Gå til innhold

Felles økonomi når den ene har dårlig råd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt yngre enn samboeren min som har veldig lyst på barn. Jeg er for tiden student og er ikke så sykt keen på kids nå mens jeg ikke har så mye å rutte med..mitt forslag er da felles økonomi, men det vil han ikke. Da foreslår jeg å vente til jeg er ferdig utdannet, det vil han ikke. Hva da? Hvor vanlig er felles økonomi? Eg skjønner at det sikkert er typisk at den som ikke tjener så fett vil ha felles økonomi, men jeg er bare ikke keen på å ikke kunne kjøpe det barnet mitt trenger. Da vil jeg heller vente. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 6487f...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt yngre enn samboeren min som har veldig lyst på barn. Jeg er for tiden student og er ikke så sykt keen på kids nå mens jeg ikke har så mye å rutte med..mitt forslag er da felles økonomi, men det vil han ikke. Da foreslår jeg å vente til jeg er ferdig utdannet, det vil han ikke. Hva da? Hvor vanlig er felles økonomi? Eg skjønner at det sikkert er typisk at den som ikke tjener så fett vil ha felles økonomi, men jeg er bare ikke keen på å ikke kunne kjøpe det barnet mitt trenger. Da vil jeg heller vente. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 6487f...a93

Selvfølgelig venter dere

Anonymkode: 8f392...ee5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at om man skal ha barn sammen, skal man ha felles økonomi. Du må også sikre deg i tilfelle det blir slutt, har du råd til å ha barnet alene da? Hvis ikke, har du svaret ditt... Og når han viser sånne holdninger, er dette virkelig en mann du ser for deg en fremtid og vil ha barn med? 

Anonymkode: 88b5a...bba

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da venter dere. Du er ikke klar, så da blir det ikke ennå. Den som ikke vil ha barn (ennå) har siste ord i slike saker.

Anonymkode: f0cb0...bf0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent. Han må gi litt for å få noe.Han gidder ikke, da venter dere. Men helt ærlig, så hadde jeg ikke giddet å vært sammen med en fyr med slike holdninger. Han prøver å presse frem hva han vil, uten å gi noe tilbake. 

Endret av Fluffe
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Tenker at om man skal ha barn sammen, skal man ha felles økonomi. Du må også sikre deg i tilfelle det blir slutt, har du råd til å ha barnet alene da? Hvis ikke, har du svaret ditt... Og når han viser sånne holdninger, er dette virkelig en mann du ser for deg en fremtid og vil ha barn med? 

Anonymkode: 88b5a...bba

Ja, han er en flott fyr altså. Men vi er bare litt uenige om dette. Eller, jeg forstår hvertfall ikke helt hvordan han tenker eller hvordan jeg skal legge det frem for han så han forstår hva jeg tenker. Har liksom alltid sett for meg at når man får barn sammen så er det ikke noe som er mitt eller ditt, men han har tydeligvis ikke helt samme tankegang. 

TS

Anonymkode: 6487f...a93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du er ferdig med studiene og har fått jobb. 

Anonymkode: 9942b...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg synes ikke å få barn er noe man skal bli overtalt til. 

Spørsmålet om felles økonomi handler vel om verdier. Og verdier er jo en av tingene det er viktig å ha felles i et forhold. For hvordan finne et kompromiss som funker for begge på et område man er grunnleggende uenig? Det er vanskelig. 

Edit: I praksis hva tenker han seg, at du sier du ikke har råd til regnbukse OG nye vinterklær til kidden så da vil han droppe å kjøpe det siden du ikke har råd til å betale halvparten? Du hadde jo aldri valgt alene å få barn med den økonomien du har nå, så da er det ingen andre alternativ enn at han bidrar mer økonomisk. Jeg forstår ikke hva han tenker engang. 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vent til du er ferdig med studiene og har fått jobb. 

Anonymkode: 9942b...1f3

Ja, det blir jo kanskje slik. 

Vil påpeke noe som jeg kanskje burde sagt i startinnlegget, jeg er ikke en superung student på 19. Er i slutten av 20-årene og har jobb, men jobber veldig redusert for å få til studier. Så jeg har vært i arbeidslivet en stund og er ikke redd for å ikke ha full jobb etter studier. 

TS

Anonymkode: 6487f...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det blir jo kanskje slik. 

Vil påpeke noe som jeg kanskje burde sagt i startinnlegget, jeg er ikke en superung student på 19. Er i slutten av 20-årene og har jobb, men jobber veldig redusert for å få til studier. Så jeg har vært i arbeidslivet en stund og er ikke redd for å ikke ha full jobb etter studier. 

TS

Anonymkode: 6487f...a93

Om han ikke gidder å bidra, så må du fortsatt bare vente. Han kan ikke forvente at du skal sette studiene på vent pga en  graviditet og samtidig forvente du skal forsørge deg selv og 50% av ungen. Han fremstår som en skikkelig egoist 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fortell han at du ikke har råd til å betale for 50% av et barn akkurat nå, og at dere derfor må vente. Men om han ikke da faktisk skjønner at det ikke alltid er rimelig med en 50/50-ordning, så ville jeg revurdert hele forholdet...

