Gå til innhold

Avhengighet - hva er du avhengig av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tanker om avhengighet og har noen avhengigheter? Hva vil det si å være avhengig av noe? Og da tenker jeg ikke andre mennesker og vann osv, men negative ting. 

Jeg føler i grunn jeg er avhengig av Internett og SoMe. Sjekker mangemange ganger dagen, i stedet for å gjøre andre hobbyer. Og greit nok i perioder er det artig og givende, men stort sett er det skuffelser. Det blir ikke så moro som jeg ønsker meg og jeg ender opp med å føle meg apatisk og likegyldig og depressiv. Men tanken på å ikke "følge med", eller være for meg selv uten å være påkoblet gjør meg urolig. Da kommer det opp følelser jeg ikke liker. Eller følelser jeg ikke har tilgang til på en måte. Så derfor fortsetter jeg. Og jeg kan bruke timevis her på KG f.eks. selv når jeg føler at "nei, i dag var det ikke noe å diskutere". 

Andre med lignende erfaringer? 

Anonymkode: d8d02...77e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avhengig av mobilen. Eller internett. Det er nok det eneste, men jeg vet jeg burde tatt tak i det.

Anonymkode: b840c...6da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikotin. Kjøre bil (diesel) og gjerne med litt god fart. KG. Eller, egentlig liker jeg ikke KG, men det er noe med vanen og at jeg burde finne noe annet fornuftig å fikle med på fritida men klarer ikke. Sjokolade. Sove på sofaen etter jobb

Anonymkode: 9d64f...140

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avhengig av mobilen. Eller internett. Det er nok det eneste, men jeg vet jeg burde tatt tak i det.

Anonymkode: b840c...6da

 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nikotin. Kjøre bil (diesel) og gjerne med litt god fart. KG. Eller, egentlig liker jeg ikke KG, men det er noe med vanen og at jeg burde finne noe annet fornuftig å fikle med på fritida men klarer ikke. Sjokolade. Sove på sofaen etter jobb

Anonymkode: 9d64f...140

Hva tror dere det er dere flykter fra på en måte? Siden dere ikke får fylt tiden med andre "bedre" ting å gjøre på? 

Jeg har hørt at avhengighet er en flukt. 

Hva gjør at du sier du burde tatt tak i det? Påvirker det deg negativt sånn det gjør meg? Og hva er grunnen til at du ikke klarer å ta tak i det? 

TS

Anonymkode: d8d02...77e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva tror dere det er dere flykter fra på en måte? Siden dere ikke får fylt tiden med andre "bedre" ting å gjøre på? 

Jeg har hørt at avhengighet er en flukt. 

Hva gjør at du sier du burde tatt tak i det? Påvirker det deg negativt sånn det gjør meg? Og hva er grunnen til at du ikke klarer å ta tak i det? 

TS

Anonymkode: d8d02...77e

Jeg tror bare jeg er lat og derfor tyr til mobilen. Lett morro man ikke trenger å yte noe for. 

Anonymkode: b840c...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvskadning (ja det er en avhengighet, ja det er mulig). Men!! Jeg kan si at i 2018 så sluttet jeg med røyk! 100 dag nikotinfri i går. :nordvesta:

Anonymkode: 4494d...ba3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hard på gassen, uansett i helvete går det for fort. Heldigvis klarer jeg å besinne meg i tettbygde strøk og lavere fartsgrenser. På motorvei blir jeg dessverre en tulling noen ganger. 

Er også veldig glad i nikotin og hasj, men her er jeg ganske strukturert og har lagt inn fire måneder i året hvor jeg avstår 100 % fra dette. 

Anonymkode: 82adb...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søt drikke. For det meste iste, men også juice. Tropisk juice. Inneholder alt for mye sukker, så drikker alltid med sugerør. Kunne drikke en kartong med iste om dagen før, men har klart å trappe ned. Må ha iste så og si hver dag. Det er så godt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har tanker om avhengighet og har noen avhengigheter? Hva vil det si å være avhengig av noe? Og da tenker jeg ikke andre mennesker og vann osv, men negative ting. 

