Gå til innhold

Har bare 3.7 i snitt og kommer ikke inn på det jeg vil. deprimert. vil heller game i fred


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, jeg har for lavt snitt/for lite erfaring for å bli toller, fengselsbetjent, jeg trenger et slikt praktisk yrke, jeg har bare generell studiekompetanse og veldig lite jobberfaring. 23 år gammel, bor for meg selv og bruker all tiden min på å spise god mat og game, bor for meg selv og har ingen venner. jeg lever av AAP penger og kommer til å få det i noen år fremover, lider av schizoid og paranoid personlighetsforstyrrelse. hva skal jeg gjøre? jeg ville søkt om assistert selvmord dersom det var mulig

Anonymkode: 2cef9...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Karakterene dine kan du forbedre. 

Fengselsbetjent og toller er nok uansett yrker som er utelukket for deg p.g.a diagnosene dine. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg nok tatt en alvorlig samtale med karrierveilder. Med de diagnosene du har ser ikke utsiktene veldig lyse ut for de yrkene du vil ha, men det finnes jo hauger av andre yrker man kanskje ikke tenker på engang. Jeg var innstilt på IT, men ved hjelp av en karriereveileder studerte jeg en helt annen retning og har i dag et rimelig praktisk og fysisk yrke,

Anonymkode: 687cc...5aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.7 i snitt er da ikke så galt? Nå er det en stund siden jeg gikk på videregående, men det er da over gjennomsnittet?

Livsstilen din er derimot under kritikk. God mat er jo bra, men det blir kanskje for mye av den? Og dersom du blir overvektig så blir det kanskje vanskelig å komme seg ut og også begynne å trene. Foreslår at du tar en prat med fastlegen din om dette. Fortell med rene ord slik du gjør her om hvordan du har det og at du trenger hjelp. Ang gaming… Det er kan være ekstremt vanedannende. Løsningen er å gjøre det utilgjengelig for deg selv. Og før du gjør det må du ha en plan for hva du skal gjøre i stedet for å spille.

Anonymkode: 2c1f5...953

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ville jeg nok tatt en alvorlig samtale med karrierveilder. Med de diagnosene du har ser ikke utsiktene veldig lyse ut for de yrkene du vil ha, men det finnes jo hauger av andre yrker man kanskje ikke tenker på engang. Jeg var innstilt på IT, men ved hjelp av en karriereveileder studerte jeg en helt annen retning og har i dag et rimelig praktisk og fysisk yrke,

Anonymkode: 687cc...5aa

hva tok du istedenfor IT?

Anonymkode: 2cef9...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å bli togkonduktør eller yrkessjåfør? Det høres ikke ut som du egner deg til å bli fengselsbetjent, dessverre. Hva med å tra truckførerbevis og jobbe på lager? Det er en del jobber hvor du kan tjene ganske bra med penger i den bransjen.

Det er selvsagt penger å hente fra gaming også hvis du er veldig god. Har du vurdert å streame på Twitch og sånt? Ikke noe særlig penger å hente der, men for å ha litt kontakt med omverdenen?

Anonymkode: 92763...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Knirke skrev:

Hva med å bli vekter? Nattevakt?

veldig godt forslag, takk!

Anonymkode: 2cef9...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriker, blikkenslager, togfører,bussjafør, vekter, ambulansearbeider? Seriøst, det er så mange muligheter, ikke gi opp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som tittelen sier, jeg har for lavt snitt/for lite erfaring for å bli toller, fengselsbetjent, jeg trenger et slikt praktisk yrke, jeg har bare generell studiekompetanse og veldig lite jobberfaring. 23 år gammel, bor for meg selv og bruker all tiden min på å spise god mat og game, bor for meg selv og har ingen venner. jeg lever av AAP penger og kommer til å få det i noen år fremover, lider av schizoid og paranoid personlighetsforstyrrelse. hva skal jeg gjøre? jeg ville søkt om assistert selvmord dersom det var mulig

Anonymkode: 2cef9...3c7

De yrkene du nevner er nok utelukker pga. de mentale problemene du har. Men det finnes sikkert mange andre praktiske jobber du kan ha. Snittet kan forbedres ved å ta privatisteksamen. Da er det smartest å ta opp de fagene du har lavest karakter i og finne ut hvor god karakter du bør ha for å få det snittet du trenger.

Du må også ta tak i de psykiske problemene dine, søk hjelp og få de behandlet. Selvmordstanker høres veldig alvorlig ut. Et vennlig råd er at det kanskje hjelper å komme seg i mer fysisk aktivitet? Å bare sitte foran tv'n og game og spise mat kan nok på sikt føre til at tilværelsen føles meningsløs. Eller bare det å få seg en vanlig jobb for å få struktur på hverdagen kan være nok, tenker jeg. Hva med en jobb på et lager f.eks? Kjøre truck og denslags. Har selv hatt flere slike jobber, og de er stort sett ustressende så lenge du tar i et tak fysisk.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell strengt tatt ikke snittet ditt som er problemet her? 

Anonymkode: 5d5c6...120

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det som TS. men jeg vil ikke på skole, trives helt fint med å game og stulle for meg selv:-)

Anonymkode: c32e5...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en tur til fastlegen og vis fram innlegget ditt her. Kanskje du kan få noen gode råd? Kommer ikke nav til å forlange at du prøver deg i jobb? Trodde alle måtte ut i jobb via nav etter en stund på AAP? 

