Jump to content
pøbelsara

Tråden om Asti-bloggen

Recommended Posts

pøbelsara

Tråden ble jo et katastrofeområde. Det står igjen en rekke innlegg der som er brukedebatt, direkte personangrep og skikkelig lavmåls, rett og slett. Det er jo rett og slett trist. Hva slags forum ønsker moderatorene egentlig? Hva slags diskusjonsklima? Hvorfor tillater man at en bruker kommer inn og herjer rundt i tråder på den måten? 

Dette er jo klassisk trolling. 

Mange av innleggene som fortsatt står igjen i tråden er virkelug av en slik art at et hvert diskusjonsforum med litt respekt for seg selv og sine brukere, ville ha fjernet for lenge siden. Istedet får brukere som kommenterer og uenige i en moderasjonspraksis som tillater slik, beskjed om å respektere moderatorene og minnet om at det er frivillig å være på kg. Da lurer jeg virkelig på om det er slik kg ønsker å fremstå? Dette sitatet er altså et innlegg som et samlet moderatorkollegium og forumansvarlig altså visstnok er helt enige om at er innafor reglene og derfor skal stå. 

Sitat

Herregud! Virkelig? Helt utrolig at du innbiller deg st du eier sannheten! Enkelte folk har vist litt tungt for det. At enkelte velger å vie tiden sin til dritt slenging (med overbevisning om at dete liksom gjør noe bra, barnas personvern osv osv) vitner bare om fullstendig mangel på folkeskikk og null kontakt med virkeligheten! Jeg vil heller være meg med mine meninger enn enkelte andres! Vemmelig og hyklerisk det er hva enkelte her inne er! Er du så j opptatt sv barns ve og vel, så finnes det andre måter og diskutere det på enn å kun gå løs på CBE! Ikke kom her og fortell noe annet! Du kan spare deg for å legge andre meninger på meg. Hva du synes er revnende likegyldig! Jeg har gitt klar tale om hva jeg synes om enkeltes oppførsel, men koen vil vist bare leve i sin egen verden med negativiteten sin! Sykelig opptatt av enkelte bloggere! Det er usunt! Virkelig, hadde vært oppriktig redd hadde jeg vært offentlig og hatt rundt 50 stk på et forum som var helt besatt av meg og mitt! Heldigvis er dere bare en dråpe i havet, det gir meg troen på menneskeheten! Er også utrolig glad for at egmont kommer inn i bildet! Takk og pris

Dette er et innlegg som handler om bloggen til Asti. 

Mener dere virkelig at dette hverken er brukerdebatt, persondebatt, avsporing (tråden den er hentet fra handler IKKE om CBE) eller spekulasjoner? (Vedkommende hevder å vite mer om andre debattanters motiv for å delta enn debattanten vet selv.)

Har jeg forstått det riktig - dere synes dette er greit? 

Jeg vil i så fall gjerne vite hvorfor dette er greit - Gjerne setning for setning. Det ligger mange andre minst like graverende innlegg fra samme bruker igjen i tråden. Mange!

Det er jo bare helt trist. 

Edited by pøbelsara

Fortsetter under...

pøbelsara

Og jeg kan jo tillegge at etter at @Yvonne stengte tråden om modereringen i den omtalte tråden i går, kom smame bruker triumerende inn i tråden og fortsatte med sin utskjelling og latterliggjøring og angrep på mange andre brukere - med henvisning til at denne oppførselen var godkjent av moderatorene. 

Zoey
49 minutter siden, pøbelsara skrev:

Og jeg kan jo tillegge at etter at @Yvonne stengte tråden om modereringen i den omtalte tråden i går, kom smame bruker triumerende inn i tråden og fortsatte med sin utskjelling og latterliggjøring og angrep på mange andre brukere - med henvisning til at denne oppførselen var godkjent av moderatorene. 

