Gå til innhold

Rettssak- voldtekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den største motivasjonen min er også gjentagelsesfaren, det han jobber med og at han har barn. Og den er veldig stor for meg både for meg selv som mor og yrke. Så jeg skal ikke gi opp denne kampen! 

Jeg har vært veldig heldig med å bli trodd hele veien, bli fulgt opp og fått masse støtte fra hjelpeapparatet. 

Anonymkode: cb7f5...194

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, The Kitten skrev:

 

Er det greit å sende deg PM og snakke/spørre videre om slikt? 

Anonymkode: 92387...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit å sende deg PM og snakke/spørre videre om slikt? 

Anonymkode: 92387...321

Det går bra :) 

Jeg kan heller si fra hvis det blir for personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært veldig heldig med å bli trodd hele veien, bli fulgt opp og fått masse støtte fra hjelpeapparatet. 

Så godt å høre! Jeg var også veldig heldig, og hadde i tillegg en helt fantastisk bistandsadvokat som fulgte meg tett opp og oppdaterte meg straks når det var skjedd noe nytt i saken. Jeg fikk omvisning på tinghuset og i rettsalen god tid i forveien, sånn at jeg kunne være mest mulig forberedt. Dro i tillegg og var tilskuer i en rettsak sånn at jeg fikk se hvordan det foregikk i praksis. Det hjalp meg mye!

Anonymkode: a0290...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre! Jeg var også veldig heldig, og hadde i tillegg en helt fantastisk bistandsadvokat som fulgte meg tett opp og oppdaterte meg straks når det var skjedd noe nytt i saken. Jeg fikk omvisning på tinghuset og i rettsalen god tid i forveien, sånn at jeg kunne være mest mulig forberedt. Dro i tillegg og var tilskuer i en rettsak sånn at jeg fikk se hvordan det foregikk i praksis. Det hjalp meg mye!

Anonymkode: a0290...43b

Det høres jo veldig bra ut. Håper jeg kan gjøre det også.. Jeg har også en veldig god bistandsadvokat, så håper dette går som jeg ønsker :)

Hvordan føltes det da rettssaken var over? 

 

Anonymkode: cb7f5...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg dro rett hjem og sov tre timer på sofaen. Var vanvittig sliten og følte meg egentlig mest bare tom, men samtidig lettet. Husker jeg tenkte at nå har hvertfall jeg gjort mitt, og nå er det opp til andre å avgjøre hva som skjer videre. Overgriper var en som sto meg nær, så det var en sterk sorg oppi dette også. Det var nervepirrende å vente på dommen etter rettsaken, og når den kom og alt var over så husker jeg at alt føltes så...stille? Og det føltes som at alle rundt meg gikk videre som om ingenting hadde skjedd, mens jeg fremdeles sto midt oppi et kaos av følelser. 

Å anmelde er det vanskeligste jeg har gjort i hele mitt liv, men jeg er så glad jeg gjorde det! Det er noe med å stå opp for seg selv og si at "dette finner jeg meg faktisk ikke i", samtidig som man kan forhindre at andre blir utsatt for det samme. 

Anonymkode: a0290...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var igjennom både tingrett og lagmannsrett med overgrepssak. 

 

Jeg ble innkalt til lange politiavhør på forhånd, som også ble filmet. Det var ganske hardt å sitte å forklare alt ned i detalj.

 

Under rettsaken så stilte overgriperens advokat ganske krasse, kritiske og ubehagelige spørsmål. Det var jo ikke et problem i og for seg da jeg såklart alltid hadde et svar rett og slett fordi jeg hadde rett og alle bevisene var tydelige (jeg hadde gått til psykolog i mange år før saken ble anmeldt av politiet da min mindreårige søster også var involvert og alt fra min side var dokumentert flere år i forveien). Selv om jeg var «heldig» i saken med sterk bevisbyrde så var det likevel ganske hardt å bli stilt til veggen på den måten der, og å måtte sitte og forsvare meg foran så mange fremmede mennesker. Så det kan være greit å være forberedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
The Kitten skrev (På 22.12.2018 den 23.19):

Min sak havnet i retten. 

Jeg fikk telefon fra bistandsadvokaten min cirka et halvt år før saken skulle i retten. Selve innkallelsen fikk jeg ikke i posten før cirka 4 uker før saken var berammet. 

Jeg hadde et møte med bistandsadvokaten min, noen dager før saken skulle opp i retten. Da fikk jeg også møte aktor i saken. Akkurat der tror jeg det er litt ulik praksis. Ikke alle møter aktor i forkant, tror jeg. 

