Gå til innhold

Den store budsjettråden 2019!


Nuttery

Anbefalte innlegg

Jeg har det samme budsjettet året rundt (gjør av og til et par endringer) - men enkelte poster er "årlige" poster og ikke månedlige. Jeg bor billig siden jeg bor i kollektiv, og jeg sparer så mye jeg klarer for å kunne kjøpe meg en leilighet etter hvert. Men studielånet mitt er høyt, så må betale mye tilbake på det hver måned... I januar planlegger jeg å selge unna det jeg kan av ting jeg ikke bruker. Planlegger ikke å reise på ferie i år, så feriepengene vil bli brukt til sparing. Målet mitt er egentlig bare å spare så mye som mulig. 

Får utbetalt: 27 750

Leie: 4250
Mat: 1900
Internett: 200
Mobil: 125
Spotify: 109
Fagforening: 400
Treningssenter: 200
Pensjonssparing: 1000
Lånekassen: 3400 
Forsikringer: 200
Diverse: 500
Totalt: 12 284

Har da 15 466 igjen hver måned, men av dette vil 691,- gå ut til årlige kostnader.
Så jeg ligger da an til å spare 14 775 hver måned.

Årlige kostnader: (totalt 8290):
Boligbyggelag: 500
Lagringstjeneste: 590
Klær: 4800 (i snitt 400 per måned)
Hudpleie/sminke: 2400 (i snitt 200 per måned)

Jeg liker å ha klær/hudpleie-kostnadene som årlige fordi det varierer så mye hvor mye jeg bruker hver måned, og det er enklere å holde følge med hva som er brukt om jeg tar det årlig og ikke månedlig. Planlegger å kjøpe mye mindre klær i 2019 enn jeg gjorde i 2018, så regner med at 4800 vil være mer enn nok.

Endret av Miah
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, Miah skrev:

Jeg har det samme budsjettet året rundt (gjør av og til et par endringer) - men enkelte poster er "årlige" poster og ikke månedlige. Jeg bor billig siden jeg bor i kollektiv, og jeg sparer så mye jeg klarer for å kunne kjøpe meg en leilighet etter hvert. Men studielånet mitt er høyt, så må betale mye tilbake på det hver måned... I januar planlegger jeg å selge unna det jeg kan av ting jeg ikke bruker. Planlegger ikke å reise på ferie i år, så feriepengene vil bli brukt til sparing. Målet mitt er egentlig bare å spare så mye som mulig. 

Får utbetalt: 27 750

Leie: 4250
Mat: 1900
Internett: 200
Mobil: 125
Spotify: 109
Fagforening: 400
Treningssenter: 200
Pensjonssparing: 1000
Lånekassen: 3400 
Forsikringer: 200
Diverse: 500
Totalt: 12 284

Har da 15 466 igjen hver måned, men av dette vil 691,- gå ut til årlige kostnader.
Så jeg ligger da an til å spare 14 775 hver måned.

Årlige kostnader: (totalt 8290):
Boligbyggelag: 500
Lagringstjeneste: 590
Klær: 4800 (i snitt 400 per måned)
Hudpleie/sminke: 2400 (i snitt 200 per måned)

Jeg liker å ha klær/hudpleie-kostnadene som årlige fordi det varierer så mye hvor mye jeg bruker hver måned, og det er enklere å holde følge med hva som er brukt om jeg tar det årlig og ikke månedlig. Planlegger å kjøpe mye mindre klær i 2019 enn jeg gjorde i 2018, så regner med at 4800 vil være mer enn nok.

Veldig oversiktlig budsjett. Virker som du har god kontroll på hvor mye du bruker på de ulike postene. Jeg ville nok vurdert å sette av en del mer til det jeg liker å kalle «lommepenger» og uventede kostnader ettersom dette er et stramt budsjett. Du sier du ligger an til å spare 14 774 i måneden (i tillegg til 1000 kr i pensjonssparing), noe som er en veldig høy sparerate.  Om du går inn for å spare f.eks. 12 000 (13 med pensjonssparingen) får du et budsjett som er lettere å holde over tid samtidig som du fortsatt sparer veldig mye.

