Gå til innhold

Spørsmål om pumping av melk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal pumpe ut melk nå. Har ikke elektrisk pumpe. Men manuell bryst pumpe som jeg fikk av noen i familien. Mangler bruksanvisning. Første gang jeg skal pumpe ut melk så har en del spørsmål.

1. Skal jeg pumpe ut fra begge bryst etter hverandre eller skal ta det ene brystet først og så ta den andre seinere?

2. Skal jeg tømme brystet helt til det slutter å komme ut mer?


3. Hvor lang tid tar det til brystet er fylt med melk igjen etter pumping?


4. Hva skal jeg bruke for å fryse ned melk?


5. Hvis jeg skal koppmate babyen ,hvor mye melk skal jeg helle i munnen til babyen så babyen kan svelge det enkelt?


6. Skal jeg koke pumpe hver gang jeg har brukt den?


7. Hvor lang er holdbarhets dato på melken?
 

Andre ting jeg burde passe på?


 

Anonymkode: 3fd96...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du vil pumpe begge brystene velger du vel selv, jeg bruker å pumpe til det er tilnærmet tomt, men merker at jeg da kan ha litt mer melk en dag eller så, pumper ikke så ofte.

Har fryst ned en del melk på rene kokte syltetøyglass og i isbit poser, slik at jeg lett kan ta opp litt og litt pluss at det tiner fortere. Melken i fryst tilstand er holdbar i 6 mnd, og i kjøleskap 3 til 5 dager. Her kan du lese mer om det https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-morsmelk

Ang koppemating så skal du bare plassere koppen på leppen til babyen og babyen vil bruke tungen til å få det i seg, på samme måte som en katt som drikker. 

Leste en plass at det ikke var behov for å koke pumpen etter hvert bruk, bare skylle den i kaldt vann og koke den en gang i døgnet. Jeg pumper ikke så ofte så koker den ved hvert bruk. Er baby et spedbarn ville jeg nok gjort det uansett 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Om du vil pumpe begge brystene velger du vel selv, jeg bruker å pumpe til det er tilnærmet tomt, men merker at jeg da kan ha litt mer melk en dag eller så, pumper ikke så ofte.

Har fryst ned en del melk på rene kokte syltetøyglass og i isbit poser, slik at jeg lett kan ta opp litt og litt pluss at det tiner fortere. Melken i fryst tilstand er holdbar i 6 mnd, og i kjøleskap 3 til 5 dager. Her kan du lese mer om det https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-morsmelk

Ang koppemating så skal du bare plassere koppen på leppen til babyen og babyen vil bruke tungen til å få det i seg, på samme måte som en katt som drikker. 

Leste en plass at det ikke var behov for å koke pumpen etter hvert bruk, bare skylle den i kaldt vann og koke den en gang i døgnet. Jeg pumper ikke så ofte så koker den ved hvert bruk. Er baby et spedbarn ville jeg nok gjort det uansett 🤔

Takk for svaret. Ja gjelder spedbarn da får jeg koke det ved hvert bruk.

Hvor mye melk fikk du om gangen? Var det såpass mye at du fikk fylt en hel isbit pose?🤔

Anonymkode: 7b551...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svaret. Ja gjelder spedbarn da får jeg koke det ved hvert bruk.

Hvor mye melk fikk du om gangen? Var det såpass mye at du fikk fylt en hel isbit pose?🤔

Anonymkode: 7b551...512

Hvor mye melk varierer veldig fra kvinne til k v inne.

Anonymkode: 1d8f5...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengde varierer fra person til person, pupp til pupp,tid på døgnet,hvor lenge siden det var du pumpet sist, hvor god pumpa er osv. Noen får ikke ut noe særlig med pumpe selv om baby får ut nok. 

Helsesøster her anbefalte 2 timer mellom pumping/amming. 

Jeg får ut mellom ca 20-50ml av ene puppen og mellom 50-150ml på andre puppen per pumping. Har aldri prøvd å pumpe i isbitpose, men de er vel kanskje på nærmere en liter? 

Hvis du skal bruke melka innen 6-8 timer så kan den bare stås i romtemperatur og gis baby direkte. 

Hvis du har tenkt å fortsette å pumpe jevnlig anbefaler jeg elektrisk pumpe, jeg ble helt gåen i hånda av håndpumpe, måtte pumpe 4xdaglig en periode når min var 2-3 uker. 

Hvis du pumper flere ganger daglig trenger du ikke koke pumpa hver gang altså, med mindre det er snakk om sykt/prematurt barn, det holder å skylle, vaske med vanlig oppvaskmiddel og skylle igjen. 

 

Anonymkode: 9e589...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...