Gå til innhold

Hva skal til for å få psykolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei, får avslag gang på gang. Selv om legen min mener jeg har tegn til, paranoid personlighetsforstyrrelse, sosial angst og PTSD.

Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 210a3...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva står det i avslaget? Det er veldig viktig at legen din sender en god henvisning. Har du bedt om å få lese den? Gå gjennom den sammen med legen og sørg for at den er utfyllende og ikke minst riktig. Det er viktig at det du sliter med og trenger hjelp med kommer ordentlig frem. 

Anonymkode: cf30a...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva står det i avslaget? Det er veldig viktig at legen din sender en god henvisning. Har du bedt om å få lese den? Gå gjennom den sammen med legen og sørg for at den er utfyllende og ikke minst riktig. Det er viktig at det du sliter med og trenger hjelp med kommer ordentlig frem. 

Anonymkode: cf30a...bb6

Det jeg mener er at hvis den ikke har vært god nok kan dere sørge for at den blir det og så forsøke å sende på ny. Det finnes også privatpraktiserende psykologer som har refusjonsavtale, men jeg tror du da må selv ta kontakt. Håper noen andre kan gi deg bedre svar. Veldig leit å høre at du får avslag.

Anonymkode: cf30a...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva står det i avslaget? Det er veldig viktig at legen din sender en god henvisning. Har du bedt om å få lese den? Gå gjennom den sammen med legen og sørg for at den er utfyllende og ikke minst riktig. Det er viktig at det du sliter med og trenger hjelp med kommer ordentlig frem. 

Anonymkode: cf30a...bb6

Har ikke lest det.

Anonymkode: 210a3...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk diagnose personlighetsforstyrrelse til slutt, men fikk også avslag flere ganger. Jeg dro til slutt til et lavterskeltilbud i kommunen som gratis tilbydde noen timer med samtale, og det var disse som kunne sende en mer utfyllende henvisning som omsider fikk meg inn i behandling. Vil tro de fleste større kommuner har noe slikt. Det er jo lettere å sette ord på ting når man får mer enn en 10minutters legetime å forklare seg på.

Anonymkode: a282f...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk diagnose personlighetsforstyrrelse til slutt, men fikk også avslag flere ganger. Jeg dro til slutt til et lavterskeltilbud i kommunen som gratis tilbydde noen timer med samtale, og det var disse som kunne sende en mer utfyllende henvisning som omsider fikk meg inn i behandling. Vil tro de fleste større kommuner har noe slikt. Det er jo lettere å sette ord på ting når man får mer enn en 10minutters legetime å forklare seg på.

Anonymkode: a282f...7de

Hvordan finner jeg ut om det er ett sånt tilbud her jeg bor?

Anonymkode: 210a3...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan finner jeg ut om det er ett sånt tilbud her jeg bor?

Anonymkode: 210a3...773

Jeg fant det med å google etter gratis samtaleterapi *bynanv* eller noe slikt, tilbudet i min by var kommunalt.

Anonymkode: a282f...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant det med å google etter gratis samtaleterapi *bynanv* eller noe slikt, tilbudet i min by var kommunalt.

Anonymkode: a282f...7de

Takk.

Anonymkode: 210a3...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skal til for å få psykolog er tydeligvis at du selvskader deg.

Anonymkode: db783...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg ville tatt med et egenskrevet brev til legen slik at han/hun kan legge med det i henvisningen til psykolog. Da har du større sjanse til å komme inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det som skal til for å få psykolog er tydeligvis at du selvskader deg.

Anonymkode: db783...229

Jeg slutter med selvskading for 13 år siden og har hatt en god del behandlere etter dette og fikk behandling før selvskadingen var "offentliggjort",så er ikke enig med denne påstanden

Anonymkode: 62186...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg ville tatt med et egenskrevet brev til legen slik at han/hun kan legge med det i henvisningen til psykolog. Da har du større sjanse til å komme inn

Skal prøve det, takk 😊

Anonymkode: 210a3...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilbakevendende deprisjoner og sosial angst og fikk psykolog pga det. Men jeg tror det kommer mye ann på hvor god legen er til å skrive søknad :) I Oslo btw :)

Jeg har en venninne som sliter med det samme, men har fått flere avslag. 

Anonymkode: 9d977...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg slutter med selvskading for 13 år siden og har hatt en god del behandlere etter dette og fikk behandling før selvskadingen var "offentliggjort",så er ikke enig med denne påstanden

Anonymkode: 62186...3c4

Det er ihvertfall min erfaring. De fleste som får hjelp er de med eupf som er villige til å dra det så langt at man kutter seg selv.. jeg syns jo det er veldig dumt fordi man kan ha det like vondt uansett om man kutter seg selv eller ikke man bare lider mer i stillhet og det kan mange ganger være enda verre.

Anonymkode: db783...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg ville tatt med et egenskrevet brev til legen slik at han/hun kan legge med det i henvisningen til psykolog. Da har du større sjanse til å komme inn

Hvor langt/kort bør man skrive? Kan jeg skrive for hånd?

Anonymkode: a21de...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt/kort bør man skrive? Kan jeg skrive for hånd?

Anonymkode: a21de...c63

Ville skrevet litt om hva du tror er årsakene til problemene, eventuelt tidligere behandling, nåværende symptomer og hva du ønsker hjelp til. 

Vil tippe du kan skrive for hånd ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan få legen din til å henvise deg til en privatpraktiserende psykolog med refusjonsavtale. Det har jeg hatt, har også vært i behandling hos dps, ikke veldig fornøyd der..

Anonymkode: 9bfca...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ihvertfall min erfaring. De fleste som får hjelp er de med eupf som er villige til å dra det så langt at man kutter seg selv.. jeg syns jo det er veldig dumt fordi man kan ha det like vondt uansett om man kutter seg selv eller ikke man bare lider mer i stillhet og det kan mange ganger være enda verre.

Anonymkode: db783...229

Jeg har ikke eupf,men har flere andre alvorlige diagnoser 

Anonymkode: 62186...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ihvertfall min erfaring. De fleste som får hjelp er de med eupf som er villige til å dra det så langt at man kutter seg selv.. jeg syns jo det er veldig dumt fordi man kan ha det like vondt uansett om man kutter seg selv eller ikke man bare lider mer i stillhet og det kan mange ganger være enda verre.

Anonymkode: db783...229

Du vet at under en prosent av befolkningen har eupf? 10% av dem med eupf tar sitt eget liv, noe som betyr at det ikke er en psykisk lidelse som har høyere selvmordsrate enn eupf. For schizofreni er den vel opp imot det samme. Så det er jo ganske innlysende at eg liten gruppe mennesker med svært høy selvmordsrisikor får hjelp. Elles får man oftest hjelp hvis man har alvorlig depresjon og angst, psykoselidelser, bipolare lidelser, spiseforstyrrelser osv. Det er alvorlighetsgrad og funkjsonssvikt sammen med hvor mye dps tror man kan nytteliggjøre seg av behandlingen. Man kan altså i teorien ha en alvorlig psykisk lidelse uten å få hjelp av dps fordi man f.eks har dårlig utsikt til bedring, eller uheldige omstendigheter rundt som f.eks manglende fast bosted, og eventuelt andre ting/omstendigheter som påvirker hvor mye man kan nytteliggjøre seg av behandlingen. Noen må ordne opp i livet sitt, eventuelt få hjelp til å ordne opp i livet sitt før de kan nytteliggjøre seg av terapi. 

Anonymkode: c585b...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...