Gå til innhold

Hvordan underholder man en baby på 7 uker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en baby som er 7 uker, dagene våre går i soving og amming, men jeg merker at hun på en måte «kjeder» seg når hun er våken. Hvordan kan jeg liksom underholde henne? Er vel begrenset hva man kan finne på med en så liten baby?

Jeg pleier å bære henne rundt og rasle med leker, men det kan fort bli kjedelig for henne🙈

Anonymkode: d6950...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En baby på 7 uker, skal da ikke underholdes?! Baby skal sove, puppes og koses. Ikke rasles foran. Så slitsomt...

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv babygym. Husk at lekene skal ha kontrastfarger. Ellers er babyer på den alderen mest opptatt av ansikter. Lag litt grimaser. Legg ham på magen slik at han ser seg i et speil. Det er godt for utviklingen. Gi også babyen mye ronog hvile. Dersom han snur seg vekk er han ferdig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker hun å være på stellebordet? Fikk god kontakt med vår der. Prøv å lage grimaser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vår var 7 uker gammel likte hun å se på hendene mine, beveget fingrene mens hun holdt i en finger. Sang en del til henne mens hun lå på stellebordet eller lå på fanget. Ellers pratet jeg til henne, og hun fikk ligge en del i ro og øve på å lage lyder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan «kjeder» hun seg? Klager hun? Da er det noe annet. Så små eksisterer bare, de vet ikke hva det vil si å kjede seg.

Anonymkode: 1017b...9c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan «kjeder» hun seg? Klager hun? Da er det noe annet. Så små eksisterer bare, de vet ikke hva det vil si å kjede seg.

Anonymkode: 1017b...9c0

Hun vil aller helst bæres hele tiden, hvis ikke så blir det fort litt sutring. Men så kan bæringen fort bli kjedelig så må finne på ting hele tiden.

ts

Anonymkode: d6950...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, infectedsopp skrev:

Liker hun å være på stellebordet? Fikk god kontakt med vår der. Prøv å lage grimaser. 

Hun elsker stellebordet, men gjerne i korte stunder om gangen😅

ts

Anonymkode: d6950...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ut og se på trær, i bæresele. Synes det var enklere ute, inne kjedet barnet seg ofte. Men ute var der enklere, mer å se på.

Anonymkode: a5e92...860

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så liten baby skal ihvertfall ikke overstimuleres med "underholdning". Bæring, byssing, trilling og mating er det det går i i den alderen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå ut og se på trær, i bæresele. Synes det var enklere ute, inne kjedet barnet seg ofte. Men ute var der enklere, mer å se på.

Anonymkode: a5e92...860

Signerer! Vi hadde masse stæsj i stua, var kjekt det i begynnelsen, men så var jo alt sett og ikke like spennende lenger 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun elsker stellebordet, men gjerne i korte stunder om gangen😅

ts

Anonymkode: d6950...d05

Slik var det for oss og 😊 som andre sier, vis henne rundt i rommene. Hvis hun er lei av det etter hvert så ta henne med ut for å se på ting om dere har mulighet til det 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil aller helst bæres hele tiden, hvis ikke så blir det fort litt sutring. Men så kan bæringen fort bli kjedelig så må finne på ting hele tiden.

ts

Anonymkode: d6950...d05

Og det tolkes som at hun KJEDER seg??? Hun har det ikke godt, vil være nær deg! 

Herregud

Anonymkode: 1017b...9c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og det tolkes som at hun KJEDER seg??? Hun har det ikke godt, vil være nær deg! 

Herregud

Anonymkode: 1017b...9c0

Det går an å svare ordentlig selv om du er anonym på nett. 

Anonymkode: a4f7c...260

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil aller helst bæres hele tiden, hvis ikke så blir det fort litt sutring. Men så kan bæringen fort bli kjedelig så må finne på ting hele tiden.

ts

Anonymkode: d6950...d05

Høres mer ut som barnet er trøtt og trenger hjelp til å sove...

Det er i alle fall ikke kjedsomhet, den egenskapen har faktisk ikke babyer. 

Høres også ut som du overstimulerer babyen din som trenger en lur, husk at våkentid på denne alderen er maks 1,5 time. Er det mye sutring kan det rett og slett være behov for å få sove, ikke stappet en rangle i ansiktet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og det tolkes som at hun KJEDER seg??? Hun har det ikke godt, vil være nær deg! 

Herregud

Anonymkode: 1017b...9c0

Godt med sånne eksperter som deg, som gir hyggelige svar til noen som er usikre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er mye eldre før leker er nødvendig. En så liten baby vil helst studere ansiktet ditt. Så ha ansikt til ansikt kontakt. Trenger ikke å være klovn eller gøyal, bare la henne kikke.  Og når hun ser vekk, gir du henne en liten pause.

Overstimulering er MYE vanligere enn understimulering. 

Sett vekk lekene og unngå babygym i noen uker til.

Anonymkode: b0885...b1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar :) Dette er mitt første barn, så jeg lærer noe nytt hele tiden.

ts

Anonymkode: d6950...d05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler virkelig appen Wonder weeks. Den sier det meste om hvordan babyen kan stimuleres, hva den trenger og hvilket utvilingsstadie babyen er i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby er også 7 uker, I våken tilstand vil han gjerne ha oppmerksomhet, blir da sutrete hvis han ikke får det. Han elsker å ligge på stellebordet, ha vasken på I bakgrunnen og ligge å prate. Da holder jeg han opp slik at han ligger på hendene mine også tuller vi litt en stund, da smiler han og pludrer, vi prater en del både på stellebenken og ellers. Venter slik at han får svare. Hender jeg rangler litt for han ned rangla, men han er mer interessert i meg. Vi lytter litt på musikk mens jeg synger for han, det elsker han. Også vi korte minutter noen ganger om dagen din han ligger på magen å trener. Etter ca 20-30 min med oppmerksomhet så trenger han å hvile, da ligger han for seg selv i vogna i gangen eller på brystet mitt. Mer enn det trenger han ikke, så lenge jeg viser han oppmerksomhet med snakk og blikk kontakt så kjeder han seg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...