Noe jeg synes er nyttig er å snu setningen «så da sitter jeg igjen med xxx til sparing» om til «så da sitter jeg igjen med xxx til forbruk». Altså regner jeg ut hvor mye jeg kan klare å spare samtidig som jeg skal leve et liv jeg liker, og trekker dette fra nettolønna samme dag jeg får lønn. Det jeg sitter igjen med er det jeg har å rutte med. Synes da sparingen går lettere, og det er enklere å begrense seg. Jeg synes også det er lettere å forholde seg til et spesifikk sparemål enn «å spare så mye som mulig». Da har jeg noe å strekke meg etter, men kan samtidig bruke penger som er igjen med god samvitttighet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sparekniven said:

Veldig oversiktlig budsjett. Virker som du har god kontroll på hvor mye du bruker på de ulike postene. Jeg ville nok vurdert å sette av en del mer til det jeg liker å kalle «lommepenger» og uventede kostnader ettersom dette er et stramt budsjett. Du sier du ligger an til å spare 14 774 i måneden (i tillegg til 1000 kr i pensjonssparing), noe som er en veldig høy sparerate.  Om du går inn for å spare f.eks. 12 000 (13 med pensjonssparingen) får du et budsjett som er lettere å holde over tid samtidig som du fortsatt sparer veldig mye.

Ja, det kommer av og til noen litt overraskende utgifter, men det er det jeg har posten "diverse" til. 500,- i måneden er ikke så mye, men det pleier å holde. I tillegg har jeg penger på de andre postene som ikke alltid brukes - f.eks. brukte jeg i desember 1700 på mat, og ikke 1900 (eller klesposten, som jeg har planer om å ikke bruke så mye av i år). Så det er rom for litt "lommepenger" her og der. Så det er ikke slik at jeg aldri går ut på kino eller spiser middag med venninnene mine.

Jeg tror det er viktig å huske på at dette tross alt er et mer "midlertidig" budsjett for meg. Det gjør meg ikke så mye å ha et litt lite matbudsjett og å ha lite penger til sosiale aktiviteter når jeg vet at målet med alt dette er å opparbeide meg nok egenkapital. I tillegg så er det ikke krise om jeg en måned bruker 500,- mer enn det jeg egentlig skulle. Da tar jeg det bare ut av det som egenetlig skulle ha gått til sparing. Dette er altså bare målene mine, og det gikk ganske fint med dette budsjettet i 2018. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Miah skrev:

Ja, det kommer av og til noen litt overraskende utgifter, men det er det jeg har posten "diverse" til. 500,- i måneden er ikke så mye, men det pleier å holde. I tillegg har jeg penger på de andre postene som ikke alltid brukes - f.eks. brukte jeg i desember 1700 på mat, og ikke 1900 (eller klesposten, som jeg har planer om å ikke bruke så mye av i år). Så det er rom for litt "lommepenger" her og der. Så det er ikke slik at jeg aldri går ut på kino eller spiser middag med venninnene mine.

Jeg tror det er viktig å huske på at dette tross alt er et mer "midlertidig" budsjett for meg. Det gjør meg ikke så mye å ha et litt lite matbudsjett og å ha lite penger til sosiale aktiviteter når jeg vet at målet med alt dette er å opparbeide meg nok egenkapital. I tillegg så er det ikke krise om jeg en måned bruker 500,- mer enn det jeg egentlig skulle. Da tar jeg det bare ut av det som egenetlig skulle ha gått til sparing. Dette er altså bare målene mine, og det gikk ganske fint med dette budsjettet i 2018. 

