Gå til innhold

Hva kan man gjøre når man får totalt avsmak på en kollega?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en fantastisk arbeidsplass, som gir meg mye både faglig og sosialt. Har også 30 fantastiske kollegaer, som virkelig gjør hverdagen bedre.

Men så til problemet. Har også en kollega som er veldig negativ for miljøet. Hun er knallgod på en til en, og smisker seg lett inn på sjefen eller andre hun ønsker å ha et godt forhold til. Samtidig kjører hun en splitt og hersk teknikk, der hun ved flere tilfeller har prøvd å sette folk opp mot hverandre. I noen tilfeller har det også komt frem at hun har løyet om folk til sjefen, for å sette seg selv i et bedre lys.

Jeg kan selvfølgelig ikke gjøre så mye med personligheten hennes, men merker at dette har begynt å gå utover trivselen på jobb. Og i dag opplevde jeg at jeg nesten ble fysisk kvalm av å høre henne baksnakke og se henne stikke hodet sammen med ulike kollegaer.

Jeg klarer vanligvis å heve meg over sånne ting, men kjenner at det føles utrygt når man vet at den minste feil blir slarvet om. Noen tips til hvordan jeg kan komme ut av dette med hevet hode? Elsker egentlig jobben min, ellers hadde jeg søkt ny jobb for lenge siden.

Anonymkode: 0ad4c...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, jeg er egentlig i samme situasjon. Har en kollega jeg rett og slett ikke kan fordra. Hun herser, sjefer, snakker nedlatende om andre (ikke hele tiden heldigvis), kritiserer (ikke på en konstruktiv måte) og er rett og slett JÆVLIG noen ganger. Men 1 mot 1 er hun ganske grei, og vi kan f.eks ha en god samtale i lunsjpausen, vi har ellers litt intern humor og altså hun er jo egentlig grei. Bare ikke alltid. Men ellers i arbeidssituasjoner er hun krevende. Jeg får litt sånn "åhhhh faaaen" hver gang jeg skal jobbe med henne. Hun kan også smiske med sjefen og er veldig på å fremheve seg selv. Får noen andre skryt og hun ikke får skryt så blir hun litt sånn... Ja. 

Jeg prøver å gi faen. Prøver å ikke bry meg, og lar negative ting gå inn det ene øret og ut det andre. Har hatt mange utblåsninger angående henne til kjæresten, og han er flink til å lytte. Så det hjelper å snakke med noen andre om det, få ut litt irritasjon. Jeg gjør det dog ikke til andre på arbeidsplassen, for jeg vil ikke spre negativ stemning. Jeg har vurdert å ta det opp med henne, men slik jeg kjenner personligheten hennes vil hun ikke ta det innover seg.

Eventuelt kan du snakke med sjefen din om det om det er skikkelig ille. Om du tør kan det være greit å konfrontere henne med det på den måten du syns er best. Føler med deg, for det er ganske vanskelig. Det kan jo ruinere et arbeidsmiljø i lang tid å stå opp mot noen og konfrontere dem med deres feil. Mennesker liker ikke å få vite at de har gjort en feil eller gjør noe dårlig, og noen blir temmelig butthurt også... 

Anonymkode: 99a44...8f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, jeg er egentlig i samme situasjon. Har en kollega jeg rett og slett ikke kan fordra. Hun herser, sjefer, snakker nedlatende om andre

Anonymkode: 99a44...8f7

Egentlig ikke noen trøst at vi er flere. 

Har tatt det opp med sjefen, i tilfeller der det har gått utover andre, og fikk da høre at sjefen hadde fått mange "klager" på henne. Vet at hun også har fått veiledning på forskjellige ting, men faller likevel alltid tilbake i gamle mønster. 

Kjenner at hun klarer å gjøre noe veldig negativt med arbeidsmiljøet, som gjør at det blir utrygt for oss alle. Og at dette gjør noe negativt med meg, som jeg ikke helt klarer å svelge. Jeg er vanligvis glad på andres vegne, men kjenner at jeg blir fysisk kvalm når denne dama fremhever seg selv eller får skryt av andre. Og det er jo ikke bra. Ts

Anonymkode: 0ad4c...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en fantastisk arbeidsplass, som gir meg mye både faglig og sosialt. Har også 30 fantastiske kollegaer, som virkelig gjør hverdagen bedre.

