Gå til innhold

Toåring sier få ord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en toåring som forstår hva vi sier, forklarer, ber om.. men h*n snakker ikke selv.  Kan si : brrrr (til lyden som bil lager), Pappa, hei/ hallo, hadet, takk...

er det grunn til bekymring? 

 

Anonymkode: 1b4ae...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også si «bæ» (hva sier sauen) og «mjau» (sier pus) 

Anonymkode: 1b4ae...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemmet. Så lenge barnet forstår det meste dere sier, så kommer språket etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket kommer når det kommer. Så lenge barnet utvikler seg normalt ellers så er det ingen grunn til bekymring enda. Barnet til ei venninne er 2 år nå, han sier ja, nei, møø (de bor på gård med ku) og hei for det meste. Ingen er bekymret enda. 

Anonymkode: 2d1e4...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min toåring snakket lite, men forstod alt. Hvis jeg ba han lukke kjøleskapsdøren etter seg, gikk han tilbake og gjorde det.

Nå er han snart 3 og nye ord kommer hele tiden. 

Hadde ikke bekymret meg. 

Anonymkode: 2d3b5...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

👍😊 Barnet har hatt god tid på det meste, men er nå «normalt» utviklet. Henger kun etter med språket da 🙈 første barnet snakket sol 1,5 åring. Er 6,5 og har et veldig bredt vokabular.! Men de er to forskjellige barn med hver sin utvikling.. så da fortsetter vi å legge til rette for språkutvikling 😊

Anonymkode: 1b4ae...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en toåring som forstår hva vi sier, forklarer, ber om.. men h*n snakker ikke selv.  Kan si : brrrr (til lyden som bil lager), Pappa, hei/ hallo, hadet, takk...

er det grunn til bekymring? 

 

Anonymkode: 1b4ae...ff2

Ja, det er ekstremt lite språk. Hadde tatt det opp med helsestasjonen. Det må være frustrerende for barnet å ikke kunne uttrykke seg. Når de er ett år skal de kunne si enkeltord, når de er to toordssetninger, når de er tre treordssetninger, som en tommelfingerregel til et minimum. Så jeg hadde vært bekymret, ja. 

Anonymkode: 02dad...9ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ekstremt bekymret er jeg altså ikke. Barnet har ikke fylt to år enda, men om 1,5 mnd. Barnet er veldig harmonisk og har gode måter å gjøre seg forstått på. Så klart blir det enda enklere for både barnet og oss å forstå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ekstremt lite språk. Hadde tatt det opp med helsestasjonen. Det må være frustrerende for barnet å ikke kunne uttrykke seg. Når de er ett år skal de kunne si enkeltord, når de er to toordssetninger, når de er tre treordssetninger, som en tommelfingerregel til et minimum. Så jeg hadde vært bekymret, ja. 

Anonymkode: 02dad...9ff

Helsestasjonen sjekker også den «sosiale intelligensen». Om barnet forstår og er «med» i samtalen, har blikkontakt osv. 

Jeg spurte både der og i BHG om de ville vært bekymret  for min toåring som ikke snakket noe særlig, de delte min oppfatning av at han forstod alt og at det kom til å løse seg helt fint selv. Da slappet jeg også mer av 😊 og nå er han snart tre og prater i setninger 🥰

Anonymkode: 2d3b5...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på samme alder som sier ca like mye, men han har relativt god språkforståelse og påvist dårlig hørsel (konstant væske i mellomøret), så følges opp av ØNH-lege.

Anonymkode: 464ec...f8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ekstremt lite språk. Hadde tatt det opp med helsestasjonen. Det må være frustrerende for barnet å ikke kunne uttrykke seg. Når de er ett år skal de kunne si enkeltord, når de er to toordssetninger, når de er tre treordssetninger, som en tommelfingerregel til et minimum. Så jeg hadde vært bekymret, ja. 

Anonymkode: 02dad...9ff

Må du slutte å uttale deg om ting du ikke har god kunnskap om. Normal aspektet er veldig bredt , og språkforståelse er viktigst her. Og dette er ikke noe jeg trekker opp av hatten, dette har jeg fra både PPT, lege, helsesøster og ØNH lege. 

Anonymkode: 79841...7d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er sjekket og i orden både sosialt, kognitivt, blikkontakt, hørsel, syn. Er det språklige som tar tid. Dette er en sosial og fornøyd unge og at han forstår de sosiale kodene og hva folk sier til han er veldig tydelig. 