Anonymkode: 049cf...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk arbeid er ikke "pedagogisk" arbeid med mennesker. Se mot oppgaver der du arbeider med hendene. Jobb du kan gjøre selv om hodet ikke er på topp. Lage noe, plassere noe, flytte på noe. Maler, varepåfylling, gartner...dette er praktisk arbeid. Sørg for å holde kroppen sunn, med mat og aktivitet. Kom deg ut og gå en tur hver dag, og spis ordentlige, sunne og mettende måltider.

Vil du jobbe med data, så ta nyttig utdanning/kurs. Kanskje spesialtilpasset i egen bedrift for slikt ("vernet"). Du må selv ta tak for å komme noen vei!

Anonymkode: b577c...3f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta en tur til fastlegen og vis fram innlegget ditt her. Kanskje du kan få noen gode råd? Kommer ikke nav til å forlange at du prøver deg i jobb? Trodde alle måtte ut i jobb via nav etter en stund på AAP? 

Anonymkode: 049cf...a19

Du tror altså ikke at TS, med disse diagnosene, allerede har vært innom fastlegen?

Anonymkode: 35deb...cdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Typisk KG. TS skriver at han har flere meget alvorlige diagnoser, så forbedring av snittet fra VGS kommer ikke akkurat til å hjelpe. Ironisk nok prøver flere å dytte TS ut i jobb - akkurat som om jobb er noe norske arb.givere serverer på et sølvfat til personer med meget store utfordringer. Til og med mange helt friske folk må hoppe ut av vettet sitt før de får jobb ved å sende kanskje flere hundre søknader og sløse et par år på dette, med mindre de er "nesten geni-er" nå om dagen. 

Min kommentar blir dermed at det er overhodet ikke noe poeng i å dytte TS i noe jobb. Ung ufør er nok det eneste riktige og selvsagt få omfattende hjelp for sine psykiske utfordringer og slikt pleier å ta en del år - dette er ikke som et lite fysisk sår som man kan estimere vil leges innen 2 til 3 uker liksom.

Et annet problem er at man gjerne bor isolert, ja, så det er også problematisk, men det betyr ikke automatisk at situasjonen blir bedre av å "dytte" TS inn i et segmert av fysisk harde og lavtbetalte yrker med meget "questionable" arb.miljø praksis - og flere av disse yrkene er også "tatt over" av arbeidere fra enten Øst-Europa eller Sverige.

Slike stillinger er ikke akkurat kjent for et godt sosialt og aksepterende miljø og med en "sjef" som bryr seg om sine ansatte. Tvert imot, av min egen erfaring, er slike stillinger preget av mobbing på jobb, store "gjennomtrekk" av ansatte, lite sosialt samhold og ellers ganske vulgær low level type samtaler når man ellers har pauser (du vet når noen kvinnfolk skal til å chatte om bare shopping, baksnakking, menn, reality og annet fjas, så har du her samtaleingredienser som heter bil, politikk diskusjoner på et lavt og primitivt nivå i tillegg til å snakke om hvilken "chick er hot"). Så har du "sjefer" som gir lang F i annen enn sin egen / bedriftene sin profitt. Tygger opp ansatte som en tyggis før de spyttes tilbake igjen til NAV - denne gangen enten til dagpenger, sykemelding, o.l.

Så nei, man blir overhodet ikke bedre av å jobbe. I tillegg bør TS få med seg at det å bli toller eller fengselsbetjent er også typiske yrker som folk hater. Hvor godt gjør det for psyken å være i nærheten av kriminelle i fengselet skjønner iallfall ikke jeg hvordan TS skulle bli bedre av det. TS bør tenke på hvordan fangen tenker - og fangen vil i de fleste tilfellene se på fengselsbetjenten på en kvalm og nedlatende måte - kanskje til og med det hat. For det er du som er symbolet som låser døra til fangen hver gang. 

Det er altså ingen "beundring" for folk som er tollere heller - mange synes at de er regelryttere og vil ta en bare fordi man handlet rett over kvoten. Dette er på nivå med f eks parkeringsvakter. Det er ikke akkurat noe folk beundrer heller. 

Som sagt - den beste løsningen for alle parter er jo nettopp ung ufør og ellers prøve å bli bedre psykisk og få hjelp med dette over en lang periode.

 

 

Anonymkode: 44073...071

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ingen som kan sitte på Internett og gi noen ung ufør-ytelse. Det er en vurdering NAV må gjøre. TS er jo allerede i NAV-systemet. Men yrker som fengselsbetjent og toller er uansett utelukket pga psykisk helse. TS bør få hjelp av NAV til å vurdere hvilke yrker som eventuelt kan være aktuelle. Å sitte og game mens man er bitter fordi man ønsker å bli noe man ikke kan bli hjelper ikke på situasjonen. 

Anonymkode: 60659...e93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.7 i snitt er ganske bra. Helt normalt! 

Hvorfor vil du bli noe så dritt som toller eller fengselsbetjent, har du et behov for makt? Nei finn noe mye bedre og positivt enn å ødelegge andres liv via jobben din :)

 

Anonymkode: ae205...cdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

3.7 i snitt er ganske bra. Helt normalt! 

Hvorfor vil du bli noe så dritt som toller eller fengselsbetjent, har du et behov for makt? Nei finn noe mye bedre og positivt enn å ødelegge andres liv via jobben din :)

 

Anonymkode: ae205...cdb

Hvordan ødelegger disse yrkene folk sine liv? :klo:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...