Men så til problemet. Har også en kollega som er veldig negativ for miljøet. Hun er knallgod på en til en, og smisker seg lett inn på sjefen eller andre hun ønsker å ha et godt forhold til. Samtidig kjører hun en splitt og hersk teknikk, der hun ved flere tilfeller har prøvd å sette folk opp mot hverandre. I noen tilfeller har det også komt frem at hun har løyet om folk til sjefen, for å sette seg selv i et bedre lys.

Jeg kan selvfølgelig ikke gjøre så mye med personligheten hennes, men merker at dette har begynt å gå utover trivselen på jobb. Og i dag opplevde jeg at jeg nesten ble fysisk kvalm av å høre henne baksnakke og se henne stikke hodet sammen med ulike kollegaer.

Jeg klarer vanligvis å heve meg over sånne ting, men kjenner at det føles utrygt når man vet at den minste feil blir slarvet om. Noen tips til hvordan jeg kan komme ut av dette med hevet hode? Elsker egentlig jobben min, ellers hadde jeg søkt ny jobb for lenge siden.

Anonymkode: 0ad4c...eb0

Bruk hennes egne skitne metoder mot henne, men på en sånn måte at du ikke bryter noen regler. Prøv å få det dokumentert at hun farer med løgn om andre til sjefen, og vis dette til han/henne. Gjelder å få samlet nok møkk, som hun står for å produsere selv, og bruke det effektivt for å få henne kraftig irettesatt eller sparket. Mot sånne folk er det kun hardt mot hardt som gjelder, men det må som sagt gjøres riktig, for sånne folk er ofte veldig gode på å sno seg unna hvis de har mulighet for det. Grundighet er nøkkelen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Bruk hennes egne skitne metoder mot henne, men på en sånn måte at du ikke bryter noen regler. Prøv å få det dokumentert at hun farer med løgn om andre til sjefen, og vis dette til han/henne. Gjelder å få samlet nok møkk, som hun står for å produsere selv, og bruke det effektivt for å få henne kraftig irettesatt eller sparket. Mot sånne folk er det kun hardt mot hardt som gjelder, men det må som sagt gjøres riktig, for sånne folk er ofte veldig gode på å sno seg unna hvis de har mulighet for det. Grundighet er nøkkelen.

Men da faller jeg jo ned på hennes nivå... Er redd for at om jeg tar kampen, kan jeg miste andre kollegaer. Som jeg setter stor pris på, men som er nært knyttet til henne. 

Anonymkode: 0ad4c...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da faller jeg jo ned på hennes nivå... Er redd for at om jeg tar kampen, kan jeg miste andre kollegaer. Som jeg setter stor pris på, men som er nært knyttet til henne. 

Anonymkode: 0ad4c...eb0

Du må bruke tid og list. Om du ikke tar opp kampen må du bare finne deg i hvordan hun holder på. Om det nå er slik du fremstiller det, så mener jeg at skitne metoder retferdiggjøres. Det du i bunn og grunn skal gjøre er å bruke hennes usle væremåte til å senke henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, dr_zhivago skrev:

Du må bruke tid og list. Om du ikke tar opp kampen må du bare finne deg i hvordan hun holder på. Om det nå er slik du fremstiller det, så mener jeg at skitne metoder retferdiggjøres. Det du i bunn og grunn skal gjøre er å bruke hennes usle væremåte til å senke henne.

Er nok litt for real for mitt eget beste. Men skal prøve. For direkte konfrontasjon har ikke nyttet, da bare søker hun tettere inn på andre kollegaer. 

Nå har jeg tatt avstand fra henne noen dager, og ser allerede at hun har gptt veldig tett på flere av mine nærmeste samarbeidspartnere.

Anonymkode: 0ad4c...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok litt for real for mitt eget beste. Men skal prøve. For direkte konfrontasjon har ikke nyttet, da bare søker hun tettere inn på andre kollegaer. 

Nå har jeg tatt avstand fra henne noen dager, og ser allerede at hun har gptt veldig tett på flere av mine nærmeste samarbeidspartnere.

