Gå til innhold

Gjeld - nytt forhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en del inkasso og lønnstrekk fra jeg kjøpte bolig, og mistet jobben, og ikke fikk solgt boligen. Er «på vei inn» i et forhold men føler at jeg må avslutte det pga gjelden. Jeg skjemmes og føler meg totalt mislykket, og har ikke lyst å fortelle dette til han jeg holder på med siden jeg ikke kjenner han godt nok. Føler at å droppe han er den beste løsningen, men det gjør så vondt. Han har millioninntekt og livet skikkelig på stell, så føler at jeg «fører han bak lyset», samtidig som jeg ikke føler meg trygg nok med han til å fortelle noe enda. Er det best å bare avslutte? Har fått jobb men sliter hver mnd på grunn av trekkene. Jeg har lagt ut huset og hvis jeg får det solgt til halvparten av takst, er jeg i pluss, og da er problemet selvfølgelig ute av verden. Markedet er dårlig her nå, så tør ikke håpe.

 

Noen som har vært i en lignende situasjon, hva gjorde dere?? 

Anonymkode: 45121...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær ærlig med han! Han kan overraske. Og jeg mener ordentlig ærlig. Fortell hvordan gjelden oppstod og hvor mye som er igjen. Gjerne hva du gjør for å bli kvitt den og. Jeg stod litt i samme situasjon da jeg møtte mannen min. Eksen hadde tatt opp masse lån bak ryggen min, kjøpt ting på kreditt i mitt navn uten å betale osv. Og jeg satt igjen med en heftig gjeld etter han. Jeg husker jeg gruet meg så fælt til å fortelle det til han jeg da ble sammen med. Vi hadde ikke vært sammen mer enn 1,5 måned da jeg fortalte det. Jeg svelget og gråt og det var i det hele tatt en ufyselig ting å sitte å fortelle. Da jeg var ferdig, ga han meg en kjempestor klem, og mens han holdt rundt meg, svarte han at det betydde ingenting. Så lenge jeg tok ansvar for det, og gjorde det jeg kunne for å bli kvitt det, så var det ingen hinder. Nå har jeg vært gjeldsfri i tre år, og den dagen jeg ble gjeldsfri stod han fremdeles ved min side og feiret med champagne. 

Anonymkode: e8cda...2a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår så sykt godt åssen du har det, jeg har vært der sjøl. Jeg har en slags "god unnskyldning" (om det finnes) for at den ballen begynte. Etter hva du forteller har du også det.

Sist person jeg datet fortalte jeg det relativt fort til. Det ble ikke noe av oss, men det var andre årsaker til.

Jeg tror det viktigste er å vise at man har en plan og gjennomføringsevne til å endre det og bli gjeldfri.

For min del havner jeg på gjeldsordning. Men da har jeg i alle fall et realistisk tidsperspektiv og kan vise til at om noen år er jeg helt fri.

Det er forskjell på folk - noen har veldig meninger om nettopp gjeld. Men jeg tror at det å også tørre å vise litt følelsene rundt det når man forteller, gjør at en eventuell partner blir litt mer åpen for det.

Anonymkode: 56876...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår så sykt godt åssen du har det, jeg har vært der sjøl. Jeg har en slags "god unnskyldning" (om det finnes) for at den ballen begynte. Etter hva du forteller har du også det.

Sist person jeg datet fortalte jeg det relativt fort til. Det ble ikke noe av oss, men det var andre årsaker til.

Jeg tror det viktigste er å vise at man har en plan og gjennomføringsevne til å endre det og bli gjeldfri.

For min del havner jeg på gjeldsordning. Men da har jeg i alle fall et realistisk tidsperspektiv og kan vise til at om noen år er jeg helt fri.

Det er forskjell på folk - noen har veldig meninger om nettopp gjeld. Men jeg tror at det å også tørre å vise litt følelsene rundt det når man forteller, gjør at en eventuell partner blir litt mer åpen for det.

Anonymkode: 56876...54c

Og jo, ikke bare avslutt det uten videre! Da ville jeg heller tatt opp hva du tenker, og si at du forstår om det er en deal-breaker. Men la han i det minste få muligheten til å velge deg, tross gjeld.. ikke ta det valget for han😊

Anonymkode: 56876...54c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også på åpenhet og ærlighet. Om dere skal flytte sammen vil jo begges inntekt ha noe å si, så økonomi i et forhold er viktig å snakke om. Dette gjelder også de som har alt på stell. Økonomi forteller litt om hva man har råd til, hvordan man må innrette hverdagen osv. Siden han har god inntekt ville det ha påvirket deg uansett om du hadde gjeld eller ikke. 

Jeg er også skeptiske til personer som ikke har orden på egen økonomi. Men du har en god forklaring på hvorfor ting har blitt som de er, og du viser også vilje og evne til å rydde opp i økonomien. Og det er det viktige her. Hadde du surret rundt og tatt opp nye lån på kredittkort "hele tiden" hadde det vært noe helt annet. Om dette er mannen du vil ha, sier jeg go for it!

Anonymkode: b0813...e89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det til han. Min mann var nedsyltet i kredittgjeld etter et samboerskap og var dønn ærlig. Vi hadde delt økonomi frem til dette var ordnet og etter det felles. Din vilje til å ordne opp er det viktigste kortet du har. La han velge, jeg tror du blir positivt overrasket. Begynn med å fortelle hva som skjedde for det å miste jobben og måtte selge huset er noe som kan skje alle og tro meg, mange kommer til å stå i det fremover. 

Anonymkode: eb76c...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en del inkasso og lønnstrekk fra jeg kjøpte bolig, og mistet jobben, og ikke fikk solgt boligen. Er «på vei inn» i et forhold men føler at jeg må avslutte det pga gjelden. Jeg skjemmes og føler meg totalt mislykket, og har ikke lyst å fortelle dette til han jeg holder på med siden jeg ikke kjenner han godt nok. Føler at å droppe han er den beste løsningen, men det gjør så vondt. Han har millioninntekt og livet skikkelig på stell, så føler at jeg «fører han bak lyset», samtidig som jeg ikke føler meg trygg nok med han til å fortelle noe enda. Er det best å bare avslutte? Har fått jobb men sliter hver mnd på grunn av trekkene. Jeg har lagt ut huset og hvis jeg får det solgt til halvparten av takst, er jeg i pluss, og da er problemet selvfølgelig ute av verden. Markedet er dårlig her nå, så tør ikke håpe.

 

Noen som har vært i en lignende situasjon, hva gjorde dere?? 

Anonymkode: 45121...305

For min del, ville det avgjørende vært hvorfor du mistet jobben, og hva slags jobb du har. Alle kan ha uflaks med boligsalg. Dersom du mistet forrige jobb av «naturlige» grunner og har fått en OK jobb, vil det ikke være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvis jeg hadde vært på vei inn i et forhold og det viste seg i etterkant lang tid etter at forholdet var klart at vedkommende jeg var kjæreste med hadde adskillig med latterlig gjeld, så hadde jeg følt meg lurt og slått opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...