Gå til innhold

Den store budsjettråden 2019!


Nuttery

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Nuttery skrev:

Ellers kan jeg jo gi en sniktitt på hvordan jeg gjør det i excel: 

Skjermbilde 2019-01-04 kl. 13.23.52.png

Hvordan får man rosa ark og blomsten og slikt? Evt. hvor finner man malen? Har alle sånn?

Anonymkode: afb30...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man rosa ark og blomsten og slikt? Evt. hvor finner man malen? Har alle sånn?

Anonymkode: afb30...7c9

Jeg har laget den selv. Send meg e-posten din på pm så kan jeg sende den til deg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2018 den 20.02, Nuttery skrev:

Januar: 

Husholdning: 1411,69/1800
Klær: -/200
Fornøyelser: -/1500
Diverse: 1898,63/2500
Faste kostnader: 7471,00/8000
Transport: 442/800
Helse: 1020,98/2800

Totalt: 12 224,30/16 800

Sparing: 7598,24/15000

Sist oppdatert: 6/1

Vi rusler og går. Diverseposten har fått selskap av to gaver til min mor (693kr) ettersom hun fyller rundt år, og et aftenposten-abbonement som tydeligvis ikke var stoppet (99...). Så irriterende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke like fancy som Nuttery sin(råfin!), men sånn er oppsettet mitt i år. Jeg bruker stort sett mobilen, så det er mest praktisk å ha det "stående". Resten av månedene følger til høyre og til slutt er det en kolonne med totalen og gjennomsnittet for alle månedene. :)

Kommer sannsynligvis til å legge til flere rader da. Usannsynlig at det aldri er mer enn tre utgifter i samme kategori. 

IMG_20190106_094727.thumb.jpg.047e90f516a4ffb2fe29a77a46a27b89.jpg

 

Endret av blåtimen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2019 den 11.12, blåtimen skrev:

Januar:

Mat og drikke: 500 700
Klær og sko: 0 / 400
Tekstil og hjem: / 300
Helse og personlig pleie: 494 1000
Fornøyelser og mediebruk: 335 1000
Gaver og veldedighet: 768 600
Totalt: 2097 / 4000

Sparing: 357 / 13 000 

259kr for medisiner og 275kr til Visa årsavgiften. 

Jeg er nysgjerrig, bruker dere kredittkort for å samle bonus/spare penger? 

Hadde definitivt hatt det om jeg var ute og reiste, men siden jeg ikke er det har jeg aldri hatt et kredittkort. Nå lurer jeg på å skaffe meg Komplettbank sitt som gir 2% bonus på alle nettkjøp, da jeg stort sett handler på nett. Tenker at 2% på alt jeg kjøper blir jo noen kroner til slutt. De har ingen årsavgift, så det skader jo ikke å ha det sånn sett. Eneste er vel at kredittkort nå teller med i gjeldsregisteret, selv om man ikke har noe utestående. Men jeg behøver jo ikke ha mer enn noen få tusen i kreditt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, blåtimen skrev:

259kr for medisiner og 275kr til Visa årsavgiften. 

Jeg er nysgjerrig, bruker dere kredittkort for å samle bonus/spare penger? 

Hadde definitivt hatt det om jeg var ute og reiste, men siden jeg ikke er det har jeg aldri hatt et kredittkort. Nå lurer jeg på å skaffe meg Komplettbank sitt som gir 2% bonus på alle nettkjøp, da jeg stort sett handler på nett. Tenker at 2% på alt jeg kjøper blir jo noen kroner til slutt. De har ingen årsavgift, så det skader jo ikke å ha det sånn sett. Eneste er vel at kredittkort nå teller med i gjeldsregisteret, selv om man ikke har noe utestående. Men jeg behøver jo ikke ha mer enn noen få tusen i kreditt. 

Jeg ønsker det, men regnes dessverre som ikke betalingsdyktig :fnise: Grusomt irriterende.

Jeg syntes du burde gjøre det - en krone her og en krone der. Jeg bruker Trumf-kort, Coop-kort og ViaTrumf. Sparer vel ca 1500 kroner i året på det. Hadde jeg vært flinkere til å f.eks bare handle i spesifikke butikker, eller handle alt jeg kan på nett, hadde jeg spart mer. 

TrumfVisa gir 2% på alle matvarer i butikker som tar trumf, og 1% på alt annet.

Coop Mastercard gir vel 1% på alt, utenom i butikker som tar trumf.

Også vet jeg Remember har en del bonusordninger.