Med flere spark og henvisning til moderering fra den kanten (som også er et regelbrudd) så er jeg litt spent om generell diskusjon av moderering kanskje også er en helt ny presedens. 

Jeg har aldri vært spesielt Asti-tilhenger og er ikke den som er mest på rampelys, men må innrømme at jeg gapte når flere admin/mods 'gikk god' for modereringen og slo ring om hverandre. På en måte en utrolig god trygghet for en mod, samtidig så er det lov å blingse og gjøre feil, og også lov å se litt at sitt publikum. Det var også veldig tydelig hvilken vei det bar med den tråden selv for meg som anser meg for rimelig objektiv og ikke så dreven på Rampelys. 

Så konklusjonen jeg gjør meg i mitt indre (som vil bli fjernet som spekulasjon, men hindrer ikke at dette er magefølelsen jeg sitter med); er at det ønskes/håpes/heies på at den tråden måtte brenne opp og implodere under sin egen vekt og manglende saklige innhold. 

Det hadde egentlig vært strålende fint å fått den magefølelsen fullstendig overkjørt, for jeg har ellers (**også etter** å ha lest den aktuelle trådens blogg om KG-mod/advarsel) hatt inntrykk av modereringen her på KG som veldig fair, og så objektive man kan bli som mennesker med meninger nok til å vie tid til et forum kan klare å være. 

Aricia
5 timer siden, pøbelsara skrev:

Dette er et innlegg som handler om bloggen til Asti. 

Mener dere virkelig at dette hverken er brukerdebatt, persondebatt, avsporing (tråden den er hentet fra handler IKKE om CBE) eller spekulasjoner? (Vedkommende hevder å vite mer om andre debattanters motiv for å delta enn debattanten vet selv.)

Har jeg forstått det riktig - dere synes dette er greit? 

Jeg vil i så fall gjerne vite hvorfor dette er greit - Gjerne setning for setning. Det ligger mange andre minst like graverende innlegg fra samme bruker igjen i tråden. Mange!

Det er jo bare helt trist. 

Vil bare legge til: Innlegget handlet ikke først og fremst om bloggen til Asti, men om alle som poster i tråden om henne. For motargumentet i tråden i går var jo at "Det er lov å diskutere bloggen til Asti". Men innlegget som er sitert gjør jo ikke det. Det bare øser ut en voldsom aggressivitet mot alle som svarer i tråden. Flere av angrepene og de stygge karakteristikkene er også rettet mot enkeltbrukere som siteres.

Jeg har aldri sett noe tilsvarende få bli stående på Rampelyset. Så det går faktisk ikke an å svare generelt og i standardformuleringer på dette hvis man faktisk er ute etter å gi et svar som forholder seg til hvordan dette oppleves av brukerne. Dette er en unntakssituasjon.

5 timer siden, pøbelsara skrev:

Disse innleggene rapporterte jeg som kommentarer til moderering (for siste gang, vi holdes for narr når ingenting vi bidrar med ser ut til å realitetsbehandles overhodet). Ikke engang det er blitt tatt til følge såvidt jeg kan se, og at de aktuelle innleggene kommenterer moderering er jo ikke engang et tolkningsspørsmål. Dette er blitt en farse.

Tilslutt legger jeg ved en relevant forskningsartikkel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15257832

Og her en formidlingsartikkel: https://www.theguardian.com/technology/2011/jul/24/internet-anonymity-trolling-tim-adams

Edited by Aricia

Kollontaj

Trist at KG ønsker å fremstå så smålige med en av de brukerne som har bidratt mest konstruktivt på dette forumet gjennom mange år. Smålig fordi modereringen er en helt annen i tråden om Influencerbloggen enn i andre tråder på Rampelys. Jeg er virkelig helt himmelfallen over hva som fikk stå etter moderering. Agendaen virker overtydelig, ikke bare for oss som er vant til hva som vanligvis modereres på Rampelys, vil jeg tro. Innlegget som siteres i HI her, er vel rettet mot fru Johansen, det er greit å skrive at hun «har tungt for det»? Ikke kom med polemikk om at det står «folk»,  brukeren skriver hun i setningen foran og mener selvsagt at fru Johansen har tungt for det.