Anonymkode: 45ec1...778

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det blir jo kanskje slik. 

Vil påpeke noe som jeg kanskje burde sagt i startinnlegget, jeg er ikke en superung student på 19. Er i slutten av 20-årene og har jobb, men jobber veldig redusert for å få til studier. Så jeg har vært i arbeidslivet en stund og er ikke redd for å ikke ha full jobb etter studier. 

TS

Anonymkode: 6487f...a93

Jeg er eldre student selv. Det er tøft nok å kombinere jobb og studier! Og vanskelig å begynne på nytt igjen hvis du blir gravid eller føder under studiene. Du må dessuten ha jobba fullt minst et halvt år for å ha ordentlige økonomiske rettigheter....

Anonymkode: 9942b...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rainstorm said:

Jeg synes ikke å få barn er noe man skal bli overtalt til. 

Spørsmålet om felles økonomi handler vel om verdier. Og verdier er jo en av tingene det er viktig å ha felles i et forhold. For hvordan finne et kompromiss som funker for begge på et område man er grunnleggende uenig? Det er vanskelig. 

Edit: I praksis hva tenker han seg, at du sier du ikke har råd til regnbukse OG nye vinterklær til kidden så da vil han droppe å kjøpe det siden du ikke har råd til å betale halvparten? Du hadde jo aldri valgt alene å få barn med den økonomien du har nå, så da er det ingen andre alternativ enn at han bidrar mer økonomisk. Jeg forstår ikke hva han tenker engang. 

Hmm. Takk for svar som får meg til å tenke. Jeg tror nok ikke det er sånn at han da ikke ville kjøpt det. Men da måtte nok han kjøpt det eller vi kjøpt det sammen. Altså, han kunne nok i praksis ha bidratt mer..men han vil ikke si at vi skal ha felles økonomi. Da blir det litt uoversiktlig for meg.

Anonymkode: 6487f...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hmm. Takk for svar som får meg til å tenke. Jeg tror nok ikke det er sånn at han da ikke ville kjøpt det. Men da måtte nok han kjøpt det eller vi kjøpt det sammen. Altså, han kunne nok i praksis ha bidratt mer..men han vil ikke si at vi skal ha felles økonomi. Da blir det litt uoversiktlig for meg.

Anonymkode: 6487f...a93

Så i praksis ville dere hatt felles økonomi, men han kan ikke si at dere skal ha det?

For meg er dette et helt tydelig verdivalg. Jeg ville vært villig til å forsørge far til mine barn. Den jeg er sammen med og skaper en familie med er også min familie, og jeg ønsker ikke å være sammen med noen som ser det på en annen måte. 

Klart dette blir oversiktlig for deg. Jeg synes det høres uansvarlig ut å gå inn for å få et barn med en mann som ikke er villig til å være tydelig på at han drar brorparten av det økonomiske lasset i begynnelsen, siden du faktisk ikke har økonomiske evner til å gi barnet det det trenger med å bidra 50%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg er konseptet med å ha felles barn uten å ha felles økonomi veldig merkelig. Det har mest med verdisyn å gjøre, men også det praktiske. Hvis det er slik for deg også burde du være ærlig med din samboer om dette. Skal dere satse på en framtid med barn sammen må dere være enige om viktige prinsipielle spørsmål.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil at du skal gå gjennom et svangerskap og fødsel med alt smerte det ubehag...

Men er ikke til å delesin økonomi med deg...

Og denne mannen ser du en fremtid med?

Anonymkode: d5f27...10e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, han er en flott fyr altså. Men vi er bare litt uenige om dette. Eller, jeg forstår hvertfall ikke helt hvordan han tenker eller hvordan jeg skal legge det frem for han så han forstår hva jeg tenker. Har liksom alltid sett for meg at når man får barn sammen så er det ikke noe som er mitt eller ditt, men han har tydeligvis ikke helt samme tankegang. 

TS

Anonymkode: 6487f...a93

Når dere ikke er enige i økonomiske spørsmål , blir det definitivt ikke bedre etterhvert. De to vanligste årsakene til skilsmisse/brudd er krangel om penger og krangel om arbeidsfordeling i hjemmet. Så uenighet om økonomi er ikke noen bagatell i et forhold.

Anonymkode: dbf45...0d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen hadde felles økonomi i åresvis før vi ble gift og fikk barn. 

Jeg var student, tok ikke lån og hadde null i inntekt i flere år. 

Han tjente godt over millionen på den tiden.. 

Vi hadde totalt felles økonomi. Han betalte min andel av huslånet og alle mine regninger. 

Nå er vi gift og jeg betaler hele min lønn i hus lånet mens han dekker resten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...