Anonymkode: 0ad4c...eb0

Derfor må du jobbe i det skjulte 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med vedkommende over, slike personer gjelder det og få ryddet av veien. Det er til det beste for alle (unntatt hu)

Anonymkode: 6e5b2...6d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre ikke jeg er tøff nok til å gjennomføre sånt, for denne dama snor seg unna det meste. Var i et oppvaskmøte en gang, som hun tok initiativ til for å konfrontere en annen kollega. Der kom det frem at hun regelrett hadde løyet og svartmalt den andre, men møter like blid dagen etter. Og får andre til å synes synd på seg, for at sjefen hadde gitt litt harde tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 0ad4c...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber hun i det offentlige? Hun høres dønn lik ut som ei drittkjerring jeg jobbet med i kommunen. Jævla nek.

Anonymkode: 9d567...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har innsett at jeg ikke har det i meg. Hver gang jeg tar avstand eller er direkte, går hun i tospann med noen andre. Er ekstremt god på en til en, og bruker dette bevisst på de med innflytelse. Så tror dessverre jeg har alt å tape på å prøve å ta igjen:(

Uansett. Søker nye jobber. Egentlig trist, da det er kun en som forsurer arbeidsmiljøet.

 

Anonymkode: 0ad4c...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er kvinner verst.

 

Hilsen kvinne.

 

Anonymkode: f72b9...27e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/21/2018 at 12:38 AM, dr_zhivago said:

Derfor må du jobbe i det skjulte 😉 

«Fly som en flue, stikk som en bie.» 😉

Anonymkode: f72b9...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 21.12.2018 den 9.52, AnonymBruker skrev:

Jobber hun i det offentlige? Hun høres dønn lik ut som ei drittkjerring jeg jobbet med i kommunen. Jævla nek.

Anonymkode: 9d567...a46

Gi meg første bokstaven i fornavnet hennes. Høres ut som ei jeg har jobbet med også.

Anonymkode: 881d9...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2018 den 0.24, dr_zhivago skrev:

Du må bruke tid og list. Om du ikke tar opp kampen må du bare finne deg i hvordan hun holder på. Om det nå er slik du fremstiller det, så mener jeg at skitne metoder retferdiggjøres. Det du i bunn og grunn skal gjøre er å bruke hennes usle væremåte til å senke henne.

Enig. Jeg hadde selv en slik dame jeg jobbet med og det du TS må gjøre er å gå rett "i strupen" på henne. Sette henne kraftig på plass rett og slett. Men det må være basert på fakta. Og du må forberede deg godt. Da mener jeg på den måten at du kan sette deg inn i hva hun kommer til å si i mot deg. På en måte en muntlig eksamen/ spørretime i stortinget. Altså slik politikerne forbereder seg til debatter. Og om hun går inn i offerrollen og begynner å gråte så ikke bry deg om det overhode. For det er hennes våpen. En annen ting som jeg gjorde var å tenke at det handlet ikke om meg men om hennes egen usikkerhet og følelse av utilstrekkelighet. For det er det det er!

Og TS: hun er ikke verdt møkka under skoa dine. Husk det. Ignorer og overse henne. Ikke la henne senke deg. Det er det du som bestemmer!

Anonymkode: 47632...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg hadde selv en slik dame jeg jobbet med og det du TS må gjøre er å gå rett "i strupen" på henne. Sette henne kraftig på plass rett og slett. Men det må være basert på fakta. Og du må forberede deg godt. Da mener jeg på den måten at du kan sette deg inn i hva hun kommer til å si i mot deg. På en måte en muntlig eksamen/ spørretime i stortinget. Altså slik politikerne forbereder seg til debatter. Og om hun går inn i offerrollen og begynner å gråte så ikke bry deg om det overhode. For det er hennes våpen. En annen ting som jeg gjorde var å tenke at det handlet ikke om meg men om hennes egen usikkerhet og følelse av utilstrekkelighet. For det er det det er!

Og TS: hun er ikke verdt møkka under skoa dine. Husk det. Ignorer og overse henne. Ikke la henne senke deg. Det er det du som bestemmer!

Anonymkode: 47632...123

Du er altfor sint til å gi fornuftige råd. Dette må gjøres på en skvær måte. Ta det med sjefen.

Anonymkode: 881d9...b83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2019 den 13.50, AnonymBruker skrev:

Gi meg første bokstaven i fornavnet hennes. Høres ut som ei jeg har jobbet med også.

Anonymkode: 881d9...b83

Ja, hva er første bokstaven i fornavnet?

Anonymkode: 8a18b...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Kvinner er kvinner verst.

 

Hilsen kvinne.

 

Anonymkode: f72b9...27e

Dette handler fader ikke om kjønn! 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: ed420...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...