Når jeg selv har fått moderert, slettet og lagt i «mappa» minst to tilfeller av «Takk for latter 😂» som svar på innlegg jeg lo av, fordi moderator mente jeg lo av brukeren (dvs analyserte mitt budskap til noe annet enn jeg selv gjorde) må jeg jo si at det virkelig har blitt et helt annet modereringsnivå på Rampelys? 

Håper på en vettug oppklaring. 

Aricia

Jeg vil også legge til at brukeren som har sabotert Asti-tråden helt uhindret de siste dagene også for ikke lenge siden hadde et tilsvarende raid i CBE-tråden. Heller ikke innleggene der handlet om den aktuelle bloggeren, men var avsporing og brukerdebatt i form av ren utskjelling og grove angrep på deltakerne i tråden, skrevet i en svært aggressiv tone.

Alle disse innleggene ble slettet. Og jeg ser rett og slett ingen forskjell mellom de to sakene, eller mellom regelbruddene i begge tilfeller.

Annonse

Kollontaj

Nå har den aktuelle brukeren fått slettet seg, noe som indikerer at hen ikke har mottatt advarsel for sin fremferd, man får jo ikke slettet seg før man har sonet (ventet på at advarselen forsvinner etter noen måneder). 

Leselusa

Jeg støtter alle som har skrevet i denne tråden. Modereringen i tråden om "influencer - bloggen" til Asti er så langt fra den modereringen vi pleier å se i rampelys, at det er oppsiktsvekkende!!

KG har vanligvis vært et forum der moderatorene er dyktige og rettferdige, og sletter både for den ene og andre siden i en diskusjon, dersom regler blir overskredet.

I denne aktuelle saken og spesielt for en brukers del, blir omtrent alle innlegg som inneholder mye regelbrudd som hets, brukerdebatt, latterliggjøring osv. stående. ETTER moderering. Dette gjør selvfølgelig sitt til at vi som har vært påpasselige med å etterstrebe regler og ønsker et ok debattklima blir forvirret og skuffet.

Hvordan vil KG at forumet skal se ut videre? Vil vi ha et ok debattklima, der man skal diskutere sak og ikke person, eller skal man kunne risikere heftige personkarakteristikker og latterliggjøring om motdebattanten og KG sine eiere har samme interesser??

Ta et valg KG. Og informer oss gjerne. For dette er meget kritikkverdig....

Guest Kokuyo

Jeg digger disse nye endringene. Jeg skal heretter radbrekke en hver saklig diskusjon med masse beskyldinger om stalking, jeg skal forsvare alt med lattertegn og jeg skal aldri mer i hele mitt liv svare saklig på noe som helst. Dette er julaften og nyttårsaften på en gang. Endelig kan vi ødelegge dette forumet, en gang for alle. 

Guest Loffeliten
1 time siden, Leselusa skrev:

Vil vi ha et ok debattklima, der man skal diskutere sak og ikke person, eller skal man kunne risikere heftige personkarakteristikker og latterliggjøring om motdebattanten og KG sine eiere har samme interesser??

Dette. 

Jeg må si jeg venter veldig spent på svar fra moderator/admin. 

Anglofil

Tråden blir ryddet så raskt vi får tid og mulighet til dette, jeg ser dog at den ble sist ryddet for ca 21 timer siden, som er godt innenfor det vi kan godta med tanke på kapasitetsproblematikken. Rapporter som har kommet inn etter denne ryddingen, vil bli sett på så raskt dette er mulig.

Viser ellers til svar i denne tråden;

Tråden regnes som besvart, og stenges derfor.

Yvonne (teamleder)

Guest
This topic is now closed to further replies.

Artikler fra forsiden

• Create New...