Du skal avgi forklaring først. Gjerningspersonen har rett til å høre din forklaring, men du kan snakke med bistandsadvokaten din om du vil ha ham på et annet rom, og ha videooverføring. Vi ba ham flytte seg, så han satt bak meg, og jeg unngikk øyekontakt med ham da jeg avga forklaring.

Etter at du er ferdig velger du selv om du vil være tilstede under resten av rettsrunden. Jeg vil anbefale at du følger hele forhandlingen, for du har rett til å komme med en kommentar på slutten. 

 

Jeg hadde gruet meg voldsomt i forkant, og det er forståelig om du også gjør. Prøv i så fall å tenke på at du bare skal inn og svare på noen spørsmål. Det er heller ikke slik at du må si ordrett det du har sagt tidligere, men du skal selvfølgelig forklare deg sannferdig. 

 

Jeg vant i tingretten basert på forklaringen og troverdigheten min. Nå ble dommen anket, så jeg vet ikke det endelige utfallet da. 

 

Lykke til!

 

 

Hei. Hvordan ble det endelige utfallet? Om du vil dele. Jeg skal gjennom dette nå.

Anonymkode: cca87...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ferdig med lagmannsretten nå i desember. Vant først i tingretten og igjen i lagmannsretten, men den jævlen anker igjen. Får aldri fred :( 

Anonymkode: c4d67...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Akkurat ferdig med lagmannsretten nå i desember. Vant først i tingretten og igjen i lagmannsretten, men den jævlen anker igjen. Får aldri fred :( 

Anonymkode: c4d67...d78

God klem til deg❤️
synd de skal få lov å holde på slik. 
Hva ble dommen og endret dommen seg i runde 2?

Anonymkode: cca87...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

God klem til deg❤️
synd de skal få lov å holde på slik. 
Hva ble dommen og endret dommen seg i runde 2?

Anonymkode: cca87...bdf

Dommen er det samme, fikk tlf fra bistandsadvokaten min 22.12 at han ble dømt igjen. 23.12 ringte hun igjen å fortalte at det ble anke, hun var meget overrasket. Er veldig spent på hvor lang tid det tar for å behandle den siste anken her, orker ikke mer av dette her. Føler ikke jeg fungerer ordentlig i jobb eller noe, har en familie her hjemme som vil ha mammaen sin og kona tilbake. Idiotisk at de får lov å holde på sånn!! 

Anonymkode: c4d67...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Dommen er det samme, fikk tlf fra bistandsadvokaten min 22.12 at han ble dømt igjen. 23.12 ringte hun igjen å fortalte at det ble anke, hun var meget overrasket. Er veldig spent på hvor lang tid det tar for å behandle den siste anken her, orker ikke mer av dette her. Føler ikke jeg fungerer ordentlig i jobb eller noe, har en familie her hjemme som vil ha mammaen sin og kona tilbake. Idiotisk at de får lov å holde på sånn!! 

Anonymkode: c4d67...d78

Uff! Det var ikke hyggelig å lese at det er mer anking! Du fortjener fred og få la dette bli ett vondt minne som hører fortiden til. Ikke et sår aktuell ufrivillig problemstilling.. Håper at den anken kan avvises. Klem til deg💗

Anonymkode: 1817c...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dommen er det samme, fikk tlf fra bistandsadvokaten min 22.12 at han ble dømt igjen. 23.12 ringte hun igjen å fortalte at det ble anke, hun var meget overrasket. Er veldig spent på hvor lang tid det tar for å behandle den siste anken her, orker ikke mer av dette her. Føler ikke jeg fungerer ordentlig i jobb eller noe, har en familie her hjemme som vil ha mammaen sin og kona tilbake. Idiotisk at de får lov å holde på sånn!! 

Anonymkode: c4d67...d78

God klem! Du er sterk. Stå på, du klarer komme deg gjennom dette. Han vil få sin straff, ikke vær redd for det.

Du er sterkere enn du tror!❤️

Anonymkode: cca87...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 23.21):

Hei. Hvordan ble det endelige utfallet? Om du vil dele. Jeg skal gjennom dette nå.

Anonymkode: cca87...bdf

Han ble enstemmig dømt i lagmannsretten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (4 timer siden):

Han ble enstemmig dømt i lagmannsretten også.

Så bra❤️ 
Fikk han betinget/ubetinget dom? Hvor lenge? Trenger ikke si eksakt, men ca? Eller fikk han bare bot, hvis det går an?

Anonymkode: cca87...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så bra❤️ 
Fikk han betinget/ubetinget dom? Hvor lenge? Trenger ikke si eksakt, men ca? Eller fikk han bare bot, hvis det går an?

Anonymkode: cca87...bdf

Han fikk 4 års ubetinget fengsel og ble dømt i tillegg dømt til å betale 150 000 i oppreisningserstatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...