Jeg føler i grunn jeg er avhengig av Internett og SoMe. Sjekker mangemange ganger dagen, i stedet for å gjøre andre hobbyer. Og greit nok i perioder er det artig og givende, men stort sett er det skuffelser. Det blir ikke så moro som jeg ønsker meg og jeg ender opp med å føle meg apatisk og likegyldig og depressiv. Men tanken på å ikke "følge med", eller være for meg selv uten å være påkoblet gjør meg urolig. Da kommer det opp følelser jeg ikke liker. Eller følelser jeg ikke har tilgang til på en måte. Så derfor fortsetter jeg. Og jeg kan bruke timevis her på KG f.eks. selv når jeg føler at "nei, i dag var det ikke noe å diskutere". 

Andre med lignende erfaringer? 

Anonymkode: d8d02...77e

Kjenner til den sjekke-mange-ganger-om-dagen følelsen. Det som hjalp for min del var å kutte ned veldig på sosiale medier. Nå har aldri jeg vært den mest aktive på sånt uansett, men sånne trengsler generellt vil roe seg når man er over "abstinensene". Minst 95% av det folk legger ut på sosiale medier er unødvendig informasjon uansett, så det er ikke noe du går glipp av. Og det er faktisk mye mer sosialt å tilbringe en ettermiddag med én eller to venner enn å chatte med titalls folk på telefonen. Husker i oppveksten på 90-tallet, da pleide vi alltid å være hos én av vennene i gjengen, og byttet på å være ute og leke/finne på faenskap og å være inne. Litt dataspilling ble det, men det var kanskje et par timer før vi gikk lei. I dag sitter unge som gamle klistret foran hver sin skjerm 8-10 timer om dagen!

Et annet forslag; om du setter av 2 timer på ca samme tidspunkt hver dag til å sjekke sosiale medier så samler ting seg opp mer, og så kan du lese/svare i den tidsperioden. På den måten får du med deg det som har skjedd, men du har ikke sløst bort masse tid mellom hver melding med å vente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg mangler genet som gjør en avhengig av ting. Både snuset og røyket i flere år, men så sa jeg til meg selv at jeg ikke ville bruke penger på det mer, og bare sluttet. Så enkelt. Så drikker jeg mye iste zero, men bare fordi jeg vil, ikke fordi jeg må. Går lett måneder og år mellom. 

Anonymkode: f9e36...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært avhengig av nikotin, selvskading, weed og piller (paralgin forte), sluttet med alt i 2018.. foreløpig. Oppkast, overspising, sulting, overtrening om hverandre. Avhengig av pcen! Uten tvil. 

Anonymkode: a2358...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe. Dønn avhengig av mine 2 (av og til 3....) kopper rett etter at jeg våkner. Får ikke i gang blodomløpet uten og er ikke noe særlig snakkesalig av meg. Ser helst ikke at noen snakker noe særlig til meg før etter dagens første kaffe og snus.

Snus. Elsker snus. Men må seriøst snart slutte, det er grisedyrt og ikke bra for helsa (derimot bra for min psykiske helse). Jeg er egentlig ikke særlig hyggelig uten snus heller. Gruer meg til de tre første dagene uten. Kommer til å løpe mil etter mil på tredemølla. Sist jeg slutta å snuse så løp jeg på meg tretthetsbrudd i kneet, 8 uker med beinet i skinne, ble mye sofasliting. Og jeg begynte å snuse igjen 🙄

Bøker. Jeg er helt dønn avhengig. Mannen min sier heldigvis ingenting på alle pengene jeg bruker på litteratur. Han bygger bare nye bokhyller etterhvert som det fylles opp. Han har heldigvis et godt sovehjerte og sier heller ingenting på at jeg ligger å leser til langt på natt. Snille mannen

Kg. Egentlig et elsk/hat-forhold. Likte det bedre i gamle dager. Nå er det så mye rar moderering at jeg gir snart opp. Gode gamle bruker sletter seg i tur og orden, om 10 år fra nå så er det sikkert blitt et fjortisforum uten de gode småkranglete debattene. 

Reise. Det er høyt prioritert her i heimen. Jeg er avhengig av nye impulser og opplevelser. Livet er kort og verden er stor, jeg vil oppleve mest mulig den tid jeg har her på jorden 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...