TrumfVisa under her: 

 

Skjermbilde 2019-01-06 kl. 10.09.26.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Nuttery skrev:

Jeg ønsker det, men regnes dessverre som ikke betalingsdyktig :fnise: Grusomt irriterende.

Jeg syntes du burde gjøre det - en krone her og en krone der. Jeg bruker Trumf-kort, Coop-kort og ViaTrumf. Sparer vel ca 1500 kroner i året på det. Hadde jeg vært flinkere til å f.eks bare handle i spesifikke butikker, eller handle alt jeg kan på nett, hadde jeg spart mer. 

TrumfVisa gir 2% på alle matvarer i butikker som tar trumf, og 1% på alt annet.

Coop Mastercard gir vel 1% på alt, utenom i butikker som tar trumf.

Også vet jeg Remember har en del bonusordninger.

TrumfVisa under her: 

 

Skjermbilde 2019-01-06 kl. 10.09.26.png

Du fikk 10% av summen når du handlet linser av Lensway? Wow, vurderer å skaffe meg Trumf Visa jeg også nå. 

Ellers har jeg registrert Trumf på vanlig betalingskort, men det er jo bare på butikker som har Trumf. Bruker ellers Coop og sparte alene 360 kr i 2018 på bare frukt og grøntbonus :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, blåtimen skrev:

Ikke like fancy som Nuttery sin(råfin!), men sånn er oppsettet mitt i år. Jeg bruker stort sett mobilen, så det er mest praktisk å ha det "stående". Resten av månedene følger til høyre og til slutt er det en kolonne med totalen og gjennomsnittet for alle månedene. :)

Kommer sannsynligvis til å legge til flere rader da. Usannsynlig at det aldri er mer enn tre utgifter i samme kategori. 

---

 

Er det en mal fra en app, eller har du laget selv? :)

 

Veldig fin tråd forresten :blomst:

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rumle skrev:

Er det en mal fra en app, eller har du laget selv? :)

Veldig fin tråd forresten :blomst:

Den er laget selv i Google Regneark 🤓

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo fått stort beløp i Januar, så jeg legger ut vanlig budsjett for de andre månedene. Har bare studielån til inntekt da jeg ikke har tid til deltidsjobb dette semesteret pga konteeksamener jeg må ta i tillegg til studiene.

Inn
Studielån: 8100

Ut
Leie: 3380

Mobil: 518

Buss: 500

Trening: 400

Mat: 2000 

Netflix: 89

Sparing: 500

Til overs: 802 (Går enten til sparing eller noe gøy, f.eks kino)

Er ikke alltid jeg må fylle busskortet heller, kommer an på hva jeg har planlagt den aktuelle måneden og om det innebærer mange bussturer eller ikke.

Anonymkode: 30da9...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar: 

Mat og husholdning: 389 /1800
Forsikring: 0 /170
Helse og velvære 1117 900
Diverse: 69 /400
Faste kostnader: 0/3930
Transport: 100 /140
Pensum: 0/500

Sum: 1675 / 7840

Sist oppdatert: 7/1

Handlet inn mat for uka, masse grønnsaker og nok til middag noen dager fremover, hadde egentlig ikke en skikkelig plan når jeg gikk på butikken, men kom greitt ut av det. Kjøpte også en stor Norvegia-ost, så den tok store deler av matkostnadene, men jeg slipper iallfall å kjøpe ost neste uke og en stund framover, så det lover bra. Måtte også kjøpe smør av ting jeg ikke kjøper hver uke.  Ukesbudsjettet er jo ca 450 kr til 1.februar, så ligger greitt an, men kommer nok til å ta en tur innom butikken til helgen. 

Transporten ble billigere enn forventet. Ellers er de 69 kr på diverseposten refillpfåyll til noen penner jeg bruker. Det er 3 stykker. Så det holder en stund fremover. Fornøyd så langt, men litt spent på hvordan pensumkostnadene blir. Det var 2 bøker i stedet for 1 i det ene faget, og ene boka jeg hadde tenkt å selge er i år er bare anbefalt pensumlitteratur, og ikke obligatorisk. Så det spørs om jeg får solgt den. Den koster nesten 800 kr ny, så hadde tenkt jeg fikk solgt den for 300 kr. Ellers skal legge andre bøker ut for salg, ganske mange faktisk, men er usikker på om jeg får solgt noe som helst, da deter litt usikkert på om det er samme bøker/om faga egentlig går. Får bare vente å se :)  Også har jeg ikke sett noen selge pensumbøkene jeg skal ha enda, men regner med at noen kanskje har, så skal legge ut etterlysnign så fort så mulig.

