styringen, og feire julen slik du vil at den skal være for deg, selv om alle andre ting rundt deg ikke klaffer.

Dette er en høytid som er ganske rolig egentlig, de fleste er opptatt med sitt. Trene, gå turer, nyte frede og litt god mat og drikke? Selv de minste ting gjør iallefall at jeg nyter høytiden, selv om det i nær fortid har skjedd tragiske ting også i mitt liv. Ingen går den veien menneskene gjør, uten å oppleve akkurat dette i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Bruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har som regel alltid gledet meg til julen. I allefall de sistre tre årene, fordi jeg har hatt en kjæreste/samboer å feire med.

Nå er det 3 måneder siden jeg ble dumpa, ekssamboeren bor i et hus bare hundre meter unna, og jeg har gruet meg til jula i en evighet. Har grått hver dag siste uken. Så ingen glede i år

Anonymkode: 713c7...924

Trist å høre at du har grått siste ukene,og finner ingen glede.    Vi uansett ønsker deg en God Jul og ønsker deg alt godt idet nye året !

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du i kyrkja på Julaften ? 🔔 Nei,ikke religiøs,har aldri hatt det som tradisjon.

Går du på gravplassen og tenner lys ?🎂 Nei,tenner et lys hjemme og lar tankene gå til de jeg har mistet.

Går dere rundt juletreet ? 🎄Nei

Står pinnekjøtt på Menyen ?🍴Nei,ribbe

Blir du noe lykkligere i Julen ?🎄🎅 Nei,for min del er julen en vemodig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 5442a...b00

Mange opplever eit spesielt forhold til julen m/ familieigjennforening og hyggelige samvær saman med familie / venner, og samhørighet.      Kanskje får de til o med  også oppfylt noen forventninger til gavedryss som ligger under juletreet i år.    Dette bidrar til at de sitter igjenn med en følelse av å bli lykkligere.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går du i kyrkja på Julaften ? 🔔  Nei, aldri gjort det. 

Går du på gravplassen og tenner lys ?🎂  Når jeg er i barndomsbyen så. Hjemme har jeg ingen å tenne lys for. Bor langt unna familien. 

Går dere rundt juletreet ? 🎄Niks, aldri gjort. Liten familie så vi ville ikke rukket rundt, og treet har alltid stått i et hjørne av stua. 

Står pinnekjøtt på Menyen ?🍴Når jeg feirer alene ja, ellers ikke. 

Blir du noe lykkligere i Julen ?🎄🎅 Nei, men jeg klarer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Hva slags forhold har du til julen og julefeiringen. ?  Følger dere faste tradisjoner blandt venner og familie .    ?.  I år som i fjor så opplever ein ny høyder for   kjøpehysteriet som begynte i september .    Hva slags forhold har du  /dere til dette ?

Går du i kyrkja på Julaften ? 🔔

Går du på gravplassen og tenner lys ?🎂

Går dere rundt juletreet ? 🎄

Står pinnekjøtt på Menyen ?🍴

Blir du noe lykkligere i Julen ?🎄🎅

 

 

 

Går i kirka, men det er bare fordi jeg er med i ei gruppe fra det lokale korpset som skal spille under gudstjenesten.

Mine besteforeldre er gravlagt i en annen by, så jeg har ingen her å tenne lys for.

Har ikke gått rundt juletreet siden 70-tallet.

Ja, i år skal vi ha pinnekjøtt. Vi bytter litt på, siden mannen er fra ribbe-land og jeg er fra pinnekjøtt-land.

Blir ikke noe lykkeligere, men heller ikke mindre lykkelig i jula.

Anonymkode: 08c8a...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du i kyrkja på Julaften ? 🔔 Nei, aldri gjort

Går du på gravplassen og tenner lys ?🎂 Nei, har ingen gravlagte i denne landsdelen jeg bor

Går dere rundt juletreet ? 🎄 Nei, aldri gjort

Står pinnekjøtt på Menyen ?🍴 Nei, men det gjorde det da jeg vokste opp (mamma er vestlending)

Blir du noe lykkligere i Julen ?🎄🎅 Nei. Jeg pynter ikke noe som helst med juleting etter at jeg skilte meg for et par år siden. Nå kan jeg ha julefri stue så mye jeg ønsker! Eksen min var veldig gira på å dynge på med juletre og julepynte hele huset, og helst skulle det stå til midten av januar.... grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på kirkegården for å tenne lys og kanskje legge litt roser (bestemor var en bauta i sin kommune,så mange tenner lys og legger blomster hver jul der 💘), men deltar ikke på gudstjenesten.

Så er det å levere ut julegaver før det blir ribbe klokken 17.00 med svigerfamilien. I år har vi med to venner (de kjenner ikke hverandre) på middag og dessert og konjakk, de skulle være alene i år.

Når julegavene er åpnet, koser vi oss med riskrem og spekemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...