Gå til innhold

Spiral og bedøvelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjorde jeg da ikke? 

Tenker du på ab lengre opp i tråden? Det er jo ikke meg. Du siterte nettopp mitt første innlegg i denne tråden. 

Anonymkode: 0ea27...f4f

Ja, beklager. Tenkte på første innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, Sillicious skrev:

Å sette bedøvelse er like vondt som å sette i selve spiralen sa hun til meg.. Så jeg valgte bare å få gjort det unna uten bedøvelse.

Det er sinnsykt vondt i 2 sekunder, men så er det verste over. Murringer og litt menssmerter resten av dagen bare.😊

Det er sant. Å sette bedøvelse gjør også vondt og det tar lengre tid enn det sekundet det tar å åpne spiralen. Smerten ved spiralinnsetting kommer idet den åpnes inni livmoren og ikke innføringen i seg selv. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, hva er vitsen med bedøvelse da? Hvis det gjør like vondt. 

Anonymkode: f4a5a...40b

Ingen vits. En Paracet eller Ibux i forkant gjør mere nytte. 

20 minutter siden, Mia00 skrev:

Hvordan fikk du det? Man får så og si aldri narkose når det er snakk om underlivet og slike ting.

Narkose gis ved helt spesielle tilfeller hvor det er snakk om mere enn kun den vanlige smerten man får av spiral. 

Husk Ts at det ikke alltid gjør vondt å sette inn spiral. Jeg har satt inn både med smerte og helt uten noe smerte. 

Anonymkode: de470...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Å sette bedøvelse gjør også vondt og det tar lengre tid enn det sekundet det tar å åpne spiralen. Smerten ved spiralinnsetting kommer idet den åpnes inni livmoren og ikke innføringen i seg selv. 

Ingen vits. En Paracet eller Ibux i forkant gjør mere nytte. 

Narkose gis ved helt spesielle tilfeller hvor det er snakk om mere enn kun den vanlige smerten man får av spiral. 

Husk Ts at det ikke alltid gjør vondt å sette inn spiral. Jeg har satt inn både med smerte og helt uten noe smerte. 

Anonymkode: de470...331

Det mener jeg også. Det kommer an på legen som gjør det og om du sier i forkant at du er redd for smerter eller ikke. Snakk med legen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Satt nylig inn spiral og gruet meg skikkelig, helt uten grunn. Det var jo ubehagelig som alltid hos gynekolog men det var vondere å få ført inn det der spekulumet eller hva det heter. Å sette inn spiralen tok 5 sekunder og jeg kjente bare et lite trykk. Fantes ikke vondt! 

Anonymkode: 0ea27...f4f

Dette var min erfaring også - rakk knapt å si au før det var over. Jeg har aldri født eller vært gravid, hadde ikke tatt noe smertestillende på forhånd og det mest ubehagelige ved det hele var igrunnen at jeg gruet meg sånn på forhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født og syntes ikke det var vondt å sette inn spiral. Men forstår det er vondere om man ikke har født. 

Anonymkode: 8d59c...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiral er nok som mensensmerter - det er HELT forskjellig fra person til person. Noen føler ekstremt mye, andre føler ingenting. Så du må nok ta det som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Mia00 skrev:

Spiral er nok som mensensmerter - det er HELT forskjellig fra person til person. Noen føler ekstremt mye, andre føler ingenting. Så du må nok ta det som det kommer.

Jeg har aldri hatt mensensmerter, allikevel så var det helt grusomt å sette inn :(

Anonymkode: f4a5a...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Å sette bedøvelse gjør også vondt og det tar lengre tid enn det sekundet det tar å åpne spiralen. Smerten ved spiralinnsetting kommer idet den åpnes inni livmoren og ikke innføringen i seg selv. 

Ingen vits. En Paracet eller Ibux i forkant gjør mere nytte. 

Narkose gis ved helt spesielle tilfeller hvor det er snakk om mere enn kun den vanlige smerten man får av spiral. 

Husk Ts at det ikke alltid gjør vondt å sette inn spiral. Jeg har satt inn både med smerte og helt uten noe smerte. 

Anonymkode: de470...331

Jeg trodde smertene kom fordi det klypes/åpnes i livmorhalstappen? 

Anonymkode: f4a5a...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt inn spiral i mars, og den smerten var over på brøkdelen av et sekund. Jeg rakk ikke å si au før han var ferdig liksom. Det var vondere å sprenges åpen med det jævla nebbet de setter inn hver gang. 