Jeg er veldig imponert! Det kommer sikkert til å føles veldig bra den dagen du kan kjøpe bolig. Jeg sparer selv hovedsakelig til egenkapital, og det er veldig motiverende nå når jeg faktisk begynner å se målet der framme. Jeg brukte 10 år på å spare de første 200 000 (jeg begynte noen år før de fleste), men så tok sparingen seg opp fordi jeg hadde mulighet til å jobbe mer (og prioriterte annerledes, før var jeg fornøyd med å ha fylt opp BSU-kontoen) og det tok bare ett år til før jeg hadde 300 000. Målet for i år er at jeg ved slutten av dette året skal jeg ha 450 000 der (+ ca. 15 000 i renter). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at omtrent ingen her som har større lån (bolig + bil etc.). Uten disse store postene blir det en relativt enkel oppgave å få budsjetter til å gå opp, til og med med mye sparing....

Anonymkode: a459d...dac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger merke til at omtrent ingen her som har større lån (bolig + bil etc.). Uten disse store postene blir det en relativt enkel oppgave å få budsjetter til å gå opp, til og med med mye sparing....

Anonymkode: a459d...dac

Vi har et relativt stort boliglån. Mitt mål med budsjettet er å resultere med tallene som er mindre enn budsjettert. Boliglånet er et fast sum som jeg betaler uansett. Derfor nevner jeg ikke denne posten. Det er jo bare positivt hvis denne posten sprekker og meg betaler mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Januar: 

Mat og husholdning: -/1800
Forsikring: -/170
Helse og velvære -/900
Diverse: -/400
Faste kostnader: -/3930
Transport: -/140
Pensum: -/500

Sum: - / 7840

Sist oppdatert: 1/1

Da er jeg klart for en ny budsjettmåned med blanke ark 💪  Denne måneden er helse og velværeposten litt høy fordi jeg skal kjøpe meg linser for et halvt år, i tillegg til en ny dagkrem. Jeg har uvanen at jeg har kjøpt meg daglinser, og ikke den billigeste typen, men har innsett hvor mye dyrere det er enn månedslinser, så jeg skal prøve å gå tilbake til det igjen for å spare inn en del penger. I tillegg har jeg gått over til ny forsikring som jeg skal betale kvartalsvis, denne er altså bare hver 3.måned og er ikke en fast kostnad. Jeg er likevel usikker på om den kommer på denne månedens budsjett, men jeg skriver den nå inn her. Ellers er jeg veldig usikker på pensumposten. Jeg skal skrive bacheloroppgave og har har utenom det to blokkfag. Dvs. at jeg begynner kun med et fag nå i januar, så jeg regner med det kun er 1 pensumbok. Regner med å få kjøpt den brukt egentlig, så tror ikke jeg må ut med 500 kr. Men aner ingenting om pensum enda (umulig å finne noen informasjon enda, så får vente å se). Uansett rekner jeg egentlig med å få solgt noen bøker, så egentlig tror jeg den reelle utgiften med pensum blir nærmere null når jeg får solgt, men jeg får skrive det inn som en utgift uansett, så får jeg heller gå i pluss på inntekter. Mat og husholdning bør iallfall gå bra denne måneden, jeg reiser ikke til studiestedet før søndag og spiser gratis mat hjemme enn så lenge.

I den tidligere budsjetttråden har flere spurt meg om inntekter og sparemål siden jeg har så lave utgifter, da det ser ut som jeg burde kunne spare masse penger. Jeg får bare gjenta meg selv kort her så slipper folk å spørre. Jeg er student på siste året og er ferdigutdannet til sommeren, jeg lever uten studielån dette året (brukt opp åra) og på oppsparte penger som jeg har spart opp for å få ferdig utdanningen. Pga. at moren min har flyttet har jeg ikke lenger tilgang til jobben jeg hadde frem til august, dette visste jeg om, så første halvdel av 2018 ble brukt til å jobbe mest mulig i ferier for å fylle opp sparekontoen til dette studieåret. Jeg ser etter ny jobb på studiestedet mens jeg studerer (har søkt flere og fått tilbud, men dessverre var arbeidstidene veldig ugunstige for studiene), men tar høyde for at jeg må klare meg med oppsparte midler til sommeren. Får jeg en jobb de neste månedene vil nok budsjettet se annerledes ut, da skal jeg begynne å spare igjen :) Dette er en midlertidig situasjon der penger går ut og ikke inn, og derfor har budsjett aldri vært viktigere for meg og jeg kan si såpass at jeg ikke har vane å leve så nøktern som jeg gjør nå. Det er lite rom for særlig med fornøyelser og kleskjøp. Neste sikker inntekt er feriepenger i juni. Sakte men sikkert tømmes sparekontoen, gleder meg til å fylle den opp igjen forhåpentligvis med mer inntekt i form av jobb i neste halvdel av 2019. Ellers har jeg heldigvis en del sparemidler bortgjemt på BSU, så selv om ordinær sparekonto tømmes, har jeg fortsatt verdier andre plasser.