Anonymkode: 1b4ae...ff2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ekstremt lite språk. Hadde tatt det opp med helsestasjonen. Det må være frustrerende for barnet å ikke kunne uttrykke seg. Når de er ett år skal de kunne si enkeltord, når de er to toordssetninger, når de er tre treordssetninger, som en tommelfingerregel til et minimum. Så jeg hadde vært bekymret, ja. 

Anonymkode: 02dad...9ff

Det er en grei nok tommelfingerregel, men det betyr da virkelig ikke at noe er alvorlig galt om barnet ikke begynner å poppe ut to-ordssetninger på toårsdsgen 😒

Anonymkode: f9293...6d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noen barn vi kaller for ordsamlere. Uten å ha møtt ditt barn men lest det du skriver så vil jeg tenke at ditt barn er ordsamler. Disse er ofte ganske stille språklig frem til de fyller to får så å åpne munnen og snakke som en foss.

Anonymkode: 9b1a5...9aa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt er sjekket og i orden både sosialt, kognitivt, blikkontakt, hørsel, syn. Er det språklige som tar tid. Dette er en sosial og fornøyd unge og at han forstår de sosiale kodene og hva folk sier til han er veldig tydelig. 

Anonymkode: 1b4ae...ff2

Høres ut som min det. Snakker nå masse, straks tre år🤗 hadde ikke bekymret meg så lenge de forstår de sosiale kodene 

Anonymkode: 2d3b5...07a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har er barn som er 3,5 år som har forsinket språkutvikling. Ble henvist til PPT sent i høst, så tiltakene begynner i januar. Han har hatt lite blikkontakt med barn og de fleste voksne i barnehagen, men normal blikkontakt med oss i familien. Vi mistenker en autismespekter-diagnose. Men nå er sønnen vår mye eldre enn din, så jeg ser ikke noen grunn til å bekymre seg ennå i deres situasjon. Dere må bare følge godt med videre og få til et godt samarbeid med barnehagen og helsestasjonen. 

Anonymkode: 183b9...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har er barn som er 3,5 år som har forsinket språkutvikling. Ble henvist til PPT sent i høst, så tiltakene begynner i januar. Han har hatt lite blikkontakt med barn og de fleste voksne i barnehagen, men normal blikkontakt med oss i familien. Vi mistenker en autismespekter-diagnose. Men nå er sønnen vår mye eldre enn din, så jeg ser ikke noen grunn til å bekymre seg ennå i deres situasjon. Dere må bare følge godt med videre og få til et godt samarbeid med barnehagen og helsestasjonen. 

Anonymkode: 183b9...e3c

Lykke til med videre oppfølging! Ønsker dere alt godt! Her bekymrer jeg meg ikke for diagnose innenfor autisme- spekteret. Han søker andre veldig med blikket og har et «levende» ansikt både med alle i familie, bhg og ukjente. Nå hørtes han ukritisk ut, men det er han altså ikke. Han søker kontakt med fremmede på butikken når de er på god avstand. Kommer de for nær blir han skeptisk og blir blyg. En helt normal gutt (hva enn det innebærer) men er sent ute med språket. 

Anonymkode: 1b4ae...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer! Da gutten vår var litt over 2 år var det  veldig få ord som kom. Nå er han 2 år og 10mnd snart og snakker som en fossssss! :) Det viktigste er at forståelsen er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstera mi snakket omtrent rent da hun var to år. Folk trodde hun var en baby og forstod nesten ikke hvorfor hun snakket. Hun snakket som en foss.

Det varierer veldig fra barn til barn. Tror ikke du trenger å være bekymret. Språket kommer når det kommer. 

 

Anonymkode: 4e098...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så rart at det er greit at ungene er treige motorisk og at man setter inn fysioterapi og andre tiltak hvis ungen ikke går... Men med en gang det er snakk om sein språkutvikling, så skal man slappe av og alt går så bra. Ungen er jo kjempetreg, og all forskning viser at de som har smått ordforråd når de er små aldri helt tar igjen de som er tidligere ute. Så jeg tenker at man gjør ungen sin en bjørnetjeneste ved å slappe for mye av. Språket er faktisk viktigere enn det motoriske. 

Jeg ville jobba mye med pekebøker, sette ord på ting for barnet og snakke mye med det, og oppfordret sterkt til å gjenta etter deg. Det nytter ikke å være passiv og vente på at det kommer av seg selv. Om du ikke er villig til å snakke med helsesøster eller barnehagen om det, så går det fint an å gjøre tiltak selv på en helt avslappet måte. 

Anonymkode: 02dad...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...