Gå til innhold

Toåring sier få ord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så rart at det er greit at ungene er treige motorisk og at man setter inn fysioterapi og andre tiltak hvis ungen ikke går... Men med en gang det er snakk om sein språkutvikling, så skal man slappe av og alt går så bra. Ungen er jo kjempetreg, og all forskning viser at de som har smått ordforråd når de er små aldri helt tar igjen de som er tidligere ute. Så jeg tenker at man gjør ungen sin en bjørnetjeneste ved å slappe for mye av. Språket er faktisk viktigere enn det motoriske. 

Jeg ville jobba mye med pekebøker, sette ord på ting for barnet og snakke mye med det, og oppfordret sterkt til å gjenta etter deg. Det nytter ikke å være passiv og vente på at det kommer av seg selv. Om du ikke er villig til å snakke med helsesøster eller barnehagen om det, så går det fint an å gjøre tiltak selv på en helt avslappet måte. 

Anonymkode: 02dad...9ff

Hvem har sagt at ikke barnehagen og vi har et godt samarbeid om dette? Og hvem har sagt at vi ikke snakker mye med barnet, eller ikke leser bøker. Hvem har sagt at det ikke brukes tegn som en språkstøtte?? 🤷‍♀️ Hadde barnet vært plaget av ikke å formidle sine behov/ ønsker hadde jeg vært bekymret. Men barnet formidler og viser godt hva det trenger, ønsker og vil. Barnet forstår alt vi sier og har derav god språkforståelse. Etter å ha skrevet her og sett hvor mye rart folk svarer har jeg kommet frem til at mitt barn ligger innenfor normalområdet og vi fortsetter som før med masse god språktrening både hjemme og i bhg. Er det en ting som er sikkert er det at dette går bra uansett hvordan det blir videre. Dersom barnet aldri skal lære seg å si annet enn «hallo, hei, takk, hadet, Pappa, Mamma, bæ, maju, der, brr, sitte» så skal det også gå bra på den ene eller andre måten. Må PPT, BUP eller om så var BVTJ. inn med tiltak så er også det helt i orden. Tiltak som er til barnets beste er det viktigste uansett hva som må til :) 

 

Anonymkode: 1b4ae...ff2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt at ikke barnehagen og vi har et godt samarbeid om dette? Og hvem har sagt at vi ikke snakker mye med barnet, eller ikke leser bøker. Hvem har sagt at det ikke brukes tegn som en språkstøtte?? 🤷‍♀️ Hadde barnet vært plaget av ikke å formidle sine behov/ ønsker hadde jeg vært bekymret. Men barnet formidler og viser godt hva det trenger, ønsker og vil. Barnet forstår alt vi sier og har derav god språkforståelse. Etter å ha skrevet her og sett hvor mye rart folk svarer har jeg kommet frem til at mitt barn ligger innenfor normalområdet og vi fortsetter som før med masse god språktrening både hjemme og i bhg. Er det en ting som er sikkert er det at dette går bra uansett hvordan det blir videre. Dersom barnet aldri skal lære seg å si annet enn «hallo, hei, takk, hadet, Pappa, Mamma, bæ, maju, der, brr, sitte» så skal det også gå bra på den ene eller andre måten. Må PPT, BUP eller om så var BVTJ. inn med tiltak så er også det helt i orden. Tiltak som er til barnets beste er det viktigste uansett hva som må til :) 

 

Anonymkode: 1b4ae...ff2

Helt enig med deg. Sønnen din er nok innenfor normalområdet. Har et annet barn i familien som hadde sen språkutvikling pga. nedsatt hørsel, og han snakker som andre barn på hans alder i en alder av 6 år. Han har brukt høreapparater i noen år nå. Ønsker dere lykke til fremover ❤️

Anonymkode: 183b9...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...