Gå til innhold

Pengefuten - Skriblerier om økonomi


Kardinal

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere brukt et annet mer passende forum for å skrive om økonomi. Etter en oppdatering er nettsiden bare til irritasjon og jeg har dermed funnet ut at jeg likegodt kan skrive en (økonomi) dagbok her💸💸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fortsetter under...

Poenget med denne dagboken er for min egen del. Kommer nok ikke til å oppdatere alt for ofte, men skal prøve å bli litt flinkere fremover. Frem til nå har inntekten variert veldig så «alle» drømmer og mål har måtte settes på vent. 

Fikk en veldig hyggelig beskjed nå nylig! Jeg fikk 100% fast stilling i en jobb jeg trives godt i. Begynner 100% fra august av. Så da kan jeg endelig begynne å spare/drømme, og ha det litt mer forutsigbart. Budsjett er i gang, legger det ut når det er klart.

Hvilkne mål jeg vill sette meg må jeg tenke litt på. Men vil blant Anna begynne å spare til pensjon. Må bare finne ut sum/hvor/hva osv. Vil og spare til barnet vårt med tanke på store utgifter som kommer etterhvert, konfirmasjon, bil lappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med fast stilling :blomst:

Jeg følger med her, selv om du i hovedsak skriver for din egen del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 18.5.2019 den 21.58, blåtimen skrev:

Gratulerer så mye med fast stilling :blomst:

Jeg følger med her, selv om du i hovedsak skriver for din egen del.

Takk for det!! Ja, det er bare til å slå følge på veien videre. Vannvittig kjekt med fast stilling/jobb, kan jo begynne å sette seg mål og drømmer 🙂

Endret av Kardinal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tenkt litt har vi bestemt oss for å kjøpe en campingvogn til neste år. Det vil passe våres livsstil utrolig bra og vi gleder oss allerede. Er innom finn av og til og det klør i fingrene. Så det blir et sparemål til neste år. Har allerede litt egenkapital på lur, det er snakk om ca 30 000- 45 000. Skal se litt nærmere over budsjettet og finne ut hvor mye vi klarer å spare i mnd. Men jeg tror ikke vi starter før oktober lønna mi med fast sparing. Jeg henger etter siden jeg har vært arbeidsledig i perioder de siste årene + i juni mnd fikk jeg bare feriepenger fra i fjor (som tilsvarer halv lønn), det ryker 18 000 i ferie i juli og det går sikkert 7000 i august til ferieturen vår. Så mye penger ut og lite inn de neste mnd.

Etter campingvogna er på plass neste år tenker jeg neste mål er pensjonssparing. Har mange år igjen som arbeidstaker, men vil starte tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest meg opp på pensjonssparing og selv om en ikke kan spare noe selv så er det blant annet en ting en kan gjøre. Og det er å flytte pensjonskapitalbevisene ein har til et selskap som tar lite gebyrer. Det skal jeg gjøre, må bare få sjekket opp hvor jeg har de forskjellige og bestemme meg om jeg flytter dem til KLP eller til Nordnet. Ein kan bruke en kalkulator på nettet for å finne hvor det blir billigst å ha disse bevisene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...