Uansett denne ugunstige situasjonen, så må jeg si det også er veldig god erfaring og se hvor lite man kan leve på, bare man må. Man får jo en veldig god følelse på hvordan det er å ha lite å rutte med og hvor mye penger man ellers bruker på fornøyelser og diverse. Det hjelper jo meg heldigvis stort at jeg har forholdsvis lave faste kostnader, og til og med er månedelig treningsavgift på 289 bakt inn i der (vurderer å avslutte den dersom jeg ser jeg ikke har råd de neste månedene).  Har en veldig billig studenthybel (3450), billig mobilabonnement (130) og betaler kun Spotify studentmedlemskap (54 kr) utenom. Faktisk så vil jeg si at jeg har et relativt greitt matbudsjett med 1800 kr i måneden, med tanke på situasjonen. Jeg håper at når jeg begynner med betydelig inntekt igjen, så vil jeg klare å holde fram med en del av nøkternheten i nye budsjett og dermed klare å spare mye på kort tid. Det absolutt vanskeligste har ikke vært å ikke kjøpe noe særlig med klær, men å måtte si nei til å bli med på sosiale ting som koster, særlig fester. I år skal jeg velge disse fornøyelsene med omhu, og diversepost er i hovudsak tiltenkt det. I januar skjer det ikke så mye, så målet er egentlig å si nei til fest og prøve å leve under budsjettet, slik at jeg heller kan spare de pengene til de mer gøyale tingene utover våren.

Jeg er klar for 2019  🙏

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger merke til at omtrent ingen her som har større lån (bolig + bil etc.). Uten disse store postene blir det en relativt enkel oppgave å få budsjetter til å gå opp, til og med med mye sparing....

Anonymkode: a459d...dac

 Nedbetaling av lån er jo også en form for sparing.

Endret av Sparekniven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2019 den 13.29, AnonymBruker skrev:

Jeg legger merke til at omtrent ingen her som har større lån (bolig + bil etc.). Uten disse store postene blir det en relativt enkel oppgave å få budsjetter til å gå opp, til og med med mye sparing....

Anonymkode: a459d...dac

Billån kommer jeg aldri til å ta, da jeg ikke kommer til å sette meg i gjeld for slike "mindre" utgifter. Boliglånet holder jeg utenfor, rett og slett fordi det ikke har noe i denne tråden å gjøre. Ikke får jeg gjort noe med den posten (annet enn å eventuelt nedbetale fortere, men det ønsker jeg ikke for øyeblikket), og ikke ser jeg noe poeng i å gi en 100% oversikt over inn- og utgifter. Denne tråden er mest for hver enkelt person, ikke for å imponere andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2018 den 20.02, Nuttery skrev:

Januar: 

Husholdning: 1285,69/1800
Klær: -/200
Fornøyelser: -/1500
Diverse: 804,00/2500
Faste kostnader: 7471,00/8000
Transport: 442/800
Helse: 421,50/2800
Sparing: -/15000
= /31 800

Sist oppdatert: 2/1

Da er vi på'n igjen :) Det er litt stille fra meg om dagen, da jeg har ekstremt mye å gjøre og egentlig henger bakpå med det meste, men jeg fører i allefall budsjettet på Excel enda!