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 16.53, missmcbeal skrev:

Januar: 

Mat og husholdning: 389 /1800
Forsikring: 0 /170
Helse og velvære 1117 900
Diverse: 69 /400
Faste kostnader: 0/3930
Transport: 100 /140
Pensum: 0/500

Sum: 1675 / 7840

Sist oppdatert: 7/1

Handlet inn mat for uka, masse grønnsaker og nok til middag noen dager fremover, hadde egentlig ikke en skikkelig plan når jeg gikk på butikken, men kom greitt ut av det. Kjøpte også en stor Norvegia-ost, så den tok store deler av matkostnadene, men jeg slipper iallfall å kjøpe ost neste uke og en stund framover, så det lover bra. Måtte også kjøpe smør av ting jeg ikke kjøper hver uke.  Ukesbudsjettet er jo ca 450 kr til 1.februar, så ligger greitt an, men kommer nok til å ta en tur innom butikken til helgen. 

Transporten ble billigere enn forventet. Ellers er de 69 kr på diverseposten refillpfåyll til noen penner jeg bruker. Det er 3 stykker. Så det holder en stund fremover. Fornøyd så langt, men litt spent på hvordan pensumkostnadene blir. Det var 2 bøker i stedet for 1 i det ene faget, og ene boka jeg hadde tenkt å selge er i år er bare anbefalt pensumlitteratur, og ikke obligatorisk. Så det spørs om jeg får solgt den. Den koster nesten 800 kr ny, så hadde tenkt jeg fikk solgt den for 300 kr. Ellers skal legge andre bøker ut for salg, ganske mange faktisk, men er usikker på om jeg får solgt noe som helst, da deter litt usikkert på om det er samme bøker/om faga egentlig går. Får bare vente å se :)  Også har jeg ikke sett noen selge pensumbøkene jeg skal ha enda, men regner med at noen kanskje har, så skal legge ut etterlysnign så fort så mulig.

Jeg har begynt å selge mine pensumbøker, og har (overraskende nok) fått tilbud på alle sammen. Er kvitt det aller meste :) Så du kan bli overrasket over hva folk vil ha! Legg det ut på finn, så får du nok napp ganske fort :) Legg ut etterlysning på ulike pensum-sider på facebook, så er det nok noen som har den boken du trenger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg har begynt å selge mine pensumbøker, og har (overraskende nok) fått tilbud på alle sammen. Er kvitt det aller meste :) Så du kan bli overrasket over hva folk vil ha! Legg det ut på finn, så får du nok napp ganske fort :) Legg ut etterlysning på ulike pensum-sider på facebook, så er det nok noen som har den boken du trenger!

Jeg har fått solgt 3 bøker (har ikke overlevert og fått pengene enda, så et lite forbehold, men), så jeg er heldigvis veldig fornøyd så langt. De 2 første regnet jeg med å få solgt, den siste overhodet ikke. Det var en pensumbok til et fag som går på høstsemesteret så jeg forstår ikke helt hvorfor vedkommende vil kjøpe den, men det kan være at vedkommende skal ta opp faget eller noe. Jeg kan iallfall ikke klage på at jeg får solgt den. Nå har jeg noen få bøker til jeg kanskje får solgt, tror det er mulighet for å få solgt den ene, og kanskje en til. Men får jeg solgt de 3 jeg skal selge nå, så er jeg fornøyd med det også :)

Har lagt ut en bok på Ibok, og har vurdert Finn, men alle som går på høyskolen her deltar i en kjøp og salg-gruppe for skolen, der jeg la ut bøkene for salg, så det er nesten ikke vits med andre kanaler. Jeg er ikke så giret på å sende bøker i posten, det blir ofte knotete og tungvint, og det er mye lettere å bli lurt av selger enn ved personlig overlevering. Men kanskje jeg gjør det lell likevel på noen bøker som er skiftet ut i pensum her og som kanskje noen på andre skoler kan ha bruk for. Noen av bøkene vil jeg faktisk bare bli kvitt, siden jeg skal flytte til sommeren, så om jeg selger de billig og mottakeren betaler porto er det vel bedre enn ingenting :)

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Jeg har fått solgt 3 bøker (har ikke overlevert og fått pengene enda, så et lite forbehold, men), så jeg er heldigvis veldig fornøyd så langt. De 2 første regnet jeg med å få solgt, den siste overhodet ikke. Det var en pensumbok til et fag som går på høstsemesteret så jeg forstår ikke helt hvorfor vedkommende vil kjøpe den, men det kan være at vedkommende skal ta opp faget eller noe. Jeg kan iallfall ikke klage på at jeg får solgt den. Nå har jeg noen få bøker til jeg kanskje får solgt, tror det er mulighet for å få solgt den ene, og kanskje en til. Men får jeg solgt de 3 jeg skal selge nå, så er jeg fornøyd med det også :)

