Gå til innhold

Graviditet er ingen sykdom, men....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Langt fra alle sykdommer er smittsomme. 

Det er jo det jeg skriver? 

Anonymkode: aa1aa...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det jeg skriver? 

Anonymkode: aa1aa...d84

Ja. Men den du siterte igjen, mente tydeligvis at alle ordentlige sykdommer er smittsomme. 

Beklager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hentacruel skrev:

Graviditet er ingen sykdom, menn vet sånt. 

Haha. Du skal være så glad for at du er mann 😊

😘

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Har du vært gravid med plager som kvalme/oppkast, bekkenløsning osv osv?

ALLE har hatt omgangssyke, det er likevel ille (selv om det varer et par dager, mot svangerskapskvalme som varer i flere måneder). ALLE har hatt influensa, som varer i en uke, ALLE har en gang slått seg, fått et brudd el.l., smertene varer sjelden i 6-12 mnd. 

Er man gravid så skal man automatisk tåle månedsvis med kvalme, smerter og utslitthet. (?) Det gjelder jo ikke ALLE, men ganske mange. De fleste av oss synes det er verdt det likevel. Men å få høre at dette er ikke noen sykdom, ikke grunn til sykemelding osv, det er jævlig provoserende. Og trist. 

(Vi vet at mange kvinner har vært der før)

Men det ER jo ingen sykdom. Det er en tilstand. Er dermed ikke sagt at det ikke kvalifiserer til sykemelding, man kan bli dårlig og ikke fungere i hverdagen. Men en sykdom er det jo uansett ikke. Skjønner ikke hva det er å bli så provosert over:/  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Sizz- skrev:

Men det ER jo ingen sykdom. Det er en tilstand. Er dermed ikke sagt at det ikke kvalifiserer til sykemelding, man kan bli dårlig og ikke fungere i hverdagen. Men en sykdom er det jo uansett ikke. Skjønner ikke hva det er å bli så provosert over:/  

Fordi folk sier at graviditet ikke er en sykdom, og åpenbart mener at det dermed ikke kvalifiserer for sykemelding feks. Men det gjør det absolutt - i veldig mange tilfeller. 

Og det er provoserende ja!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen sykdom i seg selv, men jeg fikk to sykdommer av det. Både svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning. Den siste kan være dødelig. 

Har aldri vært så sliten, trøtt og følt meg så elendig som når jeg gikk gravid. Men det var samtidig gøy da, spennende. 

Anonymkode: ba3e5...1c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Fordi folk sier at graviditet ikke er en sykdom, og åpenbart mener at det dermed ikke kvalifiserer for sykemelding feks. Men det gjør det absolutt - i veldig mange tilfeller. 

Og det er provoserende ja!

Skjønner det er irriterende om de sier det ikke er godt nok for sykemelding, men samtidig vitner det bare om uvitenhet og hvor lite opplyst de er, så de folkene gidder jeg ikke bry meg mye om. Med mindre de er heeeeeeeelt på bærtur da, da må man jo nesten prøve sette dem på plass😅 selv om det ofte ikke hjelper så veldig på sånne folk.. Det er vel ofte menn som kommer med sånne utsagn? Har inntrykk av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sizz- skrev:

Skjønner det er irriterende om de sier det ikke er godt nok for sykemelding, men samtidig vitner det bare om uvitenhet og hvor lite opplyst de er, så de folkene gidder jeg ikke bry meg mye om. Med mindre de er heeeeeeeelt på bærtur da, da må man jo nesten prøve sette dem på plass😅 selv om det ofte ikke hjelper så veldig på sånne folk.. Det er vel ofte menn som kommer med sånne utsagn? Har inntrykk av det. 

Ofte menn ja. Og enkelte kvinner som enten ikke har vært gravide, eller har vært så heldige at de ikke har fått bortimot invalidiserende plager av det. 

Har hørt slike utsagn flere ganger. Da har jeg vært 'sykere' enn de har vært når de har vært sykemeldte. (Ingen tvil om det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den setningen der er noe av det dummeste jeg hører. Den er jo utelukkende ment som ett stikk til gravide som får sykemeldinger og ikke greier å fortsette som ellers.

Synes det var litt gøy når jeg fikk den slengt i fleisen når jeg gikk der med begynnende svangerskapsforgiftning. Greit nok at det ikke er noen sykdom, men når helsevesenet vil ha meg inn på kontroll annenhver dag frem til jeg ble igangsatt og jeg måtte bo på sykehuset i flere dager før fødselen må det vel være NOE spesielt som skjer med meg 😅 Ergrer meg enda over at jeg ikke satte vedkommende mer på plass.

Endret av heipådegsann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, heipådegsann skrev:

Men den setningen der er noe av det dummeste jeg hører. Den er jo utelukkende ment som ett stikk til gravide som får sykemeldinger og ikke greier å fortsette som ellers.

Synes det var litt gøy når jeg fikk den slengt i fleisen når jeg gikk der med begynnende svangerskapsforgiftning. Greit nok at det ikke er noen sykdom, men når helsevesenet vil ha meg inn på kontroll annenhver dag frem til jeg ble igangsatt og måtte bo på sykehuset i flere dager før fødselen må det vel være NOE spesielt som skjer med meg 😅 Ergrer meg enda over at jeg ikke satte vedkommende mer på plass.

Nettopp! 

Og så er det mange som ikke har svangerskapsforgiftning, men som er dårligere enn de noen gang har vært før. Kvalifiserer det ikke for å få lov til å legge seg litt nedpå? Bli sykemeldt? 

Jeg mener det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditet er ingen sykdom, men man kan være alvorlig syk selv om man virker  ganske bra. 

Jeg var sykemeldt fra uke 12 og tilsynelatende i fin form (vil nok alle jeg møtte påstå), men jeg var på ukentlige kontroller, innlagt to ganger før jeg ble innlagt resten av svangerskapet, skulle egentlig få reise i bryllup i permisjon, men fikk istedet haste-ks fordi jeg utviklet hellp, 7 uker før termin. 

Såå, graviditet er ingen sykdom, men alvorlige komplikasjoner kan oppstå uten at det virker sånn på overflaten. Så man skal være forsiktig med å dømme tilsynelatende "friske" gravide. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg har likevel kastet opp hver dag i 6 uker. Kvalme tar over livet mitt og har gått ned 5 kg. Men neida, det er ikke et sykdom🥺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2018 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Det er en funksjonshemning.

Anonymkode: 61184...15b

Det kan hyperemesis og bekkenløsning også være. 

Anonymkode: be918...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.12.2018 den 11.15, netpuppy skrev:

Men hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg trodd jeg var døende... Spesielt de første månedene 🤮

Ja jeg trodde også jeg var alvorlig syk og at kroppen var døende. 😲

Anonymkode: 7ea56...27b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...