Foreløbig: 
Husholdning: Storhandlet i Sverige før semesterstart. 
Diverse: 804 kroner er linser for 3 mnd. Forsøker et billigere merke.
Faste kostnader: Semesteravgift, fagforeningskontigent, fellesutgifter til borettslaget, telefon og spotify. Venter på strømregning. 
Transport: Busskort.
Helse: Egenandel for blodprøver, en legetime og en resept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar:

Mat og drikke: 500 700
Klær og sko: 0 / 400
Tekstil og hjem: / 300
Helse og personlig pleie: 235 1000
Fornøyelser og mediebruk: 60 1000
Gaver og veldedighet: 768 600
Totalt: 1563 / 4000

Sparing: 0 / 13 000 

Sånn som Miah er budsjettet mitt det samme hver måned. Jeg har brukt tallene fra 2018 og laget budsjettet etter hva jeg gjennomsnittlig ønsker å bruke på en måned. Så noen måneder havner jeg over på noen poster og andre måneder under, slik at gjennomsnittet forhåpentligvis blir det jeg har budsjettert. 

500kr til mat og 100kr til fadderbarn er fast trekk hos meg den 1. i måneden. 

Brukte 588kr på et gavekort hos Chooose. Det er egentlig et månedlig abonnement, men jeg syns det er bedre å bli trukket 588kr i januar enn 49kr hver måned. :tongue:

Ellers brukte jeg 235kr på dusjsåpe, deo og balsam fra Rituals. 

Sparing skjer ikke før jeg får utbetalt den 20. så der står det foreløpig ingenting. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2018 den 20.02, Nuttery skrev:

Januar: 

Husholdning: 1285,69/1800
Klær: -/200
Fornøyelser: -/1500
Diverse: 1205,63/2500
Faste kostnader: 7471,00/8000
Transport: 442/800
Helse: 1021,50/2800

Totalt: 11 425,82/16 800

Sparing: 4598,24/15000

Sist oppdatert: 4/1

Sånn, da skal jeg prøve å skrive litt ordentlig! :fnise: 

Jeg er veldig håpefull av meg og alltid klar for nye begynnelser, så det at det er et nytt år er helt ideelt for meg! Jeg har virkelig tro på at dette året skal bli et godt økonomisk år, og jeg gleder meg til å se hvordan det tar form! Jeg har startet året med å rydde i skaper, vaske kroker, legge ut flere ting på finn, gjøre enda mer økonomisk research og generelt bare surre litt med budsjettet. Det er virkelig noe jeg koser meg med.

Jeg har sett mye på YouTube om dagen, og er blant annet blitt veldig glad i Jordan Page - FunCheapOrFree. Jeg har sett på kanalen hennes en stund, men nå har jeg virkelig sett alt for mye :laugh: Jeg følger også Stacey Flowers (hun har i grunn begynt å irritere meg det siste halvåret eller så... det går jo ingen vei med den gjelda hennes), Aja Dang og mange fler. Nå har det seg sånn at jeg også er veldig interessert i minimalisme og zero waste også, så jeg følger en del andre kanaler også som fokuserer på en nøktern livsstil. Generelt har det blitt mye youtube mellom slagene nå for tiden.

Ellers kan jeg jo prate litt om regnskapet over her! Denne måneden tenker jeg egentlig å forsøke å ha noenlunde shoppestopp. Det eneste unødvendige jeg har kjøpt er en pumpeflaske på ebay til 19,90, så det regner jeg som akseptabelt. Diverseposten består ellers av kontaktlinser, samt shampo og balsam på 60% tilbud fra BliVakker (handler alltid på tilbud, ikke når jeg er tom og MÅ ha) :) Ellers så skjer det jo ikke så mye i dette regnskapet, siden jeg forsøker å ikke handle noe som helst 😛 

En ting jeg har lært av å se på Jordan Pages youtube-kanal er å planlegge måltider baklengs. Altså ikke titte i tilbudsaviser for å bestemme seg for hva man skal spise til middag, men å se i kjøleskapet/skuffer og skap for å se hva man har, bestemme rett, for deretter å se hva man kan fylle på med av varer. Veldig kjekt, pluss at det gjør at jeg syntes det er enklere å få bruk opp varer jeg allerede har. Tipp topp tips! Se videoen her.