Har lagt ut en bok på Ibok, og har vurdert Finn, men alle som går på høyskolen her deltar i en kjøp og salg-gruppe for skolen, der jeg la ut bøkene for salg, så det er nesten ikke vits med andre kanaler. Jeg er ikke så giret på å sende bøker i posten, det blir ofte knotete og tungvint, og det er mye lettere å bli lurt av selger enn ved personlig overlevering. Men kanskje jeg gjør det lell likevel på noen bøker som er skiftet ut i pensum her og som kanskje noen på andre skoler kan ha bruk for. Noen av bøkene vil jeg faktisk bare bli kvitt, siden jeg skal flytte til sommeren, så om jeg selger de billig og mottakeren betaler porto er det vel bedre enn ingenting :)

Tips: jeg har brukt siden www.megtileg.no når jeg har sendt bøker. Du bare legger boken pakket inn utenfor inngangsdøra di (eller i postkassen),også henter de den og leverer til mottager. Veldig kjekt :)  Jeg syntes nesten det er mer stress å skulle treffe mottager, haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2019 den 10.12, Nuttery skrev:

Jeg ønsker det, men regnes dessverre som ikke betalingsdyktig :fnise: Grusomt irriterende.

Jeg syntes du burde gjøre det - en krone her og en krone der. Jeg bruker Trumf-kort, Coop-kort og ViaTrumf. Sparer vel ca 1500 kroner i året på det. Hadde jeg vært flinkere til å f.eks bare handle i spesifikke butikker, eller handle alt jeg kan på nett, hadde jeg spart mer. 

TrumfVisa gir 2% på alle matvarer i butikker som tar trumf, og 1% på alt annet.

Coop Mastercard gir vel 1% på alt, utenom i butikker som tar trumf.

Også vet jeg Remember har en del bonusordninger.

TrumfVisa under her: 

 

Skjermbilde 2019-01-06 kl. 10.09.26.png

Jeg er student og har MasterCard på 10 000 hos DnB, de er de eneste jeg kjenner som godkjenner studenter.

Anonymkode: 9efe7...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nytt opplegg av året: Bruker kredittkort istedenfor debetkort til dagligvare. Dvs. at storhandelen i dag ikke blir belastet konto før uti februar. Velger å føre det på februar nå. Litt uvant.

Bilforsikring og andre bilutgifter trukket i dag.

Innboforsikringen har blitt betalt to ganger. Én med, og én uten rabatt. Får be om at den uten krediteres, eller hvordan jeg nå ordner det.

På diverseposten: en gave+sendt pakke. Føres også på februar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nådd månedens sparemål på 15000 kroner! Og de er pent satt over på sparekontoen :) 

Hvilke banker bruker dere? Jeg bruker instabank, og får 1,93% rente på høyrentekonto.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2019 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Har jo fått stort beløp i Januar, så jeg legger ut vanlig budsjett for de andre månedene. Har bare studielån til inntekt da jeg ikke har tid til deltidsjobb dette semesteret pga konteeksamener jeg må ta i tillegg til studiene.

Inn
Studielån: 8100

Ut
Leie: 3380

Mobil: 518

Buss: 500

Trening: 400

Mat: 2000 

Netflix: 89

Sparing: 500

Til overs: 802 (Går enten til sparing eller noe gøy, f.eks kino)

Er ikke alltid jeg må fylle busskortet heller, kommer an på hva jeg har planlagt den aktuelle måneden og om det innebærer mange bussturer eller ikke.

Anonymkode: 30da9...4f2

Så flink du er 👍💗

Anonymkode: 05e76...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nuttery skrev:

Nå har jeg nådd månedens sparemål på 15000 kroner! Og de er pent satt over på sparekontoen :) 

Hvilke banker bruker dere? Jeg bruker instabank, og får 1,93% rente på høyrentekonto.

Grattis med nådd mål! Flink du 💪🏻 Håper jeg klarer 15000 denne måneden og, litt usikker. 

Jeg bruker dessverre DnB Sparekonto med kun 1,20% rente. Ren latskap egentlig, pluss at jeg syns det er deilig å bare forholde meg til én bank. Etter planen skal jo ikke pengene stå der mer enn et par år, så tenker jeg overlever de tapte rentene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...