Anonymkode: 42f30...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har svart. Tror jeg dropper bedøvelse hvis det gjør like vondt som selve innsettingen. Har en mirenaspiral nå og skal bytte til en mindre variant, kyleena. Håper en mindre spiral vil gi mindre smerte. TS 

Anonymkode: f4a5a...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til alle som har svart. Tror jeg dropper bedøvelse hvis det gjør like vondt som selve innsettingen. Har en mirenaspiral nå og skal bytte til en mindre variant, kyleena. Håper en mindre spiral vil gi mindre smerte. TS 

Anonymkode: f4a5a...40b

Det var kyleena jeg også fikk satt inn, etter mislykket forsøk med Mirena. Den skuĺle angivelig være 'nettere' og egentlig beregnet for de som ikke har født før. Null problem å sette inn, og ingen bivirkninger i ettertid. Minimalt med blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Noen som har satt inn spiral og fått bedøvelse først? Jeg vurderer det, men er livredd for smerte og gruer meg så mye at jeg vurderer å avlyse hele timen. Har fått vival som jeg kan ta før gynokologtimen av fastlege, men føler ikke de tablettene hjalp noe særlig da jeg testet for noen dager siden. Er det i det hele tatt noe vits å prøve da jeg er så redd? 

Anonymkode: f4a5a...40b

Vival er angstdempende og sløvende. Den tar ikke smerten bort. Å gi deg Vival er heller ikke klokt før en gyn time. Barn som skal syes eller på annen måte gjennom nødvendig behandling får vival rektalt for å bli mer medgjørlige og for at de ikke skal huske hva de har vært igjennom. Den typen sløving kan lett bli meget uheldig for en kvinne i en gynekologundersøkelsessituasjon.

Hva mener du skal bedøves i skjeden, livmorhalsen eller i livmoren, og hvordan tenker du at legen skal bedøve deg? 

Anonymkode: 756e7...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vival er angstdempende og sløvende. Den tar ikke smerten bort. Å gi deg Vival er heller ikke klokt før en gyn time. Barn som skal syes eller på annen måte gjennom nødvendig behandling får vival rektalt for å bli mer medgjørlige og for at de ikke skal huske hva de har vært igjennom. Den typen sløving kan lett bli meget uheldig for en kvinne i en gynekologundersøkelsessituasjon.

Hva mener du skal bedøves i skjeden, livmorhalsen eller i livmoren, og hvordan tenker du at legen skal bedøve deg? 

Anonymkode: 756e7...726

Jeg har bestemt meg for å ikke ta bedøvelse, da bedøvelsen gjør like vondt som innsettingen. Når det kommer til vival så har jeg testet å ta de tablettene et par ganger. Jeg blir hverken sløv eller trøtt av de. Men kanskje litt mer rolig. Hvorfor er det ikke klokt å ta de før undersøkelsen? Jeg tror ikke at vival vil ta bort smerte. 

Anonymkode: f4a5a...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.12.2018 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Satt nylig inn spiral og gruet meg skikkelig, helt uten grunn. Det var jo ubehagelig som alltid hos gynekolog men det var vondere å få ført inn det der spekulumet eller hva det heter. Å sette inn spiralen tok 5 sekunder og jeg kjente bare et lite trykk. Fantes ikke vondt! 

Anonymkode: 0ea27...f4f

Samme her. Hun som satt inn min hadde i tillegg aldri satt inn spiral før.

Anonymkode: d4007...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør det vondt hos noen, mens andre ikke? Har satt inn 4 ganger uten at jeg synes det er vondt på noen måte. Har jeg høy smerteterskel?

Anonymkode: 8fd64...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en paracet og en ibux før time hos gynekolog. Veldig flink gynekolog, for det gjorde ikke vondt. Hele greien var over på to sekunder. Kommer til å be om henvisning til gynekolog når den skal skiftes. 

Anonymkode: 74bdc...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har satt inn spiral to ganger, overhodet ikke vondt. Første gangen var det kanskje som et lite stikk (men det varte bare brøkdelen av et sekund). Andre gangen sa gynekologen at hun var ferdig før jeg trodde hun hadde begynt....

Har født to ganger, vet ikke om det har noe å si. Men jeg satte inn hos gynekolog begge gangene - godt mulig det hadde noe å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marikken skrev:

Har satt inn spiral to ganger, overhodet ikke vondt. Første gangen var det kanskje som et lite stikk (men det varte bare brøkdelen av et sekund). Andre gangen sa gynekologen at hun var ferdig før jeg trodde hun hadde begynt....

Har født to ganger, vet ikke om det har noe å si. Men jeg satte inn hos gynekolog begge gangene - godt mulig det hadde noe å si :)

Det er lettere å sette inn på kvinner som har fått barn. 

Anonymkode: f4a5a...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør det vondt hos noen, mens andre ikke? Har satt inn 4 ganger uten at jeg synes det er vondt på noen måte. Har jeg høy smerteterskel?

Anonymkode: 8fd64...6ad

God spørsmål. Trodde jeg også hadde høy smerteterskel, men tydeligvis ikke. 

Anonymkode: f4a5a...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet spiral i går faktisk. Jeg fikk bedøvelse, men det gjorde faktisk vondere denne gangen enn gangen før da jeg ikke fikk bedøvelse. Det er vondt i rundt 2-3 sekunder, så er det over. Jeg har ikke født og jeg har bakoverlent livmor. Jeg tok ikke smertestillende før og jeg brydde meg ikke om hvor i syklus jeg er - jeg ville ha ny spiral til JUL 😄 

Jeg tenker det er en del vondere å ta abort, så da må den inn, samme hvor vondt det gjør i noen sekunder. 

Anonymkode: 71208...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...