Så ja, det nye året ruller og går :fnise: Jeg gleder meg skikkelig til lønnsslippen kommer neste uke, for å se hvor mye jeg har tjent i desember. Jeg vet det er en real slump, så jeg er ordentlig spent. Ikke minst har jeg fylt opp med litt for mange vakter i januar (wops), slik at det blir en god lønning i februar også.  

Stor klem til dere fra meg! Jeg leser hva dere skriver selv om jeg ikke er så flink til å svare om dagen :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers kan jeg jo gi en sniktitt på hvordan jeg gjør det i excel: 

Skjermbilde 2019-01-04 kl. 13.23.52.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nuttery skrev:

Ellers kan jeg jo gi en sniktitt på hvordan jeg gjør det i excel: 

Skjermbilde 2019-01-04 kl. 13.23.52.png

Stilig, er det en slags ferdigmal? Jeg har bare laget mine excel-dokumenter selv og ikke brukte ferdigmaler, men denne så jo fin ut. I tillegg bruker jeg Excel på Google dokumenter, så rekner med at den kanskje er noe simplere. Men kanskje jeg skal gå over til å bruke Excel på pcen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, missmcbeal skrev:

Stilig, er det en slags ferdigmal? Jeg har bare laget mine excel-dokumenter selv og ikke brukte ferdigmaler, men denne så jo fin ut. I tillegg bruker jeg Excel på Google dokumenter, så rekner med at den kanskje er noe simplere. Men kanskje jeg skal gå over til å bruke Excel på pcen.

Nei, jeg har laget den selv :) Skjønner meg sjeldent på de ferdigmalene, eller så sliter jeg med å få det som jeg vil :fnise: Den gamle så slik ut: 

Skjermbilde 2019-01-04 kl. 13.37.09.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Stilig, er det en slags ferdigmal? Jeg har bare laget mine excel-dokumenter selv og ikke brukte ferdigmaler, men denne så jo fin ut. I tillegg bruker jeg Excel på Google dokumenter, så rekner med at den kanskje er noe simplere. Men kanskje jeg skal gå over til å bruke Excel på pcen.

Og har dette som årsoppgjør! Det er en mal :)

 

Skjermbilde 2019-01-04 kl. 13.37.39.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar: 

Mat og husholdning: -/1800
Forsikring: -/170
Helse og velvære 1117900
Diverse: -/400
Faste kostnader: -/3930
Transport: -/140
Pensum: -/500

Sum: 1117 / 7840

Sist oppdatert: 4/1

Jeg har allerede gått over helse og velværeposten, men pytt pytt, det går helt fint. Jeg har kjøpt månedslinser for et halvt år (som jeg håper jeg ikke kaster i søpla etter en dag ettersom jeg er vant med dagslinser 😂). I tillegg slo jeg til å handlet på salg på komplettapotek.no. Jeg fant ut at den dyre handkremen for eksemen min jeg kjøper til vanlig på apoteket, var 100 kr billigere enn det jeg pleier å betale, så det var bare å slå til. Den hadde jeg ikke tenkt å kjøpe før neste måned. Handlet også en ansiktsrens der på salg, i tillegg til Eos-leppomode på salg. Så kjøpte jeg ansiktskremen som jeg hadde planlagt.

Har fortsatt ikke funnet ut noe om pensum eller salg av bøker, men har nok bedre oversikt over det i neste uke. I tillegg har planlagt å kanskje bruke Paygo-gavekortet jeg fikk til jul til å handle inn diverse husholdningsartikkel på Nille eller noe, som jeg trenger utover året. F.eks. shampoo og handsåpe etc. :) Da vil jeg jo frigjøre litt midler fra mat og husholdnignsposten. 

I tillegg har jeg bestemt meg for å være mer aktiv på jobbsøkingsfronten og prøve å få en eller annen deltidsjobb fortløpende. Jeg har virkelig lyst på inntekt snart sånn at jeg faktisk kan spare. 


Har i tillegg fått min første betalingsplan fra Lånekassen og har selvfølgelig søkt betalingsutsettelse inntil videre. I tillegg må jeg få slettet renter fra dette året ettersom jeg har rett på det ettersom jeg fortsatt er under utdanning, men dette gjør jeg ikke før sommeren, da jeg vil søke om å få slettet renter på hele året. I tillegg er det jo et år med omgjøringsstipend som ikke omgjort, så lånet er jo mindre, men var litt deprimerende å se at lånet hadde økt i bare renteinntekter på et halvt år. Det det var litt sånn slap in the face og se realiteten av at lånet og hvor mye renter det blir i det lange løp. Jeg tror jeg kommer til å betale inn litt mer i starten når jeg begynner å få skikkelig inntekt, for å forkorte betalingstiden. Vet det liksom er det gunstige lånet man kan ha, men så lenge jeg ikke har noen andre lån enda, bolig eller bil, så er det vel fornuftig å betale inn litt ekstra mens man kan? Skal selvfølgelig konsentrere meg om å spare i tillegg, men har begynt å tenke litt fremover.

I tillegg så kommer spørsmålet om man skal binde renten på lånet eller ha flytende renter? Hva gjør dere andre med studielån? Kommer renten til å holde seg stabil i tiden fremover, med mulighet for å gå ned, eller er det fare for at den går opp? Jeg ser renten er på 2% nå. Dette er helt nytt for meg. 

 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nuttery skrev:

Nei, jeg har laget den selv :) Skjønner meg sjeldent på de ferdigmalene, eller så sliter jeg med å få det som jeg vil :fnise: Den gamle så slik ut: 

Skjermbilde 2019-01-04 kl. 13.37.09.png

 

18 minutter siden, Nuttery skrev:

Og har dette som årsoppgjør! Det er en mal :)

 

Skjermbilde 2019-01-04 kl. 13.37.39.png

Herlig, den siste har jeg sett og vurderte å bruke. Jeg har ikke orket å samle all regnskap for fjoråret i en årsoppsummering, men har tenkt på å gjøre det. Virker jo lurt å oppdatere den løpende hver måned, da blir det jo mye enklere. Har fortsatt mye å lære på budsjettnerdinga enda 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nuttery skrev:

planlegge måltider baklengs. Altså ikke titte i tilbudsaviser for å bestemme seg for hva man skal spise til middag, men å se i kjøleskapet/skuffer og skap for å se hva man har, bestemme rett, for deretter å se hva man kan fylle på med av varer. Veldig kjekt, pluss at det gjør at jeg syntes det er enklere å få bruk opp varer jeg allerede har

Kan bekrefte at dette er et bra råd; her er ambisjonen å lage en middagsmeny for en uke eller to, basert på hva som finnes i fryser/kjøl og kjøkkenskap, og komplettere med handling. Regnet her om dagen ut at det er fisk/fugl/kjøtt i fryseren til 23 middager (nå er det vel sunket til ca 20), så det ble IKKE handlet til helgen! Diverse grønnsaker også. Dermed skjer det ikke noe på budsjettet. Må skryte av oppsettet ditt. Jeg bruker LibreOffice Calc på pc. Skal se om jeg får pimpet det opp noe :ler:

4 timer siden, missmcbeal skrev:

Jeg har kjøpt månedslinser for et halvt år (som jeg håper jeg ikke kaster i søpla etter en dag ettersom jeg er vant med dagslinser 😂).

Lykke til! Jeg kjøper mine på nett. Virker som at det er endel å spare på linser/linsevæske, så jeg søker alltid opp billigste leverandør fra gang til gang. Har vært Lenson siste to ganger.

4 timer siden, missmcbeal skrev:

Kommer renten til å holde seg stabil i tiden fremover, med mulighet for å gå ned, eller er det fare for at den går opp?

Jeg hører bare om at den skal opp opp opp? "Norges bank setter opp renta" synes jeg er refrenget i media. Når kommer oppgangen? Har ikke hørt noe om at den skal ned – den har jo vært lav lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...